Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Revine Aeroportul Internațional Chișinău în…

Revine Aeroportul Internațional Chișinău în gestiunea statului începând cu 28 martie? Răspunsul directorului APP

Procedura de preluare a activelor, bunurilor și terenurilor Aeroportului Internațional Chișinău, de la compania Avia Invest, de către Întreprinderea de Stat cu același nume a început luni, 27 martie. Informația a fost confirmată pentru ZdG de către directorul general al Agenției Proprietății Publice (APP), Alexandru Musteață, în contextul informațiilor apărute în presă luni seară, care indicau un termen de 48 de ore pentru revenirea obiectivului strategic în gestiunea statului.

Potrivit directorului APP, autoritățile nu dispun de un termen exact pentru finalizarea procesului de luare în gestiune, dar că nu va dura „atât de mult cât ar vrea cineva”.

„Va fi anunțat în viitorul apropiat. Noi am purces la procedura de primire-predare. Durează câtva timp. Procedura de preluare a activelor, bunurilor și terenurilor s-a început pe data de 27 martie, prin ordinul emis de Agenția Proprietății Publice. Va dura ceva timp, dar nu atât de mult cât ar vrea cineva. Este vorba despre chestiunii contabile, procedura de înregistrare la Agenția Servicii Publice, cu băncile. Noi vom merge repede pe procedură și comunicatul oficial va fi publicat în viitorul cel mai apropiat”, a afirmat Alexandru Musteață.

În prezent, dosarul privind cererea de chemare în judecată depusă de Societatea cu Răspundere Limitată „Avia Invest” împotriva Agenției Proprietății Publice cu privire la anularea notificării de rezoluțiune a actului juridic și a actului administrativ se află pe masa magistraților Curții Supreme de Justiție, după ce Curtea de Apel Chișinău a respins apelul declarat de către apărătorul companiei. Decizia din 23 noiembrie 2023 este executorie din momentul emiterii.

Prim-ministrul Dorin Recean a spus la mijlocul lunii martie că Aeroportul Internațional Chișinău se află în proprietatea statului, însă procedurile tehnice de gestiune a acestui obiectiv ar urma să fie încheiate până pe 1 mai.

Pe 9 martie 2023, Procuratura Anticorupție (PA) a anunțat despre finalizarea urmăririi penale pe un alt segment al investigației ce vizează concesionarea Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău.

Conform unui comunicat al PA, obiectul investigației cuprinde acțiunile ilegale ale persoanelor publice și de demnitate publică la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, ce ar fi cauzat statului prejudiciul material în mărime de peste 392 de milioane de lei.

În scopul recuperării prejudiciului cauzat, PA, în comun cu Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale (ARBI) a Centrului Național Anticorupție (CNA), a aplicat sechestru pe bunurile și activele învinuiților în sumă de aproape 29 de milioane de lei.

Pe 23 noiembrie 2023, magistrații Anatolie Minciună, Ecaterina Palanciuc și Veronica Negru, de la Curtea de Apel Chișinău, a respins recursul depus de reprezentanții companiei „Avia Invest” împotriva deciziei Judecătoriei Chișinău, sediul Râșcani, din februarie 2022, privind anularea rezoluțiunii contractului de concesiune a activelor Aeroportului.

Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.

Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.