Campanie electorală cu cheltuieli nedeclarate, cadouri electorale și utilizarea resurselor administrative

Cheltuielile nedeclarate de concurenţii electorali, care luptă în turul doi de scrutin, se ridică la aproape 198 mii de lei. Andrei Năstase nu a raportat 36 mii de lei, iar Ion Ceban nu a declarat aproape 162 mii de lei, arată raportul de monitorizare a alegerilor locale prezentat astăzi, 1 iunie, de Promo-Lex.

Potrivit raportului elaborat de Promo-Lex, în perioada campaniei electorale din turul doi de scrutin au fost organizate cel puţin 76 de activitiţi de promovare a pretendenţilor la funcţia de primar de Chişinău: 62% dintre aceste activităţi au fost desfăşurate de candidatul PSRM, Ion Ceban, iar 38% de către Andrei Năstase, candidatul comun al Partidului Platforma Demnitate și Adevăr-PAS-PLDM. Cel mai activ a fost utilizată publicitatea stradală şi online, fiind raportate cel puţin 202 de caturi, dintre care PSRM-84%, iar Platforma DA-16%.

Deși ambii concurenți electorali au declarat fonduri de campanie electorală în sumă totală de 327 mii de lei, doar candidatul Ion Ceban (PSRM) a raportat cheltuieli de 322 mii de lei, iar fondurile candidatului Andrei Năstase (Platforma DA) au rămas neutilizate. Soldul final comun a celor doi candidați este de puţin peste 5 mii de lei.

Ion Ceban declară că a cheltuit aproape 154 mii de lei pentru publicitatea la TV, peste 55 mii de lei pentru promovarea la radio şi peste 47 mii de lei pentru presa scrisă. Ceban a întrebuninţat 35 mii de lei pentru promovarea în online şi aproape 30 mii de lei pentru panouri stradale.

Niciunul dintre candidații electorali nu a raportat cheltuieli pentru organizarea evenimentelor, deși au fost organizate dezbateri şi alte evenimente mediatizate, au constatat observatorii Promo-Lex.

Observatorii Promo-Lex au identificat cel puțin un caz ce poate fi interpretat drept utilizare a resurselor administrative. Este vorba de organizarea unei întâlniri cu alegătorii a candidatului Platformei DA, Andrei Năstase, în incinta unei instituții medicale, în timpul programului de muncă.

La fel, cel puțin 4 cazuri pot fi calificate drept oferire de cadouri în campania electorală. În toate 4 situații este vorba de implicarea simpatizanților PSRM prin: oferirea de servicii de amenajare a terenurilor de joacă pentru copii (3 cazuri) și vopsirea a cel puțin o stație de așteptare a transportului public (1 caz).

Raportul cuprinde perioada de monitorizare 21−30 mai 2018. Finanțele concurenților electorali au fost monitorizate pentru perioada 23 – 25 mai 2018.

 

Foto: privesc.eu

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *