Principală  —  Investigatii  —  Ghiduri de investigații   —   Planespotting: ghid actualizat pentru urmărirea…

Planespotting: ghid actualizat pentru urmărirea aeronavelor în întreaga lume

În 2019, GIJN a lansat pentru prima dată ghidul de urmărire a avioanelor și a zborurilor în întreaga lume. După invazia asupra Ucrainei din 2022, care i-a determinat pe mulți oligarhi ruși să emigreze împreună cu averile lor, precum și după încercările lui Elon Musk de a bloca boții care urmăresc zborurile în timp real pe Twitter, am actualizat acest ghid, ținând cont de evenimentele recente. GIJN apreciază foarte mult contribuțiile lui Emmanuel Freudenthal, jurnalist independent și director al Dictator Alert, la actualizarea acestui ghid.

Urmărirea avioanelor este un instrument de investigație de neprețuit. Jurnaliștii de investigație au folosit aceste date pentru a descoperi scheme de corupție, pentru a urmări războaiele, pentru a urmări oficialii guvernamentali și pentru a identifica cantitățile emise de gaze cu efect de seră.

Toate aeronavele au numere unice de identificare, care pot fi folosite pentru a le urmări zborurile și pentru a le identifica proprietarii. Ei bine, uneori…

Informațiile cu privire la zboruri sunt disponibile la organizațiile comerciale și non-profit care colectează și pun la dispoziția publicului o cantitate mare de date relevante. Acest lucru face posibilă urmărirea anumitor aeronave, monitorizarea locațiilor specifice, identificarea modelelor etc.

Fascinația pentru urmărirea zborurilor a atras întotdeauna mulți fani… Aceștia sunt o comunitate dedicată care este o potențială sursă de informații pentru jurnaliști. 

Urmărirea aeronavelor este posibilă datorită sistemelor de identificare a locației care urmăresc zborurile. Una dintre principalele tehnologii este ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). Semnalele ADS-B sunt publice și pot fi urmărite de amatori cu stații de urmărire ADS-B ieftine (10-200 de dolari).

Itinerarele sunt postate pe mai multe site-uri web. Acest lucru face ca urmărirea să fie destul de simplă. Cu toate acestea, informații mult mai sofisticate pot fi obținute dacă datele brute sunt analizate cu un computer pentru a detecta itinerarele și a crea alerte.  

Puteți întâmpina un șir de obstacole atunci când urmăriți un zbor. Piloții pot dezactiva semnalele de urmărire. În dependență de prevederile legislației naționale, unele aeronave nu trebuie să-și dezvăluie coordonatele de zbor în anumite zone. Urmărirea avioanelor militare prezintă provocări speciale (dar nu este imposibilă). În Statele Unite, reglementările permit zboruri anonime cu avioane private. Și în multe părți ale lumii acoperirea ADS-B este limitată din cauza lipsei stațiilor de recepție. 

Pasiunea pentru urmărirea zborurilor a atras mulți fani (numiți și urmăritori de zboruri – planespotters în engleză) – o comunitate devotată care este o potențială sursă de informații pentru jurnaliști. Unii urmăritori de zboruri stau ore în șir în apropierea aeroporturilor pentru a face fotografii și videoclipuri cu aeronave neobișnuite. Există chiar și un site web numit Airport Spotting, care conține informații despre unde să stați ca să urmăriți mai bine avioanele în aeroporturile din întreaga lume.

Ilustrație: Ziarul de Gardă
Ilustrație: Ziarul de Gardă

Alți urmăritori de zboruri se bazează pe computerele lor. Este ceva obișnuit ca zborurile celebrităților, ale directorilor de companii mari și ale politicienilor să fie urmărite. Unii monitorizează zborurile în zonele de război. 

Activitatea unui urmăritor de avioane a ajuns pe prima pagină a ziarelor, pentru că l-a iritat pe miliardarul Elon Musk.

Jack Sweeney, student la Universitatea din Florida Centrală (SUA), a creat un bot pe Twitter pentru a posta informații despre locația principalului avion al lui Musk (N628TS). Una dintre primele decizii ale lui Musk în calitate de nou proprietar al Twitter a fost să închidă feedul lui Sweeney, precum și feedurile altor urmăritori de avioane, dar și pe cel al companiei care le-a furnizat date.

Jack Sweeney a trecut la un cont pe Reddit (r/ElonJetTracker), iar apoi și-a deschis un nou cont pe Twitter (@elonjetnextday). Informațiile publicate pe Twitter nu mai sunt în timp real, ci cu 24 de ore întârziere, pentru a se conforma unei noi politici Twitter care interzice postările cu informații despre locație în timp real.

La începutul lunii februarie 2023, Twitter a creat un nou obstacol, anunțând că va percepe acum taxe pentru interfața programului său de aplicații (API). Mulți urmăritori de zboruri postează informații pentru a se distra, nu pentru a genera profit, iar după anunțul Twitter, ei anticipează că noua taxă le va reduce activitatea.

Fotografie: Pixabay
Fotografie: Pixabay

Surse primare de informații privind zborurile  

Informațiile privind zborurile sunt disponibile în timp real pe scară largă, o mare parte fiind gratuite.

Site-urile de urmărire a zborurilor diferă în funcție de caracteristicile lor. E nevoie să achitați un abonament și/sau taxe pentru a accesa istoricul, de exemplu. Cu toate acestea, costurile pot fi destul de mici (5-10 dolari pe lună) pentru informații de bază și mai mari – pentru informații detaliate.

Aceste site-uri se bazează foarte mult pe fanii care au instalat antene în întreaga lume. Cei care „alimentează” site-urile web cu informații de la antenele lor au acces gratuit la cele mai scumpe abonamente. 

Notă pro bono: Unele site-uri de urmărire a zborurilor ajută jurnaliștii și le oferă asistență gratuită. Nu ezitați să întrebați. De asemenea, rețineți că unele site-uri au grupuri instituționale de chat și bloguri.

Iată principalele site-uri pentru urmărirea avioanelor:

ADS-B Exchange. Acest site oferă informații despre mai multe zboruri decât orice alt serviciu de urmărire a zborurilor. Este preferat de o mulțime de utilizatori, deoarece nu filtrează informațiile despre aeronavele americane care au solicitat anonimatul în conformitate cu reglementările SUA (mai multe informații cu privire la acest aspect găsiți mai jos). Este posibil să căutați gratuit istoricul zborurilor pentru orice avion. Uitați-vă la harta de urmărire, apoi faceți clic și căutați orice aeronavă. Pe panoul din stânga căutați opțiunea „istoric”. Este necesar, de regulă, să plătiți pentru datele brute. Suport în lucrul cu harta puteți obține aici. În ianuarie 2023, ADS-B Exchange a fost vândut companiei JetNet, îngrijorându-i pe unii utilizatori, deși JetNet a promis să continue să ofere servicii în aceleași condiții.

Cele trei site-uri prezentate aici sunt dispuse să lucreze cu jurnaliștii.

Icarus Flights. Acest instrument de urmărire a zborurilor creat de Centrul pentru Studii Avansate de Apărare (C4ADS), o asociație non-profit, utilizează date ADS-B Exchange și adaugă caracteristici speciale. Printre altele, utilizatorii pot monitoriza anumite zone, pot urmări activitatea de zbor a aeronavelor sancționate la nivel internațional și pot afla date privind proprietarii aeronavelor. Icarus Flights este accesibil publicului larg, dar jurnaliștii interesați să-l folosească trebuie să contacteze C4ADS pentru a obține acces gratuit.

The OpenSky Network este o asociație non-profit cu sediul în Elveția, care susține că are cel mai mare set de date de urmărire a traficului aerian – „Salvăm fiecare mesaj pe care îl primim de la un avion”, a declarat pentru GIJN unul dintre voluntari. În baza de date a aeronavelor, o căutare după numărul indicat pe coada avionului va afișa informațiile de înregistrare ale aeronavei, istoricul recent al zborurilor și dacă se află în acel moment în zbor. Opțiunea Explorer afișează avioanele ce se află în aer. Există, de asemenea, un istoric (30 de zile) pentru toate aeronavele urmărite. O altă opțiune conține informații despre toate alertele de urgență.

OpenSky se adresează cadrelor universitare și organizațiilor non-profit, dar a ajutat și jurnaliștii care și-au argumentat bine solicitările și a lucrat cu instituții media pentru a crește vizualizările „și alte lucruri care ne avantajează prin creșterea vizibilității noastre”.

După ce JetNet a cumpărat ADS-B Exchange, au apărut încă două site-uri. Ambele conțin mai puține informații și, prin urmare, au o acoperire mai mică (cel puțin așa era situația la începutul lunii februarie 2023) și ambele promit să fie transparente.

Este vorba despre:

Theairtraffic.com – un site conceput de Jack Sweeney și „membrii serverului Ground Control Discord”, cu angajamentul „de a fi întotdeauna deschis și transparent”.

Adsb.fi„un urmăritor de zboruri construit de comunitate, cu peste 500 de surse de date din întreaga lume”, care promite „acces deschis și transparent la datele globale privind traficul aerian”.

Ilustrație: Ziarul de Gardă
Ilustrație: Ziarul de Gardă

Alte surse de urmărire a zborurilor

Destul de multe servicii oferă hărți pentru a urmări zborurile în timp real, arată gratuit zborurile recente ale aeronavelor și multe altele.  

Aceste servicii de urmărire acceptă eliminarea din procesul de urmărire a oricărei aeronave, dacă proprietarul acesteia solicită acest lucru. Cu toate acestea, acoperirea lor este mult mai bună decât cea a ADS-B Exchange în unele părți ale lumii (de exemplu, în Africa și în America de Sud).

Unele opțiuni, cum ar fi primirea notificărilor atunci când un avion decolează și accesarea istoricului zborului, sunt contra plată.

Alte servicii de urmărire sunt: Airfleets, AVDelphi, Flight Stats,  Flight Board, FlightView, Freedar, Plane Mapper, Planeplotter și Skyscanworld.

Există, de asemenea, alte site-uri care se adresează zborurilor comerciale

În plus, există câteva site-uri utile de specialitate. Este vorba despre:

  • Dictator Alert – un proiect care urmărește avioanele din țările cu regimuri autoritare peste tot în lume și are mai mulți boți Twitter care anunță când aterizează aceste aeronave în Paris, Londra, Geneva sau pe EuroAirport în Basel-Mulhouse-Freiburg.
  • Bellingcat – o bază de date open source pentru a urmări „zboruri demne de urmărit către și de la aeroporturile țării, în încercarea de a înțelege mai bine dinamica recentă și în evoluție din Kazahstan”.
  • Advisory Circular Bots – postează atunci când aeronavele zboară în cercuri deasupra orașelor din întreaga lume, inclusiv Los Angeles, Baltimore, Portland, Minneapolis și Londra. 

Social media este, de asemenea, plină de fani care își postează investigațiile. Uitați-vă pe Twitter la hashtaguri de genul: #aviation, #avgeek, #planespotting, #flight și #MilAvGeek.

Unele dintre cele mai prolifice conturi de Twitter sunt: Evergreen Intel @vcdgf555, Gerjon @Gerjon_, Aircraft Spots @AircraftSpots, SkyScanWorld @scan_sky și Avi Scharf @avischarf.

De asemenea, recomandăm să urmăriți canalul Bellingcat Discord despre nave și avioane.

Noțiuni de bază privind urmărirea aeronavelor

Toate aeronavele au (sau ar trebui să aibă) marcaje fizice sau „numere de coadă” amplasate în apropierea părții din spate a avionului.

Site-urile web de urmărire afișează informații pentru a identifica aeronava.

Unul dintre acești identificatori este cunoscut sub numele de „cod hexazecimal” (uneori numit și S mode sau OACI). Această serie de șase litere și cifre este derivată din adresele a 24 de simboluri atribuite guvernelor de către Organizația Internațională a Aviației Civile (OACI). Acest „cod hexazecimal” nu se va schimba în general, decât dacă aeronava este vândută. În principiu, este un identificator unic pentru avion și este informația primită de antenele de urmărire.

În al doilea rând, toate aeronavele au (sau ar trebui să aibă) marcaje fizice sau „numere de coadă” amplasate în apropierea părții din spate a avionului, marcate cu vopsea și având mărimea de cel puțin 30 de centimetri, pentru vizibilitate. Aceste numere sunt șiruri alfanumerice scurte, care încep cu litere ce indică țara în care este înregistrat avionul (N pentru SUA, D pentru Germania etc.). Wikipedia are o listă de prefixe de înregistrare a aeronavelor. Litera ce indică țara este urmată de câteva numere și/sau litere specifice aeronavei (aeronavele militare utilizează sisteme de identificare diferite). 

De asemenea, fiți atenți la „semnele de apel”. Acestea sunt numele sub care piloții decid să-și înregistreze călătoriile. În cazul zborurilor comerciale, semnul de apel este, de obicei, numărul zborului, cum ar fi DAL307 pentru zborul Delta Airlines 307 de la Honolulu la Minneapolis.

Codurile hexazecimale și numerele de înregistrare sunt cheia pentru găsirea informațiilor despre proprietarii aeronavelor. În Franța, pentru aeronavele private, semnul de apel reprezintă adesea și înregistrarea aeronavei. Pentru funcționarii publici de rang înalt, semnele de apel se schimbă uneori, cum ar fi CMR001 – pentru președintele Camerunului sau COTAM001 – pentru cel francez.

Un avion de tip Citation care își are înregistrarea cu „RA" (înregistrat în Federația Rusă), la salonul aerian internațional MAKS din 2019. Imagine: shutterstock
Un avion de tip Citation care își are înregistrarea cu „RA” (înregistrat în Federația Rusă), la salonul aerian internațional MAKS din 2019. Imagine: shutterstock

Provocarea de a identifica proprietarii

Identificarea proprietarilor de aeronave este posibilă, dar este uneori dificilă. 

Majoritatea țărilor nu își fac publice „registrele” naționale de proprietate. Multe avioane sunt înregistrate în țări care garantează anonimatul, cum ar fi Aruba (mai multe informații despre acest aspect găsiți mai jos). Înregistrarea nu este necesar să fie făcută acolo unde locuiește proprietarul avionului. 

Aproximativ 60 de guverne fac publice unele informații despre proprietarii avioanelor. Unele surse sunt destul de ușor de utilizat, permițând căutări și descărcări de informații online. Alte țări, cum ar fi Marea Britanie și SUA, oferă informații extinse cu privire la proprietarii avioanelor și chiar informații cu privire la modificările fizice ale acestora. 

Dar chiar și atunci când informațiile sunt disponibile, acestea sunt superficiale: doar tipul de avion și numele proprietarului. Și în timp ce unele registre sunt actualizate zilnic, altele se revizuiesc doar lunar sau chiar anual.

Informațiile privind proprietarul pot fi ascunse. În multe cazuri avionul este înregistrat sub numele unei companii fantomă sau al unei companii care închiriază aeronave, deci este necesar să se investigheze în continuare pentru a determina cine deține cu adevărat avionul. În Statele Unite, guvernul permite proprietarilor străini să transfere titluri unui mandatar american.

Unele site-uri web de urmărire a aeronavelor conțin informații despre proprietarii acestora, deși sursele nu sunt de obicei divulgate și poate fi necesar să plătiți pentru a le accesa.  

Câteva lucruri de reținut:

Proprietarul unei aeronave nu este întotdeauna la bord. Uneori, altcineva închiriază aeronava sau aceasta  pleacă la locul de întreținere. Faptul că un avion deținut de Elon Musk decolează nu înseamnă că el este la bord. „Manifestele” pasagerilor nu sunt disponibile publicului, astfel încât identificarea pasagerilor este dificilă. Pentru a confirma cine se află la bord, puteți investiga pe rețelele sociale, dar de multe ori este necesar să faceți o muncă jurnalistică de modă veche. Monitorizarea directă poate genera, de asemenea, rezultate bune și există mulți oameni care lucrează în aeroporturi și care ar putea fi dispuși să vă spună ceva. Pe de altă parte, pasagerii și-ar putea posta zborurile pe Instagram, oferind informații despre ei înșiși.  

Surse de informații privind înregistrarea

Iată câteva resurse ce oferă informații despre proprietari, unele gratuite, iar unele contra plată:

Iată linkurile către unele dintre registrele naționale care au opțiune de căutare:

Alte câteva posibilități:

Site-uri speciale privind urmărirea zborurilor militare

Site-urile generale de căutare  enumerate mai sus acoperă și zborurile militare. ADS-B Exchange are un filtru care arată doar aeronavele militare.

Iată alte câteva site-uri web specializate în urmărirea zborurilor militare:

ADS-B.NL. Este un site bazat pe date în timp real de la ADS-B Exchange, specializat pe urmărirea aeronavelor militare din întreaga lume. 

Radarbox. Permite unele căutări gratuite și, la fel, permite să vă construiți propriul widget pentru a urmări zborurile în timp real. Pentru a proteja securitatea operațiunilor militare, precum și confidențialitatea anumitor operatori privați de avioane, Radarbox fie blochează, fie cenzurează urmărirea acestora.

Scramble. Dispune de baze de date cu privire la diferite aeronave ale forțelor aeriene din Europa, SUA și Canada, plus ale forțelor aeriene din America de Sud, Africa și Asia. Site-ul este gestionat de Societatea Olandeză de Aviație și are forumuri active. Scramble, de asemenea, găzduiește The Soviet Transport Database.

Planeflightracker. Este specializat în avioane militare NATO și rusești.

Căutarea după numărul de serie al aeronavei (Aircraft Serial Number Search). Este o pagină web ce permite căutarea avioanelor militare americane și este întreținută de expertul Joe Baugher, „o persoană obsedată de numerele de serie ale aeronavelor”. Pagina sa web are, de asemenea, o colecție uimitoare de site-uri de aviație.

Fotografii

Două site-uri web ce au arhive mari de fotografii cu aeronave sunt:

Pasionații de aviație fac fotografii, videoclipuri și le postează pe rețelele sociale.  

Multe dintre site-urile de urmărire a zborurilor includ și fotografii. 

Site-uri precum Planespotters.net și Jetphotos.com oferă o gamă largă de imagini cu aeronave private, comerciale și militare. Imagine: captură de ecran, Planespotters.net
Site-uri precum Planespotters.net și Jetphotos.com oferă o gamă largă de imagini cu aeronave private, comerciale și militare. Imagine: captură de ecran, Planespotters.net

Cum funcționează sistemele de urmărire

Odată ce avioanele sunt în aer, este posibil să le urmăriți în diferite moduri. Cel mai nou sistem adoptat la nivel internațional este ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), care oferă cele mai ample informații. 

Să facem un pas înapoi, pentru a arunca o privire rapidă asupra sistemelor bazate pe radar care au fost folosite de zeci de ani:

Radarul „primar” detectează și măsoară poziția aproximativă a aeronavei, folosind semnale radio reflectate.

„Radarul secundar de supraveghere” se bazează pe un proces prin care informațiile sunt transmise înapoi de la fiecare aeronavă după primirea unui semnal radio. Răspunsul conține informații de identificare (codul hexazecimal OACI) și altitudinea zborului, dar nu oferă informații despre locația lui. Acest lucru poate fi determinat atunci când transmisiile sunt primite în mai multe locații și sunt combinate printr-un proces complex numit multilateralitate (aici este o explicație mai detaliată, cu un grafic).

ADS-B oferă o acoperire, frecvență și precizie mult mai mare la un cost mai mic. Cu ADS-B, echipamentul de la bord determină poziționarea aeronavei prin satelit și transmite de două ori pe secundă coordonatele GPS, altitudinea, viteza și direcția, precum și codul său de identificare. Acest proces se numește „ADS-B Out”. Decolarea sau aterizarea poate fi dedusă în funcție de viteză, altitudine și locație.

Înregistrarea ADS-B nu este întotdeauna completă. Există zone moarte în care nu există receptoare, cum ar fi deșerturile, oceanele și calotele glaciare polare. Acoperirea este la fel incompletă pentru o mare parte din Africa și limitată – pentru America Latină.

Elementul deranjant al ADS-B este că semnalele pot fi preluate cu echipamente care costă doar 20 de dolari. Semnalele necodate, transmise la o frecvență de 1090 MHz, pot fi recepționate pe o rază de aproximativ 200 de mile, atât timp cât avionul se află în raza de vizibilitate a antenei. Există în acest moment zeci de mii de receptoare, operate în principal de fanii de aviație, care trimit semnale înapoi la serviciile de urmărire comerciale sau non-profit, uneori pentru o taxă modestă.

ADS-C este urmărirea prin satelit și este folosită doar de unele dintre cele mai mari avioane comerciale. Este important să fiți conștienți de această sursă de date în timp ce vă uitați la hărțile de acoperire ale site-urilor de urmărire, deoarece avioanele ADS-C ar putea face acoperirea să arate mai bine decât este în realitate.

Unele dintre serviciile de urmărire vor subvenționa instalarea unui sistem de urmărire ADS-B, iar sistemele de urmărire pot obține date gratis.

Folosirea programării pentru urmărirea zborurilor

Multe chestii pot fi simplificate prin utilizarea instrumentelor de bază pe site-urile de urmărire a zborurilor.

Cu toate acestea, proiectele mai ambițioase vor necesita obținerea accesului la date și procesarea  acestora cu programare personalizată. Datele de la principalele servicii de urmărire, așa cum am menționat anterior, sunt posibile, de obicei, contra plată. Multe site-uri oferă interfețe de programare a aplicațiilor (API) pentru a facilita utilizarea informațiilor. 

Pentru a lucra cu un volum mare de date privind traficul de zbor, veți avea nevoie, de obicei, de o anumită expertiză într-un limbaj de programare precum R sau Python, pentru procesare și analiză. În unele cazuri, puteți conecta doar un itinerar de zbor în Google Earth.

Iată un tutorial al Geodose despre crearea unui instrument simplu de urmărire a zborurilor cu Python, precum și o actualizare despre cum să „faceți urmărirea mai frumoasă, cu o abordare mai avansată, folosind Panda și Bokeh”. Iată și ghidul pentru scrierea unui program în vederea colectării automate a datelor despre avioanele din apropiere, folosind API-ul OpenSkyNetwork.

Peter Aldhous, fost angajat la BuzzFeed News, care a folosit datele furnizate de Flightradar24 într-o investigație importantă, este un expert în utilizarea datelor de zbor.

În 2016, Aldhous a scris „Spionii în ceruri”, un articol în care a arătat cum avioanele operate de Biroul Federal de Investigații (FBI) și Departamentul de Securitate Internă al SUA (DHS) zboară în mod obișnuit deasupra majorității marilor orașe americane. Apoi, el a folosit e-learning-ul pentru a identifica alte avioane spion cu ajutorul algoritmilor de date pentru avioanele FBI și DHS (pentru mai multe detalii, consultați această explicație).

Peter Aldhous de la BuzzFeed a scris despre avioanele FBI care zboară deasupra orașelor, folosind datele Flightradar24. 
Peter Aldhous de la BuzzFeed a scris despre avioanele FBI care zboară deasupra orașelor, folosind datele Flightradar24. 

Uneori, puteți găsi programe gata făcute pe GitHub care vă pot ajuta să analizați datele, dar este posibil să aveți nevoie de unele abilități de codificare/programare.

De asemenea, mai jos este un sfat practic de la un fan al aviației cu privire la modul de utilizare a ADS-B Exchange.

Grupez codurile aeronavelor în ADS-B, folosind funcția „multiple airframes” și salvez linkul din fila „Preferințe” pentru acces rapid la acesta. Acest lucru îmi dă o fereastră de 24 de ore pentru a afla ce fac aceste avioane. Nu știu dacă există o limită la cât de multe grupuri puteți accesa împreună, dar se va bloca computerul dacă faceți mai mult de, să zicem, 500 simultan.

Acest lucru îmi economisește enorm de mult timpul. De-a lungul zilei, acesta colectează, de asemenea, coduri care probabil au apărut doar pentru o clipă pe radar, dovedind că erau în aer la momentul respectiv, de exemplu. Acest lucru este critic în zonele în care nu există o rețea atât de solidă de receptoare (estul Rusiei, Africa etc.).

Programe de confidențialitate a zborului în SUA

Guvernul SUA are două programe concepute pentru a permite zboruri anonime cu avioane private în timp ce se află în spațiul aerian al SUA. Deși acestea necesită metode de urmărire complicate, ele nu sunt de nerezolvat.

Este cel mai ușor să lucrați cu programul Limitarea afișării datelor aeronavelor (LADD). Acesta permite proprietarilor de aeronave din SUA să aibă datele lor de zbor filtrate din datele distribuite de Administrația Federală a Aviației (FAA). Deoarece ADS-B Exchange nu utilizează datele FAA, acesta identifică toate zborurile LADD. De asemenea, iată o listă LADD actualizată frecvent, neoficială, dar bazată pe informații FAA.

Un al doilea program a fost conceput după ce proprietarii de avioane private au făcut lobby pentru un sistem mai securizat. În cadrul programului Privacy ICAO Aircraft Address (PIA), proprietarii pot solicita FAA să le atribuie un cod hexazecimal temporar care nu este asociat cu numărul de pe coada aeronavei. Codul e valabil 60 de zile și poate fi modificat la fiecare 20 de zile.

Programul PIA al guvernului SUA a prezentat unele obstacole pentru urmăritorii de avioane, dar aceștia  au dezvoltat mai multe soluții. Chiar dacă nu mulți proprietari au profitat de program, dorința lor de anonimat a atras atenția. Există o pagină Facebook numită PIA Busters.

Cum aflați dacă avionul utilizează un cod PIA? ADS-B Exchange are un filtru pentru PIA. Faceți clic pe el și vedeți zborul PIA, de obicei sunt doar câteva astfel de zboruri.

Cunoscând codul PIA, experții sugerează o serie de modalități pentru a-ți da seama despre ce avion este vorba. Cele mai multe dintre ele sunt mai puțin tehnice decât comportamentale.

  • Urmăriți modelele avionului PIA și căutați rute și destinații cunoscute (colectați-le pe o foaie de calcul).
  • Folosiți informațiile de pe rețelele sociale sau de la agențiile de știri pentru a corela mișcările avionului cu o posibilă persoană.
  • Bazați-vă pe observațiile vizuale la sol (și prin intermediul camerelor web live din aeroporturi), în concordanță cu mișcările avionului PIA, pentru a confirma identitatea avionului. Numărul pictat pe partea laterală a aeronavei nu se schimbă.
  • Verificați mesajele ACARS care pot furniza informații de identificare (mai multe informații despre ACARS găsiți mai jos).
  • Introduceți numărul PIA în alte site-uri de căutare, deoarece uneori problemele de software pot afecta informațiile utile. 

Cu toate acestea, există posibilitatea introducerii unor noi restricții internaționale. De exemplu, Arabia Saudită a prezentat la sfârșitul anului 2022 o propunere la OACI, „sugerând un nivel controlat al măsurilor de confidențialitate”. Nu s-a luat însă nicio măsură în acest sens până la începutul anului 2023.

Folosirea dreptului de acces la informație în SUA pentru a obține date despre zboruri

O altă modalitate de a obține date despre zborurile din Statele Unite este de a trimite o solicitare către Administrația Federală a Aviației, la această adresă: 7-awa-arc-foia@faa.gov

Cereți „înregistrările de zbor ale depozitului TFMS pentru aeronavele cu numărul de pe coadă…” și dați numărul respectiv al aeronavei. TFMS este acronimul pentru depozitul sistemului de management al fluxului de trafic. De asemenea, setați un interval de timp, cum ar fi „… de la 1 ianuarie 2023 până la data îndeplinirii acestei solicitări”. Solicitați ca informația să fie transmisă în format electronic. Datele primite includ informații de zbor care nu pot fi obținute prin intermediul serviciilor de urmărire a zborurilor în cazul în care proprietarul și-a exercitat opțiunea de blocare.

Vedeți aici un exemplu despre ce a obținut reporterul ProPublica, Justin Elliot, pentru reportajul său din 2020 „Utilizarea de către Steve Bannon a jetului privat al businessmanului chinez ar putea încălca Legea finanțării campaniilor electorale”. 

Cum să urmăriți mesajele radio ACARS

O altă modalitate de a urmări avioanele este de a urmări schimbul de scurte mesaje textuale dintre aeronave și controlul traficului aerian (ATC). Sistemul de transmisie radio este cunoscut sub numele de ACARS, care vine de la Aircraft Communication, Addressing and Reporting System (vedeți o descriere detaliată și un videoclip sau vizionați un videoclip cu mai puține detalii tehnice).

Transmisiile necodate descriu în primul rând planurile de zbor, dar pot fi și despre problemele mecanice. Mesajele ACARS au fost monitorizate pe larg de observatori în timpul retragerii SUA din Kabul în 2021.

Interpretarea mesajelor este dificilă, deoarece multe sunt scrise într-un limbaj specific prescurtat. Iată o postare pe blog care oferă o perspectivă asupra abrevierilor, cum ar fi „ATB: Air Turn Back” – atunci când căpitanul decide să se întoarcă la aeroportul de origine în loc să continue zborul spre destinație. Și încă un articol care conține câteva exemple. Probabil veți avea nevoie de un expert pentru a descifra conversațiile ACARS extinse. 

Mesajele pot fi preluate cu receptoare terestre sau prin satelit. O colecție internațională relevantă a fost creată de Airframes.IO, cât și pe conturi de Twitter ca @thebaldgeek și @AirframesIO. Mesajele ACARS sunt postate în timp aproape real. Acestea trec cu viteză prin pagina „Mesaje”, dar pot fi căutate și mai târziu.  

Un alt site web, LiveATC.net, are linkuri spre transmisia în direct a comunicațiilor de control al traficului aerian cu radio ATC din întreaga lume. LiveATC.net oferă transmisii audio ATC atât în timp real, cât și înregistrate, cu posibilitatea accesării arhivei.

Înregistrări disponibile privind securitatea aviației

Rapoartele privind accidentele pot oferi detalii suplimentare despre cine deține avionul. Agențiile naționale responsabile de siguranța zborurilor pot dezvălui înregistrările accidentelor și inspecțiilor.

The Aviation Safety Network (ASN) este o inițiativă privată, independentă, care menține o bază de date online privind accidentele și problemele de siguranță legate de aeronavele comerciale, aeronavele militare de transport și avioanele corporative. ASN are o listă internațională a comisiilor de investigare a accidentelor.

The Aviation Herald raportează toate tipurile de incidente și accidente din întreaga lume. 

Pentru accidentele din SUA, agenția responsabilă este National Transportation Safety Board

Alte rapoarte ale agențiilor americane, cum ar fi rapoartele privind achizițiile și contractele, pot oferi potențiale surse de informații despre aeronavele guvernamentale. Fișierele registrului aeronavelor (FAA) arată modificările aduse aeronavelor, inclusiv adăugarea camerelor de luat vederi pe timp de noapte.  

Trucuri pentru a păstra secretul în Statele Unite ale Americii

Jurnaliștii de investigație americani au explorat modul în care unii proprietari și-au înregistrat avioanele prin bănci sau trusturi, astfel încât acestea să nu fie identificate.

Guvernul SUA permite proprietarilor străini să-și transfere titlurile unui mandatar american – sistem favorabil unui eventual abuz. De exemplu, există mai mult de 1000 de aeronave care au adrese în trusturi cum ar fi Aircraft Guaranty Corp. Toate sunt înregistrate în Onalaska, Texas, un oraș care nici măcar nu are aeroport, așa cum a relatat WFAA.

Boston Globe a relatat despre aplicarea înregistrărilor ascunse în investigația „Secretele din cer”. Ancheta echipei Spotlight a constatat că datorită supravegherii neglijente de către FAA, traficanții de droguri, politicienii corupți și chiar cei care au legături cu terorismul pot înregistra avioane private și își pot ascunde identitatea. „Proprietarul unuia din șase avioane înmatriculate în SUA nu poate fi identificat”, potrivit The Globe.

New York Times a dezvăluit cum acest eșec al autorităților a adus beneficii unui oligarh rus (a se vedea acest articol de la Business Jet Traveler care apără această practică).

Leasingul, o problemă suplimentară

Atunci când un avion este achiziționat în leasing, ceea ce este o practică obișnuită, este aproape imposibil să se știe cine plătește pentru un anumit zbor.

Aceasta a fost experiența reporterei Erdélyi Katalin de la site-ul maghiar de investigații Átlátszó când a început să investigheze folosirea unui avion privat de către premierul Viktor Orbán. Ancheta ei a constatat că avionul a fost înregistrat în Austria. Nu se știe cine a plătit pentru zboruri, deoarece avionul este operat de International Jet Management GmbH, o companie austriacă specializată în operarea de zboruri cu avioane de afaceri.

GIJN a publicat un articol al reporterilor Átlátszó care descrie investigația lor: „Cum au făcut-o: un iaht privat, un avion de lux și elita politică a Ungariei”.

Viktor Orbán coboară din avionul OE-LEM pe aeroportul din Budapesta pe 25 iulie 2018. Foto: Atlatszo / Daniel Nemeth
Viktor Orbán coboară din avionul OE-LEM pe aeroportul din Budapesta pe 25 iulie 2018. Foto: Atlatszo / Daniel Nemeth

Țările preferate pentru înregistrare

Avionul poate fi înregistrat în altă țară decât cea în care locuiește proprietarul acestuia. Și avioanele pot fi reînregistrate (uneori cu modificarea numărului de identificare).

CorporateJetInvestor, în ghidul Official Guide to Airplane Registration 2023, descrie normele naționale privind înregistrarea avioanelor, iar site-ul agreghează știrile de afaceri din domeniul aviației. Principalele considerații sunt ușurința înregistrării, confidențialitatea și beneficiile fiscale.

Ilustrație: Ziarul de Gardă
Ilustrație: Ziarul de Gardă

Insula Man este o jurisdicție populară de înregistrare a aeronavelor, oferind posibilitatea de a scăpa de taxele UE, potrivit unui raport al Consorțiului Internațional al Jurnaliștilor de Investigație.

Alte locuri de înregistrare preferate sunt Aruba, Bermuda și Insulele Cayman.