O investigație cu autor fals îl apără pe Ilan Șor. Ce neagă Partidul Șor și ce atribuții are CCA

Filmul „furtul secolului”, prezentat drept o investigație realizată de publicația ucraineană „Evropeiskaia pravda” (Adevărul european, n.r.), a fost difuzat ieri, 15 ianuarie, la postul TVC21, chiar dacă redacția din Ucraina a publicat o declarație oficială în care semnalează că nu este autor al anchetei video. Autorii filmului îi fac principali vinovați de furtul din sistemul bancar pe ex-premierul Vlad Filat și fostul președinte al Consiliului de administrație al Băncii de Economii, Grigore Gacikevici. Totodată, învinuiți de participare la jaf sunt numiți oamenii de afaceri Victor și Viorel Țopa și businessman-ul, numit și raiderul nr. din CSI, Veaceslav Platon. În același timp, lui Ilan Șor, care figurează în ambele rapoarte ale companiei Kroll drept unul dintre principalele personaje implicate în furtul din sistemul bancar, îi revine în film rolul unui investitor care a avut doar de suferit financiar din cauza influenței persoanelor respective asupra activității BEM. Partidul Șor neagă că ar avea vreo atribuție cu filmul care îl favorizează pe liderul formațiunii, iar Consiliul Coordonator al Audiovizualului susține că nu a fost sesizată despre vreo încălcare prin difuzarea filmului cu autori necunoscuți.

Producția video este, de fapt, realizată de Partidul Șor, iar în ianuarie curent a fost difuzată la Taraclia în cadrul unei prezentări cu ușile închise, scrie publicația NewsMaker.

Potrivit filmului, în momentul în care Ilan Șor a preluat șefia Consiliului de Administrație al BEM, instituția bancară înregistra deja pierderi de trei miliarde de lei drept, „gaură financiară” care ar fi fost generată de creditele neperformante acordate de fosta conducere a băncii, Grigore Gacikevici. Autorii proiecției susțin însă că încă de la început, la conducerea BEM au ajuns persoane „cu reputație  și scopuri îndoielnice”, iar că la momentul când pachetul majoritar al acțiunilor a fost transmis în proprietate privată, „în perimetrul băncii roiau aceleași persoane care au dus banca la falimentare un sfert de veac mai târziu”. În acest sens este invocat că în 1995, când în urma unei emisii de acțiuni statul a pierdut statutul de acționar majoritar, unul dintre membrii Consiliului de administrație al BEM era Gheorghe Filat, „o rudă apropiată” a lui Vlad Filat, iar Grigore Gacikevici și Alexandru Gusev activau în Secția documente de de valoare a BEM.

Autorii spun că principalii vinovați de „viitorul dezastruos” al băncii se fac Filat, Gacikevici și persoane din anturajul acestora, care pe parcursul anilor au format „un tandem care se încălzea în jurul băncii”, în detrimentul cetățenilor.

Ulterior, filmul amintește de perioada în care omul de afaceri Viorel Țopa a devenit director al băncii și de credite neperformante acordate lui Victor Țopa sau Veaceslav Platon. „Dacă a și suferit cineva în această istorie, atunci este vorba despre Ilan Șor. Una dintre cele trei bănci falimentate îi aparținea lui. A pierdut un business stabil”, concluzionează autorii filmului, precizând că toate guvernele care s-au ocupat de lichidarea băncii au fost conduse de colegii lui Vlad Filat.

Este criticată și compania Kroll, angajată de stat pentru elucidarea jafului din sistemul bancar. Autorii filmului califică Kroll-ul drept o instituție care emite rapoarte cu rezultate pe placul clienților.

Deși filmul a fost difuzat în mai multe localități din țară, inclusiv în or. Taraclia, în cadrul unei prezentări cu ușile închise, organizată de vicepreședinta Partidului Șor, Marina Tauber, purtătoarea de cuvânt a partidului, Alina Șargu, a negat că formațiunea ar avea vreo tangență cu producerea „investigației”. Contactată, Alina Șargu a declarat că filmul ar fi fost găsit pe internet de către colegii din partid, dar că Partidul Șor nu cunoaște nimic despre autorii acestuia, în pofida faptului că producția este una care-l pune pe primarul de Orhei într-o lumină pozitivă.

„Din câte îmi amintesc, filmul a fost găsit pe internet”, a declarat Alina Șargu. Întrebată în ce context partidul a intrat în posesia filmului care-l favorizează pe Ilan Șor și de ce au fost organizate proiecții cu ușile închise, purtătoarea de cuvânt a Partidului Șor a precizat că revine cu un apel după ce va afla răspunsurile.

În anunțul filmului difuzat la 14 februarie de postul TVC21 se precizează că „investigația” este realizată de portalul „Evropeiskaia pravda”, redacția ucraineană însă a negat că ar fi autorul materialului.

Cu o zi înainte de difuzarea filmului la postul TVC21, „Evropeiskaia pravda” a anunțat oficial că numele redacției este utilizat pentru „legalizarea unui fake”.

De fapt, filmul a fost publicat pe un site-clonă al portalului  „Evropeiskaia pravda”.

Redacția ucraineană a cerut postului TVC21 să șteargă anunțul de pe Facebook privind difuzarea filmului, deoarece conținea informația că investigația ar fi fost realizată de „Evropeiskaia pravda”.

„Interesant, redacția postului tv nu este deranjată de faptul că este vorba despre un video al mass-mediei false și că a fost publicat într-un mod atât de straniu”, a scris la 15 februarie „Evropeiskaia pravda”.

Lilia Guțu, șefa Direcției generale licențiere, autorizare și monitorizare a Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), a declarat pentru ZdG că instituția nu poate interzice canalului tv să difuzeze vreun material, pentru că acest lucru ar însemna că CCA lezează independența și libertatea editorială, deoarece, prin lege, CCA „supraveghează corectitudinea conţinutului programelor oferite de radiodifuzori, numai după comunicarea audiovizuală a acestor programe”.

Astăzi, susține Lilia Guțu, nu a fost depusă vreo sesizare la CCA referitor la producția video difuzată la TVC21. Totodată, deși membrii instituției audiovizuale au posibilitatea de a se autosesiza, acest lucru nu s-a întâmplat până la această oră.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

4 comentarii

  1. Acca

    sa ne uitam la jurnal TV despre tatal lui petro poroshenko care a fost inchis pe timpul URSS pentru delapidari in proportii deosebit de mari, iar petea valtman la facut erou pe tatso.asa si cu jidanashul shor….nu ne bateti ca toti ne bat noisuntem cei mai cinstiti )))

  2. Reporter

    Da ăsta nu-i primul fals a evreimii lui Ilan Șor. Vice președinta Partidului “ȘOR” angajata și salariata lui Ilan Șor evreica Marina Tauber demult strigă peste tot că miliardul a fost furat de Filat și Platon și că Ilan Șor este curat ca apa de izvor. Toate aceste minciuni sunt răspândite cu încuviințarea tacită a stăpânului justiției moldovenești, oligarhul Plahotniuc. Astfel oligarhul Plahotniuc pregătește sentința de scutire într-un mod sau altul a escrocului Ilan Șor de închisoare!

  3. vlad

    Filmuletul e facut pentru a aburi creerul cetateanului….. ca sa vedet cei cel mai interesant…organele de drept asa cum ar fi CNA Procuratura generala serviciu de securitate a Bancii nationale,serviciile de securitate SIS Dragutanu care trebue sa se odihnesca la penitenciarul 13, nau intreprins nimic pentru stoparea fraudei,sau aliniat la rindul comun al hotilor. se mai intreaba unde a fost garantul constitutiei ”Presedintele Tarii” aici sa primit ca in bancul cu furculita de aur . Sor trebue sa fie linga ceilalti amici ai fraudei in 13. O natie amorfa…si nu mai mult.

Leave a Reply to vlad Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *