Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Cum comentează Ministerul Transporturilor reținerea…

Cum comentează Ministerul Transporturilor reținerea ministrului: „Doamna procuror m-a intimidat amenințându-mă că mă ia și pe mine dacă mai insist, iar ordinul de desemnare a fost rupt de către doamna procuror”

Vitalie Rapcea, viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor vine cu o reacție critică după perchezițiile și reținerea șefului său, Iurie Chirinciuc.

Rapcea precizează, într-o postare pe o rețea de socializare, referindu-se la informațiile oferite de organele de drept despre impedimentele create de MTID și ASD în implementarea contractului de reabilitare a drumului de ocolire a orașului Chișinău, traseul R6 intersecție cu M1, că: „antreprenorul general, Patstroi SK13 a utilizat peste 60% din timpul alocat pentru implementarea contractului, dar a realizat un progres mai mic de 1%. Contractul este unul de tip FIDIC, iar toate deciziile importante se iau cu consultarea băncii finanțatoare, în cazul nostru BEI. Toată corespondența relevantă nu se poartă la direct cu antreprenorul, ci prin intermediul inginerilor supervizori (Companii finanțate din străinătate). Există procese verbale ale ședințelor cu inginerii în care se scrie clar toate acțiunile care sunt instructate inginerului pentru a fi aplicate antreprenorului. La ultima ședință cu inginerul am participat personal. Astfel, inginerul a raportat că antreprenorul nu are mobilizat laborator, nu are mobilizată uzină de asfalt, nu are tehnică suficientă si nici personal. Iar garanția de avans nu a fost prezentată. Mai mult, subantreprenorul compania autohtonă ECOSEM este în incapacitate de a executa lucrări, iar tehnica îi este sechestrată. Mai este de menționat că pe șantier este excavată o porțiune de 800 m de drum deja de 1 an de zile, adâncimea excavării depășește 2 metri, iar malurile neprotejate ale excavarii se surpă. Astfel, personal am insistat ca inginerul să emită notă de corecție antreprenorului general”.

Viceministrul precizează că pe acest contract, sunt aprobate toate detaliile de execuție, din partea beneficiarului s-a făcut totul pentru a accelera implementarea acestuia, nu s-au pus nicodată nici un fel de impedimente, dar progres nu este, „de aceea Ministerul si ASD vor continua să aplice toate prevederile contractuale pentru a determina antreprenorul să producă progres. Si dacă trebuie cineva reținut pe acest caz atunci lista trebuie suplinită si cu directorii companiilor ECOSEM si Patstroi SK13”.

„Sunt dispus să ajut organele de anchetă cu furnizarea tuturor materialelor si informațiilor de care dispun pentru a demonstra că pentru toate contractele aflate în reabilitare Ministerul și Administrația de Stat a Drumurilor au depus toate eforturile pentru a accelera dramatic implementarea contractelor cu finanțare străiană și acest proces este declanșat și susținut de Guvern și Instituțiile Financiare Intrenaționale. Cu refererire la perchezițiile de la minister. Vreau să menționez că precheziția a fost făcută în prezența ministrului, iar mie și colegului meu Sergiu Bucataru nu ni s-a permis nici măcar să îi transmitem niște documente de serviciu pentru a fi semnate. La solicitarea mea de a-i transmite ministrului spre semnare ordinul cu privire la numirea în funcție a unuia dintre viceminiștri doamna procuror m-a intimidat amenințându-mă că mă ia și pe mine dacă mai insist, iar ordinul de desemnare a fost rupt de către doamna procuror. Daca așa abuzuri își permite doamna procuror cu viceminiștrii în funcție, îmi este frică să îmi imaginez cum e comportamentul acesteia cu oamenii simpli. Cred că este de prisos să menționez și despre faptul că, deși ministrul este în funcție, i s-a îngrădit dreptul cel puțin de a desemna un înlocțiitor pe perioada absenței sale”, susține Rapcea.

De ce este acuzat ministrul Transporturilor

foto: protv.md

Patru persoane au fost reţinute ieri în urma unor percheziţii desfăşurate de CNA şi procurori la domiciliile şi birourile conducerii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID), Administraţiei de Stat a Drumurilor (ASD), dar şi la sediile a doi agenţi economici, anunță CNA, într-un comunicat de presă. După gratii au ajuns Iurie Chirinciuc, ministrul transporturilor, Veaceslav Teleman, directorul general-interimar al Administraţiei drumurilor şi şefii a două companii de construcţii, toţi patru fiind bănuiţi de organizarea unei scheme infracţionale cu scopul dobândirii de mijloace financiare în proporţii deosebit de mari.

Potrivit materialelor urmăririi penale, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, în complicitate cu persoanele menţionate mai sus, ar fi exercitat presiuni unei companii câştigătoare a licitaţiilor finanţate de Banca Europeană de Investiţii (BEI) cu scopul de a o constrânge să cedeze o parte din volumul de lucru unor agenţi economici afiliaţi. Pe parcursul perioadei 2016-2017, ministrul şi şeful Administraţiei drumurilor ar fi creat impedimente agentului economic câştigător prin neavizarea unor acte pentru executarea lucrărilor, prin tergiversarea aprobărilor de la MTID şi ASD, precum şi prin somarea acestuia de a încheia subcontracte cu firme apropiate funcţionarilor.

Concret, în calitate de beneficiar al proiectului R6 M1 Ialoveni RSP/W6/05 (proiect finanţat de BEI), Administraţia de Stat a Drumurilor, reprezentată de directorul general interimar, a angajat un inginer-supervizor internaţional pentru relaţia contractor-beneficiar. În pofida faptului că inginerul-supervizor trebuia să obţină aprobarea beneficiarului doar în cazuri excepţionale, şeful ASD l-a somat să ceară aprobarea pentru toate lucrările din cadrul proiectului. Faptele se confirmă prin multiple scrisori şi avize, date cu întârziere de către ASD, precum şi de solicitări privind excluderea unor agenţi economici din proiect şi contractarea altor.

În urma măsurilor speciale de investigaţii, inclusiv a interceptărilor discuţiilor, s-a constatat că acţiunile descrise mai sus erau sincronizate cu organizarea unor şedinţe cu participarea ministrului, şefului ASD şi agentului economic, în cadrul cărora asupra ultimului erau făcute presiuni, între care ameninţări cu rezilierea contractelor şi introducerea lui în lista neagră.

Totodată, ca rezultat al acţiunilor de urmărire penală, a fost documentată o şedinţă din februarie 2017, în cadrul căreia a fost fixată întâlnirea dintre ministrul transporturilor, directorul ASD, administratorii companiilor Global Trans Construct şi Nouconst cu agentul economic câştigător al contractului de reabilitare a drumului R6 M1 – Ialoveni. În timpul discuţiilor,  acesta ar fi fost somat să cedeze 50 la sută din volumul de lucrări (din suma totală de aproximativ 9 000 000 de euro) companiilor menţionate mai sus. Ulterior, referindu-se la o indicaţie a ministrului, administratorul Global Trans Construct ar mai fi estorcat de la acelaşi agent economic 5 la sută din suma contractului, adică circa 400 000 de euro, o parte din bani (80 000 de euro) urmând să revină factorilor de decizie din cadrul ASD.

Procuratura Anticorupţie anunță că a iniţiat o urmărire penală în temeiul art. 324 al.3 Cod penal – corupere pasivă. În acest dosar, ministrul şi directorul ASD sunt coautori ai infracţiunii, iar agenţii economici – complici, precizează CNA.

Citiți și:

Administratorul unei firme care a câștigat în ultimii ani peste 90 de contracte cu statut, reținut de CNA

– Oficial: Ministrul Chirinciuc, reținut pentru 72 de ore

– Reacția PL după perchezițiile CNA la Primărie și Ministerul Transporturilor

– Ce a spus ministrul Chirinciuc în timp ce era escortat la CNA

– CV-ul ministrului Chirinciuc, care a fost escortat la CNA

– Cine este directorul Administrației de Stat a Drumurilor, reținut de CNA

– Ultima oră: Percheziții CNA la domiciliul ministrului Iurie Chirinciuc

– Proiecte finanțate de europeni, „compromise” de funcționari de la Ministerul Transporturilor. În biroul cărui șef au loc percheziții