VIDEO/ Stăpânii televiziunilor: Ce (nu) s-a schimbat la trei ani după ce Plahotniuc și Șor au plecat din R. Moldova – Ziarul de Gardă
  • VIDEO/ Stăpânii televiziunilor: Ce (nu) s-a schimbat la trei ani după ce Plahotniuc și Șor au plecat din R. Moldova

    VIDEO/ Stăpânii televiziunilor: Ce (nu) s-a schimbat la trei ani după ce Plahotniuc și Șor au plecat din R. Moldova
    12 mai 2022 | 09:53

    La trei ani de la plecarea lui Vladimir Plahotniuc și Ilan Șor din R. Moldova, cei doi continuă să domine piața media audiovizuală, alături de figuri politice afiliate Partidului Socialiștilor din R. Moldova.

    În ultimul an, după ce au pierdut alegerile, dar înainte de a fi schimbată componența Consiliului Audiovizualului, socialiștii și-au extins holdingul, obținând licențe de emisie pentru alte posturi controlate de oameni apropiați formațiunii.

    Între timp, holdingul lui Plahotniuc de pe strada Ghioceilor, divizat între interpuși, a făcut disponibilizări. În total însă, șapte posturi TV rămân sub umbrela GMG, fiind afiliate oligarhului fugar Vladimir Plahotniuc. Aceste posturi TV se promovează între ele și continuă să difuzeze aceleași știri.

    ZdG vă propune să aflați cui aparțin televiziunile din R. Moldova.

    Publicitate

    Din 2017, televiziunile sunt obligate să-și declare proprietarii beneficiari, dar legislația este ocolită în unele cazuri, prin intermediari sau persoane afiliate. Unul dintre membrii Consiliului Audiovizualului (CA), Ruslan Mihalevschi, constată că în prezent transparența proprietății nu este respectată de către toate televiziunile. „Din punct de vedere juridic este o mare problemă să arătăm foarte clar cine controlează direct sau indirect un post de televiziune”, afirmă membrul CA.

    În acest context, Petru Macovei, directorul Executiv al Asociației Presei Independente (API), subliniază că transparența proprietății a fost doar o semireformă, care ar trebui urmată de transparența finanțării instituțiilor media.

    Corneliu Furculiță – unicul politician ce deține oficial două posturi TV

    Unicul actual politician care figurează oficial ca proprietar și beneficiar al unor posturi de televiziune este deputatul socialist Corneliu Furculiță. El controlează oficial posturile NTV Moldova și Exclusiv TV.

    Corneliu Furculiță, deputat BCS

    Compania „Exclusiv Media” SRL, care deține licența pentru cele două posturi TV, este administrată de soția lui Corneliu Furculiță, Ludmila Furculiță, iar ca fondator figurează o firmă deținută de aceasta, „Poliactiv” SRL.

    Totodată, pentru anul 2021, deputatul Furculiță declară dividende în valoare de 1,3 milioane de lei, obținute de la compania „Exclusiv Media” SRL, iar soția lui – un salariu total de aproape 395 de mii de lei. Corneliu Furculiță nu a dorit să ofere vreun comentariu pentru ZdG, în acest context.

    Firma mai deține și publicația periodică de limbă rusă „Аргументы и Факты в Молдове”. „Exclusiv Media” SRL este vizată în așa-numitul „dosar Bahamas”. Prin intermediul acesteia au fost oferite împrumuturi de sute de mii de lei mai multor membri și simpatizanți ai PSRM care, ulterior, au făcut donații pentru campania electorală a lui Igor Dodon, la prezidențialele din 2016. Banii au ajuns în conturile „Exclusiv Media” SRL de la o companie offshore din Bahamas ce avea conexiuni în Federația Rusă.

    Publicitate

    Deputatul Corneliu Furculiță și posturile controlate de el și de oamenii apropiați lui

    Licență de emisie pentru televiziuni administrate de persoane apropiate PSRM

    În toamna anului 2021, fosta componență a CA a oferit licențe de emisie pentru încă două posturi TV, administrate de persoane apropiate de PSRM: TV 9 și 3,14 TV.

    TV 9 este fondat de compania „Media Platform” SRL, care îi aparține Svetlanei Caraseni. Tot ea este administratoarea casei de publicitate „Exclusiv Sales House” SRL, fondată de „Exclusiv Media” SRL, compania care deține posturile NTV Moldova și Exclusiv TV. Svetlana Caraseni figurează și ca administratoare în cadrul companiei „Alkasar Media Services” SRL, deținută de Chiril Lucinschi.

    Solicitată de ZdG, Svetlana Caraseni a spus că postul TV 9, care încă nu s-a lansat pe micile ecrane, nu ar avea nicio legătură cu televiziunile gestionate de „Exclusiv Media” SRL, compania fondatoare a firmei „Exclusiv Sales House” SRL, pe care o administrează. „Eu sunt administrator și la Alkasar, ce legătură are?”, a spus, în replică, Svetlana Caraseni.

    Elena Lewicka-Pahomova

    Postul 3,14 TV a obținut licență de emisie în septembrie 2021, la solicitarea jurnalistei Elena Lewicka-Pahomova. Ea este în prezent moderatoarea unei emisiuni la NTV Moldova, televiziunea deputatului socialist Corneliu Furculiță. Anterior, ea a fost directoare a postului de televiziune „Primul Transnistrean/Первый Приднестровский” din Tiraspol. Postul de televiziune 3,14 TV este deținut de compania „Constanta Media” SRL, fondată de Asociația Obștească „Media Content”, unde, printre fondatori, figurează și Elena Lewicka-Pahomova.

    Posturi controlate de Federația Rusă

    Posturile Primul în Moldova și Accent TV și-au schimbat proprietarii în perioada alegerilor parlamentare anticipate din vara anului 2021. Posturile nu-i mai aparțin fiului fostului procuror general al Rusiei, Igor Ceaika, partener al fratelui fostului președinte Igor Dodon, Alexandru Dodon, în cadrul câtorva companii. Ceaika deținea cele două posturi în R. Moldova împreună cu Vadim Ciubară, un apropiat al lui Igor Dodon.

    Primul în Moldova și Accent TV și-au schimbat proprietarii, dar rămân controlate din Rusia

    Cele două televiziuni sunt deținute de compania „Telesistem TV” SRL, care, la rândul ei, este fondată de o companie din Federația Rusă, „Медиа Инвест Сервис”. În prezent, în calitate de beneficiari finali ai companiei figurează doi cetățeni ai Federației Ruse, Samvel Grigorean și Natalia Ermilova, din Sankt Petersburg, care au preluat compania „Медиа Инвест Сервис”, prin intermediul unei alte firme „Объединенные Ресурсы”, în perioada alegerilor parlamentare anticipate din vara anului 2021.

    În calitate de administrator al „Telesistem TV” SRL figurează, la fel ca și anterior, Stanislav Vîjga. În prezent, el deține și funcția de director al Reprezentanței din Republica Moldova a Teleradiocompaniei Interstatale “MIR”, care emite pe teritoriul statelor fostei URSS. Solicitat de ZdG pentru detalii despre noii proprietari ai posturilor de televiziune, Stanislav Vîjga a spus că aceasta ar fi o informație pe care nu are dreptul să o facă publică.

    Publicitate

    CA a sancționat recent posturile Primul în Moldova și NTV Moldova, pentru modul în care au reflectat criza de securitate și invazia Rusiei asupra Ucrainei.

    RTR Moldova, controlat de o organizație non-guvernamentală din Rusia, fondată de Sberbank

    Un alt post de televiziune controlat de Rusia este RTR Moldova, deținut de compania „TV-Comunicaţii Grup” SRL. Acesta este deținut în proporție de 50% de o organizație non-guvernamentală din Rusia, „Российское общество по организации и управлению проектами в области средств массовой информации и массовых коммуникаций”, pe scurt, „Rosmediacom”. Asociația, la rândul ei, a fost fondată de cea mai mare bancă de stat rusească, Sberbank, de o altă bancă – Vnesheconombank, și de o structură de stat în domeniul audiovizualului – Compania rusă de stat de radio și televiziune (VGTRK).

    RTR Moldova are, de asemenea, fondatori în Rusia, inclusiv Sberbank

    După invazia Rusiei asupra Ucrainei, Sberbank a fost supusă sancțiunilor din partea Statelor Unite, Canadei și Marii Britanii. Și Uniunea Europeană a propus aplicarea sancțiunilor asupra băncii rusești, deși nu a luat încă o decizie.

    În proporție de 25 la sută, RTR Moldova este controlată de Valentina Stețco.

    Legături de rudenie cu proprietarii de la N4

    Alte 25% din compania ce deține RTR Moldova sunt controlate de o firmă din R. Moldova, „SB Grup Media” SRL. Aceasta le are în calitate de asociate pe Galina Sîrbu (80%) și pe Oxana Borșevici (20%). Ele ar fi rude cu proprietarii unui alt post de televiziune, N4 – Alexandru și Eugeniu Sîrbu (tată și fiu) și Andrei Borșevici, asociați ai companiei „Selectcanal-TV” SRL, potrivit Mold-Street. Eugeniu Sîrbu este și proprietarul postului Agro TV, prin intermediul companiei „Jevise” SRL. Alexandru Sîrbu a fost proprietar al operatorului de televiziune prin cablu Sun TV, deținut de compania Sun Communications, care în 2016 a fost preluat de Orange.

    La fel ca și celelalte două posturi TV controlate de Federația Rusă, și RTR Moldova a fost sancționat de Consiliul Audiovizualului pentru reflectarea părtinitoare a războiului din Ucraina. RTR Moldova a fost amendat de trei ori, cu 25 de mii de lei în total, pentru difuzarea unor materiale favorabile Federației Ruse, fără replica reprezentanților Ucrainei.

    De asemenea, RTR Moldova a dezinformat, într-un program de divertisment, precum că guvernarea de la Chișinău ar încerca să interzică sărbătorirea Zilei Victoriei, potrivit portalului Mediacritica.md.

    Solicitat de ZdG, directorul RTR Moldova, Evghenii Sergheev, a spus că proprietarii postului provin din Federația Rusă, dar că aceștia nu ar influența politica editorială a postului. „Nicidecum asta nu influențează”, a punctat Sergheev.

    Televiziunile de pe strada Ghioceilor 1

    Oficial, oligarhul și fostul politician Vlad Plahotniuc este proprietarul a doar două posturi de televiziune: PRIME și Publika TV, prin intermediul companiei „General Media Group Corp”. Sediul televiziunilor și adresa juridică a companiei se află pe str. Ghioceilor 1, pe teritoriul Centrului Expozițional “Moldexpo” din Chișinău.

    Șase posturi TV și două de radio își au sediul la aceeași adresă. Tot aici erau și TV 5 și Maestro FM, care și-au schimbat recent adresa și proprietarul

    Ana Butnariuc, editoră-şefă la Ştiri PRIME TV, a recunoscut că GMG Corp a operat, în ultima perioadă, reduceri de personal.

    Ana Butnariuc

    Audiovizualul moldovenesc este grav afectat de concurența neloială manifestată de posturile tv care parazitează pe retransmisiuni din alte ţări şi nu investesc în producerea conținuturilor autohtone. Odată cu declanșarea crizei de securitate din regiune, mai mulţi clienţi de publicitate şi-au redus/suspendat campaniile de promovare sau le-au retras în totalitate. Această stare de lucruri a afectat activitatea mai multor televiziuni de bună-credinţă, printre care se numără PRIME şi Publika TV, care au rămas fără veniturile estimate. Astfel, compania noastră a fost nevoită să micșoreze volumul de producţie tv în primă difuzare”, a argumentat reprezentanta PRIME.

    La aceeași adresă își au sediul și alte două posturi TV, Canal 2 și Canal 3, deținute de compania „Telestar Media” SRL, al cărei fondator și administrator oficial este Lilian Buștiuc. Toate cele patru televiziuni transmit deseori aceleași știri, produse de compania „GMG Production”, o altă companie afiliată lui Vladimir Plahotniuc.

    Televiziunile PRIME şi Publika TV au contracte de achiziționare a conținuturilor tv cu mai multe case de producții, inclusiv cu casa de producţie autohtonă «GMG Production»”, a confirmat pentru ZdG Ana Butnariuc, editoră-şefă la Ştiri PRIME TV.

    Lilian Buștiuc

    Lilian Buștiuc a declarat pentru ZdG că „Telestar Media” SRL și „GMG Corp” „sunt două entități separate. Unica ce este în comun este baza de producție și sediul. Cândva a fost luată decizia pentru eficiența lucrului. A fost angajată o companie care prestează mai multe servicii tehnice și toată producția de bază se face la această companie, «GMG Production»”.

    Am solicitat precizări și de la Sergiu Latiș, care însă nu a dorit să ofere prea multe detalii. „GMG Production, compania de producție de conținut audiovizual, prestează servicii pentru un șir de companii atât din R. Moldova, cât și din străinătate”, a răspuns acesta prin e-mail.

    Pe strada Ghioceilor 1 își mai au sediul alte două televiziuni – Mega TV și Familia. Deținătoarea licenței pentru cele două posturi este firma „Real Radio” SRL, înregistrată oficial pe numele Victoriei Rusu, tot ea fiind și administratoare. Despre schimbarea denumirii CTC Mega în Mega TV a relatat atât Publika TV, cât și Canal 3, care au difuzat materiale promoționale.

    Anterior, pe strada Ghioceilor 1 era înregistrată o altă companie ce administrează postul de televiziune Canal 5 și postul de radio Maestro FM: „Media Content Distribution” SRL. Ea era anterior deținută de Lilian Buștiuc, iar acum este în proprietatea lui Cătălin Golban. Și Canal 5 a fost promovat prin materiale publicitare de posturile de pe strada Ghioceilor 1.

    Cătălin Golban

    Cătălin Golban afirmă că el este proprietarul beneficiar al celor două posturi, pe care le-ar fi cumpărat de la Lilian Buștiuc. „Eu am tipografie, am panouri publicitare, de mult sunt în acest domeniu”. Referitor la promovările de care a beneficiat Canal 5 la posturile GMG, Golban a explicat: „Lucrăm cu toată lumea, cu cât mai multă publicitate, cu atât mai bine”.

    La adresa nouă a celor două posturi de pe strada Mitropolit Dosoftei este înregistrată o altă companie a lui Golban, „Studio Color” SRL.

    Televiziunile din holdingul Șor

    Două televiziuni rămân apropiate Partidului Șor – TV6 (fosta Televiziune Centrală) și Orhei TV, ambele deținute de compania „Media Resurse” SRL, administrată de Dumitru Chitoroagă. Această companie este, la rândul ei, fondată de o altă firmă – „Klassika Media” SRL. Unicul asociat al acesteia este Irina Țvic, fiica fostei proprietare, care a decedat, Margarita Țvic. Margarita Țvic și soțul ei, fost director al agenției Sputnik Moldova, Vladimir Novosadiuc, și el decedat, au apărut în raportul Kroll, care dezvăluie fraudele din sistemul bancar.

    Anterior, Irina Țvic a figurat și în calitate de asociat al „Exclusiv Media” SRL, care gestionează posturile NTV Moldova și Exclusiv TV. TV 6 și Orhei TV emit pe frecvențele preluate de la posturile Euro TV și Alt TV.

    Proprietara televiziunilor afiliate Partidului Șor, Irina Țvic, a fondat compania ce deține în prezent NTV Moldova și Exclusiv TV

    Noi nu ne-am afiliat politic. Noi întotdeauna am spus: noi avem o relație comercială, în temeiul legii, cu unele întreprinderi ale domnului Șor. Atât, nimic mai mult. Care e problema?”, a declarat pentru ZdG Dumitru Chitoroagă, administratorul „Media Resurse” SRL și al firmei „Klassika Media” SRL.

    Dumitru Chitoroagă

    El a fost candidat al Partidului Șor la funcția de deputat la alegerile parlamentare din februarie 2019 și a fost donator al partidului. Tot el a moderat emisiuni la Radio Sputnik.

    La 8 aprilie 2022, Consiliul Audiovizualului a sancționat TV 6 și Orhei TV cu avertizare publică și cu amendă de 7000 de lei, pentru mai multe încălcări depistate la capitolul asigurării informării corecte, inclusiv pentru favorizarea Partidului Șor și a liderului său, oligarhul fugar Ilan Șor.

    Cine sunt proprietarii și beneficiarii PRO TV, Jurnal TV, TVR sau TV 8

    Pro TV Chișinău este deținut de Întreprinderea cu Capital Străin „Prodigital” SRL, fondată, la rândul ei, de „Central European Media Enterprises”, care gestionează mai multe afaceri în domeniul media în câteva țări europene, inclusiv în România. Compania a fost achiziționată cu 1,1 miliarde de dolari, în octombrie 2020, de către Petr Kellner, care a fost cel mai bogat om din Cehia. El a decedat în martie 2021. Directorul postului de televiziune este Cătălin Giosan, iar beneficiari sunt doi cetățeni din Cehia și unul din Belgia, inclusiv Renata Kellnerova, văduva lui Petr Kellner.

    Pro TV Chișinău este în proprietatea unui grup de investiții fondat în Cehia, cu reședința în Olanda, PFF Group

    Jurnal TV este fondat, la fel, de o întreprindere cu capital străin – „Reforma Art” SRL, care, la rândul său, este proprietatea unei companii înregistrate în Frankfurt, Germania, „VB News Media Gmbh”. În declarația depusă la Consiliul Audiovizualului, în calitate de beneficiar al postului Jurnal TV este indicat jurnalistul Val Butnaru, iar administrator este Adrian Buraga.

    Beneficiarul efectiv al Jurnal TV este jurnalistul Val Butnaru, care a preluat afacerea de la Victor Țopa

    Schimbările s-au produs în iulie 2019, când activele companiei „GT News Media Gmbh” din Germania, controlată de omul de afaceri Victor Țopa și administrată de fiica sa, Gabriela Țopa, au trecut la compania „VB News Media Gmbh”, al cărei beneficiar final este indicat jurnalistul Val Butnaru, după cum a declarat pentru ZdG reprezentantul Jurnal TV, Adrian Buraga.

    Adrian Buraga

    Lucrul acesta l-am demonstrat foarte greu în R. Moldova, la Agenția Servicii Publice. Perfectarea actelor a durat mai mult de jumătate de an, dar, până la urmă, noi am demonstrat că beneficiarul final este Val Butnaru”, a precizat Adrian Buraga. În calitate de administrator al „VB News Media Gmbh” figurează Julia Kraus, cetățeană a Germaniei.

    TVR Moldova este deținut de Societatea Română de Televiziune, companie publică din România. A fost lansat la 1 decembrie 2013, ca urmare a încheierii acordului de soluţionare amiabilă a cererii depuse la CtEDO de către Societatea Română de Televiziune.

    TV8 – deținută de o asociație obștească aflată în conflict cu fostele fondatoare

    Postul TV8 este gestionat de Asociația Obștească „Media Alternativă”, iar în calitate de beneficiari sunt indicați fondatorii organizației: Igor Boțan, Mariana Rață-Vremea, Dumitru Ciorici, Viorica Crăiţămîndră (Tătaru) și Svetlana Buza, care este și director executiv.

    TV 8 este fondat de o asociație obștească, „Media Alternativă”

    Conducerea postului TV8 a suferit schimbări, după plecarea Nataliei Morari de la TV8, în contextul anunțului său făcut la 8 septembrie 2021, precum că tatăl copilului său este afaceristul Veaceslav Platon, vizat în mai multe dosare penale. Natalia Morari și Cristina Guțu au fost excluse din rândul fondatorilor asociației și din Consiliul de administrare. Asociația se află în procese de judecată, ele solicitând restabilirea în funcții.

    Faptul că televiziunea este gestionată de o asociație obștească reprezintă un avantaj, în contextul acestui scandal, a subliniat una dintre fondatoarele AO „Media Alternativă”, jurnalista Mariana Rață.

    Mariana Rață

    Specificul unei asociații obștești presupune că nu există drept de proprietate al fondatorilor. Fondatori există, dar ei, cum au venit cu mâinile în buzunar, așa și pleacă. Mai ales pentru o televiziune care parțial își asigură activitatea din granturi, este mult mai sigur ca ea să aibă ca și formă juridică o asociație obștească. Pe noi, de fapt, asta ne-a salvat în acea situație, pentru că, dacă am fi fost SRL, Nataliei (Morari) sau Cristinei (Guțu) nimeni nu le-ar fi putut lua cotele-părți în companie”.

    Opinii ale experților și autorităților

    Ruslan Mihalevschi, membru al Consiliului Audiovizualului

    Ruslan Mihalevschi, membru CA

    Constat cu mare regret că, la moment, nu am atins ideea ca toată mass-media audiovizuală să fie transparentă. Din punct de vedere juridic, este o mare problemă să arătăm foarte clar cine controlează direct sau indirect un post de televiziune. Un pic mai simplu este atunci când vorbim despre conținut. Pentru că anume conținutul este câteodată scopul pentru care se creează o televiziune sau un post de radio și prin acest conținut anumite cercuri încearcă să influențeze opinia publică. Sper că anul acesta o să avem mai multe monitorizări, eu, în orice caz, voi cere și voi propune colegilor să avem monitorizări ce țin de echilibrul politic, pentru că aici este mai clar și mai evident să dovedești că cineva promovează anumite interese.

    Liliana Nicolaescu-Onofrei, președinta Comisiei cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media

    Liliana Nicolaescu-Onofrei, deputată PAS

    Orice afiliere politică, evident, reprezintă o problemă. Din acest punct de vedere, Codul (n.red.: Audiovizualului) prevede ce entități nu pot fi în calitate de fondatori ai oricărui serviciu de media, dar persoanele fizice de multe ori au această afiliere politică. Sau dacă nu sunt politicieni direct vizați sau ex-politicieni, sunt membri ai familiei, sunt persoane foarte apropiate sau sunt intermediari în cadrul holdingului fugarului Plahotniuc.

    Petru Macovei, director executiv al Asociației Presei Independente

    Nu s-au schimbat foarte multe lucruri după schimbarea guvernării în R. Moldova. Da, televiziunile controlate anterior de Plahotniuc sunt acum mult mai slabe, încearcă să găsească surse alternative de venituri, pentru că finanțările, din câte înțeleg, au scăzut dramatic în ce privește acest holding. Înțeleg că s-au făcut și disponibilizări de personal, pentru că nu poți să menții un număr foarte mare de angajați, fără să aibă o sursă sigură de finanțare.

    Petru Macovei, director executiv API

    În același timp, televiziunile controlate de socialiști o duc bine mersi, ceea ce, după mine, ar putea să însemne indirect și faptul că există finanțări netransparente pentru aceste posturi de televiziune.

    Și, bineînțeles, holdingul sau casele media controlate de Ilan Șor, care sunt la fel de puternice, chiar dacă proprietarul acestora nu este în țară. Oricum, injecțiile financiare sunt suficient de serioase. Și asta, indirect, arată că respectivii politicieni sau pseudo-politicieni, sau persoane din business care au interes în politică mizează să revină în R. Moldova, inclusiv pe arena politică, și își pregătesc terenul pentru asta.

    Trebuie să recunoaștem că reforma care s-a produs în anul 2017, când furnizorii de servicii media audiovizuale au fost obligați să facă aceste declarații de proprietate o dată pe an, a fost, de fapt, o semireformă, un prim pas într-un lung număr de pași care ar trebui făcuți, ca să avem nu doar transparența proprietății, dar și transparența finanțării instituțiilor media. Or, această reformă nu a dat absolut nimic, decât că noi cunoaștem ceea ce și așa știam: că unele televiziuni sunt deținute de anumite persoane, politicieni sau persoane interpuse acestor politicieni și, corespunzător, politica editorială a acestor televiziuni este ancorată în interesele politice ale proprietarilor respectivi.

    Publicitate
    Publicitate
    Ne puteți urmări și pe Telegram, unde publicăm investigații și cele mai importante știri ale zilei, dar și pe YouTube, Facebook, Instagram și TikTok.

    Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe www.zdg.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova. Preluarea integrală a materialelor ZdG se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.



  • TRIMITE ȘTIREA TA
    Cunoști o informație de interes public? Trimite-o la ZdG
    FORMULAR

    Abonează-te pentru a fi la curent cu toate noutățile!

    Ziarul de Gardă. Singurul ziar de investigații din Republica Moldova. Abonează-te și tu! Abonează-te

    Citiți joi în ZdG: detalii despre cele 7 milioane de lei pe an – chiria sediului ANRE, ce ajung la un om de afaceri cercetat penal, interviu cu ministrul Apărării și detalii despre activitatea instituției Avocatului Poporului

    În ediția ZdG din 10 februarie, găsiți o anchetă despre sediul pe care îl închiriază Agenția Națională pentru Reglementare Energetică, o clădire luxoasă, cu cinci etaje, aproape de centrul Chișinăului. Astfel,…
    Citiți joi în ZdG: detalii despre cele 7 milioane de lei pe an – chiria sediului ANRE, ce ajung la un om de afaceri cercetat penal, interviu cu ministrul Apărării și detalii despre activitatea instituției Avocatului Poporului

    Teste pentru eliminarea „veteranilor falși”

    După ce Guvernul a decis prelungirea, până la 31 decembrie 2022, a termenului de schimbare a legitimațiilor de veteran de război de model vechi cu cele de model nou, în R. Moldova continuă procedurile de evalua…
    Teste pentru eliminarea „veteranilor falși”

    Ziua Internațională a Studenților: Student din R. Moldova peste hotare vs student străin în R. Moldova

    Tot mai mulți tineri din R. Moldova aleg să studieze la instituții de învățământ superior de peste hotare. Motivele deciziei de a pleca sunt diverse: de la calitatea precară a studiilor la nerecunoașterea diplo…
    Ziua Internațională a Studenților: Student din R. Moldova peste hotare vs student străin în R. Moldova

    VIDEO/ „Împlinesc 17 ani de când citesc Ziarul de Gardă”. De vorbă cu Ion Boțan, fost profesor de limbă și literatură română în comuna Mingir

    Ion Boțan, cititor fidel al Ziarului de Gardă a fost profesor de limbă și literatură română timp de patru decenii în școala din comuna Mingir. S-a născut în comuna Chiperceni, raionul Orhei, iar la Hâncești a v…
    VIDEO/ „Împlinesc 17 ani de când citesc Ziarul de Gardă”. De vorbă cu Ion Boțan, fost profesor de limbă și literatură română în comuna Mingir

    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    După un sfert de secol, pe care l-a dedicat sistemului judecătoresc din R. Moldova, magistratul Ion Cotea constată cu regret că în toți acești ani „a asistat doar la distrugerea justiției”. Judecătorul afirmă c…
    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    Peste 30 de misiuni diplomatice acreditate în R. Moldova au emis o declarație comună de Ziua internaţională împotriva homofobiei, bifobiei şi transfobiei

    De Ziua internațională împotriva homofobiei, transfobiei și bifobiei, care este sărbătorită pe 17 mai, misiunile diplomatice din peste 30 de țări, acreditate în R. Moldova, au emis o declarație comună în care î…
    Peste 30 de misiuni diplomatice acreditate în R. Moldova au emis o declarație comună de Ziua internaţională împotriva homofobiei, bifobiei şi transfobiei

    Memur Maaşı Hesaplama

    - dinamobet.club - bahsegel.club - cratosbet.club -
    casinovale.club
    -
    süperbetin
    - benjabet -

    kolaybet

    -
    betgaranti
    - jojobet.pro -

    mersin eskort

    - eskort - eskort eskişehir -
    web tasarım hizmeti
    -
    istanbul avukat
    - deneme bonusu veren siteler

    Memur Maaşı Hesaplama

    - dinamobet.club - bahsegel.club - cratosbet.club -
    casinovale.club
    -
    süperbetin
    - benjabet -

    kolaybet

    -
    betgaranti
    - jojobet.pro -

    mersin eskort

    - eskort - eskort eskişehir -
    web tasarım hizmeti
    -
    istanbul avukat
    - deneme bonusu veren siteler