„Legea anti-propagandă”, constituțională. Judecătorii CC au respins sesizarea lui Dodon

Curtea Constituțională a R. Moldova (CCRM) a respins astăzi, 4 iunie, sesizarea președintelui țării privind declararea neconstituțională a prevederilor din Codul Audiovizualului care interzic radiodifuzorilor și distribuitorilor de servicii de informare în masă transmiterea programelor cu conţinut informativ, informativ-analitic, militar şi politic produse în alte state decât cele membre ale Uniunii Europene, în Statele Unite ale Americii, în Canada, precum și în statele care au ratificat Convenția europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră.

Igor Dodon a sesizat instanța constituțională după ce Parlamentul a adoptat modificări la Codul Audiovizualului cu scopul de a limita propaganda rusească pe teritoriul R. Moldova. Proiectul de lege, numit și „legea anti-propagandă”, stipulează că posturile TV și radio din R. Moldova sunt obligate să elimine din grila lor de program toate emisiunile cu un conținut informativ, informativ-analitic, militar și politic care sunt produse în statele care nu au ratificat Convenția europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră. După ce Dodon a refuzat repetat să promulge legea, la 10 ianuarie curent, Curtea Constituțională a constatat circumstanțele care justifică interimatul funcției de șef al statului, iar documentul a fost semnat de către președintele Parlamentului, Andrian Candu.

Autoritățile de la Kremlin au acuzat guvernarea de la Chișinău de „promovarea unei politici antirusești și de limitarea dreptului la informație a cetățenilor”. Pe 24 ianuarie, curent, deputații din Duma de Stat a F. Ruse au semnat o rezoluție prin care invită ONU, Consiliul Europei și OSCE să evalueze încălcarea flagrantă a Declarației și a convențiilor privind drepturile omului. În același timp, potrivit deputaților, prin interdicția emisiunilor din F. Rusă, Rusia ar trebui la rândul său, să elaboreze un set de măsuri pentru ca populația din R. Moldova să aibă acces la programele rusești, spre exemplu prin satelit. În declarația semnată, deputații au solicitat ca Perviy Kanal să rezilieze contractul cu postul TV din R. Moldova, care i-ar aparține liderului Partidului Democrat din R. Moldova, Vladimir Plahotniuc.

Astăzi, 4 iunie, judecătorii constituționali au respins argumentele lui Igor Dodon precum că interdicția prevăzută în Codul Audiovizualului ar constitui o „ingerință disproporționată în libertatea de exprimare sau în dreptul de acces la astfel de informații”.

„Curtea a constatat că interdicția nu operează și în câmpul altor surse de informare decât televiziunea sau posturile de radio. Limitele unei restricții reprezintă factori importanți în analiza proporționalității sale. În consecință, persoanele presupus a fi afectate prin limitarea accesului la programele de televiziune sau de radio cu conținut informativ, informativ-analitic, militar şi politic care nu sunt produse în statele membre ale Uniunii Europene, în Statele Unite ale Americii, în Canada sau în statele care au ratificat Convenția europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră au la dispoziție alte surse de informații”, argumentează judecătorii CCRM decizia de a respinge sesizarea șefului statului.

Hotărârea este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al R. Moldova.

Citiți și

 


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

  1. izya

    da la canalele moldovenesti programa novoe vremya nu este propaganda ????

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *