Principală  —  IMPORTANTE   —   Contracte grase cu statul și…

Contracte grase cu statul și legătura avută cu concesionarea gărilor auto. Cum și cine a câștigat licitația privind reabilitarea străzii Ion Creangă

Foto: chisinau.md

Municipalitatea a semnat vineri, 16 octombrie, contractul de executare a lucrărilor de reparație capitală a străzii Ion Creangă (tronson cuprins între str. Alba-Iulia și bd. Ștefan cel Mare și Sfânt), care prevede și reabilitarea rețelelor de apeduct și canalizare. Costul lucrărilor planificate până în luna martie 2022 este de aproximativ 70 de mii de lei. Câștigătoare a licitației a fost desemnată, după a doua încercare, „Genesis International” SRL, firmă care încă de la fondarea sa a câștigat contracte grase cu statul și a cărei administrator a gestionat, la un moment dat, compania „GARILE AUTO MODERNE” SRL, firmă care a concesionat gările și stațiile auto din Republica Moldova pentru o perioadă de 25 de ani.

La 9 iulie curent, edilul Capitalei Ion Ceban semna o dispoziție cu privire la executarea lucrărilor de reparație a străzii Ion Creangă. În aceeași zi, Direcția generală transport public și căi de comunicație anunța licitație deschisă pentru efectuarea lucrărilor.

Prima licitație anulată. Costul lucrărilor, micșorat cu circa 11 mii lei

Costul reabilitării totale a străzii a fost estimat la 41.733.000 de lei. La 3 august, însă, licitația a fost anulată pe motiv că această sumă a fost estimativ inclusă în proiect, costul lucrărilor fiind mult mai mare. De asemenea, în această sumă nu ar fi fost incluse costurile marcajului rutier, semnelor rutiere și parapetelor.

„Suma de deviz, stabilită de proiect, este 36.949.440 lei, fără TVA – compartiment drum şi 15.766.480 lei, fără TVA – compartiment reţele exterioare apă şi canalizare, ce rezultă valoarea totală a proiectului estimativă de 52.715.920 lei, fără TVA. La publicarea anunțului achiziției a fost indicată eronat valoarea estimată – 41.733.060 lei, fără TVA. Această valoare estimată eronat a fost, de asemenea, inclusă și în anunţul de participare. Aceasta se explică prin faptul că a fost publicată valoarea estimativă a proiectului, fără includerea costurilor pentru lucrările de reparaţie a două intersecţii giratorii – intersecţia giratorie a străzilor Alba-Iulia/str. I. Creangă, în valoare de 4.020.230 lei, fără TVA şi intersecţia giratorie a bulevardului Ştefan cel Mare/ str. I. Creangă, în valoare de 5.377.690 lei, fără TVA. La fel, nu au fost incluse costurile marcajului rutier, semnelor rutiere, parapetelor, în valoare de 579,930 lei, fără TVA, precum şi amenajarea teritoriului, în sumă de 998,490 lei, fără TVA, alte cheltuieli, în valoare de 6,520 lei, fără TVA, se arată în motivația anulării licitației.

La 3 zile de la anularea primei licitații, adică la 6 august, Direcția generală transport public și căi de comunicație face un nou anunț, în care se arată că valoarea lucrărilor este de 52.715.920.00 lei .

La 27 august, firma „Genesis International” SRL a fost desemnată câștigătoare în urma licitației, iar vineri, 16 octombrie, municipalitatea a semnat cu aceasta contractul, în valoare de 69.259.696 lei, inclusiv TVA.

Renovarea arterei de circulație va începe în următoarele 2-3 săptămâni. Conform graficului, durata de execuție a lucrărilor contractate este luna martie 2022.

Proiectul prevede lucrări de amenajare a trotuarelor, schimbare a rețelelor de apeduct și canalizare, reparația părții carosabile, precum și reabilitarea rondurilor de la Piața Unirii Principatelor și Piața Dimitrie Cantemir.

E de menționat că prima etapă presupune schimbarea rețelelor de apeduct și canalizare, care vor costa circa 20 de mil. lei, iar etapa a doua prevede lucrări de reabilitare a carosabilului și se cifrează la circa 50 de milioane de lei.

Firma cu contracte grase cu statul și legătura cu concesionarea gărilor auto

Compania „Genesis International” SRL este deținută de fostul deputat Vitalie Mrug și familia sa. În 2019, Mrug figura în calitate de administrator al companiei „GARILE AUTO MODERNE” SRL, firmă care a concesionat gările și stațiile auto din Republica Moldova pentru o perioadă de 25 de ani. Ulterior, firma și-a schimbat stăpânul.

Firma a fost fondată la Chişinău în 2010, fiind în proprietatea fraţilor Sergiu şi Chiril Lucinschi, ultimul fiind fost deputat PLDM. Firma şi-a schimbat însă de mai multe ori stăpânul, iar din 2015, numele familiei Lucinschi nu mai figurează printre fondatori. Conform informaţiilor de la CÎS, din mai 2015, „Genesis International” este proprietatea unui alt SRL, „Aspect-M”, care, la rându-i, este fondat de fostul deputat Vitalie Mrug şi administrat de fiul acestuia, Vladlen.

Anterior, Ziarul de Gardă a scris despre faptul că în primii 6 ani de activitate, „Genesis International” SRL a reușit să ocupe locul 5 în topul companiilor din Republica Moldova care, în 2010-2016, au beneficiat de cei mai mulţi bani din fondul rutier, pentru reabilitarea şi construcţia drumurilor gestionate de MTID. Atunci, în conturile firmei au intrat aproximativ 239 milioane de lei. De departe, cel mai prolific an a fost 2014, când „Genesis International” a obţinut contracte de 192,6 milioane de lei. Cel mai important contract, de 104 milioane de lei, e semnat în februarie 2014, vizând reparaţia unui tronson de 8,3 km din drumul Rezina-Orhei-Călăraşi, sectorul Rezina-Orhei (km 0-46). Pentru acest segment de drum, „Genesis International” SRL a primit 86 milioane de lei din fonduri externe, în urma unui contract semnat de autorităţi cu BEI. Altă porţiune din acest drum a fost reparată de S.A „Lusmecon”, firmă care, de altfel, a participat și la licitația pentru reabilitarea capitală a străzii Ion Creangă, oferta fiind refuzată pe motiv că ofertantul nu corespunde capacității tehnice şi/sau profesionale.

În 2019 firma a câștigat licitația, de aproape 100 de milioane de lei, privind reparația drumul de acces spre satul Micleşti și drumul Peresecina  Hîrtopul Mare – Ohrincea.

În acest an, „Genesis International” SRL a câștigat și câteva contracte în programul „Drumuri bune 2020”. Astfel, firma va executa lucrări în raioanele Șoldănești și Rezina cu costul lucrărilor de antrepriză de 49,86 milioane lei.