Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Asistența macrofinanciară în valoare de…

Asistența macrofinanciară în valoare de 70 mln a UE expiră în iulie. PAS anunță condițiile pe care trebuie să le îndeplinească guvernarea, în regim de urgență pentru debursarea celor două tranșe

Guvernarea de la Chișinău trebuie să îndeplinească, în regim de urgență, mai multe condiții pentru debursarea celor două tranșe din cadrul Asistenței macrofinanciare, în valoare de 70 milioane de euro, oferită de UE, iar asta pentru că Acordul de asistență macrofinanciară expiră în iulie 2020. În acest context, membrii PAS au anunțat, luni, 11 mai, în cadrul unui briefing, acțiunile pe care Guvernul și Parlamentul de la Chișinău trebuie să le întreprindă în regim de urgență, pentru a nu pierde banii.

Pe langă faptul că Uniunea Europeană (UE) este gata să ofere asistență macrofinanciară suplimentară în sumă de 100 mln euro pentru a ajuta Moldova să diminueze efectele crizei COVID-19 și să continue reformele necesare recuperării economice, această asistență (în valoare de 100 mln) va completa alte asistență macrofinanciară în sumă de 70 de milioane de euro. Astfel, a doua tranșă din acești bani, R. Moldova o poate primi până în iulie 2020, în conformitate cu Foaia de parcurs a reformelor. Detalii aici

În aceste condiții, membrii PAS anunță că pentru debursarea celeia de-a două tranșe și pentru ca R. Moldova să primească banii, în regim de urgență, autoritățile de la Chișinău trebuie să întreprindă mai multe acțiuni, printre care adoptarea în lectura a doua a Legii cu privire la sancțiunile în cazul combaterii spălării banilor, anularea Legii cu privire la cetățenia obținută prin investiții, dar și acțiuni cu privire la reforma în sistemul justiției și un plan de acțiunini pentru această reformă.

Declarația PAS:

„Suntem extrem de îngrijorați de situația economică din țară. Din nefericire ne confruntăm cu această criză economică și sanitară având la putere o guvernare, un Guvern incapabil și iresponsabil. Și înaite de începerea acestei crize, Guvernul a apobat un buget cu un deficit pentru care sursele de finanțare nu erau realiste. Acum situația s-a complicat și mai mult, pentru că acest Guvern s-a dovedit a fi incapabil să atragă surse financiare externe de la donatorii tradiționali. S-a dovedit a fi incapabil să negocieze un acord în interesul R. Moldova și din partea Rusiei. Consecințele unei asemenea abordări iresponsabile din partea Guvernului le suportă cetățenii R. Moldova, le suportă economia. Astăzi vedem că la câteva săptămâni bune de când a început această criză, Guvernul nu a ajutat niciun agent economic.

Credem că este cazul ca partidele din Parlament, fracțiunule din Parlament să se implice pentru a întreprinde toate acțiunile și a face posibilă în primul rând debursarea acelor două tranșe din asistența macrofinanciară a UE, dar și pentru a obține resurse suplimentare prin alte programe.

Asistența macrofinanciară a UE expiră în luna iulie. Asta înseamnă că cele două tranșe trebuie obținute în regim de urgență.

Ceea ce credem noi că trebuie să facem este că, în următoarele zile, să se lucreze în Parlament pentru ca condițiile tranșei a doua să fie îndeplinite în următoarele două săptămâni și ulterior să se lucreze foarte repede pentru îndeplinirea condițiilor pentru tranșa a treia. Vorbim despre 70 de milioane de euro, bani, care dacă ar putea fi accesați ar putea să ajungă pentru susținerea agenților economici și pentru susținerea cetățenilor.

Condițiile anunțate de PAS, care trebuie îndeplinite, pentru ca tranșa a doua să fie deblocată:

  1. Există o condiție tehnică – aceasta presupune adoptarea în lectura a doua a legii cu privire la sancțiunile în cazul combaterii spălării banilor. Această lege a fost aprobată în prima letură. Există câteva obiecții care au fost formulate și transmise de către Comsia Europeană. Este important ca acum Parlamentul să lucreze pe aceste obiecții. Să se adopte legea în Comisia pentru Securitate și ulterior să fie adoptată în lectură finală.
  2. Altă condiție ține de progres în recuperarea banilor din furtul miliardului. UE cere să se facă acțiuni concrete, să se demonstreze că se lucrează la investigarea furtului miliardului și se recuperează bani înainte să ofere țării alte resurse financiare. Considerăm că Parlamentul trebuie să ceară în regim de urgență un raport de la Procuratura Generală cu privire la progresul în investigarea furtului miliardului și recuperarea banilor. PG nu poate să spună că acesta este un apel politic sau o acțiune politică, ci este o acțiune de care depinde debursarea banilor de la UE.
  3. O altă condiție ține de anularea Legii cu privire la cetățenia obținută prin investiții. Anterior am impus și un moratoriu, însă din păcate acest moratoriu a fost prelungit până la 1 septembrie. Acum se cere o declarație a Parlamentului prin care se face un angajament pentru UE, dar și pentru cetățenii R. Moldova că această lege sau acest moratoriu nu va fi extins după 1 septembrie.
  4. O altă acțiune ține de reforma în sistemul justiției și un plan de acțiunini pentru această reformă. Aici este strict vina Guvernului care a bătut pasul pe loc în toată această perioadă, care nu a vrut să folosească conceptul de reformă pe care l-am pregătit noi și iată din cauza acestei tergiversări, cetățenii R. Moldova nu pot beneficia din bani veniți din UE. Noi propunem să revenim la conceptul elaborat pentru reforma justiției, să luăm ca bază acest concept și în baza lui foarte repede să elaborăm și un plan de acțiuni și să începem dezbaterile publice. Sunt sigură că aceste lucruri ar fi suficiente pentru ca UE să considere la această etapă condiția satisfăcută și să permită debursarea banilor.
  5. Următoarea acțiune este la fel de ușor de îndeplinit. Ține de adoptarea în a doua lectură Legea cu privire la organizațiile neguvernamentale. Această lege este aprobată în prima lectură. Din păcate, în Parlament s-a intervenit și s-au făcut modificări care vin împotriva spiritului legii care a fost cerută de societatea civilă și partenerii internaționali. Acum trebuie să se revină la formula legii așa cum a fost prezentată de Guvern și să fie aprobată în lectură finală.
  6. O altă acțiune ține de lansarea sau anunțarea unei evaluări externe, un audit independent la Consiliul Audiovizualului și Consiliul Concurenței. Cred că toată lumea înțelege de ce UE a formulat acaestă condiție. Pentru că avem probleme serioase în activitatea acestor două instituții. Aici, Parlamentul trebuie să facă un angajament că va susține un asemenea audit.
  7. Ultima condiție pentru tranșa a doua este un pic mai complicată, lucrurile aici au fost complicate de majoritatea Parlamentară, atunci când a numit noi membri la CSM, fără ca să țină cont de recomandarile Comisiei de la Veneția. Modul în care au fost numiți noii membri ai CSM a fost criticat dur de către Comisia de la Veneția. Aici s-a încălcat grosolan condiția UE și singura soluție este să se discute în regim de urgență cu Consiliul Europei, cu Comisia de la Veneția pentru a vedea care ar fi noua condiție reformulată.

Acestea sunt condițiile tehnice și politice pentru ce-a dea doua tranșă, pentru debursarea celei de-a doua tranșe a asistenței macrofinanciare. Cu toată responsabilitatea spunem că aceste condiții pot fi îndeplinite în 10 zile, dacă fracțiunile parlamentare își doresc cu adevărat ca R. Moldova să obțină această tranșă.

Noi credem că trebuie să se lucreze imediat și pentru îndeplinirea condițiilor pentru a treia tranșă, încă 40 de milioane de euro. Ca să nu pierdem acești bani, ca să nu expire perioada.

Principalele condiții pentru a treia tranșă:

  • Aprobarea legii de demonopolizare a sectorului de gaze în R. Moldova. O lege prin care s-ar realiza separarea legală și funcțională, deplină a Moldovatransgaz, Chișinău Gaz, de la Moldovagaz. E nevoie să se lucreze urgent în Parlament la o asemenea lege și această lege ar permite în primul rând demonopolizarea sectorului de gaze.
  • Codul vamal. Codul vamal este elaborat. Nu este un document la care trebuie foarte mult de lucrat. Este proiectul, doar trebuie să fie examinat conform tuturor prevederilor legale.