Principală  —  Ştiri  —  Social   —   40% din populaţia statelor post-sovietice…

40% din populaţia statelor post-sovietice consumă activ presă de limbă rusă

Un studiu realizat recent şi prezentat de European Endowment for Democracy (EED) arată că în toate cele șase state ale Parteneriatului estic, dar şi în statele baltice, televiziunea rusă este foarte extinsă, iar propaganda actualului regim de la Moscova a luat proporţii extreme.

O analiză a conţinutului canalului 1 (Pervii Kanal) pentru o zi arată că emisiunile şi ştirile abordează următoarele subiecte: haosul din Ucraina – 3 ore, războiul II mondial – 2 ore, situaţia economică din Rusia – mai puţin de 1,5 ore, situaţia din Crimeea – 1 oră, zonele separatiste – aproape o oră, în imp ce situaţia internă din Federaţia Rusă este abordată doar în 28 de minute pe parcursul unei zile. Acest mod de a prezenta distorsionat situaţia externă şi internă a afectat mult credibilitatea televiziunii, crescând interesul cetăţenilor pentru presa de alternativă.

La finele acestei săptămâni la Riga, capitala Letoniei, va avea loc Summitul Parteneriatului Estic, în cadrul căruia vor fi discutate progresele celor șase state în cooperarea cu Uniunea Europeană: Moldova, Ucraina, Georgia, Armenia, Azerbaijan şi Belarus.

Cu această ocazie, autorităţile Letoniei, ţară care deţine în prezent preşedinţia UE, au organizat o conferinţă pentru mass-media din statele Parteneriatului Estic. Sute de jurnalişti şi reprezentanţi ai ONG-urilor de media din cele șase state s-au adunat să discute câteva probleme complicate care afectează libertatea presei în această zonă: propaganda rusă, obscuritatea proprietarilor de media, schimbările moderne în mijloacele de comunicare.

Jurnalişti din toate statele Parteneriatului Estic au confirmat faptul că televiziunile transmise din Federaţia Rusă acoperă o mare parte din spaţiul TV al acestor state. Potrivit studiului EED, circa 40% dintre cetăţenii fostelor state sovietice consumă activ presă de limba rusă, chiar dacă nu sunt vorbitori nativi ai acestei limbi. Potrivit aceluiaş studiu, în Moldova peste 20% din cetăţeni utilizează activ presă de limba rusă, în timp ce alte 20% sunt consumatori pasivi de presă de expresie rusă, iar peste 50% nu consumă presă în această limbă. Pentru comparaţie, în Belarus circa 80% din cetăţeni sunt consumatori activi ai presei de limbă rusă, iar în Turkmenistan – puţin peste 10%.

John O’Loan, co-autor al studiului realizat EED, a declarat că e nevoie de acţiuni urgente în comun ale jurnaliştilor şi managerilor de media din aceste state, pentru a contribui la soluţionarea problemelor. Studiul conţine o serie de concluzii şi recomandări pentru presa, printre care monitorizări de media pentru a identifica şi analiza propaganda, schimb de ştiri şi de conţinut jurnalistic de calitate între echipele jurnalistice din cele șase state, susţinerea instituţiilor media independente şi transparente şi a jurnalismului de investigaţie în special.