Principală  —  Investigatii  —  Dosar   —   135 de milioane de lei.…

135 de milioane de lei. Cine a proiectat și construit postul vamal Sculeni. Conflicte de interese, sesizarea procuraturii și licitații anulate

Iurie Povar, fostul șef al „Urbanproiect”, întreprinderea de stat care a făcut proiectul, și Vladimir Balaban, unul dintre asociații „Comsales Grup” SRL, compania care a efectuat lucrările de modernizare la postul vamal Sculeni. Colaj ZdG

Postul Vamal Sculeni, care a fost renovat și inaugurat acum o lună, a fost construit cu depășirea termenului și a bugetului inițial stabilit. Deși valoarea lucrărilor fusese estimată inițial la 68 de milioane de lei, în final, aceasta a ajuns la 135 de milioane de lei. De asemenea, se estima că postul vamal Sculeni va fi gata în trei ani, dar lucrările au fost finalizate peste 5 ani. Acestea au fost efectuate de o companie care a câștigat anterior puține contracte cu statul, iar bugetul a crescut din cauza proiectării nereușite, după cum argumentează Serviciul Vamal. 

Postul vamal Sculeni. Foto: Facebook/Maia Sandu

Proiectare cu erori. A fost sesizată procuratura

Pentru proiectare a fost contractată în februarie 2018 Întreprinderea de stat Institutul Naţional de Cercetări şi Proiectări în Domeniul Amenajării Teritoriului „Urbanproiect”, care a câștigat un contract de 3,8 milioane de lei, dintre care, 2,9 milioane de lei reprezintă suma pentru proiectarea postului vamal Sculeni. 

Urbanproiect a admis mai multe erori la proiectare, fapt ce a tergiversat lucrările. Potrivit unui răspuns oferit la solicitarea ZdG de Serviciul Vamal, „cea mai mare deficiență ce a dus la stoparea parțială a lucrărilor a fost generată de greșelile din proiectul de execuție în partea ce ține de sistematizarea terenului pe verticală, din care motiv, Serviciul Vamal a sesizat organele competente.

Serviciul Vamal răspuns Scu… by Ziarul de Gardă

Valeriu Nani, coordonatorul proiectului din cadrul Serviciului Vamal, a spus pentru ZdG că atunci când s-a proiectat, nu s-a luat în considerare faptul că taluzul apărut ca urmare a înălțării terenului extins al postului vamal ocupa o parte a fondului forestier, astfel că a durat mai mult timp pentru ca acel teren să fie trecut în administrarea Serviciului Vamal. 

Despre această situație, dar și cu privire la alte erori, a fost sesizată procuratura, a declarat Valeriu Nani. 

Au fost făcute sesizări la procuratură față de proiectant, pentru neglijență. Noi am descris că sunt scăpări mai multe în proiect și din cauza acestor scăpări, au apărut lucrări suplimentare, care nu erau prevăzute inițial”, a subliniat coordonatorul proiectului din cadrul Serviciului Vamal.

El a precizat că această companie a fost selectată de conducerea anterioară a Serviciului Vamal și că nu era posibil să fie schimbat antreprenorul.  

Firme ale soției și cumnaților, subcontractate

De asemenea, fostul șef al „Urbanproiect”, Iurie Povar, a subcontractat firme ale apropiaților săi  pentru proiectarea punctului vamal renovat. În acest sens, în iunie 2021, Autoritatea Națională de Integritate a constatat că acesta a admis un conflict de interese prin încheierea contractelor cu persoane apropiate – cumnații Tatiana Corcevaia, Ion Caisîn și soția sa, Olga Povar, care dețineau și administrau companiile ÎI „Lara-Caisîn” și ÎI „Corcevaia.” 

Iurie Povar, fostul șef al „Urbanproiect” Foto: ZdG

Judecătoria Chișinău a lăsat în vigoare actul de constatare al ANI după ce Iurie Povar l-a contestat, iar Curtea de Apel Chișinău a anulat parțial actul de constatare – în ceea ce privește interdicția de a ocupa o funcție publică sau de demnitate publică timp de trei ani, dar a lăsat în vigoare constatarea că acesta a admis un conflict de interese. 

Solicitat de ZdG, fostul director al „Urbanproiect”, Iurie Povar, a declarat că a subcontractat firmele soției și cumnaților săi, pentru că „celelalte firme erau la moment ocupate și Institutul «Urbanproiect» era suprasolicitat de alte lucrări”.

Întrebat de ce a participat la acest proiect  dacă institutul era suprasolicitat, Povar a precizat doar că Urbanproiect a realizat o parte a lucrărilor de proiectare. 

Referitor la erorile admise la proiectare și la devizele de cheltuieli, el a argumentat că „au apărut din cauza că s-au majorat esențial prețurile la materialele de construcție”. Iurie Povar a mai spus că nu cunoaște despre plângerea depusă de Serviciul Vamal la procuratură cu privire la  Urbanproiect.

Epopeea renovării unui post vamal. Licitații anulate, bugete și termene depășite

Potrivit unui studiu de fezabilitate efectuat în 2017, valoarea estimativă a lucrărilor de reabilitare şi modernizare a postului vamal Sculeni constituia aproape 68 de milioane de lei. Potrivit devizelor de cheltuieli prezentate de Urbanproiect în 2018, suma pentru renovarea postului vamal Sculeni urma să fie de 144,5 milioane de lei, dar aceasta a fost diminuată după ce Serviciul Vamal a cerut atunci să se excludă unele lucrări. Astfel, suma rămasă a fost de 102 milioane de lei, dintre care 88,5 milioane erau pentru partea de construcție. 

Grantul oferit de Uniunea Europeană în acest scop constituia 58 de milioane de lei sau aproximativ 3 milioane de euro, astfel că de la bugetul de stat s-au mai alocat 30 de milioane de lei. 

Au fost organizate mai multe licitații pentru selectarea companiei ce urma să construiască postul vamal.

În decembrie 2020 s-a organizat o procedură internațională de achiziții publice, la care au participat doar două companii – „Foremcons” SRL și „Varincom” SRL, ce au prezentat oferte care depășeau bugetul – 99 de milioane de lei și, respectiv, 118 milioane de lei. Astfel, licitația a fost anulată.

În aprilie 2021 s-a constatat însă că unele lucrări nu au fost incluse în devizele de cheltuieli,  Urbanproiect fiind solicitat să elaboreze un deviz nou și să stabilească costurile reale de construcție. De asemenea, s-a decis prelungirea cu un an a termenului de construcție și divizarea pe etape a lucrărilor. 

În iunie 2021 a fost organizată o nouă licitație pentru suma de 79,9 milioane de lei, care a fost din nou anulată, pentru că s-a constatat că unele lucrări nu puteau fi divizate.

În noiembrie 2021 s-a constatat din nou că devizele de cheltuieli trebuiau ajustate. Urbanproiect  a estimat costul lucrărilor la 116 milioane de lei, sumă ce a fost însă din nou diminuată prin excluderea unor lucrări.

Doar două companii participă la licitație

În decembrie 2021, Serviciul Vamal a organizat o procedură internațională de achiziții în valoare de 94 de milioane de lei, la care a lansat invitații de participare către 16 cele mai mari companii de construcții din R. Moldova și către 10 companii din România, potrivit datelor oferite la  solicitarea ZdG. Termenul de depunere a dosarelor era 11 martie 2022. În final, la licitație au participat doar două companii, ambele din R. Moldova: „Comsales Grup” SRL și „Foremcons” SRL.

Considerăm că motivul participării unui număr redus de agenți economici la procedura de licitație este cauzat de incertitudinea creată odată cu începerea războiului în Ucraina la 24.02.2022”, precizează Serviciul Vamal.

Compania „Comsales Grup” SRL a prezentat o ofertă de 122 de milioane de lei față de oferta „Foremcons” SRL de 192 de milioane de lei. 

Deși oferta „Comsales Grup” SRL era cu 30 la sută mai mare decât bugetul planificat, aceasta a fost selectată învingătoare a concursului în baza criteriului celui mai mic preț. La 30 mai 2022 a fost semnat contractul de executare a lucrărilor, fiind stabilit un termen de executare de 12 luni –  până la 28 mai 2023. 

Lucrări de modernizare la postul vamal Sculeni. Foto: Facebook/Maia Sandu

Cine deține compania câștigătoare

„Comsales Grup” SRL a fost fondată în 2006 și în prezent este deținută de trei oameni de afaceri: Vladimir Balaban, Andrei Cupcea și Roman Erhan. Compania este specializată în construcția și proiectarea obiectelor industriale, agroindustriale și comerciale, precum și a dispozitivelor industriale de cântărire, dar nu are experiență semnificativă în câștigarea contractelor cu statul, având mai multe proiecte private. 

Astfel, potrivit datelor de pe portalul Agenției Achiziții Publice, firma a câștigat în total cinci proceduri de achiziții publice, semnând contracte cu valori cuprinse între 145 și 532 de mii de lei –  două în 2018 și câte unul în 2019, 2022 și 2023. Pentru 2022, „Comsales Grup” declară venituri de 108 milioane de lei și profit de 26 de milioane de lei, având 92 de angajați. 

Compania își dorește să construiască primul pod de autostradă peste Prut, la Ungheni. Firma și-a depus dosarul în cadrul licitației organizate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România.

Cei trei cofondatori ai companiei mai dețin împreună încă trei firme, care au aceeași adresă ca și Comsales Grup: „Etalon Plus” SRL, „CSG Real Estate” SRL și „Fixmass Center” SRL. 

„Am participat și am câștigat – fără nimic subtil, fără interese”

Întrebat de ce a decis să participe la această procedură de achiziții publice, în contextul în care firma nu a participat anterior la prea multe proceduri de achiziții publice, Vladimir Balaban, unul dintre asociații „Comsales Grup” SRL, nu a dorit să ofere prea multe detalii. 

A fost procedura, am participat și am câștigat – fără nimic subtil, fără interese. Foarte corect a fost făcut procesul”, a spus Vladimir Balaban. 

Vladimir Balaban, unul dintre asociații „Comsales Grup” SRL

Termen prelungit și buget majorat

Potrivit Serviciului Vamal, antreprenorul s-a confruntat cu mai multe dificultăți. Cea mai mare a fost provocată de greșelile din proiectul de execuție în partea ce ține de sistematizarea terenului pe verticală, adică problema legată de taluz.

Ca urmare, nu au fost valorificate 23 de milioane de lei din bugetul de 54 de milioane de lei prevăzut pentru anul 2022. Astfel, această sumă nu a fost alocată din bugetul de stat pentru 2023, iar agentul economic nu putea fi plătit și nu putea continua lucrările. Comisia pentru Situații Excepționale a dispus alocarea celor 23 de milioane de lei pentru proiectul de modernizare a postului vamal Sculeni din fondul de rezervă al Guvernului, bani care au fost returnați în fondul de rezervă după rectificarea bugetară.

Totodată, termenul lucrărilor a fost prelungit până la sfârșitul lunii decembrie 2023. 

Potrivit Serviciului Vamal, antreprenorul a efectuat lucrări suplimentare care „constituie neconcordanţe şi scăpări dintre lucrările prevăzute în proiectul de execuție și devizele elaborate” și care au majorat costul proiectului până la 135 de milioane de lei, cu 10 la sută mai mult față de bugetul planificat. 

Astfel, au mai fost semnate două acorduri adiționale cu firma „Comsales Grup” SRL, ajungându-se la suma de 135 de milioane de lei. Dintre acestea, 46,4 milioane de lei reprezintă componenta de grant, iar 88,8 milioane de lei – contribuția Guvernului R. Moldova. Garanția pentru lucrările executate în cadrul proiectului constituie 36 de luni. 

După renovare, postul vamal Sculeni are mai multe piste, fiind construite 6 piste noi, în total fiind disponibile 14 piste (7 de intrare și 7 de ieșire). De asemenea, au fost construite pavilioane și copertine, platforme de scanare și pereți de protecție pentru scanerul mobil, sistem paratrăsnet, stații de purificare a apelor uzate și a apelor pluviale, sistem de aprovizionare cu gaze lichefiate. Totodată, au fost reabilitate și modernizate drumurile de acces, sistemul de iluminare exterioară, sistemul de marcaj și semnalizare, precum și clădirea administrativă, după cum au informat autoritățile. 

Reconstrucția postului vamal Sculeni a făcut parte dintr-un proiect mai mare ce presupune modernizarea birourilor vamale de frontieră la hotarul dintre R. Moldova și România, proiect finanțat de Uniunea Europeană şi cofinanțat de Guvernul Republicii Moldova. 

Beneficiari au fost Serviciul Vamal al Republicii Moldova şi Autoritatea Vamală Română, care a fost lider de proiect, fiind modernizate posturile vamale de frontieră Giurgiuleşti, Leuşeni şi Sculeni de partea Republicii Moldova și Galați, Albiţa şi Sculeni – de partea României. Potrivit Serviciului Vamal, la finalizarea proiectului, R. Moldova și-a îndeplinit obligațiile integral, în caz contrar, risca să fie retrasă partea de grant și să nu mai fie eligibilă pentru proiecte similare.