Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Raport PISA 2018: 56% din…

Raport PISA 2018: 56% din numărul de elevi din instituțiile rurale nu ating nivelul minim de competență la științe

Foto: botoseanul.ro

Potrivit rezultatelor Programului Internațional de Evaluare a Elevilor – PISA 2018, R. Moldova este una dintre cele șapte țări care au înregistrat o creștere a rezultatelor la domeniile evaluate și la fiecare ciclu de participare. Cu toate acestea, însă punctajul mediu înregistrat încă rămâne mai mic compartiv cu punctajul mediu al celor 79 de țări ce fac parte din Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).

Conform rezultatelor, Republica Moldova este una dintre cele 16 țări care, în evaluarea PISA 2018, au reușit performanța de a nu descrește punctajele medii la nici unul dintre domeniile evaluate, comparativ cu ciclurile anterioare de participare.

Raportul PISA 2018 arată că R. Moldova a înregistrat un punctaj mediu de 424 de puncte la citire/lectură (în comparație cu media OECD de 487 de puncte), 421 de puncte la matematică și 428 de puncte la științe, comparativ cu media OECD de 489 de puncte. În evaluarea PISA 2018 s-a înregistrat cea mai mică diferență între punctajul mediu OECD și punctajul mediu al R. Moldova la fiecare dintre domeniile evaluate. Astfel, performanțele R. Moldova în anul 2018 sunt similare cu cele înregistrate de România, Bulgaria, Montenegro, Chile sau Uruguay. Țările lider în Programul PISA 2018 sunt Singapore, Japonia și Estonia.

Rezultatele demonstrează că R. Moldova este una din cele patru țări care au reușit să descrească, în ultimul deceniu, cu peste 10%, numărul elevilor ce nu ating nivelul minim de competență la citire/lectură. Cu toate acestea, 43% de elevi din Republica Moldova nu ating nivelul minim de competență la domeniile citire/lectură și la științe, iar 50% de elevi – la matematică. În medie, în rândul țărilor OECD, aproximativ 23% de elevi nu ating nivelul minim de competență la citire/lectură, științe sau matematică.

Totodată Raportul PISA 2018, arată că în R. Moldova, rezultatele elevilor social-economic avantajați depășesc rezultatele elevilor social-economic dezavantajați cu peste 90 de puncte la toate domeniile. Aproximativ 56% din numărul de elevi din instituțiile rurale nu ating nivelul minim de competență la științe, 58% – la citire/științe și 63% – la matematică. Circa 30% din numărul de elevi din instituțiile urbane nu ating nivelul minim de competență la citire/lectură și științe, iar 39% – la matematică.

PISA reprezintă un program de evaluare internațional, lansat în anul 1997 de către OECD, care evaluează o dată la trei ani competențele elevilor cu vârsta de 15 ani, la trei domenii de bază: citire/lectură, matematică și științe. Testele sunt concepute pentru a măsura abilitățile elevilor de a aplica cele învățate în situații reale, iar prima testare a avut loc în anul 2000.

În cadrul programului, au participat peste 612 000 de elevi din 79 de țări sau regiuni economice. În R. Moldova, circa 5 300 de elevi din 236 de instituții de învățământ selectate aleatoriu din toată țara au susținut testarea.