Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Deputaţii Blocului ACUM au elaborat…

Deputaţii Blocului ACUM au elaborat un proiect de lege ce va ușura activitatea mediului de afaceri

Deputații blocului ACUM, Radu Marian și Dan Perciun, au elaborat un proiect de lege din șapte puncte care, potrivit deputaţilor, va uşura activitatea antreprenorilor. Măsurile presupun micșorarea birocrației, a volumului raportărilor, condiții mai transparente în contractarea creditelor de la bănci și oferirea posibilității liberilor profesioniști să activeze legal.

„Proiectul de lege s-a născut în baza consultărilor cu peste 50 de antreprenori şi liberi profesionişti, le-am ascultat planurile, problemele şi i-am întrebat cu ce îi putem ajuta. Aceste măsuri vin în întâmpinarea lor,” a declarat Radu Marian. 

Potrivit deputaților măsurile conțin o serie de pași care ar trebui să fie făcuți pentru ca agenții economici din R. Moldova să aibă o activitate mai ușoară:

  1. Acceptarea cecurilor emise de mașinile de casă, în calitate de documente confirmative sau contabile.

„De multe ori agenții economici au nevoie să facă anumite cumpărături de mică valoare, cum ar fi becurile sau produse de birotică și sunt nevoiți să întocmească facturi fiscale semnate de ambele părți. Lucru care îngreunează foarte mult munca. Noi propunem ca acele cecuri care sunt eliberate la magazine să fie acceptate ca dovezi contabile. Vor fi acceptate cecurile cu o valoare nu mai mare de 1000 de lei, și suma tuturor cecurilor nu poate depăși 1% din venitul anual”, explică autorii proiectului.

2. Excluderea sintagmei loc de ștampilă din facturile fiscare

„Deși legea nu obligă deja pe nimeni să aplice aceste ștampile, încă se insită pe ele. Mulți contabili și directori financiari mai folosesc metoda. Aceasta prevedere vine să stimuleze și să reamintească tuturor întreprinzătorilor să amintească că ștampila nu este necesară”, susține Radu Marian.

3. Acceptarea ca facturile fiscale care sunt semnate și scanate, să fie trimise pe e-mail

„Noi încurajăm agenții economici să treacă la sistemul e-facturi. Adevărul este că foarte multe organizații utilizează facturile pe hârtie. Această prevedere va economisi foarte mult timp și le va permite să trimită factura fiscală scanată pe e-mail. Procedura va fi valabilă pentru agenții economici care plătesc TVA, restul agenților economici vor fi obligați să aplice semnătura electronică”, susțin inițiatorii documentului.

 4. Regim fiscal unificat și simplificat pentru liberii profesioniști

„Există mulți profesioniști care lucrează individual, în domeniul artei, ingineriri sau arhitecturii, care ezită să intre în legalitate din cauza taxelor mari și prevederilor birocratice. Noi ajutăm regimul fiscal existent și le oferim șansa să activeze legal. Vor plăti o taxă unică de impozit de 12% și să depună un raport anual. Liberii profesioniști din domeniul IT vor avea posibilitatea să activeze în baza parcului IT, astfel vor beneficia de un impozit mai mic de 7%”, a spus deputatul.

5. Mișcorarea numărului de rapoarte care trebuie să fie depuse de SRL

„Acum SRL-urile trebuie să depună până în 20 de rapoarte. Noi propunem să instituim raportul unic care să poată fi trimis anual. Alții folosesc această metodă. Acestă prevedere se referă la SRL-urile noi create, timp de 3 ani de la înființare”, a susținut Marian.

6. Transparentizarea normelor de creditare a băncilor față de întreprinzători

„De multe ori băncile aplică comisioane ascunse care devin vizibile abia mai târziu sau forțează antreprenorii să ia credit în bază de persoană fizică, care le pune în pericol afacerea. Noi propunem ca legea creditării pentru consumatori să fie aplicată și pentru SRL-uri. Toate normele de transparență aplicate consumatorilor simpli să fie aplicată și antrepenorilor”, explică deputatul.

7. Simplificarea modului de utilizarea a facturilor electronice

„Prin posibilitatea de eliberare a acestei facturi cu 3 zile până la procurarea unor mărfuri, iar în cazul serviciilor la 10 zile după procurarea mărfurilor. Asta le va oferi mai multă flexibilitate multor antreprenori și agenți economici care tranzacționează produse ușor alterabile”, a conchis Radu Marian.

În cadrul conferinței de presă, deputatul Dan Perciun a anunțat și alte inițiative benefice care se planifică a fi lansate pe termen mediu și anume:

  1. Adoptarea unei legi a inovației și start-urilor, care să creeze cadru legislativ pentru startup-uri, seed investments, introducerea diferitor clase de acțiuni, posibilitatea salarizării angajaților prin acțiuni etc. La nivelul Ministerului Economiei și Infrastructurii este deja creat un grup de lucru care se ocupă de această inițiativă legislativă.
  2. Adoptarea unei legi care să reglementeze comerțul electronic ce va permite celor care dețin magazine online să intre în legalitate și să poată să-și desfășoare activitatea. Un proiect de lege în acest sens se află în definitivare la Ministerul Finanțelor.
  3. Adoptarea unui proiect de lege care să încurajeze plățile fără numerar și să reducă comisioanele bancare.
  4. Stabilirea unor proceduri clare de aplicare a amenzilor, care să reducă riscul de abuz.

Proiectul va fi înregistrat astăzi la secretariatul Parlamentului, iar deputații speră că până la sfârșitul lunii noiembrie să fie adoptat.

FOTO:CAPTURĂ ECRAN/PRIVESC.EU