• Ziua Libertății Presei 2021. Stăpânii politici ai televiziunilor

    Ziua Libertății Presei 2021. Stăpânii politici ai televiziunilor
    Cel puțin 13 televiziuni din R. Moldova sunt afiliate sau au tangențe cu politicieni
    03 mai 2021 | 12:15

    Cel puțin 13 dintre cele mai populare televiziuni din R. Moldova sunt afiliate unor politicieni sau partide politice care au guvernat țara în ultimii ani și/sau aspiră s-o guverneze în următorii. În contextul Zilei Mondiale a Libertății Presei, marcată pe 3 mai, ZdG a făcut o radiografie a stăpânilor politici ai televiziunilor și a discutat cu experți media despre câtă libertate de exprimare poate exista într-o instituție media controlată politic și cât de credibilă poate fi aceasta pentru telespectatori.

    Televiziunile lui Plahotniuc

    Fostul lider la Partidului Democrat Vladimir Plahotniuc, care a fugit din R. Moldova imediat ce a pierdut puterea în iunie 2019, continuă să dețină, direct sau prin intermediari, mai multe televiziuni cu acoperire națională. 

    În 2015, după ce au fost operate modificări legislative care obligau televiziunile să-și declare beneficiarii, Vladimir Plahotniuc și-a asumat oficial că este proprietarul a patru televiziuni: Prime, Publika, Canal 2 și Canal 3. Ulterior, în interiorul trustului de presă al fostului lider democrat, au fost făcute mai multe schimbări, iar unele televiziuni au fost trecute, în acte, pe numele unor apropiați ai lui Plahotniuc.

    În prezent, conform declarațiilor pe proprie răspundere cu privire la asigurarea transparenței proprietății furnizorilor de servicii media depuse la Consiliul Audiovizualului, Plahotniuc este unicul proprietar și beneficiar al posturilor de televiziune Prime și Publika TV. Cele două televiziuni sunt gestionate prin intermediul firmei „General Media Group (GMG) Corporation”, a cărui administrator este Petru Jelihovschi. Compania care deține licența de emisie pentru cele două televiziuni, a cărei unic fondator este Vladimir Plahotniuc, are un capital social de 42 de milioane de lei, iar sediul juridic se află pe strada Ghioceilor 1, pe teritoriul complexului Moldexpo. Tot acolo se află și studiourile Prime și Publika. „General Media Group Corporation” deține și posturile de radio Publika FM și Muz FM.

    Sediul din strada Ghioceilor al televiziunilor lui Plahotniuc

    Pentru alte două televiziuni din holdingul media al lui Plahotniuc – „Canal 2” și „Canal 3”, deținătoarea licențelor de emisie, conform declarațiilor depuse la CA, este compania „Telestar Media” SRL, al cărei fondator și administrator oficial este Lilian Buștiuc, un apropiat al lui Plahotniuc. Buștiuc a preluat cele două televiziuni, Canal 2 și Canal, 3 la începutul anului 2020 de la Oleg Cristal, fost consilier al lui Plahotniuc. „Telestar Media” SRL și cele două televiziuni de sub umbrela sa au, de asemenea, sediul pe str. Ghioceilor 1, alături de Prime și Publika.

    Până să preia posturile Canal 2 și Canal 3, Lilian Buștiuc a deținut, oficial, postul de televiziune Canal 5. Odată cu restructurările din holdingul lui Plahotniuc produse în ianuarie 2020, firma care deține licența pentru Canal 5 și pentru postul de radio Maestro FM – „Media Content Distribution” SRL, a ajuns să fie înregistrată pe numele lui Cătălin Golban. Sediul Canal 5 este același – Ghioceilor 1. Tot aici se află și alte două televiziuni – CTC Mega și Familia Domashniy. Deținătoarea licenței pentru cele două posturi este firma „Real Radio” SRL, înregistrată oficial pe numele Victoriei Rusu, tot ea fiind și administratoare.

    Vladimir Plahotniuc a părăsit R. Moldova la 14 iunie 2019, zi în care partidul pe care-l conducea, PDM, a pierdut guvernarea

    Televiziunile socialiștilor

    Igor Dodon și Partidului Socialiștilor (PSRM) pe care îl conduce beneficiază de susținerea mediatică a patru televiziuni: Primul în Moldova, NTV Moldova, Accent TV și TNT Exclusiv TV. 

    Primul în Moldova, care pe lângă emisiunile și buletinele de știri proprii retransmite și programele televiziunii de stat rusești Pervîi Kanal, activează sub umbrela firmei „Telesistem TV” SRL, administrată de Stanislav Vîjga și fondată de „Медиа Инвест Сервис” (Media Invest Service) din Federația Rusă. La rândul ei, „Media Invest Service” are doi fondatori: Igor Chaika (51%), fiul milionar al fostului procuror general al Federației Ruse Iurii Chaika, și Vadim Ciubară (49%) – un apropiat al lui Igor Dodon. În 2017 Ciubară a fost unul dintre însoțitorii lui Igor Dodon pe muntele Athos. ZdG a scris anterior că Vadim Ciubară și soția sa Natalia sunt finii de cununie ai lui Lilian și Diana Filipov, care, la rândul lor, sunt finii cuplului Galina și Igor Dodon.

    În august 2017, Igor Dodon și o parte din cei mai importanți oameni din anturajul său au fost pe muntele Athos. Printre ei a fost și Vadim Ciubară

    Vadim Ciubară este și beneficiarul firmei offshore „Chester Business” LP, care în 2015 a cumpărat baza de odihnă „Sadovo” din satul de baștină al lui Igor Dodon – Sadova. În decembrie 2018, Vadim Ciubară a procurat și o clădire de 777 m.p., situată pe str. Sciusev din Chișinău, unde își desfășoară activitatea postul TV „Primul în Moldova”. Tot pe Sciusev 76a își are sediul și Accent TV, o altă televiziune afiliată socialiștilor, deținută tot de firma „Telesistem TV” SRL.

    Alte două televiziuni afiliate Partidului Socialiștilor – NTV Moldova și TNT Exclusiv TV, sunt deținute de compania „Exclusiv Media” SRL, titulara licențelor de emisie pentru cele două posturi. „Exclusiv Media” SRL îl are drept unic fondator pe deputatul Corneliu Furculiță, liderul fracțiunii PSRM din parlament. Firma este administrată de soția sa – Ludmila Furculiță. La „Exclusiv Media” activează, de mai mulți ani, și Galina Dodon, soția lui Igor Dodon, dar și Tatiana Țaulean, soția primarului socialist al mun. Chișinău, Ion Ceban.

    „Exclusiv Media” SRL mai deține și ziarele „Аргументы и Факты в Молдове” (Argumentî i Faktî – aif.md) și Комсомольская правда (Komsomolskaya Pravda – kp.md).Numele companiei „Exclusiv Media” figurează într-o cauză penală pe faptul spălării banilor în proporții deosebit de mari, cauză la care a fost conexat și procesul penal pe faptul unei eventuale finanțări din exterior a PSRM. Urmare a investigațiilor, procurorii au constatat că, în februarie 2016, pe conturile „Exclusiv Media” SRL, au ajuns mijloace bănești în sumă de 1 499 884 de euro de la compania offshore „Westerby Limited”, înregistrată în Bahamas. Ulterior, în martie-aprilie 2016, deputatul socialist Petru Burduja și soția deputatului Corneliu Furculiță au retras de pe conturile companiei peste 20 de milioane de lei, invocând restituirea ajutorului financiar obținut de la persoane fizice. Dosarul finanțării din Bahamas nu are încă o finalitate.

    Vadim Ciubară, partenerul lui Chaika de la Primul în Moldova și Accent TV

    ONG-urile de media au semnalat pericolul concentrării proprietății mediatice în interes de partid

    În noiembrie 2019, după ce CA a oferit firmei „Telesistem TV” o nouă licență de emisie, ceea ce a făcut posibilă apariția postului Primul în Moldova, dar și menținerea postului Accent TV, mai multe ONG-uri de media au cerut CA să nu faciliteze concentrarea proprietății mediatice în interesul unui partid.

    „Atragem atenția membrilor CA că monitorizările posturilor de televiziune afiliate PSRM, realizate de societatea civilă în ultimii ani, în timpul campaniilor electorale, dar și în afara alegerilor, la fel ca și monitorizările realizate de însuși CA au arătat că aceste posturi au avut și au aceeași abordare editorială în reflectarea celor mai importante subiecte de pe agenda publică, favorizând masiv și promovând deschis candidații PSRM și plasându-i în context negativ pe contracandidații acestora.

    Anticipăm că aceste decizii ale CA ar putea crea o situație similară cu cea atestată în anii precedenți. Mai exact, chiar dacă în 2017 legislația a fost modificată astfel încât un singur proprietar de media să nu poată deține mai mult de două licențe în sfera audiovizualului, impactul acestei norme legale a fost neglijabil. Urmare a acestor modificări, mai mulți radiodifuzori și-au schimbat de jure proprietarul, dar de facto nu s-a produs vreo schimbare în politicile lor editoriale, aceștia continuând să promoveze agenda partidelor cu care erau afiliate.

    Cerem membrilor CA să respecte nu doar litera legii, dar și spiritul ei, așa încât să asigure pluralismul mediatic și să nu admită crearea de situații dominante pe piața mass-media”, se spunea atunci în apelul semnat de opt organizații de media.

    Televiziunile lui Șor

    Și Ilan Șor, liderul partidului care-i poartă numele – Partidul Șor, deține, prin intermediari, două televiziuni. Imaginea deputatului fugar Ilan Șor, condamnat la închisoare de prima instanță în dosarul „Furtul miliardului” și care a părăsit R. Moldova odată cu Plahotniuc, în iunie 2019, este lustruită zilnic la posturile Orhei TV și TV 6 – fosta Televiziune Centrală. Redenumirea postului a fost aprobată de CA la 23 decembrie 2020. Conform declarațiilor pe proprie răspundere depuse la CA, licența de emisie pentru cele două posturi este deținută de compania „Media Resurse” SRL, administrată de Dumitru Chitoraga, fost candidat al Partidului Șor la funcția de deputat la alegerile parlamentare din februarie 2019. Chitoraga a candidat pe circumscripția nr. 25 Chișinău însă nu a obținut mandatul de deputat. În campania electorală pentru parlamentarele din 2019 Chitoraga a donat Partidului Șor 340 de mii de lei.

    Dumitru Chitoraga, directorul celor două televiziuni afiliate lui Ilan Șor. Foto: media-azi.md

    Fondator al companiei „Media Resurse” SRL este o altă companie – „Klassika Media”, administrată tot de Chitoraga și al cărei fondator în acte a fost Margarita Țvic (decedată în ianuarie 2020), o persoană apropiată familiei Șor, al cărei nume figura în raportul Kroll în calitate de fostă acționară la Unibank și ca fiind beneficiara unui împrumut de milioane în perioada fraudei bancare. Conform declarației pe proprie răspundere depusă la CA de către Dumitru Chitoraga, reprezentantul „Media Resurse” SRL, după decesul Margaritei Țvic moștenitorul legitim al calității de fondator la „Klassika Media” a devenit fiica sa – Irina Țvic.

    Plecat de aproape doi ani din R. Moldova, Ilan Șor apare cu regularitate la televiziunile care-i sunt afiliate prin intermediul unor înregistrări video sau chiar în transmisiuni directe. Foto: Partidul ȘOR/ Facebook

    La începutul acestui an, în cadrul ședinței din 22 ianuarie 2021, Consiliul Audiovizualului a examinat rezultatele monitorizării posturilor de televiziune „Orhei TV” și „Televiziunea Centrală” (redenumită în TV 6), urmare a sesizării depuse de către „Centrul pentru Jurnalism Independent” (CJI). Prin respectiva sesizare CJI informa despre faptul că în cadrul buletinelor de știri difuzate de către posturile de televiziune „Orhei TV” și „Televiziunea Centrală” au fost difuzate materiale ce conțin publicitate politică a Platformei „Pentru Moldova” și a Partidului Politic Șor, inclusiv a liderului acestuia, Ilan Șor. Sesizarea CJI a fost însă respinsă de membrii CA.

    Cel puțin 13 televiziuni din R. Moldova sunt afiliate unor politicieni/partide politice sau au tangențe cu acestea

    Petru Macovei, director executiv al Asociației Presei Independente:

    Petru Macovei, director executiv API

    „Ceea ce se întâmplă în R. Moldova, când politicienii dețin, la modul practic, televiziuni, este anacronic și nu este specific deloc democrațiilor avansate. Asta este o reminescență a etapei noastre continue de trecere la o democrație veritabilă și asta influențează la modul direct cetățenii acestei țări pentru că informația este total partizană. În condițiile țării noastre, când avem o criză politică continuă și alegeri peste alegeri, atunci cu siguranță asta intoxică spațiul informațional, iar cetățenii devin și mai confuzi. În al doilea rând asta ucide jurnalismul de fapt, pentru că oamenii care lucrează în aceste televiziuni nu sunt jurnaliști, sunt alt tip de specialiști – în agitație electorală, în manipulare, în propagandă. Asta ucide democrația și este un lucru foarte grav. 

    Acest televiziuni nu pot informa echidistant populația și, în acest context, cu atât mai important este să existe mijloace de informare de alternativă, care nu sunt angajate politic, unde lucrează oameni care chiar țin la valorile acestei meserii, la informația corectă și obiectivă, fără implicare politică. Anume pentru asta trebuie susținută presa independentă. Eu sper că într-o zi nu vom mai avea în R. Moldova acest anacronism de presă politică, deși cred că sunt destul de naiv să cred asta. Fenomenul există și în țări cu democrații mult mai avansate, însă nu este atât de pronunțat cum se întâmplă în R. Moldova. Toată lumea poate să dea exemplul Italiei, unde există Berlusconi cu conglomeratul său de presă sau chiar și SUA, unde există anumite simpatii politice din partea unor televiziuni, însă nu există atât de multă manipulare și chiar știri false cum există la noi. Ultimele evenimente politice au pus startul unei noi campanii de dezinformare, iar apropiatele alegeri parlamentare anticipate vor amplifica această campanie de dezinformare. Cetățenii ar trebui să fie mult mai atenți și să-și găsească mijloace de informare de alternativă, care le vor transmite adevărul și nu minciuna.

    Dacă oamenii privesc cu regularitate aceste posturi de televiziune, ei riscă să devină clone ale acestor partide, oameni care la prima chemare a acestui partid vor lua deciziile pe care și le dorește cineva, dar nu vor lua decizii gândite și asumate rațional. De aceea recomandarea este să nu privească doar aceste posturi de televiziune sau le poți privi doar pentru a te amuza, dacă îți dai seama în ce constă manipularea. Însă foarte mulți oameni nu-și dau seama de lucru ăsta. De aceea ar fi bine să găsească surse media de încredere, să verifice informația oricât de multă încredere ar avea în aceste instituții media și să încerce să analizeze critic informația. Doar asta ne-ar putea ajuta să nu devenim victime ale manipulărilor”.

    Ne puteți urmări și pe Telegram, unde publicăm investigații și cele mai importante știri ale zilei, dar și pe YouTube, Facebook, Instagram și TikTok.

    Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe www.zdg.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova. Preluarea integrală a materialelor ZdG se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.

  • TRIMITE ȘTIREA TA
    Cunoști o informație de interes public? Trimite-o la ZdG
    FORMULAR

    Abonează-te pentru a fi la curent cu toate noutățile!

    Ziarul de Gardă. Singurul ziar de investigații din Republica Moldova. Abonează-te și tu! Abonează-te

    VIDEO/ „Împlinesc 17 ani de când citesc Ziarul de Gardă”. De vorbă cu Ion Boțan, fost profesor de limbă și literatură română în comuna Mingir

    Ion Boțan, cititor fidel al Ziarului de Gardă a fost profesor de limbă și literatură română timp de patru decenii în școala din comuna Mingir. S-a născut în comuna Chiperceni, raionul Orhei, iar la Hâncești a v…
    VIDEO/ „Împlinesc 17 ani de când citesc Ziarul de Gardă”. De vorbă cu Ion Boțan, fost profesor de limbă și literatură română în comuna Mingir

    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    După un sfert de secol, pe care l-a dedicat sistemului judecătoresc din R. Moldova, magistratul Ion Cotea constată cu regret că în toți acești ani „a asistat doar la distrugerea justiției”. Judecătorul afirmă c…
    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    Candidata desemnată la funcția de premier Natalia Gavrilița, despre „curățarea instituțiilor statului”: „vom începe cu schimbarea demnitarilor numiți politic”

    Candidata desemnată la funcția de premier Natalia Gavrilița a declarat în cadrul unui interviu acordat corespondentei Europei Libere Valentina Ursu că una dintre prioritățile echipei guvernamentale este „curăța…
    Candidata desemnată la funcția de premier Natalia Gavrilița, despre „curățarea instituțiilor statului”: „vom începe cu schimbarea demnitarilor numiți politic”

    Dosarul „Laundromat”: Episodul Elena Platon

    Schema de fraudă, denumită generic „Laundromat”, care se presupune a fi cea mai mare operațiune de „spălare” de bani din istorie, vizează zeci de persoane din anturajul politic, domeniul justiției și sectorul f…
    Dosarul „Laundromat”: Episodul Elena Platon

    Măsurile privind regimul de intrare, ședere și tranzit pe teritoriul României. Precizările Ambasadei României în R. Moldova

    Ambasada României în R. Moldova anunță că, începând cu 1 august au fost efectuate modificări în legislația privind regimul carantinei, în sensul creșterii limitelor de vârstă pentru aplicabilitatea excepțiilor…
    Măsurile privind regimul de intrare, ședere și tranzit pe teritoriul României. Precizările Ambasadei României în R. Moldova

    Rusia înregistrează peste 22 de mii de cazuri noi de îmbolnăvire cu COVID-19. Sankt Petersburg este cel mai afectat oraș

    Rusia a anunţat miercuri 22 589 de cazuri noi de infectare cu COVID-19 în ultimele 24 de ore, astfel, numărul total al infectărilor a ajuns la 6 356 784, potrivit Tass. Potrivit autorităților ruse, în termeni r…
    Rusia înregistrează peste 22 de mii de cazuri noi de îmbolnăvire cu COVID-19. Sankt Petersburg este cel mai afectat oraș