Principală  —  Ştiri  —  Extern   —   Ucraina. Toți prestatorii de servicii…

Ucraina. Toți prestatorii de servicii vor trebui să utilizeze doar limba ucraineană, în caz contrar se vor aplica amenzi

Din 16 ianuari, în Ucraina, toți prestatorii de servicii, indiferent de forma de proprietate, sunt obligați să treacă la limba ucraineană. Reforma se referă la comunicarea cu clienții, informațiile din meniuri și bilete, etichete, indicatoare. În conformitate cu articolul 30 al legii lingvistice, se permite utilizarea altor limbi, de exemplu limba rusă, doar la solicitarea clientului. Hromadske a aflat ce pedeapsă riscă cei care refuză să deservească clienții în limba ucraineană.

De ce legea a început să funcționeze anume acum?

Rada Supremă a adoptat Legea privind limba de stat în aprilie 2019. Dar o serie de dispoziții – cum și unde va fi introdusă limba ucraineană în diferite domenii – intră în vigoare treptat, unele abia în 2030. Acest lucru s-a aplicat și sectorului de prestări servicii.

De acum înainte, legea îi obligă pe angajații și reprezentanții serviciilor de catering, frizerii, taxiuri, supermarketuri, saloane de înfrumusețare și chiar magazinele online să utilizeze limba de stat. Dacă clientul cere să i se vorbească într-o altă limbă, atunci acest lucru va fi posibil cu acordul ambelor părți.

Deputații poporului sărbătoresc adoptarea legii lingvistice în timpul unei reuniuni a Radei Supreme a Ucrainei, Kiev, 25 aprilie 2019. Rada Supremă a Ucrainei a adoptat Legea „Asigurarea funcționării limbii ucrainene ca limbă de stat”

Ce cred despre acest lucru prestatorii de servicii?

Companiile mari din sectorul serviciilor, de regulă, au o politică lingvistică internă. Prin urmare, conducerea avertizează personalul la etapa de selecție că va fi necesar să vorbească cu clienții în limba de stat. Casierița Ekaterina de la cafeneaua BPSh spune că, dacă unul dintre angajați nu cunoaște limba de stat, atunci trebuie să meargă la cursuri de limbă pe cont propriu.

O politică similară este respectată în lanțul de supermarketuri Novus. Ei cer să fie învățate cel puțin expresiile de bază în limba ucraineană pentru deservirea clienților.

Cu toate acestea, nu tuturor le plac aceste inovații. Șoferul de taxi Uklon, Vadim, spune că deservește clienții în două limbi: „În ce limbă începe să vorbească persoana, la aceea trec. Iar cât privește legea noua – nu cred că este corectă, deoarece oamenii noștri înțeleg atât ucraineana, cât și rusa.”

Articole nealimentare îngrădite dintr-un supermarket din Kiev, 8 ianuarie 2021

Cum vor fi pedepsite încălcările?

Pentru încălcarea legii lingvistice, este prevăzută o amendă de la 5100 până la 6800 hrivne. „Dacă vor exista fapte, îi vom atenționa pe cei care încalcă legea. Vom trimite recomandări în scopul eliminării încălcărilor. Dacă acest lucru se va repeta pe parcursul anului, atunci vom întocmi protocoale și impune amenzi”, explică Taras Kremin.

Legea întâmpină în mod tradițional opoziție, în special în rândul politicienilor pro-ruși. Ei deja cer abolirea amenzilor pentru întreprinderi. Maksim Buzhansky, un deputat al Partidului Slugitorii Poporului, a scris despre acest lucru pe Telegram: „Nu este nevoie să spui coaforului în ce limbă să-i tundă pe clienți, iar lăcătușului în ce limbă să schimbe roțile. Ei plătesc impozite și nu datorează nimănui nimic, decât familiilor lor”. Deputații au pregătit chiar un proiect de lege și cer ca acesta să fie examinat cât mai curând posibil.

Taras Kremin califică aceste reproșuri drept „discreditare a politicii lingvistice a statului”. „Cererea mea, adresată tuturor celor care înțeleg valoarea protejării limbii de stat, este să folosim în mod liber limba de stat și să ne apărăm drepturile de a primi informații în limba de stat în sectorul serviciilor”, conchide el.

Ce se întâmplă dacă clientul este refuzat să fie deservit în limba ucraineană?

Comisarul pentru protecția limbii de stat Taras Cremin spune ce trebuie să facă cetățenii dacă li se refuză să fie deserviți în limba ucraineană. În primul rând să încerce să rezolve conflictul la fața locului. Dacă prestatorii de servicii refuză, atunci clientul trebuie să solicite o întrevedere cu conducătorul agentului economic sau să sune la linia fierbinte.

De asemenea, este important ca încălcarea să fie înregistrată pe telefon sau pe înregistratorul vocal, astfel încât să existe dovezi. Doar atunci clientul poate depune o plângere la avocatul lingvistic, la adresa poștală: 01001, Kiev, stradela Muzeinîi, 12, sau la adresa skarha@mova-ombudsman.gov.ua., sau să completeze un formular pe site-ul mova-ombudsman.gov.ua.