Principală  —  IMPORTANTE   —   Părinții care au copii de…

Părinții care au copii de până la 12 ani sau copii cu dizabilități vor beneficia de zile libere plătite în perioada în care procesul educațional se va desfășura online. Precizările ministrului Muncii și Protecției Sociale

Părinții care au copii de până la 12 ani sau copii cu dizabilități vor beneficia de zile libere plătite pentru a-i supraveghea pe aceștia în perioada în care procesul educațional se va desfășura online. Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Marcel Spatari, a venit joi, 20 ianuarie, cu mai multe precizări privind unele mecanisme elaborate de Guvern și care pot fi aplicate în contextul în care Comisia Națională Extraordinară pentru Sănătate Publică (CNESP) a adoptat noi măsuri temporare pentru a opri răspândirea COVID-19, în special în contextul creșterii numărului de cazuri generate de noua tulpină Omicron.

Astfel, ministrul Muncii și Protecției Sociale a explicat patru mecanisme de susținere a salariaților și angajatorilor: compensații pentru zilele libere acordate pentru vaccinare; zile libere plătite pe care le acordă angajatorii salariaților cu copii de până la 12 ani sau copii cu dizabilități; indemnizații salariaților în șomaj tehnic; regimul de activitate redusă.


Unul dintre mecanismele anunțate de Marcel Spatari prevede compensații pentru zilele libere acordate pentru vaccinare. Pentru a beneficia de zile libere salariații trebuie să depună o cerere la angajator și să prezinte certificatul de vaccinare.

„Vreau să vă reamintesc că, de pe 3 noiembrie anul trecut, toți angajatorii sunt obligați să ofere două zile libere pentru fiecare doză de vaccinare conform hotărârii Guvernului și conform Codului Muncii, dar această obligație nu vine pe umărul angajatorilor, ci costul acestor zile libere este suportat de bugetul de stat. Pentru a beneficia de aceste compensații, angajatorii trebuie să completeze lunar o cerere automatizată care este disponibilă pe portalul declaratie-electronica.fisc.md – este sistemul de raportare electronică pe care îl cunosc toți angajatorii și Serviciul Fiscal transferă angajatorilor costul integral, inclusiv asigurările sociale ale zilelor libere acordate salariaților pentru vaccinare până la plafonul de 558 de lei pe zi echivalent cu un salariu de 12150 de lei brut pentru o lună cum este, de exemplu, luna ianuarie, care are 27 de zile lucrătoare. Această sumă este mai mare decât salariul mediu pe economie și marea majoritate a salariaților se vor încadra în acest mecanism. Pentru a beneficia de aceste zile libere, salariații trebuie să depună o cerere la angajator și să prezinte certificatul de vaccinare”, a declarat Spatari în cadrul unui briefing de presă.

Al doilea mecanism prevede că părinții care au copii de până la 12 ani sau copii cu dizabilități vor beneficia de zile libere plătite pentru a-i supraveghea pe aceștia în perioada în care procesul educațional se va desfășura online. Marcel Spatari menționează faptul că doar unul dintre părinți poate beneficia de zile libere plătite în cazul în care depune o cerere.

„Zilele libere pe care le acordă angajatorii salariaților cu copii care învață online și este vorba de copii de până la 12 ani sau copii cu dizabilități, costul acestora zile libere va fi plătit de către Casa Națională de Asigurări Sociale din bugetul de stat. Procedura este următoarea: angajatul care are un copil până la 12 ani sau cu dizabilități care învață online, depune o cerere la angajator și cu acordul angajatorului beneficiază de zile libere pentru a sta acasă cu copilul pe perioada învățământului online. Doar unul dintre părinți poate beneficia de zile libere în cazul în care depune o cerere. După aceasta, angajatorii completează lunar o cerere automatizată pe același sistem de raportare electronică și CNAS va transfera angajaților indemnizația pentru zilele libere care este egală cu 50% din salariul de bază, până la plafonul de 150 de lei pe zi, ceea ce înseamnă un echivalent de 4050 de lei pe lună – este valoarea maximă a acestei indemnizații, dar angajatorul poate suplini din surse proprii această indemnizație dacă consideră necesar”, a spus Marcel Spatari.

Al treilea mecanism anunțat de ministrul Muncii și Protecției Sociale este indemnizația salariaților în șomaj tehnic.

„În ultimele luni nu am avut așa cazuri cum s-a întâmplat în anul 2020, atunci când sute sau chiar mii de salariați au fost trecuți în șomaj tehnic, dar în cazul în care unele activități economice ar fi mai afectate de restricțiile impuse și ar fi obligate să impună șomaj tehnic, Guvernul va prelua costul acestui șomaj tehnic integral până la plafonul de 50% din salariul mediu pe economie. În caz de reducere a activității economice, care presupune șomajul tehnic, angajatorii vor completa lunar o cerere automatizată pe același portal despre care am vorbit și CNAS va transfera indemnizația pentru șomajul tehnic direct salariaților. Ca și în cazul zilelor libere și a indemnizației pentru părinții care se află acasă cu copiii care învață în regim online, angajatorii pot suplimenta din surse proprii această indemnizație în cazul în care consideră necesar să ajute suplimentar salariații lor. Atât în cazul șomajului tehnic, cât și în cazul zilelor libere pentru a ta acasă cu copiii, contractele nu sunt desfăcute. Angajații rămân angajați în firmele lor și odată cu reluarea activității vor reveni la muncă în regim normal”, a declarat Spatari.

Un alt mecanism este regimul de activitate redusă, care prevede că, în caz de reducere a activității, angajatorul, cu acordul salariaților, va solicita instituirea regimului de activitate redusă printr-o cerere pe portalul declaratie-electronica.fisc.md.

„El este inspirat din practica altor țări din vestul Europei. În R. Moldova a fost cunoscută mai mult varianta germană. În cadrul acestui mecanism, în caz de reducere a activității, angajatorul, cu acordul salariaților, va solicita instituirea regimului de activitate redusă printr-o cerere pe portalul declaratie-electronica.fisc.md. Acest regim va fi validat de către Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă și salariații vizați vor rămâne la lucru, dar vor lucra cu o normă mai mică, adică vor trece la timp parțial. Valoarea timpului nelucrat va fi plătită din sursele bugetului, astfel încât dacă există o scădere a activității, salariații să nu fie dați afară, ci această scădere a activității să fie repartizată în rândul colectivului astfel încât locurile de muncă să fie păstrate și odată cu reluarea activității salariații să revină la norma întreagă. Așadar, lunar, după instituirea acestui regim, angajatorii vor depune o cerere și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă va transfera angajatorilor ajutorul pentru salariații în regim de activitate redusă. Practic jumătate din valoarea timpului nelucrat va fi plătit de ANOFM, astfel permițând salariaților să-și păstreze puterea de cumpărare în perioada de activitate redusă”, a precizat Marcel Spatari.

Începând cu 22 ianuarie vor intra în vigoare noi măsuri adoptate de CNESP pentru a opri răspândirea COVID-19, în special în contextul creșterii numărului de cazuri generate de noua tulpină Omicron. Astfel, instituțiile de învățământ general vor activa, în perioada 24 ianuarie – 4 februarie, în regim online. Cele de învățământ profesional tehnic și superior vor activa online până la 20 februarie, cu excepția Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” care va activa în regim mixt. Tot în regim online vor fi organizate întrunirile științifice, conferințele, seminarele, reuniunile sau alte evenimente profesionale.