Principală  —  IMPORTANTE   —   Cum va conlucra CMC cu…

Cum va conlucra CMC cu primarul Andrei Năstase

Andrei Năstase, noul primar de Chişinău, trebuie să conlucreze timp de un an cu actualul Consiliu Municipal Chişinău (CMC), fără votul căruia nu poate implementa proiectele anunțate în campania electorală și de care depinde rezolvarea multor probleme ale capitalei. Deşi unii politicieni susțin că Năstase va avea dificultăţi de colaborare cu CMC, consilierii municipali se declară, cel puțin la acest moment, deschişi pentru comunicarea cu noul primar. Aceștia sunt gata să sprijine proiectele propuse de Năstase dacă acestea vor corespunde cu priorităţile lor, precum combaterea corupţiei, reformarea primăriei şi digitalizarea serviciilor publice.

Ruslan Cordeanu

Întrebat de ZdG cum va fi colaborarea cu noul primar ales, viceprimarul Ruslan Codreanu, actual primar interimar și fost șef al fracțiunii Partidului Popular European din R. Moldova (PPEM) din cadrul CMC, a răspuns: „Dincolo de susţinerea pe care i-am acordat-o candidatului Andrei Năstase, acum urmează să avem o discuţie, împreună cu şefii de fracţiuni din CMC. După asta vom vedea dacă conlucrăm şi cum conlucrăm. Să vedem care sunt priorităţile noului primar. Ce îşi propune să facă în perioada asta scurtă de timp. Dacă corespunde cu priorităţile consilierilor care au angajamente faţă de cetăţeni atunci eu nu văd nicio problemă. Priorităţile consilierilor sunt combaterea corupţiei, reforma primăriei, digitalizarea serviciilor publice ale primăriei”.

Ion Cebanu

Nici şeful fracţiunii PL, Ion Cebanu nu a fost foarte hotărât în declaraţii. „Mai întâi trebuie să avem o primă discuţie cu Năstase. Toate proiectele bune pentru oraş vor fi susţinute. Să nu intrăm în tot felul de amănunte, deoarece este prematur. Fracţiunea noastră a fost deschisă tot timpul şi a susţinut toate proiectele bune pentru oraş, dintotdeauna”, subliniază Ion Cebanu de la Partidul Liberal (PL).

Adrian Culai, singurul consilier din partea Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM), ne-a asigurat că în CMC nu depinde totul de factorul geopolitic, dar cât de bine se negociază proiectele. „Conlucrarea nu va fi uşoară. Eu vă spun că nu depinde de „stânga” sau de „dreapta”. Depinde cum va negocia şi comunica Năstase. Politica trebuie exclusă. Dacă se începe iarăşi cu politica atunci vom avea un Chirtoacă nr. 2. Orice proiect bun pentru dezvoltarea oraşului va fi votat cu siguranţă de majoritatea consilierilor municipali, dar dacă va avea suport financiar realist. Dacă va fi ceva populist atunci e clar că nu va fi votat”, explică Adrian Culai, consilier PLDM.

Ion Ștefăniță

Alt consilier deschis pentru colaborare este Ion Ştefăniţă. „Eu sunt deschis spre colaborare cu Andrei Năstase. Important el să fie pro-Chişinău şi pro-chişinăuieni. Problemele din urbă nu trebuie să aibă culoare politică. Eu sper că noul primar va atrage o atenţie deosebită patrimoniului arhitectural şi tot ce înseamnă reabilitarea centrului istoic. Evident că în timp de opt luni nu se poate face mult, dar poate fi un început pentru dezvoltarea durabilă a oraşului”, spune Ion Ştefăniţă.

Ilian Caşu, şeful fracţiunii Partidul Nostru (PN), a fost surprins că ZdG, care e o publicaţie pro-europeană – argumentează Caşu, este interesat de opinia sa privind colaborarea în CMC. Totuşi, şeful fracţiunii PN ne-a comunicat că „primarul trebuie să asiste la toate şedinţele CMC, iar totul se rezolvă prin comunicare şi consens”.

După ce a pierdut în turul doi de scrutin al alegerilor locale din 3 iunie, Ion Ceban, şeful fracţiunii PSRM, a anunţat public că se va „dedica în totalitate activităţilor pentru bunăstarea Chişinăului”. Ceban afirmă că socialiştii vor susţine toate proiectele bune propuse de către Andrei Năstase. „Aşa cum s-a zis că ar putea socialiştii să blocheze ceva în primărie. Vă dau toate garanţiile că socialiştii nu vor bloca absolut nimic în primărie. Vom susţine toate iniţiativele care vor veni de la noul primar. Bune. Cele rele cu certitudine că nu, dar le vom argumenta”, a reiterat Ion Ceban.

În cadrul CMC activează 51 de consilieri aleşi de cetăţenii cu drept de vot din mun. Chişinău în iunie 2015. Partidul Socialiştilor are 19 consilieri, iar PL – 17 consilieri. PPEM este reprezentat de 5 consilieri, iar PN – de 3 consilieri. PCRM a rămas cu un consilier, după ce Vasile Chirtoca şi Ghenadie Botnaru au părăsit fracţiunea comuniştilor în martie 2018 şi activează în calitate de consilieri independenţi. Câte un consilier au PDM şi PLDM – după ce Ghenadie Dumanschi s-a retras de la liberal-democraţi. Ion Ştefăniţă este consilier independent.

Consilierii municipali nu s-au întrunit într-o şedinţă de aproape patru luni. Ultima şedinţă extraordinară a avut loc pe 27 februarie 2018. Şedinţa din 5 aprilie 2018 nu a avut loc din lipsă de cvorum. Potrivit Regulamentului de constituire şi funcţionare a CMC, o şedinţă poate avea loc dacă se întrunesc cel puţin 26 de consilieri municipali. Pentru a vota un proiect de decizie în CMC, în special cele ce prevăd cheltuieli din buget, sunt necesare cel puţin 26 de voturi. Iniţiativele care nu prevăd cheltuieli pot fi susţinute cu votul majorităţii prezente în şedinţa CMC.

Când va avea loc următoarea şedinţă CMC?

„Asta e greu de spus. O va planifica noul primar sau 1/3 dintre consilieri. După preluarea noului mandat ar trebui să se convoace CMC. Cât de lucrativ va fi nu ştiu, dar de convocat trebuie. Logic ar trebui să fie o discuţie înainte de sedinţă cu primarul, să nu intre direct în sala de şedinţe. Asta e viziunea mea, eu nu ştiu cu ce viziune vine dl primar”, a concluzionat Ruslan Codreanu.

Consilierii municipali ar urma să se întrunească în ședință în luna iunie, pentru a opera rectificări la bugetul public pentru anul curent. În perioada iulie-august mai mulţi consilieri vor pleca în concediu de odihnă.

Recent Andrei Năstase a spus în mass-media că va conlucra cu consilierii „prin prisma legii şi în mod instituţional”.

Fostul edil al capitalei, Serafim Urechean, susţine că fără sprijinul CMC este imposibil să rezolvi principalele probleme ale chişinăuienilor: drumurile rele, salubrizarea precară, prelucrarea apelor reziduale, construcţiile ilegale sau parcările.