Integrarea Europeană, percepută de cetățeni
Nivelul de susținere a procesului de Integrare Europeană în R. Moldova a scăzut semnificativ de la 70% în 2007-2008, la 44,7% în noiembrie 2013. Pentru a înțelege cauza acestor rezultate și modul în care e văzut conceptul de integrare europeană în țară, în special în raioanele de nord și UTA Găgăuzia, Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în parteniat cu Institutul pentru Politică Mondială (Kiev, Ucraina) au organizat 12 „universități stradale” (expoziții stradale, n.r.).
În cadrul acțiunii au fost expuse în 12 orașe ale țării un set de 45 de caricaturi care arată prin comparație realitatea din țările UE și cea din R. Moldova în diverse domenii. Imaginile au fost însoțite de un text cu date statistice și extrase din diferite studii de specialitate. În cadrul „universităților stradale” au fost invitați reprezentanți diplomatici, autoritățile locale și experții IDIS „Viitorul”, care au discutat cu persoanele care analizau caricaturile.
„A fost o experiență neobișnuită să vorbim cu oameniii și să înțelegem care e percepția lor despre avantajele și dezavantajele Uniunii Europene. Reacțiile au fost diverse. Însă, cele mai aprinse au fost în Bălți și Cahul, unde oamenii nici nu doreau să ne asculte, își exprimau punctul de vedere și plecau. Am decis să punem standurile cu caricaturi în apropierea piețelor, unde găsim multă lume, oameni diferiți. Pe parcurs, ne-am dat seama că, de fapt, nu există o reacție ostilă la UE, ci încercarea oamenilor de a înțelege ce e bine și ce e rău pentru ei. Ar fi bine dacă nu doar societatea apolitică, dar și cea politică să se implice în astfel de acțiuni de informare a populației”, este de părere Corneliu Ciurea, expert de la IDIS „Viitorul”.
„Un grup de voluntari a mers în patru raioane din țară și circa 70.000 de cetățeni ai R. Moldova au primit informația despre UE”, a spus Sergiu Neicovcen, Directorul executiv al Centrului CONTACT. El a menționat că în raioanele de sud ai țării, voluntarii au avut parte chiar de reacții agresive. „Această campanie ne-a ajutat să înțelegem că cetățenii din Găgăuzia și Taraclia nu cunosc aproape nimic despre UE, ei au acces doar la informație eronată despre UE, pe care o prezintă presa regională”, explică Sergiu Neicovcen.
„În momentul în care oamenii au putut să vadă, dar nu doar să audă de ceea ce ne poate oferi UE și situația actuală din R. Moldova, oamenii au început să gândească altfel”, subliniază Ghenadie Mocanu, expert de la IDIS „Viitorul”.
Leonid Litra a explicat că oamenii trebuie să înțeleagă că Integrarea Europeană nu este doar o decizie politică, ci și un mod aparte de a trăi, de a gândi. „Societatea civilă și-a asumat rolul de a face un sumar al Acordului de Asociere. Această campanie permite cetățenilor să facă niște concluzii conștiente despre acest proces. Noi nu am vorbit oamenilor doar despre laturile pozitive a acestui proces, dar și obligațile pe care și le va asuma statul înainte și după Integrarea Europeană”, spune Leonid Litra.
Potrivit organizatorilor acestei acțiuni, oamenii se interesau cel mai des de nivelul de trai și nivelul de asigurare socială din UE.
Rezultatele acestei acțiuni au arătat că autoritățile nu s-au învățat, încă, să comunice cu oamenii.
Acțiunile fac parte din campania „Moldova, Europa”, care este una apolitică, nu susține partide sau persoane politice. Scopul proiectului a fost în creșterea gradului de conștientizare a procesului de Integrare Europeană a R. Moldova în rândul cetățenilor, dar și al elitelor regionale, instituțiilor mass-media.