Principală  —  IMPORTANTE   —   R. Moldova ar putea intra…

R. Moldova ar putea intra din nou în stare de urgență pe un termen de 60 de zile. Ce prevede legislația

R. Moldova ar putea intra din nou în stare de urgență pe un termen de 60 de zile. O inițiativă în acest sens a fost propusă de Guvernul în exercițiu. Textul propunerii Executivului a fost tramis Parlamentului R. Moldova.

Despre posibilitatea de a aproba o decizie în acest sens, urmează să fie discutat în cadrul ședinței Parlamentului de miercuri 31 martie.

În R. Moldova a mai fost instituită anterior starea de urgență. La 17 martie 2020, când au fost confirmate primele cazuri de COVID-19 a fost declarată starea de urgență la fel pentru 60 de zile.

Instituirea stării de urgență, potrivit legii Nr. 212 din 24.06. 2004, presupune un ansamblu de măsuri cu caracter politic, economic, social şi de menţinere a ordinii publice, care se instituie provizoriu în unele localităţi sau pe întreg teritoriul ţării în caz de:

  • iminenţă a declanşării sau declanşare a unor situaţii excepţionale cu caracter natural, tehnogen sau biologico-social, ceea ce face necesară prevenirea, diminuarea şi lichidarea consecinţelor acestora;
  • existenţă a unui pericol pentru securitatea naţională sau ordinea constituţională, ceea ce face necesară apărarea statului de drept, menţinerea sau restabilirea stării de legalitate;

Procedura de instituire a stării de urgență în R. Moldova

Declararea stării de urgenţă

Starea de urgenţă se declară la propunerea Preşedintelui Republicii Moldova sau a Guvernului, fiind aprobată în Parlament.

Starea de urgenţă poate fi instituită pe o perioadă care nu va depăşi 60 de zile. În funcţie de evoluţia situaţiei, Preşedintele R. Moldova sau Guvernul poate solicita Parlamentului prelungirea sau reducerea duratei stării de urgenţă, precum şi extinderea sau restrîngerea ariei de acţiune a acesteia.

Măsurile care pot fi aplicate în R. Moldova pe durata stării de urgenţă

a) evacuarea provizorie a cetăţenilor din zonele ce prezintă pericol pentru viaţă şi asigurarea obligatorie a acestora cu locuri de cazare permanentă sau provizorie;

b) instituirea unui regim special de intrare şi ieşire din ţară;

c) dispunerea raţionalizării consumului de alimente şi de alte produse de strictă necesitate;

d) introducerea regimului de carantină şi luarea altor măsuri sanitaro-antiepidemice obligatorii;

e) efectuarea, în modul stabilit de lege, a  rechiziţiilor de bunuri în scopul prevenirii şi lichidării consecinţelor situaţiilor care au impus declararea stării de urgenţă;

f) stabilirea unui regim special de lucru pentru  agenţi economici şi instituţii publice, soluţionarea altor chestiuni privind activitatea acestora, necesare desfăşurării lucrărilor de salvare-deblocare şi a altor lucrări de neamînat;

g) modificarea procedurii de numire în funcţie şi de destituire a conducătorilor agenţilor economici şi ai instituţiilor publice;

h) interzicerea demisiei lucrătorilor, cu excepţia cazurilor prevăzute de actele normative, pentru această perioadă;

i) chemarea cetăţenilor pentru prestări de servicii în interes public în condiţiile legii;

j) introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicaţii.

Cine ia deciziile în perioada stării de urgență

În cazul declarării stării de urgenţă, fapt ce impune necesitatea prevenirii, diminuării şi lichidării consecinţelor acestora, planificarea, organizarea şi coordonarea activităţii de aplicare a măsurilor impuse revin Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, iar coordonarea aducerii la îndeplinire a măsurilor de rigoare revine Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, local – Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova.

LITVINENCO: Frica de oameni îi face neadecvați. Cineva tare „se mai joacă cu focul”.

„Se pare că această stare de urgență e doar pentru a încerca să se evite dizolvarea Parlamentului”, a scris pe Facebook, deputatul Fracțiunii PAS Sergiu Litvinenco, după ce Guvernul a decis să propună Parlamentului declararea stării de urgenţă în R. Moldova.

Stare de urgență, dar fără termen, fără a indica resticțiile, fără compensații pentru cei față de care se aplică acestea, fără măsuri epidemiologice sau alte lucruri obligatorii care trebuie să le conțină o astfel de propunere”.

Hotărârea Guvernului cu privire la propunerea declarării stării de urgență în R. Moldova, adoptată la 30 martie, a fost publicată miercuri, 31 martie, în Monitorul Oficial.

Cabinetul de miniștri a votat marți, 30 martie hotărîrea de Guvern, care presupune transmiterea Parlamentului a unui raport al Comisiei pentru Situaţii Excepţionale, privind necesitatea declarării stării de urgenţă.

Parlamentul se întrunește în ședință plenară miercuri, 31 martie, la ora 14:00. Ordinea de zi nu a fost făcută publică deocamdată. Ar putea fi examinată propunerea Guvernului, privind insituirea stării de urgență în R. Moldova, având în vedere că potrivit regulamentului Parlamentului, ședințele plenare nu au loc miercuri, dar joi și vineri.

Citește și: