Principală  —  Investigatii  —  Ghiduri de investigații   —   GHID/ Pași esențiali pentru jurnaliști…

GHID Pași esențiali pentru jurnaliști în situații de urgență

Ilustrație: Ziarul de Gardă

Când trupele ruse au invadat Crimeea în 2014, bărbați înarmați mascați au percheziționat sediul Centrului de Investigații din Crimeea, membru al GIJN. Angajații Centrului au fost nevoiți să se mute la Kiev.

Jurnaliștii care primesc amenințări ar putea fi nevoiți să-și părăsească casele în câteva ore. Cu toate acestea, conflictele pot fi prevăzute și de aceea, jurnaliștii care activează în regiuni de risc ar trebui să aibă un „plan de ieșire” bine gândit și documentele esențiale la îndemână. Aceste documente sunt indispensabile ca reporterii să poată călători atunci când e necesar și să se mute într-o regiune sau țară mai sigură. Mai jos, am enumerat documentele pe care trebuie să le aveți la dispoziție, precum și organizațiile care sprijină jurnaliștii în procesul de strămutare.

Documente la îndemână

  1. Păstrați la vedere originalul sau copiile documentelor enumerate mai jos.
  2. Faceți copii digitale și salvați-le pe un serviciu Cloud criptat în care aveți încredere (Dropbox, Sync.com, de exemplu) sau pe un al doilea dispozitiv, pentru cazul în care vă pierdeți smartphone-ul. De asemenea, le puteți trimite familiei sau prietenilor care locuiesc în străinătate.
  • Pașaportul, cartea de identitate națională, permisul de conducere.
    • Verificați data expirării. Dacă vor expira în câteva luni, reînnoiți-le imediat dacă este posibil.
    • Dacă aveți câteva documente de identitate, păstrați-le în locuri separate, pentru cazul în care pierdeți unul.
  • Certificatul de naștere (sau orice alt document oficial care dovedește data și locul nașterii).
  • Altele: certificatul de căsătorie, diplomele universitare (diploma, dovada de absolvire și studii), legitimația de presă, certificatele profesionale, certificatul de vaccinare, alte documente medicale.

Salvați următoarele informații într-un singur document, în limba engleză, pe un serviciu Cloud și pe smartphone-ul dvs., „gata de trimis” la oricine credeți că e necesar:

  • Numele complet, locul și data nașterii;
  • Numărul pașaportului, data emiterii și data expirării;
  • Locația curentă – deși aveți grijă cum partajați aceste informații în mesajele online; 
  • Adresa de e-mail;
  • Numărul de telefon și dacă sunt diferite, numerele WhatsApp și Signal;
  • Locul de muncă/dovada angajării la organizațiile locale și din străinătate.
Ilustrație: Ziarul de Gardă

Dacă aveți un prieten sau o persoană de încredere în străinătate, îi puteți expedia pentru păstrare copiile acestor documente și informațiile menționate mai sus.

Documente personale

  • Faceți copii digitale ale fotografiilor și ale altor lucruri pe care le considerați importante și pe care doriți să le păstrați;
  • Salvați totul pe un serviciu Cloud în care aveți încredere.
Ilustrație: Ziarul de Gardă

Măsuri preventive

  • Aplicați pentru o viză turistică într-o țară străină sigură, în cazul în care aveți nevoie de o ieșire ușoară, temporară;
  • Contactați organizațiile internaționale cu care ați lucrat în trecut (redacții, reviste online pentru care ați lucrat ca freelancer, ONG-uri cărora le-ați oferit consultanță sau ați colaborat cu ele):
    • Solicitați dovada colaborării dvs. în limba engleză (de exemplu, un document semnat de redactorul-șef sau de reprezentantul serviciului resurse umane care să confirme raportul de muncă sau de freelancing);
    • Întrebați dacă au persoane de contact în instituțiile de stat și dacă ar putea fi garantul dvs. dacă veți solicita statutul de refugiat în țara respectivă;
    • Solicitați documente justificative în format electronic în limba engleză și o persoană de contact din cadrul organizației, pentru a vă ajuta pe măsură ce situația se înrăutățește;
  • Contactați organizațiile profesionale internaționale din care faceți parte și cereți o scrisoare de susținere, precum și dovada apartenenței sau implicării, în limba engleză;
  • Căutați modalități de azil și statut de refugiat în alte țări, începând cu cele în care aveți un membru apropiat al familiei (părinte, bunic, frate, soț/soție, copil):
    • Dacă nu sunteți sigur de unde să începeți, puteți contacta ambasadele țărilor care vă interesează pentru a le întreba despre procedurile de azil;
    • De asemenea, puteți contacta organizațiile care ajută refugiații. Acestea vă vor explica cadrul legal pentru a deveni refugiat în altă țară.

Măsuri de securitate digitale și fizice

Organizații utile

Mai jos găsiți o listă a organizațiilor care oferă asistență de urgență jurnaliștilor care sunt în pericol din cauza muncii lor:

Comitetul pentru Protecția Jurnaliștilor (CPJ) – „oferă sprijin jurnaliștilor de pe linia frontului și asistență operativă jurnaliștilor care sunt răniți, încarcerați sau forțați să fugă din cauza muncii lor.” Cel mai rapid mod de a-l contacta este prin e-mail (emergencies@cpj.org).

Jurnaliștii Canadieni pentru Libertatea de Exprimare (CJFE) – oferă sprijin financiar în următoarele condiții:

  • „Solicitantul trebuie să fie jurnalist, fapt confirmat de statutul de membru IFEX sau de o organizație care oferă asistență de urgență;
  • Suma acordată variază de obicei între 500 și 1500 de dolari canadieni (400-1200 de dolari americani);
  • Jurnaliștii sunt eligibili pentru maximum două granturi de la CJFE;
  • CJFE acceptă doar cereri în limba engleză.”

Sprijinul financiar al CJFE poate include asistență juridică atunci când jurnaliștii sunt reținuți, cheltuieli medicale, costuri de transport și costuri de strămutare într-o țară sigură. 

Free Press Unlimited (FPU) – poate oferi sprijin pe termen scurt pentru jurnaliștii care nu sunt capabili să lucreze sau poate acoperi costurile legate de strămutarea temporară în caz de situații de pericol sau vulnerabilitate. Puteți aplica aici. Potrivit site-ului FPU, cerințele sunt: 

  • „Sunteți o instituție media sau un profesionist media;
  • Situația dvs. de urgență este rezultatul direct al activității dvs. ca profesionist în domeniul mass-media;
  • Realizați că această asistență nu este structurală, ci este oferită ocazional (o singură dată);
  • Realizați că scopul sprijinului nostru este să vă reluați activitatea cât mai curând posibil;
  • Situația dvs. poate fi confirmată de cel puțin două surse de încredere în afară de dvs.”

Freedom House – derulează un program de asistență de urgență. Pentru a afla despre procedura de aplicare, contactați-i prin e-mail (info@csolifeline.org).

Federația Internațională a Jurnaliștilor (IFJ) – gestionează un fond de siguranță, pentru care puteți aplica aici.

International Media Support (IMS) – oferă un pachet de siguranță care include „linie telefonică de urgență 24/7, case sigure, fond de siguranță, echipamente de siguranță, asistență juridică, asistență de urgență” și multe altele.

Fundația Internațională a Femeilor din Media (IWMF) – are un fond de urgență care oferă asistență psihologică și medicală, asistență temporară pentru strămutare (3 luni) și asistență juridică. Puteți aplica pentru finanțare aici. Trebuie să îndepliniți aceste criterii.

Journalisten helfen Journalisten (Jurnaliștii ajută jurnaliștii) – pentru a solicita strămutarea la această organizație cu sediul în Germania, scrieți-le pe e-mail (jhjgermany@t-online.de).

Reporteri fără frontiere (RSF) – îi roagă pe jurnaliștii aflați în situații de risc să trimită cereri de asistență la assistance2@rsf.org sau să telefoneze la +33 1 4483 8466. 

Burse internaționale

Dacă timpul permite, jurnaliștii care trebuie să-și părăsească țara până când tensiunile se vor diminua, pot aplica, de asemenea, pentru una dintre aceste burse internaționale care adesea oferă suport în obținerea vizei, o bursă și o locuință.