Principală  —  Blog   —   Cititorul de Gardă/ Un cititor,…

Cititorul de Gardă Un cititor, despre facturile consumatorilor debranșați de la sistemul centralizat de încălzire: „Această «fericire» mă costă jumătate din pensie. Dar cu ce să trăim?”

Imagine simbol

Florin Cîșlaru, locuitor al orașului Chișinău, susține că suma din facturile pentru energia termică pe care trebuie să o achite consumatorii debranșați de la sistemul centralizat de încălzire ar fi exagerat de mare. Pentru luna decembrie, bărbatul a achitat 1240 de lei, „prea mult pentru doi pensionari”, susține acesta. De aceea, a depus o cerere la compania S.R.L. INFO BON pentru a i se recalcula prețul inclus în factură.

Florin Cîșlaru locuiește împreună cu soția sa, ambii fiind pensionari. Cuplului îi este dificil să facă față cheltuielilor, în special în sezonul rece al anului, când facturile sunt mult mai mari. Iar în afară de acestea, mai e nevoie de hrană, îmbrăcăminte, medicamente. Familia Cîșlaru este debranșată de la sistemul centralizat de încălzire de mai mulți ani, însă continuă să primească facturi pentru energia termică centralizată, achitând pentru țeava care trece prin locuința lor. Anul acesta însă facturile primite de consumatorii care au sisteme autonome de încălzire sunt mult mai mari decât în anii precedenți.

„Am rămas cu gust amar. Sunt foarte indignat de recalcularea pe tranzitul țevilor din apartament. Hotărârea Guvernului nu le dă dreptul de a exagera suma plății pentru tranzit. De ce acei debranșați de la sistemul centralizat trebuie să plătească încălzirea subsolului și etajului tehnic? Cine a făcut așa calcule?” – se întreabă bărbatul.

„Această «fericire» mă costă jumătate din pensie. Dar cu ce să trăim?”

Cititorul menționează că blocul în care locuiește este izolat termic, are ferestre și uși care mențin căldura în interior.  

„Apartamentul nostru se află la mijlocul clădirii. Ambele scări sunt termoizolate, iar ferestrele sunt termopan. Avem două uși la intrare. Intrarea la etajul tehnic se închide ermetic. Noi avem două uși la intrarea în apartament. Astfel, păstrăm căldura”, precizează Florin Cîșlaru. 

Bărbatul susține că factura la energia termică pentru luna decembrie a fost atât de mare, încât a constituit jumătate din restul serviciilor comunale. 

„Anterior, în scara blocului erau calorifere. De ce le-au scos? Suma de 1240 de lei pe care trebuia să o achităm noi e jumătate din serviciile comunale totale: 

  • de zece ori mai mare decât apa folosită – 104,79 de lei;
  • de șase ori mai mare decât deservirea blocului și a echipamentului tehnic – 232,28 de lei;
  • de trei ori mai mare decât lumina folosită – 363,99 de lei;
  • de două ori mai mare decât gazul folosit – 570, 40 de lei;
  • de 22 de ori mai mare decât interfonul – 54 de lei;
  • de șase ori mai mare decât serviciile la internet – 210 lei.

Această «fericire» mă costă jumătate din pensie. Dar cu ce să trăim? Mâncare, îmbrăcăminte, medicamente…”, se plânge cititorul.

Florin Cîșlaru a trimis o cerere în adresa companiei S.R.L. INFOBON pentru a i se recalcula suma din factura pentru energia termică. Deși în răspunsul primit se menționează că totul este conform legii, totuși, suma din factură a fost reevaluată. În rezultat, pentru luna ianuarie, bărbatul n-a avut de achitat pentru căldura centralizată, iar pentru luna februarie a avut de achitat 700 de lei. 

„Am scris o scrisoare direct la ei. Pentru ianuarie ei nu m-au pus să achit, dar pentru februarie mi-au venit 700 de lei. Totuși, lucrează ceva la ei”, spune mulțumit cititorul.

Facturi mari pentru consumatorii debranșați de la sistemul centralizat de încălzire

Problema facturilor disproporționate pe care le-au primit unii consumatori debranșați de la sistemul centralizat de încălzire a fost discutată la sfârșitul lunii ianuarie în cadrul unei ședințe convocate de ministrul Energiei, Victor Parlicov, cu reprezentanții Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), întreprinderilor termoenergetice și cu experți în domeniu. Conform unui comunicat de presă emis de Ministerul Energiei, s-a constatat că „există mai mulți factori obiectivi care au generat asemenea situații”:

  • Primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, în lipsa unei decizii a Consiliului municipal în acest sens, a anulat plata compensațiilor în valoare de până la 40% din valoarea facturii pentru circa 26 de mii de familii vulnerabile.
  • În iarna anului 2022-2023, consumatorii debranșați au primit din oficiu cea mai înaltă categorie de vulnerabilitate energetică și compensații din Fondul de Reducere a Vulnerabilității Energetice pentru acoperirea costurilor legate de încălzirea spațiilor comune ale blocului. În urma schimbării mecanismului de compensare în decembrie 2023, aceste compensații au fost alocate conform categoriei de vulnerabilitate atribuite doar celor care s-au înregistrat pe compensatii.gov.md.
  • Pentru cea mai mare parte din cazuri, gestionarii blocului locativ nu au informat corect întreprinderile termoenergetice privind situația reală din bloc și, astfel, unii consumatori au primit facturi ce nu reflectă realitatea.
  • Chiar dacă Metodologia prevede posibilitatea ca gestionarii blocurilor locative să aplice propriile criterii de distribuire a costurilor între apartamente, acest instrument nu se aplică.
  • Tariful aprobat de ANRE pentru energia termică în luna decembrie 2023 a fost mai mare decât în decembrie 2022 (3267 de lei/Gcal față de 2854 de lei/Gcal).

Astfel, din cele 26 837 de apartamente debranșate în Chișinău, circa 17 mii nu au primit anul acesta compensații pentru căldură din Fondul de Reducere a Vulnerabilității Energetice.

Într-un alt comunicat al Ministerului Energiei, emis la mijlocul lunii februarie, se menționează că apartamentele debranșate de la sistemul centralizat de încălzire vor primi compensații pentru facturile la agentul termic în conformitate cu gradul de vulnerabilitate energetică acordat. 

„În cazul consumatorilor debranșați de la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică care s-au înregistrat pe platforma compensatii.gov.md, dar nu au introdus codul facturii pentru energia termică, modificările vor fi efectuate automat de sistemul informațional «Vulnerabilitate Energetică», iar beneficiarii vor primi compensații la agentul termic pentru întregul sezon de încălzire. Consumatorii debranșați care nu s-au înscris pe platformă pot primi compensații doar după completarea cererii și acordarea gradului de vulnerabilitate, începând cu luna din care s-au înregistrat pe platformă”, se precizează în comunicat.