Principală  —  Investigatii  —  Dosar   —   „Plătit de Dorin Recean”: 100…

„Plătit de Dorin Recean”: 100 de mii de lei din propriul buzunar pentru postări sponsorizate pe Facebook

Recean

În opt luni de activitate la Guvern, premierul Dorin Recean a scos din buzunar circa 100 de mii de lei pentru a sponsoriza postări pe pagina sa de Facebook, prin care promovează activitatea instituției pe care o conduce. În cele opt luni de activitate, premierul Recean a ridicat de la Guvern circa 136 de mii de lei din salariu. Acesta însă declară venituri oficiale și din alte surse. 

În august și septembrie, premierul a plătit, lunar, peste o mie de euro pentru postări sponsorizate pe facebook

La scurt timp de la numirea sa în funcție, prim-ministrul Dorin Recean a început o activitate intensă în mediul online. Pe lângă ședințe ale Guvernului, comunicate și briefinguri de presă, acesta distribuie pe pagina sa de facebook reactivată imediat după numirea în funcția de premier, zeci de postări sponsorizate. Datele prezentate de echipa de comunicare a premierului arată că Dorin Recean, în perioada februarie – octombrie 2023, a cheltuit 5685 de euro, echivalentul a 108,8 mii de lei la cursul valutar de la începutul lunii octombrie. În dreptul postărilor este menționat că plățile pentru promovare au fost făcute de Dorin Recean în calitate de persoană fizică. 

Datele analizate de ZdG arată că în unele luni, pentru a sponsoriza postări pe Facebook, Recean a scos din buzunar peste o mie de euro, sume care depășesc salariul lunar pe care acesta îl ridică de la Guvern.

Datele prezentate de echipa de comunicare a premierului arată că, de exemplu, în luna septembrie 2023, premierul a plătit pentru reclame sponsorizate 1440 de euro. În luna august, acesta a scos din buzunar circa 1700 de euro pentru a sponsoriza postări pe pagina sa de facebook. Aceleași date arată că Dorin Recean a început sponsorizarea postărilor în luna aprilie 2023, la aproape două luni după numirea sa în funcția de prim-ministru al R. Moldova. 

Purtătorul de cuvânt al premierului: „Aceste cheltuieli, dacă vor depăși suma stabilită de lege privind sumele care necesită a fi declarate – vor fi declarate neapărat”

Potrivit informațiilor oferite de purtătorul de cuvânt al premierului, Daniel Vodă, premierul și-a plătit din surse proprii postările de pe pagina sa de facebook, iar banii nu ar proveni din salariul acestuia de la Guvern. „Salariul prim-ministrului lunar este de 17 mii de lei net, iar toate postările sponsorizate sunt efectuate din venituri proprii, care sunt trecute și în declarația de avere și interese”, a menționat Daniel Vodă. Un calcul estimativ în baza acestei informații arată că în cele opt luni de activitate în fruntea Guvernului premierul Recean a ridicat, din salariu, circa 136 de mii de lei.

„Prim-ministrul sponsorizează doar postările de pe propria pagină de Facebook, iar această informație este deschisă și poate fi verificată de oricine. Pe pagina premierului Dorin Recean sunt 97 de postări sponsorizate. Echipa prim-ministrului și-a propus să promoveze, în mod special, istoriile de succes ale oamenilor de afaceri din Moldova pe care îi descoperim în localitățile unde mergem, proiectele locale realizate prin programul «Satul European» și inițiativele de susținere a mediului de afaceri, cum ar fi Programul 373. Sunt lucruri concrete care îmbunătățesc viața oamenilor și este important să afle cât mai mulți cetățeni despre aceste oportunități de investiții, despre proiectele din comunitatea lor, despre oamenii valoroși din Moldova. Astfel, postările sponsorizate sunt plătite de către prim-ministru din resursele proprii, pentru a nu cheltui bani publici. Aceste cheltuieli, dacă vor depăși suma stabilită de lege privind sumele care necesită a fi declarate – vor fi declarate neapărat”, susține Daniel Vodă, purtătorul de cuvânt al premierului. 

Potrivit informațiilor din declarația de avere și interese personale depusă de Recean la numirea în funcția de prim-ministru, acesta are și alte surse de venit decât salariul, deținând 50% din Societatea cu Răspundere Limitată „PERFORMA”, 50% din compania „DELTA CONSULTING”, dar și alte 10% din Societatea cu Răspundere Limitată U.S. „Food Networks”, firmă care gestionează magazinele KFC din capitală, de unde declară dividende în valoare de circa jumătate de milion de lei în 2022. Familia Recean declară că deține în conturi bancare și aproape 150 de mii de euro, aproape un milion de lei și peste 26 de mii de dolari.  

Directoarea Transparency International Moldova: „Postările sponsorizate pentru promovarea activității guvernului din banii personali trebuie explicate”

Lilia Zaharia, directoarea executivă a Transparency International-Moldova, spune că utilizarea banilor personali pentru a promova proiecte publice ar trebui justificată. „Guvernarea trebuie să manifeste transparență și deschidere, iar premierul trebuie să poată explica motivul. Postările sponsorizate pentru promovarea activității guvernului din banii personali trebuie explicate, ca publicului să îi fie clare motivele și să fie comparate sumele cu venitul subiectului declarării”, spune Zaharia.

La doar trei luni de la preluarea șefiei cabinetului de miniștri de către Recean, și pagina de Facebook a Guvernului a început să ruleze postări sponsorizate. Acestea sunt însă plătite de Cancelaria de Stat. Guvernul R. Moldova ne-a informat că, de la sfârșitul lunii aprilie și până la finalul lunii septembrie, Cancelaria de Stat a sponsorizat postări în valoare de 7510 euro, echivalentul a 143 de mii de lei la cursul leu/euro din această perioadă. Cei mai mulți bani au fost cheltuiți în luna mai, înaintea Summitului Comunității Politice Europene organizat de R. Moldova în satul Bulboaca. 

Captură de ecran

Alaiba, un alt ministru cu postări sponsorizate: „Scopul principal este de a informa cetățenii despre reformele în curs”

În prezent, din paginile pe rețelele sociale ale membrilor Guvernului, doar pagina de Facebook a ministrului Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba, mai rulează postări sponsorizate prin care promovează activitatea ministerului. Datele publice arată că de la început de mandat, Alaiba ar fi plătit circa 2 mii de euro pentru a promova proiectele inițiate de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării. 

Dacă Recean scoate bani din propriul buzunar pentru a achita sponsorizările, Alaiba susține că folosește bani din fonduri USAID pentru „a informa cetățenii despre reformele în curs”. 

În prezent, avem un proiect finanțat de WNISEF (fond de investiții al Guvernului SUA, n.r.), din fonduri USAID, cu scopul de a susține implementarea agendei de reforme și de a comunica strategic despre aceste reforme. Partenerii strategici sprijină promovarea reformelor, acoperind diverse costuri, de la financiare – la expertiză. Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării dispune de buget pentru comunicare, bani ce urmează a fi valorificați. Scopul principal este de a informa cetățenii despre reformele în curs. Aceasta reprezintă o parte importantă a eforturilor noastre pentru transparență și implicarea cetățenilor în procesul de reformă”, a precizat Alina Frunză, consiliera în domeniul   comunicării a cabinetului vicepremierului Dumitru Alaiba.  

Captură de ecran

ERATĂ

În articolul publicat în ediția tipărită a ZdG de joi, 5 octombrie, inclusiv pe prima pagină, a apărut o informație incorectă despre banii plătiți de premierul Dorin Recean pentru a sponsoriza postările de pe pagina sa de facebook – 12 mii de euro, echivalentul a circa 230 de mii de lei.  

Această sumă NU corespunde realității și a fost calculată de ZdG în baza informațiilor disponibile public în biblioteca de reclame Meta (companie care deține facebook) și pe pagina de facebook a lui Dorin Recean. După verificări repetate, dar și în baza informațiilor prezentate de către echipa de comunicare a premierului, bazate pe extrase bancare, am constatat că Dorin Recean a plătit pentru postări sponsorizate pe facebook, fiind premier, suma de 5,6 mii de euro, echivalentul a aproximativ 107 mii de lei la cursul leu/euro de joi, 5 octombrie. 

Totodată, și celelalte cifre pe care le-am prezentat în articolul publicat în ediția tipărită a ZdG de joi, 5 octombrie, calculate în baza datelor din biblioteca de reclame Meta, disponibilă public, nu corespund realității. În articol este menționat că „de la sfârșitul lunii aprilie și până la finalul lunii septembrie, Cancelaria de Stat a sponsorizat postări în valoare de aproape 17 mii de euro, echivalentul a circa 330 de mii de lei”. După verificări repetate, dar și în baza informațiilor prezentate de către Guvernul R. Moldova, în această perioadă, pentru postările sponsorizate ale Executivului s-au plătit 7510 euro, echivalentul a 143 de mii de lei la cursul leu/euro din această perioadă. 

ZdG regretă erorile comise și își cere scuze de la persoanele vizate în articol, de la cititori și de la întreaga comunitate care ne urmărește și care are încredere în informațiile pe care le prezentăm. Sunt greșeli regretabile, dar total neintenționate, rezultate din interpretarea eronată a unor cifre pe care Meta nu le publică cu exactitate, ci cu aproximație. Ne asumăm în totalitate erorile comise și vom depune tot efortul să nu mai greșim. Pe această cale, rugăm toate persoanele care au distribuit informația publicată de ZdG în ediția tipărită s-o rectifice.