Licitație cu scandal pentru achiziționarea autobuzelor. Acuzațiile aduse de o companie românească în adresa Primăriei Chișinău

Compania „BMC Truck & Bus”, care a fost descalificată din licitația de circa 80 milioane lei pentru achiziționarea a 31 de autobuze pentru municipiului Chișinău, a făcut publică o reacție oficială în care precizează că a fost descalificată nefondat, deși a înaintat o ofertă mai bună decât cea a companiei care a cîștigat licitația – „Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd” din Ciprul de Nord. Compania „BMC Truck & Bus”, care a rămas păgubaşă, a încercat și anterior să obţină dreptul de a livra autobuze în Chişinău, însă nu i-a reușit. Astfel, în reacția oficială făcută publică, „BMC Truck & Bus” declară că nu va mai participa la nici o licitație în R. Moldova, pentru că în țara noastră lucrurile nu merg cum trebuie.

La 11 februarie primarul interimar, Ruslan Codreanu, declara că licitația a fost câștigată de „Unipay Danișmanlik Yazilim Teknolojileri” LTD, dealer-ul oficial în Republica Moldova al uzinei turcești de producere a autobuzelor „ISUZU”. Potrivit paginei de achiziţii publice „Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri” Ltd a oferit cel mai mare preţ ,  în timp ce ferta companiei „BMC Truck & Bus” din Bucureşti a fost declarată „neconformă” de către comisia de concurs.

În reacția oficială, „BMC Truck & Bus” precizează că în cadrul licitației au propus autobuze mai ieftine cu aproximativ 7 000 de euro pentru o unitate, în comparație cu autobuzele propuse de compania câștigătoare. Totodată, autobuzele marca BMC au un termen de garanție mai mare decât cele oferite de „Unipay Danișmanlik Yazilim Teknolojileri” LTD.

„BMC Truck & Bus” susține că a fost informat de faptul că a fost descalificat din concursul pentru procurarea autobuzelor pentru că nu ar fi prezentat o cifră de afaceri de minim 2 milioane de euro pentru ultimul exercițiu financiar. Compania contrazice însă acest lucru și declară că bilanțul contabil pe care l-a depus în concurs este de peste 4 milioane de euro: „Nu înțelegem cum am putut fi descalificați pentru acest motiv, poate din neatenție, grabă, eroare. Apoi s-a spus că nu am prezentat certificat de dealer oficial pentru marca BMC. Oricine poate verifica pe platforma online că la pagina 110 -111 din oferta noastră se regăsește autorizarea noastră dată de producătorul autobuzelor marca BMC, unul dintre cei mai mari producători de autovehicule din lume. Se pare că această autorizare nu a fost pe placul grupului de lucru. Însă, și firma declarată câștigătoare a prezentat același tip de autorizare. Cu alte cuvinte, autorizarea lor a fost bună, a noastră, nu”.

Totodată, „BMC Truck & Bus” susține că are o experiență în acest domeniu, deși compania câștigătoare nu are însă o astfel de experiență.

„Este a doua oară când participăm la licitație în R. Moldova. Prima dată am pierdut licitația pe nedrept, acum se întâmplă din nou, astfel că am ajuns să credem că în R. Moldova „lucrurile nu merg cum trebuie”, drept pentru care, noi, BMC Truck & Bus, în calitate de producător în România de autobuze, declarăm că nu vom mai participa la nici o licitație în R. Moldova”, se menționează în comunicatul „BMC Truck & Bus”.

Compania câștigătoare, înregistrată în Ciprul de Nord. Fondatori de origine turcă

Conform Mold-Street, compania ceare a câştigat licitaţia are fondatori de origine turcă, dar e înregistrată în regiunea separatistă Ciprul de Nord, mai exact într-o zonă economică liberă din portul Famagusta.

Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd are doi asociaţi – Kazim Erarslan (cota de 99%) şi Mehmet Gultekin (1%), iar domeniul de activitate nu este transportul public sau producerea de autobuze, ci produse software şi programare, după cum e precizat şi în documentele anexate la ofertă.

De altfel numele asociatului şi managerului, Kazim Erarslan, coincide cu cel al fondatorului „Paynet Services” SRL din R. Moldova, companie ce deţine licența Băncii Naționale pentru activitatea de emitere a monedei electronice şi prestează servicii plăţi online.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

2 comentarii

  1. ivancelgroaznic

    BMC, inca nu inteles ca in spate la asa licitatie grasa stau mai mmulte otkaturi, de cari ei nu trebue a sti.

  2. Andrei

    Asta e mâna lui Dodon, care întoarce favorul turcilor de a-i fi reparat “gratis” sediul președinției. Pentru cine nu știe, Ciprul de nord este un fel de Transnistrie, creată nu de ruși, ci de turci.

Leave a Reply to ivancelgroaznic Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *