Principală  —  Investigatii  —  Ghiduri de investigații   —   GHID/ Tehnici avansate de căutare…

GHID Tehnici avansate de căutare online. Ghid pentru jurnaliști

În mai 2021, GIJN a organizat două webinare cu Paul Myers, un important expert internațional în domeniul investigațiilor online. Myers, angajat al BBC și vorbitor apreciat la conferințele GIJN, a împărtășit cele mai bune instrumente și strategii pentru a găsi online informații despre oameni. Lista acestora o găsiți mai jos.

Vă rugăm să rețineți: menționarea produselor și serviciilor nu constituie o aprobare sau o preferință pentru acestea. Alte produse și servicii sunt, de asemenea, disponibile pe piață.

Căutări mai eficiente pe Google: elemente de bază

Pentru a obține un rezultat de căutare mai precis, includeți fraza între ghilimele sau puneți semnul minus în fața cuvântului care influențează rezultatele căutării într-un mod nedorit.

  • De exemplu, căutați „Michael Jordan”, cu ghilimele, în loc să-l căutați pe Michael Jordan, fără ghilimele. Dacă nu utilizați ghilimelele, Google va găsi toate paginile web ce conțin cuvintele Jordan și Michael.

Utilizați semnul minus (cratimă) direct înaintea oricăror cuvinte sau expresii pe care doriți să le eliminați din căutare.

  • De exemplu, pentru a căuta pagini care menționează cuvântul Tripoli, dar nu și cuvântul Libia, căutați Tripoli -Libia. Vă rugăm să rețineți că făcând acest lucru, veți elimina doar paginile ce conțin cuvântul Libia, nu și paginile despre Tripoli din Libia. Dacă doriți să găsiți pagini despre Tripoli din Grecia sau Liban, este mult mai eficient să adăugați cuvinte cheie referitoare la aceste orașe. Ați putea încerca căutarea pentru Tripoli Grecia -Libia.

Puteți adăuga flexibilitate și evita eșecul unei căutări, adăugând cuvântul OR, cu majuscule, între opțiuni.

  • De exemplu, pentru a găsi pagini ce conțin informații despre spitalele lovite de bombe în Ucraina, încercați să căutați informații la acest subiect din diferite orașe – bombardament spital Ucraina OR Kramatorsk OR Mariupol OR Donețk OR Harkiv. Dacă lipsește cuvântul OR (cu majuscule), Google va căuta pagini ce menționează toate cuvintele, care ar putea să nu fie așa de multe.

Pentru a căuta într-un anumit domeniu web, utilizați prefixul site: (fără spațiu după două puncte).

  • De exemplu, pentru a găsi toate mențiunile despre Covid 19 pe site-urile guvernului chinez, căutați Covid OR 新冠肺炎 site:gov.cn.

Dacă specificați ext:pdf în bara de căutare, Google va căuta exclusiv fișiere pdf. Dacă știți anumite cuvinte care sunt în documentul căutat, puneți-le între ghilimele în Google și vedeți dacă există alte surse pentru acest document.

Mulțumim că citești ZdG!
Ajută-ne să continuăm să furnizăm informații esențiale — donează pentru jurnalismul nostru.

Donează

  • De exemplu, pentru a găsi documente pdf care menționează Bagram pe site-urile militare americane, căutați Bagram ext:pdf site:mil.

Călătorie în timp

Uneori aveți nevoie de informații care au fost eliminate de pe web, cum ar fi un tweet șters, un site web sau un cont de Facebook. Există o serie de instrumente care vă pot ajuta să recuperați informația.

Memoria cache a motoarelor de căutare

Dacă informația a fost ștearsă recent, dar site-ul web apare în continuare la o căutare pe Google, încercați să faceți clic pe cele trei puncte negre mici la intrarea în rezultatele căutării. Acest lucru vă poate oferi acces la o copie stocată în memoria cache a motorului de căutare.

Căutare după intervalul de date

Se întâmplă ca unele informații personale să se piardă în urma unor știri apărute ulterior. Pentru a reveni la momentul în care știrile încă nu au fost publicate, faceți clic pe „Instrumente” și selectați un interval de date din lista verticală.

Arhive

Căutare după imagine

Ilustrație: Ziarul de Gardă
Ilustrație: Ziarul de Gardă

Dacă identificați unde a apărut online o imagine, atunci aceasta vă poate oferi posibilitatea identificării persoanei din imagine. Căutarea inversă a imaginilor Google poate fi găsită făcând clic pe pictograma camerei din bara de căutare Google.

Un instrument numit Google Lens caută imagini care se aseamănă cu cea pe care ați încărcat-o.

Dacă nu sunteți mulțumit de rezultat, faceți clic pe opțiunea „Găsiți sursa imaginii”. Aceasta va căuta exact aceeași imagine pe site-urile web care sunt indexate de Google. Puteți utiliza această opțiune pentru logouri, fotografii ale locurilor și imagini ale oamenilor.

Identificarea persoanei 

Se întâmplă adesea ca numele și prenumele unei persoane căutate să fie frecvent întâlnite sau să nu fie pe deplin indicate. Prin urmare, cu cât mai multe informații aveți despre persoana căutată, cu atât e mai bine. Rețineți următoarele aspecte:

  • Nume: ortografie, abrevieri, transcriere din alte alfabete, numele unuia dintre părinți, numele după căsătorie, folosirea numelor unice de utilizator;
  • Relații: membrii familiei pe listele de prieteni, aceiași prieteni pe diferite rețele sociale; 
  • Loc de muncă: funcție, companie, loc de muncă anterior;
  • Locuri conexe: unde s-a născut, unde lucrează;
  • Adresa de e-mail: site-urile web pot găsi adrese de e-mail funcționale care urmează un anumit format;
  • De asemenea, gândiți-vă la cum arată persoana, precum și la interesele, cauzele și hobby-urile sale.

Instrumente pentru căutarea informațiilor despre o persoană

  • Unele resurse online colectează date cu caracter personal și oferă opțiuni pentru accesarea acestora.
  • Skopenow, Spokeo, Pipl și altele sunt site-uri pentru găsirea informațiilor despre oameni. Pe ele puteți găsi informații personale extinse cu privire la obiectul investigației dvs. Pipl vă permite să căutați persoane după numărul de telefon, adresa de e-mail și alți parametri. Spokeo este o resursă similară destinată cetățenilor americani.

Căutarea pe rețelele sociale

Ilustrație: Ziarul de Gardă
Ilustrație: Ziarul de Gardă
  • Oamenii folosesc diferite rețele sociale pentru diferite aspecte ale vieții lor. Pe rețele ei au urmăritori (followeri) diferiți.
  • Puteți căuta pe rețelele sociale prin Google, utilizând site:, de exemplu, site:facebook.com. Cu toate acestea, cel mai bine este să începeți cu casetele interne de căutare de pe rețelele sociale, deoarece acestea au conexiune directă la propria lor bază de date și pot oferi rezultate mai recente.
  • Puteți căuta pe YouTube mai întâi prin Google, introducând site:youtube.com sau căutând în fila sa video.

Căutarea pe Twitter

Twitter are un formular foarte util și flexibil de căutare avansată.

Sunt disponibile și alte resurse, inclusiv Followerwonk – compară followerii a două sau trei conturi.

Căutarea pe Facebook

  • Grupurile și paginile au propria lor căutare încorporată, care vă ajută să găsiți o anumită postare.
  • Fila „Persoane” din Facebook este una dintre cele mai utile opțiuni ale sale. Nici măcar nu trebuie să căutați un nume. Trebuie doar să introduceți câteva detalii despre persoana pe care o căutați. De exemplu, puteți căuta pur și simplu o profesie, o companie, un oraș sau o universitate. De asemenea, puteți găsi filtre în partea stângă a paginii, care vă permit să specificați aspecte legate de căutare.
  • Fila „Postări” (posts) vă permite să căutați cuvinte cheie în postările de pe Facebook. 
  • Dacă aveți suspiciunea că un anumit material de pe Facebook a fost editat după postare, faceți clic pe cele trei puncte mici din colțul din dreapta sus, uitați-vă la „istoricul editărilor” și vedeți versiunile anterioare.

Căutarea pe Instagram, Telegram și TikTok

  • Puțin mai dificil de căutat, dar foarte util dacă persoana pe care o căutați nu folosește Twitter, Facebook etc.
  • Este posibil să vi se pară mai ușor să căutați Instagram și TikTok prin Google cu, de exemplu,  site:tiktok.com.
  • Aplicația Telegram Desktop vă permite să căutați canale și în interiorul canalelor. S-ar putea să fie util de căutat și alte rețele sociale pentru linkuri către conținutul Telegram. Pentru a face acest lucru, trebuie doar să adăugați t.me la căutare.

Copyright (c) Paul Myers 2021. Pentru mai multe informații, urmăriți-l pe Paul Myers pe Twitter  @paulmyersbbc.

Paul Myers este consultant principal în cadrul inițiativei BBC de suport pentru investigații. De aproape 20 de ani, el folosește toate inovațiile de căutare online în activitatea sa și împărtășește complexitatea acestor tehnologii colegilor jurnaliști. Pe lângă activitatea sa în cadrul BBC, Myers a asistat anchetatorii de la PNUD, Banca Mondială, The Guardian, CNN și multe alte echipe de investigatori. El gestionează propriul său site –  researchclinic.net.