Principală  —  IMPORTANTE   —   Directorul adjunct al PUA și…

Directorul adjunct al PUA și șeful RTEC au prezentat rapoartele economico-financiare ale întreprinderilor municipale. Șeful RTEC: „Costul real al unei călătorii depășește suma de 7 lei”

Vitalie Copaci, directorul adjunct al Î.M. „Parcul urban de autobuze” (PUA), și Dorin Ciornîi, șeful Regiei Transport Electric (RTEC), au prezentat marți, 17 mai, rapoartele privind situația economico-financiară a întreprinderilor municipale subvenționate din bugetul municipal care solicită modificarea tarifelor pentru serviciile prestate.

În 2021, PUA a înregistrat venituri în valoare de 55,9 milioane de lei, în timp ce RTEC în sumă de 383,3 de milioane de lei.

În municipiul Chișinău, o călătorie cu autobuzul sau troleibuzul ar putea costa 6 lei. Astfel, chișinăuienii ar putea plăti de trei ori mai mult pentru deplasarea cu mijloacele de transport în comun în cazul în care Consiliul Municipal Chișinău (CMC), care s-a întrunit marți, 17 mai, în ședință, va adopta proiectul care prevede majorarea tarifelor la călătorie. Șeful RTEC susține că, în prezent, costul real al unei călătorii cu troleibuzul depășește suma de 7 lei.


Veniturile de transportare a călătorilor a crescut cu 62% față de anul precedent, iar cheltuielile întreprinderii sunt în creștere cu 28% față de anul trecut, spune Vitalie Copaci, directorul adjunct al Î.M. „Parcul urban de autobuze”.

Vitalie Copaci

„Întreprinderea Municipală „Parcul urban de autobuze are în total angajați 826 de unități, salariul mediu fiind de 12 666 de lei, inclusiv șoferi – 270 de unități, salariul mediu fiind de 14 700 de lei și taxatori 209 unități, salariul mediu fiind de 11 800 de lei. Numărul de angajați în anul 2022 a crescut cu 27% sau cu 175 de unități. Acest lucru se datorează faptului ieșirii la linie a mai multor unități de transport (…). La moment, întreprinderea are în gestiune 23 de rute – 5 rute urbane și 18 rute suburbane. Veniturile întreprinderii 55,9 milioane de lei fiind venituri din contracte de servicii publice și venituri de la transportarea călătorilor – 13,4 milioane de lei. Veniturile de transportare a călătorilor a crescut cu 62% față de anul precedent. La capitolul cheltuieli – 72,6 milioane de lei, în creștere cu 28%. Legat de cheltuielile cu privire la combustibil sunt în creștere cu 30% față de perioada anului precedent. Este de menționat faptul că cota cheltuielilor la combustibil, salariu, impozit constituie 90%”, a declarat Vitalie Copaci.

Dorin Ciornîi, șeful Regiei Transport Electric (RTEC), spune că întreprinderea a acumulat venituri în valoare de 383,3 de milioane de lei în 2021, iar cheltuieli în sumă de 564,4 de milioane de lei. Potrivit acestuia, costul real al unei călătorii cu troleibuzul depășește 7 lei.

„Vreau să vă aduc la cunoștință principalii indicatori care vor reflecta situația economică a Regiei Transport Electric pentru anul 2021. Emiterea zilnică – 330 de troleibuze. Total venituri anul 2021 – 383,3 milioane de lei, dintre care venituri colectate 202,6 milioane de lei. Achitări din bugetul municipal pentru transportarea călătorilor conform contractului de servicii publice – 310 de milioane de lei. Total cheltuieli 2021 – 564,4 de milioane de lei, dintre care salariu și contribuții 373,1 milioane de lei, ceea ce constituie 66%, energia electrică 66,3 milioane de lei (…).

Diferența de cost a unei călătorii astăzi este compensată de către Primăria municipiului Chișinău și constituie aproximativ 10 milioane de lei pentru patru luni. În structura calculului costului unei călătorii nu constituie doar energia electrică, dar și salarii, cheltuieli pentru materiale. Astăzi, costul real al unei călătorii depășește 7 lei, cu transportul electric, luând în considerare și categoriile cu gratuități care se folosesc de transportul electric”, a declarat Dorin Ciornîi.

În timpul examinării rapoartelor privind situația economico-financiară a întreprinderilor municipale „Parcul urban de autobuze” și RTEC, Dinari Cojocaru, consilierul PSRM din CMC, a acuzat guvernarea PAS că „influențează” prețurile la carburanți.

„Dacă e să vorbim despre guvernare și de ce ei ai trebui să lucreze pentru poporul nostru, mașinile agenților economici care importă în R. Moldova combustibil stau în România sau Bulgaria câte o săptămână în rând și nu prea iau combustibil, iar combustibilul care se aduce la Portul Giurgiulești este luat timp de 24 de ore de mașinile din Ucraina. Ăsta este guvernul dumneavoastră care influențează ulterior la prețurile la combustibil, ca în final să avem la toamnă o pâine nu de trei lei, dar de șapte lei. Eu de asta mă tem. Mă tem de o sărăcie totală. Combustibilul în R. Moldova este acum mai scump ca în România”, a spus Cojocaru Dinari.

La rândul său, Zinaida Popa, consiliera PAS din CMC, a spus că primarul general al capitalei, Ion Ceban, a propus o majorare de trei ori a tarifului pentru deplasarea cu mijloacele de transport în comun, însă în campania electorală Ceban a menționat că „oamenii nu ar trebui să plătească pentru transportul public”.

„Vreau să mai adaug la declarația domnului Dinari că în România prețul este de 8,7 de roni, asta înseamnă 1,76 de euro, pe când la noi este 1,39 de euro și plus la toate noi suntem importatori și nu suntem producători (…). Referitor la acei milionari despre care se vorbește, vă spun că din toată istoria autorității publice locale din municipiul Chișinău avem cel mai bogat primar general și vreau să vă mai aduc aminte declarațiile primarului general, care în campania electorală a spus că oamenii nu ar trebui să plătească pentru transportul public, dar astăzi vine cu o majorare de 300%”, a spus consiliera PAS din CMC.

Pe 12 mai curent, CMC a anulat din nou examinarea subiectului privind reglementarea tarifelor și costurilor pentru serviciile de transport de călători.

Pe 21 aprilie, responsabilii din cadrul Primăriei municipiului Chișinău au retras de pe ordinea de zi a ședinței CMC mai multe proiecte, inclusiv subiectul privind reglementarea tarifelor și costurilor pentru serviciile de transport de călători.

La începutul lunii aprilie curent, fracțiunea PAS din CMC a calificat tariful de 6 lei pentru deplasarea cu mijloacele de transport în comun drept „nejustificat și înalt”. Președintele fracțiunii PAS din CMC, Roman Cojuhari, a menționat că „o ajustare a tarifului poate avea loc, doar dacă va fi organizat un audit funcțional și financiar” al întreprinderilor municipale de transport.

În prezent, locuitorii municipiului Chișinău plătesc doi lei pentru o călătorie cu troleibuzul, iar trei lei pentru o călătorie cu autobuzul.