Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Studiu: Primarii afiliați guvernării au…

Studiu: Primarii afiliați guvernării au șanse mai mari să obțină finanțare pentru proiecte de investiții

Foto: seenews.com

Indiferent de partidul de guvernământ din perioada anilor 2009-2017, primarii afiliați acestuia au avut șanse mai mari să primească fonduri din bugetul de stat pe diferite proiecte de investiții, decât cei din opoziție și cei independenți. Potrivit unei analize realizate de Expert-Grup, în acest mod partidul sau coaliția de guvernământ, utilizează resursele bugetului public pentru a-și favoriza primarii afiliați, în scopul păstrării suportului acestora și respectiv al cetățenilor în alegerile parlamentare următoare.

Expert-Grup a realizat un studiu în cadrul căruia a analizat modul în care au fost alocare resursele din bugetul de stat pe diferite proiecte de investiții, spre autoritățile locale pentru a identifica eventualele manifestări de clientelism politic la alocarea resurselor. Listele de proiecte aprobate spre finanțare au fost analizate și respectiv comparate cu reprezentarea politică a primarilor și președinților de raioane, conform rezultatelor alegerilor locale din 2007, 2011, 2015 și situația din 2016 – 2017, perioadă caracterizată de un amplu proces de migrație politică. Astfel, pentru anii 2016-2017, volumul mijloacelor direcționate către primarii partidului de guvernământ ar putea fi mult mai mare, întrucât numărul de primari ai partidului, amplasat la compartimentul „Primarii PDM” al paginii web (396) nu a fost actualizat de mai mult de 1 an.

În toată perioada analizată, candidații independenți au avut șanse mai mari decât primarii din partidele de opoziție să obțină fonduri prin intermediul instrumentelor financiare analizate. Aceasta reprezintă o altă manifestare a clientelismului politic, prin care partidul/coaliția de guvernământ motivează primarii – candidați independenți, să treacă la ei sau cel puțin să le promoveze imaginea până la alegerile parlamentare următoare. Scopul este de a obține și suportul locuitorilor acestor comunități”, precizează Expert-Grup.

Potrivit studiului, în anii caracterizați de ample procese de migrație politică a aleșilor locali (2010-2011, preponderent din PCRM către partidele AIE; 2016-2017 preponderent din PLDM către PDM), șansele de a primi finanțare sunt aproape egale între primarii guvernării, opoziției și cei independenți. În opinia Expert-Grup, în acest mod partidul sau coaliția de guvernământ utilizează resursele bugetului de stat pentru a determina primarii din opoziție să-și schimbe culoarea politică, în scopul obținerii suportului acestora și respectiv al cetățenilor în alegerile parlamentare următoare.

Anii alegerilor parlamentare 2009, 2010 (anticipate) și 2014, sunt caracterizați prin sume totale mai impunătoare alocate din bugetul de stat către APL pentru investiții capitale, dar și prin o valoare medie a proiectelor mai mare: 685,9 mii lei/proiect în 2009; 415,5 mii lei /proiect în 2010 și 348,1 mii lei /proiect în 2014. Anii dintre alegeri sunt caracterizați de sume mai mici și proiecte mai multe, valoarea acestora variind între 210-270 mii lei per proiect.

Studiul relevă că un indice maxim de clientelism politic a fost înregistrat în anul 2012, pe instrumentul de transfer – anexa privind investițiile capitale la Bugetul de stat, când, în medie, era de 6 ori mai probabil să primești fonduri dacă erai primar afiliat alianței de guvernare, decât dacă erai primar de opoziție.

„În anul 2015, indicele clientelismului politic arată că, probabilitatea să primești fonduri dacă erai primar afiliat alianței de guvernare era în medie de 4 ori mai mare, decât dacă erai primar de opoziție, pentru toate instrumentele de transferuri”, susține Expert-Grup.

Potrivit experților, repartizare finanțărilor din bugetul de stat și fondurile naționale pentru diferite proiecte, trebuie realizată în baza respectării interesul public și nu cel al partidelor de guvernământ.