
Supliment de combatere a informaţiei false şi tendenţioase din mass-mediaNr. 11   |   29 septembrie 2016

STOP FALS!STOP FALS!

ALIONA CIURCĂ 

Peste 110 milioane de ale-
gători din Federaţia Rusă 

au fost aşteptaţi la urne, pe 
18 septembrie, pentru a alege 
noua componenţă a Dumei de 
stat. Astfel, cetăţenii ruşi au 
avut de ales din 6500 de can-
didaţi, de la 14 partide înscrise 
în listele electorale. Douăzeci 
şi două de secţii de votare 
pentru aceste alegeri au fost 
deschise în toate oraşele din 
regiunea transnistreană, în 
pofi da faptului că Chişinăul a 
cerut ofi cial Federaţiei Ruse să 
nu facă asta. 

Alexandru Zubco, jurist la 
Promo-Lex, are o experienţă 
vastă în analiza fenomenului 
transnistrean. Despre alegerile 
recente pentru Duma de Stat, 
Zubco spune că le-a monitorizat 
de la distanţă, întrucât îi este 
interzis să intre pe teritoriul re-
giunii transnistriene. Astfel, s-a 
informat prin intermediul acti-
viştilor, al oamenilor de rând şi 
în urma apelurilor pe care le-a 
primit Promo-Lex. În consecin-
ţă, a  dedus ce poate fi  o încăl-
care juridică sau una de facto 
şi, la acest nivel, a depistat mai 
multe „fi suri” în acest sistem 
electoral.

LIPSA LISTELOR ELECTORALE 
PE CIRCUMSCRIPŢII

„Federaţia Rusă a implementat 
sistemul mixt. Deci, se votează 

şi pentru partid, şi pentru de-
putatul din regiune. Respectiv, 
trebuiau să fi e  formate liste 
electorale pe circumscripţii. În 
regiune nu au fost. Aşadar, vă 
imaginaţi: cineva a primit foar-
te multe buletine şi liste simple, 
fără nume, fără datele concre-
te ale cetăţenilor ruşi şi doar a 
semnat pe aceste liste. Lipseşte 
posibilitatea de a verifi ca dacă 
este vorba de un cetăţean rus 
sau nu. Deducem că puteau 
exista şi falsuri în aceste semnă-
turi”, spune Zubco.

ORGANIZAREA PARTICIPĂRII 
MASIVE LA SCRUTIN

Au fost închiriate unităţi de 
transport public, care duceau 
alegătorii de la  domiciliu la o 
secţie de votare şi apoi la altă 
secţie de votare, afi rmă juristul. 
„Erau cazuri în care persoane-

le au votat de două, trei şi mai 
multe ori. A avut loc o votare 
masivă, o votare multiplă. Toto-
dată, în transport, se făcea pro-
pagandă pentru cine să voteze. 
Alegătorii sunt foarte creduli şi 
votează expres pentru cine li se 
indică”, explică Zubco. 

PROPAGANDĂ PENTRU 
UN SINGUR CONCURENT 

ELECTORAL

„Mai mult, propaganda re-
spectivă nu intra în agenda 
acestui concurent electoral 
(„Единая Россия”, n.r.). În 
mesaj se menţiona, de exem-
plu, continuarea misiunii de 
pacifi care. Este vorba de nişte 
mesaje care nu sunt  specifi ce 
platformei electorale a acestui 
partid, care sunt formulate 
pentru a induce în eroare lo-
cuitorii din regiune. Informa-

ţia din electorală a fost mai 
mult falsă”, relevă Zubco. 

NUMĂR MARE DE SECŢII DE 
VOTARE PENTRU REGIUNE

În total, în R. Moldova, s-au 
deschis 25 secţii de votare pen-
tru scrutinul din Rusia, dintre 
care 22 - în regiunea transnis-
treană. Rusia a fost avizată de 
R. Moldova că este ilegal să 
deschidă aceste secţii de vota-
re. Astfel, Alexandru Zubco se 
întreabă dacă Federaţia Rusă 
nu a încălcat suveranitatea 
R. Moldova în acest context. 
„Deschiderea abuzivă a aces-
tor secţii ne demonstrează 
că Rusia deţine în continuare 
controlul asupra administra-
ţiei de la Tiraspol. Nu trebuia 
să o facă, aşa prevăd acorduri-
le internaţionale”, subliniază  
Zubco.

AU VOTAT PENTRU 
CANDIDAŢI DIN REGIUNI 
DE CARE NU AU HABAR

Federaţia Rusă putea deschide 
cel mult o secţie de votare în 
cadrul contingentului  misiu-
nii de pacifi care a comanda-
mentului dislocat la Tiraspol, 
spune Zubco şi adaugă că „în 
cazul în care militarii ruşi nu 
s-ar fi  putut deplasa nici în 
centrul Chişinăului, nici în 
Ucraina, având prescripţia de 
a nu părăsi garnizoana mi-
litară. Asta înseamnă 400 de 
miliatri dislocaţi în postul de 

ziarul de gardă

22 de secții de votare pentru alegeri în Duma de Stat au fost deschise în toate orașele din regiunea transnistreană

CONTINUARE  ÎN PAGINA 4

Încă nu a început. Începe mâine, 
dar dacă cineva ar vrea pe bune 

să-i descalifice pe candidaţi, ar re-
uşi, chiar dacă pare imposibil. Ma-
joritatea dintre cei care pretind la 
funcţia de şef de stat au făcut uz de 
o breşă legislativă şi au lansat cam-
pania mult mai devreme de ziua în 
care, potrivit legii, ar fi trebuit să o 
înceapă. Candidaţii au explicat sim-
plu: nu e campanie electorală, ci de 
informare. Singura diferenţă între 
aceste campanii este, susţin pro-
tagoniştii actualului scrutin, lipsa 
mesajului „Alegeţi”... Deci, dacă pe 
un panou nu e scris „Alegeţi-mă! Al 
vostru, Igor Dodon”, înseamnă că 
acesta nu poate fi considerat panou 
electoral, ci informativ. Să vedem 
dar despre ce ne informează candi-
daţii. Acum câteva zile, un candidat 
a afişat că tocmai el este „preşedin-
tele ales de Dumnezeu”. Ne-o spu-
ne într-un spot TV. Dacă e o cam-
panie de informare, înseamnă că, 
prin acest mesaj, suntem informaţi 
despre alegerea făcută de Dumne-
zeu pentru actualele prezidenţiale 
din R. Moldova.  

Din alte panouri afl ăm că 
„Moldova are viitor” şi asta doar în 
cazul în care Igor Dodon ar fi  pre-
şedinte. Acelaşi candidat a convo-
cat, pe 24 septembrie, Ziua Naţio-
nală de informare politică. De când 
oare un partid e în drept să declare 
„Zile Naţionale”? Dacă acest lucru 
îl poate face oricând şi oricine, în 
lipsa unor decizii ofi ciale, s-ar pu-
tea ca mâine să ne trezim cu 365 de 
zile naţionale în calendar. Mai nou, 
decizia Guvernului de a lăsa mili-
ardul furat pe seama cetăţenilor, 
care vor trebui să-l ramburseze în 
următorii 25 de ani, pare favorabi-
lă prezidenţiabilului Dodon, cres-
cându-i şansele de a fi  votat de cei 
mulţi, care găsesc insuportabilă o 
astfel de povară fi nanciară.  

Şi PD este implicat în electorală, 
ignorând ziua în care, legal, începe 
campania. Pe lângă panouri gran-
dioase, staful candidatului Marian 
Lupu pune accent pe vizite la nivel 
înalt, reflectate insistent la postu-
rile TV ale vicepreşedintelui PDM, 
Vladimir Plahotniuc. Bunăoară, 
acum câteva zile, aflam că „Marian 
Lupu, în calitatea sa de vicepreşe-
dinte al Internaţionalei Socialiste, a 
participat la New York la reuniunea 
anuală a şefilor de state şi guverne 
ale familiei social-democrate. Lide-
rul PDM a vorbit despre aspiraţiile 
europene ale R. Moldova şi a solici-
tat partenerilor internaţionali mai 
mult sprijin”. Deci, la reuniunea 
şefilor de state şi de guverne din 
familia social-democrată, participă 
un lider de partid, deşi, în aceeaşi zi, 
la New York, s-a aflat şi premierul 
Pavel Filip, la cea de-a 71-a sesiune a 
Adunării Generale a ONU. Apropo, 
reuniunea Internaţionalei Socia-
liste a avut loc în acelaşi sediu cu 
evenimentul la care participa pre-
mierul Filip, la ONU... 

Ulterior, prezenţa lui Lupu la 
reuniunea Internaţionalei Soci-

aliste a fost atât de mediatizată, 
încât mesajul premierului Filip, 
rostit la Adunarea Generală ONU, 
a rămas aproape neobservat. Re-
venit acasă, candidatul Lupu a 
continuat să pună accent pe o po-
sibilă „reformă în politică”, promi-
să, deloc întâmplător, acum câteva 
luni, de subalternul său pe linie de 
partid, Vladimir Plahotniuc, dar şi 
pe campania „Împreună suntem 
mai puternici”, care, indirect, vrea 
să spună că, pentru a rămâne pu-
ternici, toţi împreună ar trebui să 
votăm un singur candidat.

Alt candidat, tot din tagma gu-
vernării, este Mihai Ghimpu. Aces-
ta şi-a început campania cu un 
documentar întitulat „30 de ani de 
luptă pentru cauza românească!”, 
iar acum câteva zile a participat la 
acţiunea de salubrizare „Hai Mol-
dova & let’s do it România”, eveni-
ment desfăşurat în R. Moldova şi 
în România. Dacă nu am fi  fost în 
electorală, cum s-ar fi  desfăşurat, 
fără Ghimpu, această campanie? 

Candidatul DA, Andrei Năs-
tase, mizează pe prezenţa sa, în 
special la Jurnal TV, pe mesaje 
adresate presei şi cetăţenilor,  dar 
şi pe numeroase escapade între-
prinse în afara R. Moldova. 

În aşteptarea înregistrării sale 
în calitate de candidat la Preşe-
dinţie, Maia Sandu şi partidul său 
au lansat campania „Susţine-o 
pe Maia Sandu”. În cadrul altor 
acţiuni, candidata sesizează insti-
tuţiile de drept despre neregulile 
depistate în actuala campanie. 

Deşi, pentru că nu are 40 de ani 
împliniţi, nu participă personal 
în această campanie, numele său 
este prezent alături de cel al candi-
datului ales să reprezinte Partidul 
Nostru. Mesajul „Forţa, Renato 
Usatîi”, e unul plin de putere, pe 
de o parte, dar şi ameninţător în 
aparență, pe de altă parte...

Alţi candidaţi nu evită întâl-
niri cu şefi  ai misiunilor diploma-
tice, acreditaţi la Chişinău, parti-
cipări la acţiuni caritabile sau la 
emisiuni TV, mă refer aici la cei 
care au acces la posturi TV. Mul-
ţi aleg vizitele pe la ambasadorii 
acreditaţi în R. Moldova sau acţi-
unile caritabile. 

„Am oferit, pentru licitaţia 
desfăşurată la Gală, un obiect de 
ceramică, din banii rezultaţi ur-
mând să fi e cumpărate aparate 
auditive pentru 14 copii cu defi -
cienţe de auz”, scria, acum câte-
va zile, unul dintre aspiranţii la 
şefi a statului. De fapt, tot ce spun 
şi promit candidaţii în aceste zile 
de pre-campanie electorală par a 
fi  nişte vase de lut, care, în orice 
clipă, pot ajunge cioburi. 

CAMPANIA FALSĂ
opinii

Ziarul de Gardă

ANETA GROSU

Rusia a fost avizată de către R. Moldova că este ilegal să deschidă atât 
de multe aceste secții de votare

ziarul de gardă

„Fisuri” la alegerile pentru Duma 
de Stat a Federaţiei Ruse desfășurate 
în regiunea transnistreană



VICTOR MOŞNEAG

Astăzi, mai multe televizi-
uni care emit pe terito-

riul R. Moldova sunt afi liate 
politic. Plahotniuc, Ţopa, Lu-
cinschi, Şor, Dodon sau Usatîi 
sunt doar câţiva dintre stăpâ-
nii „micilor ecrane”. La startul 
ofi cial al campaniei electorale, 
ZdG vă prezintă proprietarii şi 
benefi ciarii celor mai impor-
tante posturi de televiziune 
din R. Moldova.

Pe site-ul Consiliului Co-
ordonator al Audiovizualului 
(CCA) sunt postate informaţii 
despre 69 de televiziuni care 
emit, pe o frecvenţă mai mică 
sau mai mare, în casele cetă-
ţenilor R. Moldova. 

TELEVIZIUNILE 
LUI PLAHOTNIUC

Vladimir Plahotniuc, prim-
vicepreşedintele Partidului 
Democrat din Moldova, este 
benefi ciarul celor mai multe 
posturi de televiziune. Acesta 
deţine, cel puţin, patru tele-
viziuni care acoperă practic 
tot teritoriul ţării. Conform 
declaraţiei pe proprie răspun-
dere semnate în noiembrie 
2015, Plahotniuc a recunos-
cut, după mai mulţi ani în 
care şi-a ascuns afacerile me-
dia prin off -shore-uri, că este 
proprietarul real al Prime TV, 
Publika TV, Canal 2 şi Canal 3. 
Toate aceste instituţii media 
activează la o singură adresă, 
Ghioceilor 1, iar de multe ori, 
jurnaliştii angajaţi acolo merg 
la evenimente cu un singur 
microfon, pentru ca ulterior 
subiectul să fi e difuzat la toa-
te cele patru posturi tv. Tele-
viziunile sunt gestionate de 
„General Media Group Corp” 
SRL, fi rmă fondată în noiem-
brie 2015, cu un capital social 
de 42 milioane de lei. 

La începutul acestui an, 
presa a scris că Plahotniuc 
şi-a mai trecut în buzunar 
două posturi de televiziune, 
după ce CTC Mega (Moldova), 
gestionată de firma „Real 
Radio” SRL, în ianuarie 2016 
şi-a schimbat acţionariatul. 
Dacă până atunci firma şi, 
respectiv, televiziunea apar-
ţineau lui Dan Lozovan şi 
Leonid Culai, de atunci, fon-
dator a devenit Dorin Pave-
lescu, personaj din anturajul 
lui Vladimir Plahotniuc. Tot 
din ianuarie 2016 firma „Real 
Radio” deţine şi Super TV, un 
alt post de televiziune. Pa-
velescu este administratorul 
Agenţiei de publicitate „Casa 
Media Plus”, afiliată lui Pla-
hotniuc. Aceasta are adresa 
tot pe str. Ghioceilor 1. Com-
pania deţine dreptul exclusiv 
de vindere a spaţiului publi-
citar pentru posturile de te-
leviziune Prime TV, 2 Plus, 
Canal 3 şi Publika TV, care 

aparţin controversatului bu-
sinessman.

VICTOR ŢOPA LA 
JURNAL TV ŞI 

PROPRIETARII PRO TV 
DIN CURACAO 

Jurnal TV este deţinut de fi r-
ma „Jurnal de Chişinău Plus” 
SRL, fondată în 2006, cu un 
capital social de 1,47 milioa-
ne de lei. La rându-i, acest 
SRL e fondat de „Rheinstein 
Media Management Germany 
GMBH”. Conform declaraţiei 
pe proprie răspundere, de-
pusă la CCA de administraţia 
Jurnal TV, singurul benefi ciar 
al fi rmei, adică al televiziunii, 
este omul de afaceri Victor 
Ţopa. Acesta a fost, în apri-
lie-decembrie 2001, ministru 
al Transporturilor şi Comuni-
caţiilor în Guvernul Tarlev 1, 
dar şi director al Administra-
ţiei de Stat a Aviaţiei Civile. În 
2011, printr-o decizie a Jude-
cătoriei Buiucani, Victor Ţopa 
a fost condamnat, pentru 
şantaj, la 10 ani de închisoa-
re. Ulterior, pedeapsa i-a fost 
redusă până la 7 ani de priva-
ţiune de libertate, fi ind acum 
defi nitivă. Firma germană 
care deţine Jurnal TV a mai 
fondat, din 2009, alte patru 
întreprinderi din domeniul 
audiovizualului. Victor Ţopa 
este naşul lui Andrei Năstase, 
liderul Partidului „Platforma 
Demnitate şi Adevăr”, forma-
ţiune politică pe care televizi-
unea o promovează.

Posturile de televiziune 
Pro TV Chişinău şi Acasă în 
Moldova sunt deţinute de „Pro 
Digital” SRL, fondată în 1997, 
cu un capital social de 13,7 
milioane de lei. În 2012, fi rma 
a avut, din vânzări, venituri 
de 18,3 milioane de lei. Acest 
SRL e fondat de „CME Media 
Enterprises” (CME) din Olan-
da, care, la rându-i, e fondat 
de două off -shore-uri din Cu-
racao (o insulă din sudul Mă-
rii Caraibelor). În noiembrie 
2015, când au fost dezvăluite 
informaţii despre benefi ciarii 
posturilor TV din Moldova, 
pentru că în presă apăruseră 
mai multe informaţii şi specu-
laţii la acest subiect, adminis-
traţia Pro TV Chişinău, prin-
tr-un comunicat, a explicat că 
cel mai mare acţionar al CME 
este Time Warner, a treia com-
panie media din lume, care 
deţine, printre altele, CNN şi 
HBO, dar şi Pro TV Bucureşti. 
Instituţia menţionează că, de-
oarece compania este listată la 
bursă, benefi ciarii efectivi se 
pot schimba zilnic. Precizăm 
că CME a fost fondată în 1994, 
de omul de afaceri american 
Ronald Lauder. Acesta are o 
avere de peste 3 miliarde USD. 
În 2009-2013, preşedinte şi 
Chief Executive Offi  cer (CEO) 
al CME a fost românul Adrian 
Sârbu, cel care a fondat Pro TV 
Bucureşti. 

BENEFICIARII 
TELEVIZIUNILOR

FAMILIILE LUCINSCHI 
ŞI SÂRBU

TV 7 îl are în calitate de be-
neficiar pe deputatul PLDM, 
Chiril Lucinschi. Prin decla-
raţia pe proprie răspunde-

re, depusă de administraţia 
televiziunii la CCA pe 2 sep-
tembrie, se menţionează că 
beneficiarul SA „Analiticme-
dia-Grup”, care deţine televi-
ziunea, este Chiril Lucinschi. 
Astăzi, Chiril Lucinschi deţi-

ne şi televiziunea TNT Bravo, 
prin intermediul firmei „Bra-
vo TV” SRL, pe care a indicat-
o în declaraţia cu privire la 
venituri şi proprietate. 

Agro TV Moldova este de-
ţinut de firma „Jevise” SRL, 

fondată de Eugeniu Sârbu şi 
Cătălina Matcovschi. Postul 
TV, specializat în furnizarea 
informaţiilor despre agri-
cultură, activează în clădi-
rea în care funcţionează şi 
postul Naţional 4. Cele două 
instituţii media au şi propri-
etari comuni. Astfel, Eugeniu 
Sârbu, fondator la „Jesive” 
SRL, deţine şi 10% din firma 
„Selectcanal-TV”, care ges-
tionează postul Naţional 4. 
Eugeniu este fiul lui Alexan-
dru Sârbu, cel care are 80% 
din firma ce este proprieta-
ra postului de televiziune, 
tot el fiind şi conducătorul 
companiei de telecomuni-
caţii „Sun Communication”. 
Familia Sârbu este implica-
tă şi în gestionarea postului 
RTR Moldova, deţinut de fir-
ma „TV-Comunicaţii Grup” 
SRL. 50% din capitalul fir-
mei aparţin Parteneriatului 
Necomercial „Российское 
общество по организации 
и управлению проектами в 
области средств массовой 
информации и массовых 
коммуникаций”. Alte 25% 
aparţin Valentinei Steţco, iar 
celelalte 25% firmei „SB Grup 
media” SRL. Valentina Steţco 
este o femeie de afaceri, fon-
datoare a mai multor firme. 
Ea este şi director la Nova TV 
Group, cu activităţi în radio 

şi TV. „SB Grup media” SRL 
are doi fondatori, pe Galina 
Sârbu (80%) şi Oxana Bor-
şevici (20%). Cele două sunt 
doar fondatoarele firmei. 

TELEVIZIUNILE 
SOCIALIŞTILOR ŞI 

INTERMEDIARII LUI ŞOR

Postul Accent TV, cunoscut 
pentru politica sa pro-PSRM, 
e deţinut de „Telesistem TV” 
SRL, administrată de Stanis-
lav Vâjga, care a activat ante-
rior la postul NIT, închis din 
cauza propagandei comunis-
te. Beneficiarul televiziunii, 
conform actelor depuse la 
CCA, este Vadim Ciubară, un 
cetăţean moldovean stabilit 
la Moscova şi prezentat de 
mai multe site-uri drept con-
silier al liderului PSRM, Igor 
Dodon. 

Un alt post tv care pro-
movează PSRM-ul este NTV 
Moldova. Televiziunea care 
retransmite în R. Moldo-
va canalul rusesc cu acelaşi 
nume este gestionată de fir-
ma „Exclusiv Media” SRL, ad-
ministrată de Petru Burduja, 
consilier municipal socialist, 
şi fondată de Corneliu Furcu-
liţă, deputat pe listele parti-
dului lui Dodon. Firma care 
deţine televiziunea este şi 
proprietara ziarului de lim-

bă rusă „Argumentî i faktî”, 
acolo unde lucrează Galina 
Dodon, soţia liderului socia-
liştilor. 

Euro TV şi Alt TV sunt 
deţinute de firma „Media Re-
surse” SRL care, la rându-i, e 
fondată de „Klassika Media”. 
Acest SRL e fondat de Rita 
(Margarita) Ţvic, aceasta fi-
gurând şi în calitate de unic 
beneficiar al celor două tele-
viziuni. Ţvic este fondatoare 
la alte două SRL-uri din do-
meniu: „DNRS Media Star” 
SRL, unde-i are ca parteneri 
inclusiv pe fostul deputat 
comunist Constantin Starîş, 
dar şi pe Vladimir Novosa-
diuc, şeful reprezentanţei în 
R. Moldova a agenţiei Rusia 
Astăzi şi „Noutăţi din Rusia” 
SRL. Brandul Klassika, însă, 
aparţine de mai mulţi ani 
familiei Şor. Relaţiile din-
tre Rita Ţvic şi Ilan Şor sunt 
vechi. Aceasta, împreună cu 
Novosadiuc, a apărut şi în 
raportul Kroll, care dezvă-
luie fraudele din sistemul 
bancar, în calitate de acţio-
nari la Unibank, instituţie 
financiară care făcea parte 
din Şor Holding. Pe reţelele 
de socializare există imagini 
cu Novosadiuc, Ţvic şi Şor la 
agenţia Sputnik, instituţie 
de presă (site de ştiri) apă-
rută în 2014, acolo unde Şor 

şi-a ţinut ultimele conferinţe 
de presă. Site-ul sputnik.md 
aparţine Agenţiei Internaţi-
onale de Informaţii „Россия 
Сегодня”, fondată prin de-
cret prezidenţial de preşe-
dintele rus, Vladimir Putin, 
în 2013. În R. Moldova, acest 
site este înregistrat de „Ros-
siya Segodnya” SRL, al cărei 
reprezentant este Vladimir 
Novosadiuc. Agenţia Sputnik 
are aceeaşi adresă cu a firmei 
„Klassika Media”, gestionara 
posturilor Euro TV şi Alt TV.

USATÎI – DIN 
MARTIE 2016, OFICIAL 

LA RU TV

Realitatea TV, televiziune 
fondată în 2014, este deţinu-
tă de o firmă care-l are bene-
ficiar final pe Dumitru Ţâra, 
fost proprietar în acte al pos-
tului Publika TV. Din 2009, 
Ţâra a fondat nu mai puţin 
de patru SRL-uri cu activi-
tăţi preponderent în mass-
media. Ren TV Moldova este 
fondată de Agenţia de Tele-
viziune „Intermedia” SRL, 
fondată şi administrată de un 
oarecare Veaceslav Fiodorov. 
TVC 21 are doi beneficiari, 
pe Vadim Denisov şi Irina 
Konoval. Renato Usatîi, pri-
marul de Bălţi, este, oficial, 
din februarie 2016 beneficia-
rul postului RU TV, gestionat 
de firma „Euroshow” SRL, al 
cărui fondator a devenit, la 
începutul lunii martie 2016, 
liderul Partidului Nostru. 

Postul muzical Busuioc TV 
este gestionat de firma „Sire-
min” SRL, care este adminis-
trată de interpretul Andrian 
Carp şi fondată de Eudochia 
Onica. Noroc TV, deţinut 
de „Noroc Media” SRL,  are 
un capital social de 300 mii 
de lei şi trei fondatori: Ar-
tur Bânzaru (5%), Nichifor 
Bânzaru (45%), care este şi 
administrator, şi Marius Be-
libov (45%). La începutul 
lunii septembrie, printr-un 
comunicat de presă, PCRM 
anunţa că televiziunea, dar 
şi radioul ar fi fost vândute 
liberalilor, în frunte cu Mihai 
Ghimpu. Cel puţin oficial, la 
nivel de documente, în acţio-
nariatul firmei nu există însă 
nicio schimbare. Gurinel TV, 
post dedicat copiilor, este ad-
ministrat de firma „Gurinel 
Media” SRL, fondată şi ad-
ministrată de soţii Eduard şi 
Olga Gurin.

Postul de televiziune 10 
TV, care s-a lansat la 10 sep-
tembrie 2016, e gestionat 
de Silviu Tănase, directorul 
publicaţiei „Timpul de Dimi-
neaţă”. Silviu, care conform 
actelor depuse la CCA este şi 
beneficiarul televiziunii, este 
fiul lui Constantin Tănase şi 
fratele preşedintelui Curţii 
Constituţionale, Alexandru 
Tănase. 10 TV colaborează cu 
Platforma Unionistă „Acţiu-
nea 2012” şi „Tinerii Moldo-
vei”, difuzând materiale jur-
nalistice create de UNIREA 
TV. Noul post tv anunţă că 
va avea tematică informativ-
analitică, cu emisiuni autoh-
tone, proprii şi preluate de la 
postul „Naşul TV” din Româ-
nia. Postul „10 TV” a obţinut 
licenţă în luna mai 2016, pen-
tru o perioadă de 6 ani. El va 
fi difuzat prin reţelele distri-
buitorilor de servicii Moldte-
lecom şi Starnet. 

Vladimir Plahotniuc, prim-vicepreședintele Partidului Democrat din 
Moldova, este benefi ciarul celor mai multe posturi de televiziune. 
Acesta deține, cel puțin, patru televiziuni care acoperă practic tot 
teritoriul țării. Conform declarației pe proprie răspundere semnate în 
noiembrie 2015, Plahotniuc a recunoscut, după mai mulți ani în care 
și-a ascuns afacerile media prin off-shore-uri, că este proprietarul 
real al Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3. Toate aceste instituții 
media activează la o singură adresă, Ghioceilor 1, iar de multe ori, 
jurnaliștii angajați acolo merg la evenimente cu un singur microfon, 
pentru ca ulterior subiectul să fi e difuzat la toate cele patru posturi tv

PROPRIETARII CELOR MAI URMARITE 
TELEVIZIUNI DIN R. MOLDOVA

VLAD PLAHOTNIUC (PD) CHIRIL LUCINSCHI DORIN PAVELESCU

IGOR DODON (PSRM) ILAN ȘOR

VICTOR ȚOPA (PPDA)

RENATO USATÎI FAMILIA SÂRBU

cartoonmovement.com

Încă o dată, principalul su-
biect de mare interes în ulti-

mele săptămâni pentru canale 
specializate în răspândirea 
informațiilor false este Ucrai-
na. Media pro-Kremlin a repe-
tat frazele testate de mai mult 
timp despre o „lovitură de stat 
fascistă” și „guvern nelegitim” 
în emisiunea Vremya Pokazhet. 
S-a reciclat și o istorie de dez-
informare care a fost repetată 
timp de doi ani, precum că Po-
lonia ar vrea să anexeze vestul 
Ucrainei. Totuși, aparent, Polo-
nia face această „anexare” mai 
difi cilă pentru sine pentru că, 
în același timp, construiește 
un perete la granița cu Ucrai-
na pentru a păstra la distanță 
migranții ucrainieni – cel puțin, 
așa reiese dintr-un material me-
diatizat de canalul ofi cial al Mi-
nisterului Apărării, TV Zvezda. 

O sursă media din Slovacia 
(panobcan.sk), a cărei reporteri 
cunosc prea puține despre origi-
nea și locul afl ării unor tancuri, 
informează despre agresiunea 
ucraineană asupra Rusiei. De o 
manieră similară, o sursă media 
din Cehia (parlamentnilisty.cz), 
a publicat un material despre 
Ucraina, care, în opinia sursei 
citate, s-ar pregăti de război, în 
timp ce Vladimir Putin invită la 

o conferință despre securitate – 
aici, reporterii, aparent, nu sunt 
la curent cu faptul că mii de 
soldați ruși așteaptă detașarea 
lor la granița cu Ucraina. 

În afara faptului că descrie 
Ucraina ca fi ind un stat însetat 
de sânge, canalele pro-Kremlin 
susțin că țara este guvernată 
din afară. Într-o sursă media 
care dezinformează, odnaro-
dyna.org, George Soros ar fi  cel 
care dă ordine în privința adop-
tării sau nu a unei legi. 

În altă sursă media cehă, 
CIA-ul este cel care dă ordin 
autorităților ucrainiene să 
agraveze războiul împotriva 
Rusiei (protiproud.parlament-
nilisty.cz). În articolul deja 
menționat din presa slovacă, se 
vorbește despre o „conspirație 
internațională” care ar orches-
tra evenimentele în Ucraina. 
În afara faptului că le spune 
ucrainienilor ce să facă, Vestu-
lui ar fi  încetat să îi mai pese de 
Ucraina, a tăiat toate ajutoarele 
fi nanciare pentru țară – (dez-) 
informează o media rusească 
(svpressa.ru). Potrivit altei me-
dia din Federația Rusă, Vestul a 
decis să devalizeze Ucraina. 

SURSA: C

Ale cui tancuri pe 
al cărui teritoriu sunt? 

„Acum un an, am analizat cât 
de mult cheltuie Federaţia 
Rusă pentru războiul informa-
tic – nu doar împotriva Ucrai-
nei – şi am ajuns la cifra de 3,5 
miliarde USD pe an”, susţine 
expertul în securitate informa-
ţională, coordonatorul grupu-
lui „Rezistenţa informaţiona-
lă”, Viaceslav Gusarov, citat de 
blackseanews.net.

Într-o conferinţa de presă 
„Contracararea agresiunii in-
formaţionale a Rusiei: experi-
enţa Ucrainei pentru Europa”, 
Viaceslav Gusarov a declarat 
că această sumă cuprinde atât 
componenţa informaţională, 

cât şi suportul diferitelor or-
ganizaţii de propagandişti din 
străinătate.

Potrivit expertului, în situ-
aţia în care propaganda Rusiei 
poartă un război informaţio-
nal împotriva câtorva ţări din 
Europa, era logică unifi carea 
eforturilor în vederea combate-
rii acestui fenomen. O astfel de 
organizaţie a devenit Consor-
ţiul Informaţional Internaţional 
„Bastion”, căruia i s-au alătu-
rat, în mod activ, reprezentanţi 
străini.

„Consorţiul va deveni o bari-
eră împotriva agresiunii ruse”, 
consideră expertul.

Rusia cheltuie pentru 
propagandă 3,5 miliarde USD 
pe an din bugetul de stat

„CASA MEDIA
PLUS”

2  I  STOP FALS! Nr. 11, 29 septembrie 2016 STOP FALS!  I  3Nr. 11, 29 septembrie 2016



Suplimentul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), 
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociaţia VIP a Telejurnaliştilor Independenţi din Moldova (ATVJI)

OLGA BULAT

La Tiraspol s-a decis restric-
ţionarea libertăţii de expri-

mare. Acest fapt sugerează pa-
chetul de legi, adoptat de către 
aşa-numiţii deputaţi din stânga 
Nistrului, care va limita drep-
turile jurnaliştilor. Conform 
noului regulament, deputaţii 
vor avea dreptul să numească 
în funcţie şi să concedieze re-
dactorii-şefi , să le dicteze ce tre-
buie să fi e difuzat la televiziune 
şi radio etc. Anterior, deputaţii 
au redus fondul de remunerare 
a jurnaliştilor cu 2 milioane 100 
de mii de ruble. 

Totodată, a fost revizuit regu-
lamentul de interzicere a fi lmă-
rilor video şi foto în parlament. 
„Avem propriul Serviciu de pre-
să, dragi colegi. Sau haideţi să 
instalăm o cameră în cabinet şi 
toată ziua de lucru vă veţi afl a 
în vizorul obiectivului. Doar nu 
suntem la „Dom-2!”, s-a indignat 
Vadim Krasnoselski, preşedinte-
le Sovietului Suprem rmn.

„Este o tentativă de a institui 
cenzura. Niciuna din structuri 
nu are dreptul să se implice în 
desemnarea redactorilor-şefi  
sau în stabilirea onorariilor. 
Pentru mine, este o premieră. 
Clar lucru că, astfel, încearcă să 
ţină sub control presa, fi nanţată 
de autorităţi”, consideră Nadi-
ne Gogu, directoare executivă 
a Centrului pentru Jurnalism 
Independent (CJI).

Liderul autoproclamatei 
republici moldoveneşti nistre-
ne, Evgheni Şevciuk, nu este 
de acord cu decizia aşa-zisului 
Soviet Suprem. „A început pre-
siunea asupra jurnaliştilor din 
mass-media de stat, cărora nu 
le este frică să spună adevărul! 
Aceasta este o dovadă a faptului 
cum poate fi  libertatea cuvân-
tului dacă păpuşarii vor obţine 
puterea absolută”, a spus Şev-
ciuk.

În acest context, Nadine 
Gogu susţine că „deputaţii 
erau şi înainte frustraţi de felul 
în care mass-media fi nanţată 
de autorităţi refl ecta activita-
tea lor. Acum ei încearcă, prin 
aceste modifi cări, să aibă şi ei 
o mână pe pârghie. Până acum, 
mâna pe pârghie era doar a lide-
rului transnistrean”.

Mass-media din stânga Nis-
trului, însă, nu este pregătită 
să accepte aceste modifi cări. 
„E straniu când monopolizarea 
mass-mediei, de stat şi nu doar, 
se concentrează în mâinile or-
ganului de stat, a Sovietului 
Suprem. Mi se pare nu prea nor-
mal acest lucru şi nici tocmai 
corect”, consideră Vladimir 
Kovali, redactor-şef al ziarului 
„Pridnestrovie”.

„Dacă oamenilor nu le plă-
teşti salariul, ei se vor conce-
dia... Dacă nu vor fi  aceşti spe-
cialişti, nu va fi  nici un produs, 
nu vor fi  ştiri, respectiv, nimeni 
nu va critica Sovietul Suprem”, 
afi rmă Nicolai Ştanski, redac-
tor-şef al Radio-1.

Nadine Gogu, directoare 
executivă a Centrului pentru 
Jurnalism Independent, susţine 
că, prin acest pachet de legi, de-
putaţii încearcă să transforme 
presa într-un instrument, pe 
care-l vor conduce. „Dacă ei vor 
angaja oameni, le vor spune clar 
ce să publice şi ce nu. Consecin-
ţele, presupun, nu se vor lăsa 
aşteptate, pentru că, într-ade-
văr, unii oameni pot să plece de 
acolo. Toate acestea împreună 
vor duce la o degradare şi mai 
mare a situaţiei”, accentuează 
directoarea CJI.

Pe de altă parte, Nadine 
Gogu consideră că indepen-
denţa presei din stânga Nis-
trului şi până acum lăsa de 
dorit. „Acolo sunt, cred, câţi-
va jurnalişti care încearcă să 
fi e independenţi, dar, în orice 
caz, ei încearcă să nu intre în 
contradicţii, deoarece sunt cu-
noscute cazuri când jurnaliştii 
au fost ameninţaţi. Din această 
cauză, oamenii încearcă să fi e 
cuminţi şi să refl ecte faptele 
cât mai neutru. Transnistria 
este o regiune mai specifi că 
şi acolo e o mare problemă le-
gată de independenţa presei”, 
conchide Nadine Gogu.

Drept replică la elaborarea 
acestui pachet de legi, adoptat 
de aşa-zisul Soviet Suprem, jur-
naliştii canalelor publice din re-
giunea transnistreană au sem-
nat o petiţie către SS, prin care 
solicită revizuirea proiectului 
de lege cu privire la procedura 
de refl ectare a activităţii insti-
tuţiilor guvernamentale şi judi-
ciare în mass-media din stânga 
Nistrului. 

CENZU�  PRESEI ÎN RMN. 
Expertă CJI: „Și deputaţii încearcă 
să aibă o mână pe pârghie”

pacifi care şi familiile lor. Ceea 
ce s-a făcut este o interferenţă 
expres în integritatea şi suve-
ranitatea statului. Moscova 
are şi infl uenţă, şi interes în 
regiune, dar în exerciţiul din 
18 septembrie s-a văzut că 
dacă era interesul nemijlocit 
asupra regiunii, cred că Co-
misia Electorală Centrală rusă 
emitea liste speciale pentru 
regiune. Ea nu a făcut nimic şi 
alegătorii au votat pentru can-
didaţi din Irkutsk, Smolensk,  
Kaliningrad, adică nişte regi-
uni de care mulţi locuitori de 
acolo habar nu au”. 

TIRASPOLUL A FOST 
LĂSAT SINGUR. 

CHIŞINĂUL POATE 
ACŢIONA, CREDE ZUBCO

„La nivel practic, Tiraspolul a 
fost lăsat singur şi se bazează 
acum pe o manipulare media 
importantă, vrând să arate că 

Rusia e de partea sa”, mai spu-
ne juristul. 

REGIUNEA A DAT 
TONALITATEA PENTRU 

CONCURENŢI UNICI

Numărul alegătorilor nu este 
prea mare, dar această regi-
une a dat o tonalitate pentru 
concurenţi unici. Astfel, acolo 
unde voturile nu ajungeau, au 
fost „completate” cu voturi de 
aici. Transnistria a fost utiliza-
tă ca o tablă de şah, după păre-
rea lui Zubco. 

VACUUM 
INFORMAŢIONAL

„Acum este accesibil internetul 
şi se manifestă un oarecare acti-
vism, dar, în general, în această 
masă populară e greu să vii cu un 
altfel de mesaj. Populaţia rămasă 
acolo e nostalgică după sistemul 
sovietic şi nu acceptă reforme 
atât de repede. Există, totuşi, o 
categorie mică de cetăţeni care 

s-ar putea implica şi face ceva”, 
subliniază juristul Promo-Lex.  

MESAJUL „ALĂTURI 
DE RUSIA” 

Mesajul „alături de Rusia” este 
persistent, permanent, funda-
mentat pe orice. Există sanc-
ţiune penală pentru cei care 
spun că sunt anti-Rusia, men-
ţionează Zubco. 

DATE ÎNCHISE ŞI FRICĂ

Oamenii din regiunea transnis-
treană se tem să ia atitudine. 
„Nu s-au găsit curajoşi, decât 
câteva persoane care activează 
în afara regiunii”, mai spune 
Alexandru Zubco. El subliniază, 
în acelaşi context, că mesajele 
pro-Rusia, susţinute în fel şi 
chip, sunt răspândite mai ales 
în rândul pensionarilor, că-
rora li se spune că primesc o 
compensare pro-rusă, deşi nu 
există niciun fel de dovadă în 
acest sens, întrucât datele nu 

sunt publice. Totuşi, la nivel de 
percepţie, se păstrează ideea că 
Rusia poartă de grijă regiunii. 

CHIŞINĂUL NU ARE UN 
PLAN PENTRU TIRASPOL

„Nu cred că suntem în avantaj 
acum, nici diplomaţi iluştri nu 
avem”, subliniază Zubco cu re-
ferire la o eventuală atitudine 
din partea Chişinăului. „Rezol-
varea acestui confl ict ţine ne-
mijlocit de lingvistică, de iden-
titate. Noi acum mergem într-o 
direcţie neştiută. Chişinăul nu 
are un plan pentru regiunea 
transnistreană, nici pentru op-
ţiunea în care pierde regiunea, 
nici pentru cea în care mâine 
Tiraspolul decide să colaboreze 
cu Chişinăul”, conchide Zubco. 

OSCE a criticat modul de 
desfăşurare a alegerilor parla-
mentare din Rusia, despre care 
a afi rmat că au fost marcate de 
încălcări ale drepturilor funda-
mentale şi de lipsa unor alter-
native politice distincte. 

CONTINUARE  DIN PAGINA 1

„Fisuri” la alegerile pentru Duma de Stat a Federaţiei 
Ruse desfășurate în regiunea transnistreană

vestipmr.info

Alegerile pentru Duma de 
Stat a Federaţiei Ruse au 

fost criticate pe larg pentru 
numeroasele cazuri de fraudă. 
ONG-ul independent „Golos” 
a monitorizat cazurile rapor-
tate – 3738 la număr. Uniunea 
Europeană a reacţionat cu o 
declaraţie care accentuează 
restricţii ale libertăţilor fun-
damentale şi drepturilor poli-
tice în perioada premergătoa-
re alegerilor. 

Totuşi, nu doar trişarea cu 
buletinele de vot a fost o pro-
blemă la aceste alegeri. Aşa 
cum Disfi nformation Digest a 
raportat, dezinformarea a fost 
utilizată sistematic pentru a 
discredita politicienii din opo-
ziţie şi alte voci care transmit 
mesaje independente. Apropo, 
în acest context, câţiva propa-
gandişti ruşi bine cunoscuţi au 
fost norocoşi, găsindu-şi un 
loc în parlament. Disinforma-
tion Digest se referă la doi din-
tre aceştia în particular. 

Pyotr Tolstoy este prezen-
tatorul talk-show-ului Vremya 
Pokazhet („Timpul va arăta”) 
la canalul public de televiziune 
Pervy Kanal. Emisiunea acestu-
ia fi gurează destul de frecvent 
în rapoartele  Disinformation 
Review, unde East StratCom 
Task Force documentează dez-
informarea făcută în favoa-
rea Kremlinului. Show-ul lui 
Tolstoy arată experţi selectaţi 
riguros şi politicieni ruşi po-
pulişti care concurează în arta 
teoriei conspiraţiei şi a minciu-
nilor. Specialitatea sa este să 
invite  un disident la emisiune 
(dar întotdeauna doar unul, şi 
cel mai des, un străin): cineva 
care este în dezacord cu majo-

ritatea pro-guvernământ din 
acest show. El sau ea vine astfel, 
în rolul de ţap ispăşitor  şi este 
întrerupt şi făcut să tacă de că-
tre majoritate. Evident, scopul 
acestei tehnici este să legiti-
mizeze intoleranţa şi stigma-
tizarea celor care îndrăznesc 
să pună sub semnul întrebării 
relatările pro-Kremlin. Planul 
lui Tolstoy este să „aducă la cu-
noştinţa autorităţilor părerile 
oamenilor simpli”, aşa a spus 
acesta postului Radio Govorit 
Moskva recent. 

Vitaly Milonov este un alt 
propagandist. Pretenţia de 
faimă a acestui nou membru 
al Parlamentului vine de la 
rolul său ca "vânător de gay" 
în oraşul lui natal, Sankt-Pe-
tersburg. Autorul legii din or. 
St. Peterburg care interzice 

„propaganda homosexuală 
printre minori”, Milonov a mi-
xat conservatismul religios cu 
activităţile tabloid-prietenoa-
se, incluzând atacuri asupra 
cluburilor gay, la un festival 

LGBT de fi lm şi asupra saloa-
nelor de masaj. El a propagat, 
de asemenea, ideea interzice-
rii unui concert al Madonnei 
în Rusia şi a fost acuzat pentru 
declaraţiile antisemite pe care 
le-a făcut. 

Intervievat de o media loca-
lă din St. Petersburg, Fontan-
ka.ru, Milonov a spus: „Sunt 
unic. Sunt un fenomen social 
şi cultural în St. Petersburg. 
Sunt de neînlocuit. Voi merge 
la muncă în Duma de Stat, dar 
voi locui în St. Petersburg. Nu 
am în plan să devin o parte a 
masei gri. În primul rând, sunt 
roşcat. În al doilea, planifi c să 
îndeplinesc cât mai multe lu-
cruri posibil (la Moscova).”

SURSA: EEAS.EUROPA.EU 
(DISINFORMATION REVIEW)

Propagandiști în Parlament

Vitaly Milonov este un alt propagan-
dist  ajuns în  fotoliu de conducere

realnoevremya.com

Pyotr Tolstoy, prezentator la canalul public de televiziune rus a ajuns în Parlament
pervîi kanal

4  I  STOP FALS! Nr. 11, 29 septembrie 2016


