Principală  —  IMPORTANTE   —   Repatrierea celor decedați în străinătate:…

Repatrierea celor decedați în străinătate: pași de urmat

Ce acțiuni întreprindem când un cetățean al R. Moldova a decedat, subit, în străinătate? Ce pași ar fi de urmat, dacă decesul unei persoane apropiate a survenit neașteptat? Cum poate fi reîntors acesta în R. Moldova? Procedura de reîntoarcere a decedatului se numește repatriere, iar acțiunile și costurile acestui proces complex diferă de la caz la caz.

În cazul decesului cetăţenilor moldoveni în străinătate, rudele sau persoanele străine, născute în R. Moldova, pot solicita dreptul de repatriere a defunctului. Secțiile consulare din cadrul ambasadelor R. Moldova, Oficiile consulare acreditate în țara unde a decedat persoana, precum şi Departamentul Afaceri Consulare al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene (MAEIE), sunt instituțiile care oferă informații privind acțiunile pe care urmează sa le întreprindă persoana responsabilă de repatriere.

Acte și condiții

Procedura de repatriere a defunctului este una complexă, iar fiecare caz diferă în funcție de țara și circumstanțele în care a survenit decesul. Ambasadele sau consulatele înregistrează actele de deces ale persoanelor decedate, eliberează certificatele de deces și pașapoartele mortuare pentru repatrierea defuncților în R. Moldova. În caz de necesitate, ambasadele şi consulatele oferă informații despre casele de servicii funerare din statele de acreditare care pot acorda asistență la transportarea cadavrelor. Ambasadele sau consulatele nu acoperă cheltuielile legate de procedurile în urma decesului unei persoanei și nu pot asigura mijloace de transport pentru repatrierea defuncților.

Pe lângă certificatul de deces și pașaportul mortuar, din lista actelor obligatorii necesare pentru transportarea cadavrului fac parte și certificatul care confirmă lipsa obiectelor străine în sicriu, certificatul de îmbălsămare, certificat de la serviciul sanitaro-epidemiologic și traducerea legalizată a documentelor. O condiție obligatorie este perfectarea actelor vamale pentru repatriere

Cât despre sicriul în care este trasnsportat cadavrul, acesta trebuie să corespundă unor rigori stricte. În acest sens, nu este suficient un sicriu standard, din lemn. Pentru repatrierea defunctului eeste nevoie de un sicriu de zinc, sigilat și introdus în cel de lemn din motive de siguranță.
În lista serviciilor oferite de agențiile specializate în servicii funerare din R. Moldova se includ și serviciile de repatriere a defuncților din țările UE și din fostului spațiu sovietic. Prețurile diferă de la o companie la alta, pentru că procedura de repatriere nu include doar transportul cadavrului în R. Moldova, ci și cheltuieli ce țin de perfectarea actelor sau prețurile la coșciug.

Specificul cazurilor de deces și costurile serviciilor

Serghei Palchin, lucrează în cadrul Agenției de Pompe Funebre „Anghel”, una dintre primele agenții de prestare de servicii funerare din Chișinău. Potrivit acestuia, situațiile sunt diferite de la caz la caz, inclusiv și prețurile pentru fiecare caz de transportare a cadavrului sunt diferite.

„Spre exemplu, dacă un cetățean al R. Moldova a decedat în Rusia, persoana care se va ocupa de perfectarea actelor în scopul repatrierii cadavrului trebuie să dețină cetățenia rusă, certificatul de deces fiind eliberat doar rudelor de gradul I. În ceea ce privește prețurile la sicriu, totul depinde de preferințele oamenilor”, spune reprezentantul agenției „Anghel”. Conform datelor afișate pe pagina oficială a agenției, prețurile pentru un coșciug variază între 520 și 1500 de lei.

Prețurile agențiilor de servicii funerare din Chișinău, pentru transportul defunctului, diferă în funcție de țara în care a decedat persoana. Agenția „Anghel” stabilește un preț de 7 lei pentru un kilometru, în cazul transportării defunctului din Rusia, Ucraina sau alte țari din fostul spațiu sovietic. Dacă, însă, cadavrul trebuie adus dintr-o țară a UE, prețul per kilometru este de 1 euro. Prin urmare, în cazul când un cadavru urmează să fie adus din Moscova la Chișinău (1350 km), prețul doar pentru transport poate ajunge la 13500 de lei, iar dacă decedatul urmează să fie adus din Kiev (500 km), prețul atinge suma de 7000 de lei. Agenția de servicii funerare „Memoriam” din Chișinău anunță aproximativ același preț ca și Agenția „Anghel” pentru serviciile de transport al defunctului din spațiul UE până în Moldova, diferă însă prețul transportului din țările spațiului post-sovietic, acesta fiind aproximativ de 10 lei pentru un kilometru.

Autoritățile țării în care a decedat un cetățean moldovean vor permite transportarea cadavrului dacă vor fi prezentate toate actele necesare. De perfectarea setului de documente necesare se ocupă agenția de servicii funerare locală, iar costurile diferă la fel în funcție de țară. Serghei Palchin spune că prețul pentru un astfel de set de acte, în Germania, poate ajunge la 1000 – 1200 de euro, în Italia – 500 de euro, iar în cazul Austriei sau Elveției acest serviciu este gratuit.

„În Austria și Elveția, setul de acte necesare este perfectat și eliberat de un departament separat din cadrul poliției. Condiția obligatorie impusă de această organizație a fost cumpărarea sicriului oferit de ei, chiar dacă noi am ajuns în Austria cu un sicriu din Moldova, iar ei au confirmat anterior că sicriul îndeplinește toate normele și cerințe necesare pentru transportarea defunctului”, spune Serghei Palchin.

Dacă un cetățean al R. Moldova a decedat în SUA, procedura e mult mai complexă și mai costisitoare. Serghei Palchin activează în domeniul serviciilor funerare din anul 1984 și nu cunoaște până în prezent un caz în care vreo agenție din R. Moldova s-a ocupat de vreun caz de repatriere a defunctului din SUA. În cazul statului american, dacă o persoană din R. Moldova a decedat acolo, doar agenția de servicii funerare din această țară poate înfăptui procedura de repatriere a decedatului. Potrivit Agenției de servicii funerare „Ritus”, există cazuri când între agențiile SUA și din R. Moldova se face o înțelegere, agenția americană transportă defunctul până într-un oraș din Europa, iar din acel oraș agenția din R. Moldova va transporta defunctul spre destinația finală.

Recent, la 25 aprilie 2019, un tânăr din R. Moldova, de 25 de ani, a decedat într-un grav accident în SUA. Este vorba despre Vadim Rotari, care s-a lovit de pilonii unui pod, iar în urma impactului, tânărul a decedat, anunță un portal de știri din SUA. La scurt timp după moartea tânărului, pe contul de donații online gofundme.com, a început colectarea banilor necesari pentru repatrierea tânărului în R. Moldova. Pentru ca tânărul decedat să poată fi repatriat acasă ar fi nevoie de 40 de mii USD. Timp de o săptămână, pe contul de donații s-au colectat peste 38 de mii de dolari SUA. Verișoara lui Vadim Rotari, Nelly Ebru, a anunțat că în această săptămână cadavrul decedatului va fi adus acasă.

Compensație în urma cheltuielilor

Potrivit Regulamentului de distribuire a ajutorului resurselor din Fondul republican de susținere socială a populației, rudele de gradul I pot cere o compensație în urma cheltuielilor suportate pentru repatrierea decedatului. Suportul financiar se acordă persoanelor social vulnerabile care au nimerit într-o situație excepțională: dezastru, avarii, conflicte armate, catastrofe ecologice, accidente sau decese ale rudelor peste hotarele țării. Compensația se poate obține în baza unei cereri, în care va fi descrisă în detalii situația financiară a persoanei care solicită suport. Pe lângă cerere, se va prezenta un set de documente care include ancheta social care confirmă venitul, condițiile de trai și starea familiei. Este necesar să fie incluse, în cazul repatrierii, actele ce confirmă decesul rudei peste hotarele țării și documentele care confirmă transportarea și înmormântarea acesteia în R. Moldova, iar în aceste documente vor fi indicate și costurile pentru serviciile indicate, eliberate de către agenția de servicii funerare.

Autoritățile statului își pot asuma maximum jumătate din suma necesară pentru repatrierea defunctului. Sunt cazuri de excepție, când statul se implică și acoperă în totalitate cheltuielile de repatriere a decedaților. În august 2018, Guvernul R. Moldova a acoperit integral cheltuielile pentru repatrierea celor șase cetățeni decedați în urma accidentului produs la Kaluga, în Federația Rusă. La fel, au fost alocați bani pentru repatrierea cetățeanului decedat în urma prăbușirii unui pod din orașul Genova, în Italia. Astfel de decizii sunt aprobate de Comisia pentru Situații Excepționale.

Conform datelor MAEIE, prin intermediul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, în 2016-2018 (ianuarie-iunie), peste hotare au decedat peste 500 de cetățeni ai R. Moldova. Cel mai frecvent, decesele survin din cauza accidentelor rutiere, accidentelor la locul de muncă și a bolilor incurabile. Cele mai frecvente cazuri de deces au fost înregistrate în Italia, Ucraina și România.

În 2014, Guvernul R. Moldova şi Guvernul României au semnat un acord privind ajutorul reciproc pentru intervenţiile transfrontaliere în caz de urgenţe medicale. Acest acord conține și prevederi ce simplifică procedura de repatriere a cadavrelor pentru ambele părți.