Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   SONDAJ: Pedeapsă pentru separatism. Cui…

SONDAJ: Pedeapsă pentru separatism. Cui îi este adresată legea?

Tiraspolul se arată deranjat de adoptarea de către Parlamentul R. Moldova a proiectului de lege (în prima lectură)care prevede pedepse penale pentru „separatism” și „conspirație” împotriva R. Moldova. Așa-zisul ministru transnistrean de externe, V. Ignatiev, acuză faptul că adoptarea legii îi va permite Chișinăului „cu orice motiv să urmărească penal orice transnistrean”, iar „sovietul suprem” de la Tiraspol amenință că, dacă legea va fi va adoptată, va lua „măsuri de răspuns pentru a proteja interesele locuitorilor din regiune”.

Pedeapsă pentru separatism. Cui îi este adresată legea?

Oazu Nantoi, analist politic, deputat

21 aprilie 1996, 13 februarie 2004 și 8 martie 2005. La 21 aprilie 1996 a fost ucis Djohar Dudaev, la 13 februarie 2004 a fost ucis Zelimhan Iandarbiev și la 8 martie 2005 a fost ucis Aslan Mashadov. Asta-i cu referire la atitudinea Moscovei față de așa-zisul separatism. Și acuma, ce ține de lege: regimul din stânga Nistrului nu are dreptul la existență. Este o creatură criminală, anticonstituțională, cu care se suprapune și actul de ocupație militară din partea Federației Ruse. R. Moldova este în drept și este obligată să întreprindă toate măsurile necesare pentru restabilirea ordinii constituționale și acest proiect de lege este doar o mișcare în cadrul unui plan de acțiuni ce urmează să fie elaborat, adoptat și realizat la nivel național cu asistența partenerilor de dezvoltare. Așa că ceea ce declară Ignatiev sunt demagogii. Acest regim, repet, nu are dreptul la existență. Și e clar că acest lucru îi deranjează, pentru că vizează regimul, nu pe „orice transnistrean”. În R. Moldova, după 30 și ceva ani de contrabandă, corupție și trădare, parcă ceva-ceva începe să se miște, în special în contextul războiului din Ucraina care a schimbat radical raportul de forțe în regiune…

Ion Leahu, ex-membru CUC

Eu uneori mă mir de incoerența acțiunilor guvernului. Stau și mă întreb: la 30 de ani după terminarea, cu faze armate, a conflictului transnistrean, era acum momentul cel mai oportun ca să facem aceste modificări la Codul Penal? Faptul că Ucraina, care este în stare de război cu Rusia, nu o dată a declarat că dacă Chișinăul va solicita, ea ar fi gata să se implice în eliberarea Transnistriei de sub ocupația militară rusească, asta noi o știm. Dar știm și altceva. Nu o singură dată, și chiar nu demult, comparativ, și președintele, și prim-ministrul au declarat că în rezolvarea problemei transnistrene Chișinăul nu va recunoaște decât soluțiile pașnice, diplomatice. Iar soluționarea problemei pe cale pașnică nu poate fi alta decât tratativele. Altceva e că Chișinăul nu spune clar: tratative cu cine? Cu Tiraspolul sau cu Moscova? Și atunci, poate că aceste amendamente la Codul Penal se fac nu neapărat pentru a pedepsi pe cineva, dar pentru a exclude negocierile cu aceste persoane, la acest nivel și a discuta la direct cu cei care, practic, controlează situația în stânga Nistrului – cu Moscova. Cu atât mai mult că Acordul de bază din 1992 a fost semnat cu Moscova. Ignatiev minte când zice că dacă legea va fi aprobată fiecare transnistrean riscă să fie arestat și condamnat. Sunt speculații. Oamenii nu pot fi declarați separatiști pentru că trăiesc la Tiraspol, Dubăsari sau Grigoriopol. Ignatiev minte și încearcă, prin minciună, să apere de la condamnare formațiunea separatistă din stânga Nistrului, pe care o reprezintă și care-l reprezintă.

Nicolae Osmochescu, profesor universitar, doctor

În mai multe țări există norme care prevăd contracararea separatismului ca mișcare și pedeapsă pentru persoanele care promovează ideea de separatism prin diferite forme și acțiuni. În cazul R. Moldova, o așa normă trebuia să existe demult, pentru că în R. Moldova separatism avem nu doar la Tiraspol, dar inclusiv la Chișinău. Suntem, pare-mi-se, ultimii în spațiul post-sovietic care nu avem o astfel de normă în Codul Penal, pe când în Rusia normele și practicile antiseparatism sunt foarte dure. R. Moldova are nevoie de această lege, nu știu conținutul cum va fi formulat, ce sancțiuni vor porni din această normă, dar conținutul trebuie să fie foarte clar și să nu admită interpretări duble. Cât de aplicabilă va fi și care va fi eficiența acestei legi, e greu de spus, dar eu cred că ea trebuie să fie una foarte clară și procedura de atragere la răspundere foarte clară și ea, ca legea să dea rezultate.