Percheziții CNA: Directorul interimar al Inspectoratului Național de Probațiune a fost reținut

În această dimineață, ofițerii Centrului Național Anticorupție și Procuratura Anticorupție au efectuat percheziții la Inspectoratul Național de Probațiune.

În urma acestor discinderi, a fost reținut Vladimir Popa, directorul interimar al Inspectoratul Național de Probațiune. Acesta este vizat într-un dosar de trucare a licitațiilor privind procurarea echipamentelor electronice de monitorizate.

CV-ul direcorului interimar al Inspectoratului Național de Probațiune, Vladimir Popa

Data naşterii: 23.03.1969, or.Bălţi, RM
Starea civilă: căsătorit, 3 copii (fiică şi doi feciori)
I. EXPERIENŢA PROFESIONALĂ:
MINISTERUL JUSTIŢIEI
1. OFICIUL CENTRAL DE PROBAŢIUNE
Şef-adjunct: octombrie 2010 – august 2012
Şef: august 2012 – pînă în prezent
2. DEPARTAMENTUL DE EXECUTARE pe lîngă Ministerul Justiţiei
Şef Direcţia de executare a pedepselor nonprivative de libertate (2002-2007)
Şef Direcţia de probaţiune (2007-2010)
3. SISTEMUL PENITENCIAR pe lîngă Ministerul Justiţiei (1990-2002)
(maior de justiţie (2001), căpitan (1999), loc.major (1996), locotenent (1994), sublocotenent (1993), sergent (1992).
Şef-adjunct al Statutului major al DIP (1998-2002)
Inspector,
inspector superior al Statului Major al DIP (1996-1998)
Inspector, inspector superior, şef de secţie cadre al
Penitenciarului nr.1 din Bălţi  (1994-1996)
Controlor în serviciul regim şi securitate
al Penitenciarului nr.1 Bălţi (1992-1994)
Inspector, inspector superior în secţia specială al
 Penitenciarului nr. 1 din Bălţi, civil angajat (1990-1992)
Serviciul militar în FA al URSS (1987-1989)
4. Expert
Institutul de Reforme Penale  (2003- prezent)
II. ELABORAREA ACTELOR NORMATIVE
·        membru al grupului de elaborare a Legii cu privire la sistemul penitenciar (1996);
·        membru al grupului de elaborare a Codului de executare (1998-2001);
·        autorul Legii cu privire la probaţiune (2006-2008);
·        autorul diverselor proiecte al actelor normative legate de activitatea de probaţiune (HG nr.44 din 12.01.07, nr.331, 23.04.09 etc.)
III. STUDII
·        Academia MAI RM, doctorant, în present
·        Academia MAI RM, 2001-2002, magistru în drept.
·        Academia de poliţie Ştefan cel Mare, 1992-1997 – licenţiat în drept;
IV. ALTĂ INFORMAŢIE
·        Autor mai mult de 15 publicaţii (cărţi, articole)
·        Participant şi organizator la activităţi de instruire şi măsuri profesionale (conferinţe, mese rotunde, ateliere, etc) la nivel naţional şi internaţional, în domeniul probaţiunii.
·        Formator în domeniul probaţiunii.
V. LIMBI VORBITE
·        Româna
·        Rusa
·        Engleza

UPDATE: 

În urma acestor discinderi a fost reținut şeful Inspectoratului Naţional de Probaţiune, Vladimir Popa, precum și doi agenți economici. Cei trei sunt bănuiţi că ar fi participat, concertat, la trucarea unor licitaţii publice, în urma cărora au fost achiziţionate echipamente electronice de monitorizare a persoanelor aflate sub supraveghere judiciară.

„Potrivit materialelor cauzei, în anul 2015, Inspectoratul Naţional de Probaţiune a organizat o licitaţie, în urma căreia a fost încheiat un contract de achiziţionare a 20 de echipamente electronice de monitorizare (inclusiv cu licenţe de utilizare pentru 12 luni), la preţ de 23.52 de lei unitatea. Peste aproximativ jumătate de an, instituţia achiziţionează suplimentar, de la aceeaşi companie, servicii de mentenanţă (licenţă) pentru echipamentul procurat, în valoare de 38.500 de lei, pentru monitorizarea a șapte subiecţi de probaţiune pe un termen de 30 de zile.

În pofida faptului că, după procurarea echipamentelor electronice de monitorizare, s-a stabilit ineficienţa acestora, brăţările fiind utilizate doar pentru șapte persoane, Inspectoratul Naţional de Probaţiune organizează, în 2016, o nouă licitaţie publică pentru cumpărarea a 115 echipamente de monitorizare electronică. Astfel, INP semnează un nou contract în sumă totală de 3.146.850 de lei.

În urma investigaţiilor efectuate în cadrul cauzei, s-a constatat că licitaţiile publice, prin care au fost achiziţionate echipamentele menţionate, au fost mimate, fiind favorizat un agent economic. Din informaţiile operative, se cunoaşte că şeful interimar al INP şi directorul companiei câştigătoare sunt în relaţii de prietenie de mult timp, iar pentru a conferi licitaţiilor o alură legală au organizat participarea fictivă a unei alte companii din anturajul agentului economic câştigător, care, în final, a fost respinsă de comisie”, se arată într-un comunicat de presă transmis de către CNA.

Totodată, în cadrul urmăririi penale s-a stabilit că preţul de piaţă a celor 135 de echipamente de monitorizare, cumpărate în urma celor două licitaţii, este de doar 264.330 lei, dar nu de 3.613.890 lei cât a fost plătit de Inspectoratul Naţional de Probaţiune.

„Fiind solicitat de anchetatori, reprezentantul companiei HK Moral Win International Electronics Limited, care a livrat brăţările, a declarat că preţul unui echipament electronic de monitorizare a subiecţilor de probaţiune (brăţară de identitate cu senzor pentru monitorizare) EEM este de 85 dolari SUA, cu licenţă de utilizare pentru 12 luni a softului (platformei de monitorizare) de 5 dolari SUA per unitate. Astfel, cele trei persoane reţinute ar fi comis abuz în serviciu, prin care INP a fost prejudiciat cu peste 3 mln de lei”, susțin reprezentanții CNA.

Dacă vor fi găsiți vinovați, cei trei riscă o amendă de 1350 – 2350 de unităţi convenţionale (67.500 – 117.500 de lei) sau de la 2 până la 6 ani de închisoare, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 5 la 10 ani.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

7 comentarii

  1. Victor

    Într-un stat unde există democrație iar organe ca CNA lucrează, așa cazuri sunt o normalitate.

  2. Realist

    Se pare ca si la acesta i-au placut banii usori. Poate dupa asa perchezitii, la multi n-o sa le mai arda a bogatie pe bani murdari

  3. Efim

    In sfirsit vedem ca toti indiferent de functia detinuta sunt trasi la raspundere in caz de necesitate. Ajunge cit au facut-o unii pe smecherii si au scapat de pedepse.

  4. Andrei

    oooo, dap pe clientul acesta-l știu cind aplicasem la un post vacant din cadrul inspectoratului de probațiune. Să-l vezi cum din 30 oameni care eram la proba scrisa, se apropiase de una singura, se zimbeau palavrageau, si cind au venit rezultatele, exact aceea si cistigase… 😀

  5. Mara

    Ooo! Cate studii in universități, publicații… Si o înfățișare … asa de ,,incredere” ca te iau fiorii.

  6. Dan

    Nu inteleg cum seful de probatiune are acces liber la bugetul statului. SUnt sigur ca multi au semnat licitatia, inclusiv si ministrul. De ce doar o persoana e trasa la raspundere?
    Si cum poate statul sa cumpere cele mai ieftine gadgeturi??? Daca ar fi asa usor se putea de cumparat si de pe ebay sau presedintele ar putea merge si pe opel in loc de mercede

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *