Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Guvernul insistă pe anularea reducerii…

Guvernul insistă pe anularea reducerii de 50% la importul mașinilor hybrid. Cum își argumentează poziția

Guvernul nu va renunța la inițiativa de a anula reducerea de 50% la import pentru mașinile hybrid, deși un deputat în Parlament a depus un amendament în acest sens, iar mai mulți cetățeni au inițiat și o petiție publică prin care solicită păstrarea cotei de acciz în mărime de 50% pentru toate tipurile de motorizări hybrid.

Astfel, la inițiativa Guvernului, odată cu votarea în cea de-a doua lectură a proiectului, cota accizului ar urma să fie micșorată cu 50% doar pentru autoturismele de tip plug-in hybrid. În cazul celorlalte automobile de tip hybrid clasic, care au beneficiat până acum de o reducere de 50%, cota de acciz va fi micșorată doar cu 25%. În cazul mașinilor mild-hybrid și micro-hybrid, nu va fi aplicată nicio scutire. Guvernul declară că a decis să opereze aceste modificări în contextul în care mijloacele de transport cu motor electric și de tip plug-in sunt mai ecologice și elimină un nivel scăzut de emisii de dioxid de carbon.

„Măsura respectivă are drept scop, acordarea facilităților fiscale pentru mijloacele de transport, utilizarea cărora are un impact mai puțin dăunător asupra mediului ambiant. Astfel, la compararea a 3 categorii de autovehicule (același model) după gradul de emisie de dioxid de carbon (CO2) constatăm că, autovehiculul electric elimină 0g/km, autovehiculul plug-in de 29 g/km, autovehiculul hibrid simplu 85 g/km, autovehiculul non-hibrid benzină 139 g/km”, este menționat în avizul Guvernului.

Astfel, în opinia Guvernului, această măsură reprezintă un instrument de stimulare a importurilor mijloacelor de transport cu un nivel scăzut de emisii de dioxid de carbon, „mărimea facilității fiscale acordate fiind raportată la eficiența ecologică a acestora”.

Cum vor fi afectați cetățenii

Un importator de mașini din Chișinău ne-a comunicat că, în opinia sa, modificarea propusă de Guvern va avea doar efecte negative asupra cetățenilor care vor să își procure un automobil de tip hybrid.

„Acest segment de automobile a devenit foarte popular în R. Moldova, atât datorită accizului scăzut de 50%, dar și datorită faptului că au un consum mult mai mic. Unul dintre cele mai populare automobile din R. Moldova este Toyota Prius pentru că e fiabil, oferă un confort înalt, dar cel mai important, se încadrează într-un buget de circa 7 000 – 10 000 euro. Dacă până acum taxa pentru importul unui astfel de automobil era în jur de 1 000 euro (în dependență de anul producerii), acum această taxă va fi de 1 500 de euro. Totul se va reduce, într-un final, la o majorare a prețurilor, care vor lovi direct în cumpărători. Al doilea efect pe care îl va genera această decizie, este înrăutățirea stării ecologice. Indirect, statul impune ca cetățenii să cumpere alte tipuri de motoare, iar alternativa vor fi cele diesel, pentru că oferă un consum mai mic. Asta în timp ce în mai toate statele europene dieselul este pe cale de dispariție, anume din cauza poluării”, susține acesta.

La rândul său, Iuliana Cantaragiu, expertă și fostă secretară de stat în cadrul Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, susține că modificările respective sunt înaintate în circumstanțele în care Guvernul se află într-un impas financiar, fiind nevoit să găsească bani pentru buget. Totodată, Cantaragiu precizează că prin aceste modificări statul descurajează cetățenii să procure automobile eco-friendly.

„Cel mai frumos aspect al mașinilor hybrid sunt emisiile scăzute, comparativ cu alte motoare, dar și volumul de combustibil fosil utilizat. Toată lumea civilizată știe că mașinile hybrid sunt mai ecologice decât cele pe benzină și motorină, iar lumea civilizată și-a asumat angajamente, în special după semnarea Acordului de la Paris, de a reduce gazele cu efect de seră și de a face pași concreți pentru a diminua impactul antropic asupra planetei. R. Moldova se gândește însă la cai verzi pe pereți, iar protecția mediului nu este o prioritate pentru statul nostru. Cu părere de rău, majoritatea guvernelor care au fost în R. Moldova au fost mioape la ceea ce înseamnă protecția mediului, or mașinile hybrid sunt o etapă de tranziție între transportul clasic și cel electric”, a declarat Iuliana Cantaragiu, expert, Centrul Național de Mediu.

Modificările propuse de Guvern au stârnit și nedumerirea unor deputați din cadrul Blocului ACUM.

„Ca lumea să înțeleagă, aceastea de tip hybrid în toată Europa sunt mai ieftine la înregistrare pentru că, din punct de vedere ecologic, este bine să încurajăm ca aceste mașini să fie înregistrate cu o taxă mai mică. În condițiile modificărilor, se va scumpi însă înmatricularea acestora”, a declarat deputatul Lilian Carp în cadrul ședinței Parlamentului.

Accizele la automobile sunt utilizate într-o țară care produce automobile și vrea să își protejeze piața de importuri. În R. Moldova aplicarea acestei accize este mai degrabă rezultatul unuu loby agresiv, deschis și fără rușine din partea saloanelor de automobile de lux. Păgubiții sunt aproape 85% din cetățenii R. Moldova care își procură automobile din străinătate și vor plăti aceste accize”, a menționat și deputatul Igor Munteanu de la tribuna Parlamentului.

Cele mai multe automobile importate anul trecut în R. Moldova sunt de marca Toyota, Dacia și Volkswagen. Într-un răspuns oferit pentru IPN de către Agenția Servicii Publice, anul trecut în Moldova au fost aduse 27 de mii de autoturisme, dintre care 3 400 de tip hybrid.