Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Licitații publice pe timp de…

Licitații publice pe timp de pandemie. Pe ce vor să cheltuiască autoritățile milioane: „Dacă apar alte circumstanțe, poate fi amânată”

În perioada stării de urgență declarate în legătură cu situația epidemiologică din R. Moldova, autoritățile vor să facă mai multe achiziții costisitoare, chiar dacă unii experți vorbesc despre o criză economică provocată de pandemia de COVID-19. Totuși, funcționarii dau asigurări că deciziile privind anumite achiziții au fost luate anterior și, în funcție de evoluția situației din țară, ar putea renunța la ele pentru o perioadă.

Spre exemplu, Consiliul Raional Ocnița intenționează să procure un automobil de 600.000 de lei. Președintele raionului, Iurie Plop, avea telefonul deconectat, iar la numărul de pe anunț a răspuns contabila, care a afirmat că nu ne poate oferi detalii. 

Automobile mai intenționează să cumpere și Primăria Tătărești și Brînza din Cahul, precum și Primăria Vișniovca din Cantemir. Acestea sunt dispuse să cheltuie 170.000, 340.000 și, respectiv, 240.000 de lei. 

Am reușit să discutăm doar cu primarul localității Vișniovca, Olga Pac, care a menționat că, deși localitatea are nevoie de un automobil, acum acesta nu mai este prioritar și ar putea amâna achiziția.

„Necesitatea în primărie există demult. Am avut un automobil care nu mai funcționează acum. Un automobil al primăriei este ca un căluț al satului, dar în situația asta sigur că nu mai punem accent pe automobil. Plasarea ofertei a fost decisă când nu era situația chiar atât de gravă. Dacă nu o procurăm acum, o putem face la anul, așteptăm să vedem cum vor evolua lucrurile. Atunci era altă situație, ne făceam alte planuri”, a menționat aceasta pentru ZdG. 

Directorul executiv al Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), Viorel Furdui, susține că primarii au nevoie automobile, iar necesitatea acum este și mai mare. 

„La prima vedere pare neclar de ce unele autorități procură astfel de bunuri, dar eu nu m-aș grăbi cu niște concluzii. În mare parte, ei nici nu-și permit să procure astfel de bunuri, pentru că acolo există consiliu, opoziție, îi mănâncă ai lor. Fiecare caz trebuie luat individual”, a declarat el.

Potrivit lui Furdui, primarii știu să economisească banii și mereu fac tot posibilul să gestioneze resursele pe care le au cât mai eficient.

„Primăriile demult lucrează pe regim de economie foarte mare. În plus, după ultimele decizii ale Guvernului, se întrevăd iarăși niște reduceri sau întârzieri în ceea ce privește veniturile la bugetele locale. Ei știu ce trebuie să facă în astfel de situații, deoarece au bugete limitate. Poate taman de automobil și au nevoie acum. Ei permanent circulă, aduc dezinfectanți etc”, a adăugat acesta.

Totodată, o achiziție de peste 700.000 de lei intenționează să facă Agenția Asigurare Resurse și Administrare Patrimoniu a Ministerului Apărării, care susține că are nevoie de mai multe mașini și utilaje.

„Aceste mașini și utilaje sunt de uz pentru activitatea cotidiană a Ministerului Apărării. Ele sunt de necesitate anuală pentru a asigura activitatea unităților militare. La noi toate sunt de necesitate stringentă. Dacă apar alte circumstanțe, indicații, poate fi amânată pentru mai târziu”, a precizat Vitalie Rohac pentru ZdG. 

În același timp, Inspectoratul General de Poliție solicită oferte pentru construcția unei clădiri pentru trei subdiviziuni de peste 39 de milioane de lei, reconstrucția unor sectoare de peste 9 milioane de lei și, respectiv, aproape 8 milioane de lei.

Potrivit responsabilului de proces, Nicu Beletei, lucrările sunt necesare, iar încăperile trebuie să fie date în exploatare până la sfârșitul anului viitor, conform contractului de grant semnat încă în 2017 cu UE. 

„UE încă nu a prelungit termenul. Până la sfârșitul anului 2021 aceste sectoare trebuie să fie date în exploatare, pentru ca UE să ne transfere bani pe grant. În funcție de evoluția situației, cred că vom prelungi termenii, ca să dăm posibilitatea operatorilor economici să participe. Odată ce noi renunțăm la aceste lucrări, renunțăm și la granturi. Sunt lucrări într-adevăr necesare: reparația sediilor, a încăperilor, pentru asigurarea locurilor de muncă pentru polițiști. Șii Poliția de Frontieră are patru sectoare pe contract de grant, și Serviciul Vamal. Conform contractului, ca să nu pierdem grantul și să justificăm cheltuielile, trebuie să îndeplinim un plan de acțiuni. În cazul în care UE ne spun că prelungesc contractul, noi stopăm procedura”, a conchis acesta pentru ZdG. 

De asemenea, Direcția educație, tineret și sport a sectorului Botanica intenționează să efectueze lucrări de reparație în cadrul a două tabere de odihnă, valoarea totală rdicându-se la peste 4,4 milioane de lei. Responsabilii de la direcție nu au răspuns la apelurile ZdG.

Între timp, a fost anulată licitația privind procurarea unei console de 400.000 de lei pentru amenajarea pavilionului Republicii Moldova la Expoziţia Mondială „Expo 2020 Dubai” și licitația privind serviciile de elaborare a materialului videografic pentru pavilionul R. Moldova la Expoziția Mondială „Expo 2020 Dubai”, valoarea estimativă fiind de aproape jumătate de milion de lei. Reprezentanta „Moldexpo” nu a răspuns la telefon. 

Ministerul Finanțelor și Primăria municipiului Chișinău au deschis conturi pentru donații în scopul prevenirii răspândirii virusului COVID-19. Totodată, mai mulți agenți economici au donat bani și alte obiecte necesare pentru a ajuta sistemul medical din R. Moldova.