Principală  —  Investigatii  —  Dosar   —   Cine sunt proprietarii oficiali ai…

Cine sunt proprietarii oficiali ai posturilor de televiziune a căror licență a fost suspendată

Foto: Vitalie Eșanu/FB
Foto: Vitalie Eșanu/FB

Cele șase posturi de televiziune a căror licență de emisie a fost suspendată prin decizia de vineri, 16 decembrie, a Comisiei pentru Situații Excepționale au proprietari atât din Republica Moldova, cât și din Federația Rusă. Printre ei se numără soția unui deputat socialist, un candidatul la alegeri al Partidului Șor, un cetățean rus și o asociație obștească din Moscova.

Primul în Moldova și Accent TV și-au schimbat recent proprietarul din Rusia

Posturile de televiziune Primul în Moldova și Accent TV și-au schimbat recent administratorul, precum și proprietarul, care este un cetățean al Federației Ruse. Cele două posturi sunt deținute de Societatea Comercială „Telesistem TV” SRL, care, la rândul ei, este deținută de o companie din Federația Rusă, „Медиа Инвест Сервис”. Aceasta din urmă și-a schimbat proprietarii în octombrie 2022.

Noul proprietar a devenit un oarecare Alexei Polunin, cetățean al Federației Ruse. Acesta a preluat „Медиа Инвест Сервис” prin intermediul companiei pe care o deține, „Диаманд Эстейт”. 

Publicitate
Publicitate

Noul proprietar al celor două televiziuni ar avea legături cu omul de afaceri rus, Andrey Goncharenko, beneficiarul final al companiei Avia Invest SRL, care are în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău, după cum a constatat Ruslan Mihalevschi, unul dintre membrii Consiliului Audiovizualului, în cadrul ședinței CA la care s-a decis efectuarea unui control, deoarece autoritatea nu fusese informată despre schimbarea fondatorilor.

În 2019, fondatorul companiei „Диаманд Эстейт” din Moscova, era un cetățean rus, Andrey Goncharenko. Potrivit publicațiilor din presă, acest om de afaceri din Federația Rusă, în 2019-2020, a fost beneficiarul final al companiei care a primit în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău. Tot potrivit acestor publicații, el a avut și interese comerciale în compania Air Moldova”, a mai precizat atunci Ruslan Mihalevschi.

Consiliul Audiovizualului nu a fost anunțat despre schimbarea fondatorului, astfel că firma ce deține licența de emisie pentru cele două posturi a fost sancționată cu amendă de 5000 de lei.

Anterior, în calitate de beneficiari finali ai posturilor de televiziune Primul în Moldova și Accent TV figurau doi cetățeni din Federația Rusă – Natalia Ermilova și Samvel Grigorean.

Cei doi au preluat compania din R. Moldova prin intermediul firmei „Объединенные Ресурсы”, în perioada alegerilor parlamentare anticipate din vara anului 2021. Înainte de asta, cele două posturi de televiziune îi aparțineau fiului fostului procuror general al Rusiei, Igor Ceaika, partener al fratelui fostului președinte Igor Dodon, Alexandru Dodon, în cadrul câtorva companii. Ceaika deținea cele două posturi în R. Moldova împreună cu Vadim Ciubară, un apropiat al lui Igor Dodon.  

Interviu cu Ilan Șor la Primul în Moldova

Ilan Șor – intervievat în Israel, de jurnalista Ludmila Belcenkova, de la Primul în Moldova

În spațiul public au apărut mai multe informații despre faptul că posturile Primul în Moldova și Accent TV ar fi trecut de sub influența Partidului Socialiștilor sub cea a Partidului Șor. Pe 12 octombrie, Primul în Moldova a difuzat un interviu cu liderul Partidului Șor, Ilan Șor. Interviul a fost înregistrat în Israel, acolo unde se află în prezent Ilan Șor. 

Televiziunile din holdingul Șor

Alte două televiziuni apropiate Partidului Șor – TV6 (fosta Televiziune Centrală) și Orhei TV, sunt deținute de compania „Media Resurse” SRL, administrată și deținută în proporție de 100% de Dumitru Chitoroagă. Anterior, această companie era fondată de o altă firmă – „Klassika Media” SRL. Unicul asociat al acesteia este Irina Țvic, iar Dumitru Chitoroagă este, mai nou, administratorul companiei.

Dumitru Chitoroagă

Dumitru Chitoroagă a fost candidat al Partidului Șor la funcția de deputat la alegerile parlamentare din februarie 2019 și a fost donator al partidului. Tot el a moderat emisiuni la Radio Sputnik.

Irina Țvik este fiica fostei proprietare „Klassika Media” SRL, care a decedat, Margarita Țvic. Margarita Țvic și soțul ei, fost director al agenției Sputnik Moldova, Vladimir Novosadiuc, și el decedat, au apărut în raportul Kroll, care dezvăluie fraudele din sistemul bancar. TV 6 și Orhei TV emit pe frecvențele preluate de la posturile Euro TV și Alt TV.

NTV Moldova – deținut de soția lui Corneliu Furculiță

În mai 2022, deputatul socialist Corneliu Furculiță figura oficial ca proprietar și beneficiar al posturilor NTV Moldova și Exclusiv TV, potrivit datelor Consiliului Audiovizualului.

Corneliu Furculiță, deputat BCS

În prezent, compania „Exclusiv Media” SRL, care deține licența pentru cele două posturi TV, este deținută și administrată de soția lui Corneliu Furculiță, Ludmila Furculiță, iar ca fondator figurează o firmă deținută de ea, „Poliactiv” SRL.

Totodată, pentru anul 2021, deputatul Furculiță a declarat dividende în valoare de 1,3 milioane de lei, obținute de la compania „Exclusiv Media” SRL, iar soția lui – un salariu total de aproape 395 de mii de lei.

Firma mai deține și publicația periodică de limbă rusă „Аргументы и Факты в Молдове”. „Exclusiv Media” SRL este vizată în așa-numitul „dosar Bahamas”. Prin intermediul acesteia au fost oferite împrumuturi de sute de mii de lei mai multor membri și simpatizanți ai PSRM care, ulterior, au făcut donații pentru campania electorală a lui Igor Dodon, la prezidențialele din 2016. Banii au ajuns în conturile „Exclusiv Media” SRL de la o companie offshore din Bahamas ce avea conexiuni în Federația Rusă.

RTR Moldova, controlat de o organizație non-guvernamentală din Rusia, fondată de Sberbank

Un alt post de televiziune a cărui licență de emisie a fost suspendată este RTR Moldova. Titularul licenței de emisie este compania „TV-Comunicaţii Grup” SRL.

Acesta este deținută în proporție de 50% de o organizație non-guvernamentală din Rusia, „Российское общество по организации и управлению проектами в области средств массовой информации и массовых коммуникаций”, pe scurt, „Rosmediacom”.

Asociația, la rândul ei, a fost fondată de cea mai mare bancă de stat rusească, Sberbank, de o altă bancă – Vnesheconombank, și de o structură de stat în domeniul audiovizualului – Compania rusă de stat de radio și televiziune (VGTRK).

În proporție de 25 la sută, RTR Moldova este controlată de Valentina Stețco. Alte 25 la sută sunt deținute de compania „SB Grup Media” SRL, fondată de Oxana Borşevici (20%), Galina Sîrbu (80%).

Directorul RTR Moldova este Evghenii Sergheev, care, împreună cu Valentina Ștețco, deține postul Bravo TV, prin intermediul companiei „Bravo TV” SRL.

Totodată, Oxana Borşevici și Galina Sîrbu ar fi rude cu proprietarii unui alt post de televiziune, N4 – Alexandru și Eugeniu Sîrbu (tată și fiu) și Andrei Borșevici, asociați ai companiei „Selectcanal-TV” SRL, potrivit Mold-Street. Eugeniu Sîrbu este și proprietarul postului Agro TV, prin intermediul companiei „Jevise” SRL. Alexandru Sîrbu a fost proprietar al operatorului de televiziune prin cablu Sun TV, deținut de compania Sun Comunications, care în 2016 a fost preluat de Orange.

Publicitate
Publicitate