Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Promo-LEX și CPR Moldova:…

DOC Promo-LEX și CPR Moldova: „Interzicerea întrunirilor publice de către Comisia pentru Situații Excepționale este nejustificată, disproporționată și abuzivă”

Asociația Promo-LEX și Centrul de Politici și Reforme (CPR Moldova) solicită Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) să-și revizuiască decizia adoptată pe 1 aprilie privind introducerea mai multor restricții și să anuleze interzicerea desfășurării întrunirilor publice.

Totodată, Asociația Promo-LEX și CPR Moldova recomandă ca toate deciziile ulterioare referitoare la restricționarea dreptului la libertatea întrunirii în timpul pandemiei de COVID-19 să fie luate pe baza unei analize atente și argumentate a circumstanțelor de fapt și a impactului pe care l-ar putea genera.

„Pe 1 aprilie 2021, Comisia pentru Situații Excepționale, a adoptat Dispoziția nr. 1 prin care a reiterat interdicțiile impuse anterior prin Hotărîrile CNESP. Inter alia, în punctul 6 a Dispoziției CSE se menționa că: se interzice desfăşurarea adunărilor, întrunirilor, manifestaţiilor publice, mitingurilor şi a altor acţiuni de masă. Această prevedere efectiv suspendă dreptul constituțional al cetățenilor la libertatea întrunirilor (articolul 40 din Constituția R. Moldova) pe durata perioadei de urgență – 60 de zile calendaristice – fără o fundamentare suficientă și cu riscul de a afecta disproporționat libertățile civile și politice ale cetățenilor”, se arată într-o notă informativă.

Reprezentanții Promo-LEX și CPR Moldova susțin că interdicția are un „caracter ilegal, arbitrar și neuniform”.

„Potrivit tratatelor internaționale din domeniul drepturilor omului la care este parte R. Moldova, inclusiv Pactul Internațional cu privire Drepturile Civile și Politice și Convenția Europeană pentru apărarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, exercițiul dreptului la libertatea întrunirilor nu poate fi supus decât restricțiilor conforme cu legea, să fie proporționale și trebuie să fie necesare într-o societate democratică.

Prevederi similare se conțin în Articolul 54 din Constituția R. Moldova. Potrivit Raportului Raportorului Special pentru dreptul la întrunire și asociere se menționează că acțiunile de prevenire a răspândirii COVID-19 nu pot fi utilizate pentru limitarea drepturilor omului”, se arată într-o notă informativă.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor susțin că „interdicția nu este necesară și nici proporțională”.

Publicitate
Publicitate

„În loc să interzică în totalitate întrunirile, autoritățile ar trebui să continue să reglementeze aspectele cu risc sporit ale acestora. Astfel, întrunirile în aer liber, într-un loc spațios, cu păstrarea distanței dintre participanți și de o durată scurtă ar corespunde standardelor de sănătate publică recunoscute de experții din domeniu. Interzicerea inclusiv a manifestațiilor care întrunesc aceste condiții este disproporționată scopului legitim urmărit”, se mai arată în nota informativă.

Potrivit CPR Moldova și Asociației Promo-LEX, interdicția are „impact disproporționat asupra libertăților civile și politice”.

„Deși formulată în termeni generali, interzicerea adunărilor, întrunirilor, manifestaţiilor publice, mitingurilor şi a altor acţiuni de masă poate afecta disproporționat drepturile civile și politice ale cetățenilor. În condițiile crizei, sanitare, politice și economice, o astfel de restricție poate fi interpretată ca un instrument de a împiedica manifestarea pozițiilor și opiniilor critice și de protest împotriva Guvernului și comportă un risc mare de abuz în sensul cenzurării opiniilor care nu sunt agreate de autorități.

Pentru a atinge efectul scontat – de a limita numărul infectărilor și a descărca sistemul de sănătate – restricțiile adoptate de autorități trebuie să fie sistematice, necontradictorii și bazate pe argumente științifice. Considerăm că interzicerea în totalitate a întrunirilor pașnice pe durata stării de urgență nu corespunde acestor criterii, limitează excesiv drepturile cetățenilor și sunt disproporționate”, se mai arată în nota informativă.

De la 1 aprilie, în R. Moldova este instituită stare de urgență. O decizie în acest sens, la solicitarea „unui grup de deputați” a fost aprobată miercuri, 31 martie, în Parlamentul de la Chișinău de către 52 de deputați PSRM, „Șor” și cei din Pentru Moldova. 

Proiectul de hotărâre, adoptat de deputații PSRM – „ȘOR”, privind instituirea stării de urgență pentru următoarele 60 de zile, conține o listă de restricții de ordin general care sunt prevăzute de Articolul 20 din Legea Nr. 212 din 24 iunie 2004, „Starea de urgență”.

Publicitate
Publicitate