Plahotniuc, Țopa și Dodon au primit amenzi de 5 400 de lei

Cele patru televiziuni care aparțin oligarhului și prim-viceprședintelui PDM, Vlad Plahotniuc (Prime, Publika TV, Candal 2 și Candal 3), postul Jurnal TV, controlat de omul de afaceri Victor Țopa și cele două canale tv al căror beneficiar final este socialistul Igor Dodon (Accent TV și NTV Moldova) au fost sancționate astăzi de către Consiliul Coroordonator al Audiovizualului (CCA) cu amendă de 5400 de lei.

Aceasta este amenda maximă pe care, conform legislației în domeniu, CCA poate să o aplice pentru încălcarea prevederilor Codului Audiovizualului, prin favorizarea anumitor concurenți electorali.

Încălcările au fost constatate în cadrul monitorizărilor efectuate în perioada 10 – 16  octombrie 2016. Este abia al doilea raport de monitorizare a presei prezentat de CCA în cadrul campaniei prezidențiale curente. Chiar dacă la scrutinele anterioare campaniile electorale durau 60 de zile, și nu 30, ca în cazul actualelor alegeri, CCA a continuat să facă rapoarte de monitorizare la fiecare zece zile, și nu în fiecare săptămână.

La ședința anterioară a CCA, din 16 octombrie, posturilor Prime, Canal2, Canal3, Publika TV, care l-au promovat pe Marian Lupu, Jurnal TV, care l-a favorizat pe Andrei Năstase, iar ulterior, pe Maia Sandu, precum și Accent TV și NTV Moldova, care au fost părtinitări în reflectarea campaniei electorale a lui Igor Dodon, nu le-au fost aplicate decât sancțiuni sub formă de avertizare.

Potrivit rapoartelor financiare pentru primele două săptămâni de campanie anume în bugetul acestor televiziuni concurenții electorali au vărsat cei mai mulți bani, lider la acest capitol fiind „Gene­ral Media Gro­up Corp”, SRL-ul care deține Prime TV Publika TV, Canal 2 și Canal 3 și este gestionat de Plahotniuc, Încasările pentru publicitate în acest timp s-au ridicat la milioane de lei.

Citiți AICI cine sunt benefciarii televiziunilor din Moldova

Posturile „Realitatea TV”, „RTR Moldova” „N4” şi „PRO TV” au fost sancționate cu avertizare publică. Acestea  au înregistrat mici derogări de la legislație, cauzate, potrivit membrilor CCA,  mai mult de unele evenimente politice în care au fost implicați candidații electorali.

În opinia membrului CCA, Nicolae Damaschin, rezultatele monitorizărilor efectuate de CCA nu diferă de cele din rapoartele societății civile și ale instituțiilor internaționale. Damaschin a regretat faptul că CCA nu poate să aplice sancțiuni în funcție de gravitatea încălcărilor și a propus „aplicarea sancțiunii maxime”.

Membra CCA, Olga Guțuțui, a precizat că nu toate posturile de televiziune organizează dezbateri electorale, chiar dacă și-au luat acest angajament înainte de începerea campaniei electorale, și a solicitat  posturilor tv cu acoperire națională să prezinte rapoarte în acest sens. „Am auzit că unele posturi difuzează dezbateri electorale la ora 6.00 dimineța, sâmbătă și duminică. Cine le privește?”, s-a întrebat Guțuțui.

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API) au criticat, într-o declarație comună făcută recent, faptul că CCA  monitorizează strict doar campania electorală și că  prezintă un raport la zece zile, ceea ce, potrivit liderilor celor două organizații, denotă că CCA “se autoexclude de la procesul de reglementare propriu-zisă în audiovizualul din R. Moldova”.

CJI și API au solicitat ca instituția de reglementare în audiovizual să monitorizeze radiodifuzorii în campania electorală “cel puțin, săptămânal şi să aplice sancţiuni”.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

4 comentarii

  1. Uncleded

    Asa le trebuie! Cand amenzile o sa fie mai usturatoare, atunci o sa fie si oleaca de regula, cu amenzi de 5000 de lei, nu mai faci tu regula.

  2. Iulian Andrei

    5400 este putin amenzi mai mari ar face presa din RM mai echidistant, vedem zilnic cît de manipulator este Jurnal TV

    • Victor Grigoriu

      Taman Lupu vorbea de amenzi mai mari. Daca el s-a retras din cursa, cine o sa mareasca amenzile, al doilea candidat a lui Plahotniuc, Maia Sandu?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *