Cutiile negre ale aeronavei prăbușite în Coasta de Fildeș, expediate pentru descifrare

Cutiile negre ale aeronavei AN 26-100, preluate în urma accidentului aeronautic din 14 octombrie, în urma căruia au murit patru piloți moldoveni, vor fi expediate de către autoritățile din Coasta de Fildeș săptămâna aceasta la Kiev pentru descifrare. Decizia a fost luată în urma vizitei la fața locului a grupului de experți din cadrul Autorității Aeronautice Civile a R. Moldova, desemnați pentru a participa la investigarea cauzelor producerii accidentului.

„Grupul de experți a evaluat, în cadrul vizitei, epava aeronavei, înregistrarea convorbirii cu dispeceratului, echipamentul etc. Astfel, s-a constatat că, reieșind din tipul de echipament instalat la bordul aeronavei, în prezent, Uzina Antonov din Kiev deține aparatajul necesar pentru descifrarea datelor, care va fi gata în circa patru săptămâni”, susțin reprezentanții Autorității Aeronautice Civile a R. Moldova (AAC a R. Moldova).

În baza descifrărilor de pe cutiile negre ale aeronavei, dar și a datelor acumulate până în prezent în urma investigărilor la fața locului, autoritățile din Coasta de Fildeș vor elabora un raport preliminar pe accident. La definitivarea raportului vor participa cu asistență și experții Autorității Aeronautice Civile a R. Moldova, care vor pleca din nou la fața locului.

După prezentarea raportului preliminar pe accident, AAC al R. Moldova va elabora un set de recomandări pentru companiile care exploatează acest tip de aeronave.

Amintim că patru cetăţeni ai R. Moldova au decedat, în dimineaţa zilei de 14 octombrie, iar alţi doi au fost grav răniţi, după ce un avion de tip cargo care aparţine unei companii aeriene înregistrate la Chişinău s-a prăbişit pe ţărmul Oceanului Atlantic, după o tentativă eşuată de aterizare pe aeroportul internaţional din oraşul Abidjan, Coasta de Fildeş (Côte d’Ivoire), nord-vestul Africii. În urma catastrofei aviatice au fost răniţi şi patru soldaţi, cetăţeni ai Franţei. Versiunea preliminară arată că accidentul aviatic ar fi fost cauzat de condiţiile meteo nefavorabile. Avionul prăbuşit, AN-26-100, aparţinea companiei Valan International Cargo Charter şi zbura de mai bine de 42 de ani.

Potrivit informaţiilor prezentate de autorităţile de la Chişinău, pe când se pregătea de aterizare, avionul de tip cargo, care transporta încărcături pentru armata franceză, cu 6 cetăţeni ai R. Moldova la bord şi patru soldaţi francezi, s-a prăbuşit în Oceanul Atlantic, neajungând cu 500 de metri până la pista de aterizare. Reprezentanţii ACC susţin că aeronava se afla într-o stare tehnică bună, iar membrii echipajului aveau o experienţă mare de zbor. Autorităţile ivoriene susţin că, în momentul producerii accidentului, în aria adiacentă zonei de aterizare aveau loc fenomene meteorologice severe, furtună cu descărcări electrice. Autorităţile mai spun că viaţa celor care au supravieţuit se află în afara pericolului.

 

Avionul prăbușit era utilizat de 42 de ani. Anterior a făcut parte din flota URSS și a unei companii din F. Rusă

În aer de 42 de ani

O echipă de investigare din cadrul AAC s-a deplasat de urgenţă în Côte d’Ivoire pentru a participa în calitate de observatori la elucidarea cauzelor accidentului aeronautic. AAC precizează că avionul prăbuşit aparţine companiei Valan International Cargo Charter (Valan ICC), înregistrată în R. Moldova.

Compania aeriană Valan International Cargo Charter SRL a fost creată în octombrie 1998 şi are drept fondatori şapte persoane: Nina Griţcan, Inna Mikheeva, Tamara Suvorova, Evghenii, Igor, Serghei şi Alexandru Zagrebelnîi. Cel din urmă, Alexandru Zagrebelnîi, este şi administrator al companiei cu sediul pe bd. Dacia 60/13.

Potrivit informaţiilor de pe pagina oficială a companiei, flota Valan ICC este formată din trei avioane de tip Antonov-26-100 (cu numere de înmatriculare ER-AVA, ER-AVB şi ER-AZO) şi opt elicoptere de model MI-8 MTV-1. În proprietate, însă, compania deţine doar un avion şi trei elicoptere, celelalte aparate de zbor fiind utilizate în baza contractelor de leasing.

În accidentul aerian, care a cauzat decesul a patru piloţi moldoveni şi rănirea altor doi, a fost implicat avionul AN-26-100 ER-AVB.

Potrivit site-ului russianplanes.net, avionul zboară de 42 de ani, fiind dat în exploatare la 10 octombrie 1975. Până în 1993 nava de zbor a făcut parte din flota Uniunii Sovietice, iar alţi opt ani, până în 2001, a fost folosită de compania Nordavia (Federaţia Rusă). În proprietatea Valan International Air Cargo Charter, aparatul de zbor a ajuns în 2005.

Într-un comunicat de presă al companiei care deţine avionul se precizează că la bordul aeronavei se aflau 10 persoane, dintre care 6 membri ai echipajului şi 4 reprezentanţi ai părţii contractante. Aeronava efectua un zbor de transport al mărfurilor (sisteme de climatizare).

Cine sunt piloţii decedaţi

Potrivit reprezentanţilor autorităţilor aviatice din R. Moldova, cei patru piloţi făceau parte din una dintre cele mai valoroase echipe de piloţi din R. Moldova. Numele echipajului a fost făcut public şi de compania Valan ICC.

Comandantul echipajului a fost Eugen Litovka (63 de ani), care a zburat 23.666 de ore, din care 13.033 pe avionul An-26, pe care şi-a făcut ultimul zbor. El a participat, în ultimii ani, la mai multe misiuni umanitare în Africa.

Alexandru Şikanov (30 de ani) a fost copilot. El avea 2.100 ore de zbor, dintre care 2.000 de zboruri sunt pe AN-26. Ca şi comandantul său, Alexandru a participat în mod repetat la misiuni umanitare în Africa.

Pavel Besedin era inginer de bord şi a zburat 9.200 de ore, 200 dintre care pe AN-26.

Cel de-al patrulea membru al echipajului a fost tehnicianul Dumitru Melniciuc, despre care a fost prezentată mai puţină informaţie.

Valan ICC precizează că au supravieţuit operatorul de bord Roman Tansiiciuc şi tehnicianul Valeriu Erohin.

Pe data de 28 octombrie, cei patru piloți moldoveniau fost petrecuți pe ultimul drum, fiind înmormântați la cimitirul Sf. Lazăr din Chișinău.

 


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *