Principală  —  IMPORTANTE   —   Consiliul Audiovizualului - control la…

Consiliul Audiovizualului – control la firma ce deține Accent TV și Primul în Moldova, după ce ZdG a scris că și-a schimbat proprietarul din Rusia, fără a notifica CA. Acesta ar avea legături cu concesionarul Aeroportului Internațional Chișinău

Consiliul Audiovizualului a inițiat un control în privința companiei Telesistem TV SRL, deținătoarea licențelor de emisie Primul în Moldova și Accent TV, după ce Ziarul de Gardă a scris că acestea și-au schimbat proprietarul din Federația Rusă, fără a fi notificat în această privință CA. 

Propunere de a efectua un control a fost făcută de către membru CA, Ruslan Mihalevschi. El a precizat că a aflat aceste informații din presă, pe care le-a verificat ulterior, consultând datele din Registrul de stat al unităților de drept din R. Moldova și extrasele din Registrul unic de stat al persoanelor juridice din Federația Rusă. 

Ziarul de Gardă a scris că fondatorul companiei Telesitem TV SRL, firma din Rusia „Медиа Инвест Сервис”, și-a schimbat proprietarii la 7 octombrie 2022. Noul proprietar a devenit un oarecare Alexei Polunin, cetățean al Federației Ruse. Acesta a preluat „Медиа Инвест Сервис” prin intermediul companiei pe care o deține, „Диаманд Эстейт”. 

Noul proprietar al celor două televiziuni ar avea legături cu omul de afaceri rus, Andrey Goncharenko, beneficiarul final al companiei Avia Invest SRL, care are în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău, a mai adăugat Ruslan Mihalevschi. 

Ruslan Mihalevschi, membru CA

În 2019, fondatorul companiei „Диаманд Эстейт” din Moscova, era un cetățean rus, Andrey Goncharenko. Potrivit publicațiilor din presă, acest om de afaceri din Federația Rusă, în 2019-2020, a fost beneficiarul final al companiei care a primit în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău. Tot potrivit acestor publicații, el a avut și interese comerciale în compania Air Moldova”, a mai precizat Ruslan Mihalevschi.

Potrivit datelor din surse deschise din Federația Rusă, în 2019, în calitate de fondator unic al „Диаманд Эстейт” a figurat Andrey Goncharenko.

Publicitate
Publicitate

Ruslan Mihalevschi a subliniat că furnizorii de servicii media au obligația să solicite în scris acordul CA pentru orice modificare în documentele și datele declarate, printre care sunt date de identificare ale acționarilor până la nivel de persoană fizică sau juridică.

Compania Komaksavia Airport Invest Ltd, înregistrată în Cipru, deține majoritatea activelor Avia Invest, concesionara Aeroportului Internațional Chișinău. Andrey Goncharenko deține 95 la sută din Komaksavia Airport Invest Ltd.

Președinte al Consiliului de Administrație Avia Invest a fost anterior liderul Partidului Șor, deputatul fugar Ilan Șor. Firma și-a schimbat de mai multe ori acționarii.

La 22 septembrie, CA a fost anunțat despre schimbarea administratorului firmei care deține licențele de emisie pentru cele două posturi. Stanislav Vîjga a fost înlocuit de Arina Corșicova. Arina Corșicova a anexat atunci la nota informativă și extrasul din Registrul de stat, potrivit căruia beneficiarii finali ai posturilor de televiziune Primul în Moldova și Accent TV rămân a fi doi cetățeni din Federația Rusă – Natalia Ermilova și Samvel Grigorean, potrivit Media Azi. 

Cei doi au preluat compania din R. Moldova prin intermediul firmei „Объединенные Ресурсы”, în perioada alegerilor parlamentare anticipate din vara anului 2021. Înainte de asta, cele două posturi de televiziune îi aparțineau fiului fostului procuror general al Rusiei, Igor Ceaika, partener al fratelui fostului președinte Igor Dodon, Alexandru Dodon, în cadrul câtorva companii. Ceaika deținea cele două posturi în R. Moldova împreună cu Vadim Ciubară, un apropiat al lui Igor Dodon.  

Interviu cu Ilan Șor la Primul în Moldova

În ultima lună, în spațiul public au apărut mai multe informații despre faptul că posturile Primul în Moldova și Accent TV ar fi trecut de sub influența Partidului Socialiștilor sub cea a Partidului Șor. În aceeași perioadă, pe 12 octombrie, Primul în Moldova a difuzat un interviu cu liderul Partidului Șor, Ilan Șor. Interviul a fost înregistrat în Israel, acolo unde se află în prezent Ilan Șor. 

În ultima perioadă, postul Primul în Moldova este promovat intens prin publicitate stradală, mai multe panouri fiind afișate pe străzile din Chișinău, precum și prin reclame sponsorizate pe internet. 

ZdG a scris în anul 2015 că Arina Corșicova, administratoarea companiei care deține cele două posturi TV, deține companiile Moda-Prestij SRL și Diafan SRL și a fost unul dintre sponsorii electorali ai lui Ilan Şor în alegerile locale din acel an. De asemenea, numele Arinei Corşicova se regăsea printre acţionarii Băncii Sociale, vizată în dosarul privind furtul miliardului, prin firma sa, Diafan SRL, care deținea 4,96% din acţiunile băncii. 

De asemenea, odată cu preluarea funcție de administratoare la Telesitem TV, Corșicova a devenit și administratoarea companiei de publicitate Media Contact SRL, deținută de asemenea de compania din Rusia „Медиа Инвест Сервис”. La telefoanele celor două posturi TV nu a răspuns nimeni pentru a ne oferi un comentariu, iar la Media Contact ni s-a spus că Arina Corșicova nu s-ar afla în prezent în R. Moldova. 

CA nu a fost informat despre schimbarea proprietarilor

Președinta Consiliului Audiovizualului (CA), Liliana Vițu, a declarat pentru Ziarul de Gardă că instituția nu a fost notificată în legătură cu schimbarea beneficiarilor. 

CA a solicitat, pe 4 octombrie, Serviciului de Informații și Securitate (SIS), Centrului Național Anticorupție (CNA) și Consiliului Concurenței (CC) să investigheze circumstanțele și informațiile răspândite pe larg în presă, precum că posturile Primul în Moldova și Accent TV, anterior afiliate Partidului Socialiștilor, ar avea în prezent un alt beneficiar, relata anterior portalul Media Azi, care o cita pe președinta CA, Liliana Vițu.

Consiliul Audiovizualului a sesizat cele trei instituții ale statului după ce a fost informat, pe 22 septembrie, de către compania Telesistem TV, proprietara posturilor Accent TV și Primul în Moldova, că firma are o nouă administratoare, iar mai multe instituții media au scris că cele două televiziuni ar trece astfel sub controlul Partidului Șor.

Publicitate
Publicitate