Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Un SRL care câștigă licitații…

Un SRL care câștigă licitații de milioane, amendat cu 189 de mii de lei de către Consiliul Concurenței

Plenul Consiliului Concurenței a aplicat o amendă în valoare de 189,11 mii de lei firmei SRL „Litarcom” pentru că a prezentat la întrebările adresate de către reprezentanții instituției răspunsuri inexacte care au indus în eroare angajații Consiliului Concurenței. Amenda stabilită urmează să fie achitată în decurs de 60 zile în bugetul de stat, anunță Consiliul Concurenței. Despre „Litarcom” SRL, ZdG a scris că este una din companiile care a câștigat în ultimii ani licitații de peste 270 de milioane de lei în mai multe localități rurale din R. Moldova. 

Vedeți mai jos motivele expuse în decizia Consiliului Concurenței privind amendarea firmei Litarcom. 

„În scopul efectuării investigaţiei iniţiate prin Dispoziţia Plenului Consiliului Concurenţei nr.24 din 15 decembrie 2016, în baza Ordinului Președintelui Consiliului Concurenţei s-a dispus efectuarea inspecţiei la sediul SRL„Litarcom” . La data de 15 decemebrie 2016, ora 10:30, echipa de inspecție s-a prezentat la sediul firmei și a constat faptul că personalul întreprinderii lipsește, iar ușa de acces în încăpere este încuiată. În vederea limitării accesului neautorizat a persoanelor în sediul întreprinderii pe perioada inspecției, angajații Consiliului Concurenței autorizați să desfășoare inspecția a aplicat sigiliul la ușa de acces în sediul întreprinderii S.R.L.„Litarcom” (…) și a întocmit procesul-verbal și actul de sigilare. După aplicarea sigiliului la ușa de acces, angajații Consiliului Concurenței autorizați să desfășoare inspecția au așteptat în nemijlocita apropiere a sediului întreprinderii S.R.L.„Litarcom”, sosirea reprezentanților întreprinderii vizate, încercând totodată să identifice numărul de telefon al administratorului întreprinderii”, se spune în decizia Consiliului Concurenței.

„Pe data de 16 decembrie 2016 ora 08:20, reprezentantul Consiliului Concurenței l-a contactat pe administratorul întreprinderii SRL „Litarcom” și l-a informat despre intenția Consiliului Concurenței de a efectua inspecția la sediul întreprinderii. La întrebarea reprezentantului Consiliului Concurenței când va fi acordat accesul pentru efectuarea inspecției la sediul întreprinderii S.R.L.„Litarcom” din (…), administratorul întreprinderii S.R.L.„Litarcom”, (…) a răspuns că la acel moment nu are posibilitatea să vină la sediul întreprinderii (…). La solicitarea de a delega o persoană cu funcție de răspundere din cadrul întreprinderii acesta a relatat că este necesar să fie el prezent în momentul efectuării inspecției și a comunicat că în cel mai scurt timp posibil o sa revină cu un apel telefonic în vederea stabilirii unei ore exacte de efectuarea a inspecției. Pe data de 16.12.2016 ora 12:25, (…), a transmis un mesaj la nr. (…) cu următorul conținut – „(…) vă așteptăm la sediul companiei Litarcom (…) pentru efectuarea inspecției azi, la 16.12.2016, orele 14.00. Obstrucționarea inspecției se sancționează conform legii 183. (…)”. Ulterior transmiterii mesajului, (…) a fost contactat de către administratorul întreprinderii S.R.L. „Litarcom”, (…). La întrebările (…) în vederea concretizării orei exacte când se va prezenta directorul „Litarcom” S.R.L. – (…) la sediul întreprinderii și va permite accesul în încăpere, acesta a răspuns: (…) eu la ora patru o să fiu acolo (…)patru, patru și cincisprezece, (…)””, anunță Consiliul.

„Pe data de 16.12.2016 ora 15:40, la sediul întreprinderii S.R.L.„Litarcom” (…) s-a apropiat directorul adjunct al întreprinderii, (…) și contabilul (…) care au deschis sediul întreprinderii și au permis efectuarea inspecției. Procedura de inspecție a durat până la ora 18:05, ulterior, a fost sigilat biroul unde își desfășoară activitatea directorul adjunct, (…) și contabilul – șef, (…). Pe data de 19.12.2016 ora 9:00, a fost reluată inspecția la sediul întreprinderii S.R.L.„Litarcom” (…). Pa data de 21.12.2016, în procesul inspecției au fost solicitate explicații (…). Administratorul S.R.L.„Litarcom” (…) în explicația sa, a relatat că: (…). Declarațiile relatate de (…) pe data de 21.12.2016, scot în evidență faptul că la întrebările reprezentanților Consiliului Concurenței din data de 16.12.2016, acesta a dat un răspuns care a indus în eroare angajații Consiliului Concurenței, prin faptul că nu poate să se prezinte la sediul întreprinderii S.R.L.„Litarcom” deoarece se deplasează (…), în realitate (…), pe data de 16.12.2016 s-a aflat în mun. Chișinău și a avut posibilitatea să se prezinte la sediul S.R.L.„Litarcom”. Angajații întreprinderii S.R.L.„Litarcom” (…), prin explicațiile din 21.12.2016 au comunicat că pe data de 15.12.2016 și 16.12.2016 se aflau în mun. Chișinău, dar au primit indicații de la administratorul întreprinderii (…) să se prezinte la sediul S.R.L.„Litarcom” (…) pe data de 16.12.2016 la ora 16:00 pentru a permite accesul angajaților Consiliului Concurenței în încăpere. Inducerea în eroare de către administratorul întreprinderii S.R.L.„Litarcom”, (…), a angajaților Consiliului Concurenței autorizați să desfășoare inspecția la sediul S.R.L.„Litarcom” (…) pe data de 16.12.2016, a dus la tergiversarea intrării în încăperile întreprinderii și a creat condiții prielnice pentru distrugerea la distanță a probelor în format electronic. Potrivit art. 68 alin. (1) lit. e) al Legii concurenței nr.183 din 11.07.2012 răspunsul inexact sau care induce în eroare la o întrebare adresată în conformitate cu art.56 alin.(3) al Legii concurenței nr.183 din 11.07.2012, de angajații Consiliului Concurenței autorizați să desfășoare inspecția, constituie încălcare a normelor de procedură ale legislației concurențiale. Nivelul de bază al amenzii pentru încălcarea normelor de procedură ale legislației concurențiale se determină în funcție de gravitate și durata faptei. Având în vedere cele sus-menționate și în conformitate cu art. 69 alin. (4) al Legii concurenței nr. 183 din 11.07.2012, fapta se încadrează la încălcările de gravitate mare pentru care nivelul de bază al amenzii se stabilește în cuantum de la 0,25% până la 0,45 % din cifra totală de afaceri din anul anterior sancționării”, se menționează în decizia Consiliului Concurenței.

Ziarul de Gardă a scris, în investigația „Licitații subterane” și „Licitații subterane”II cum firma „Litarcom” a câștigat în ultimii ani licitații de peste 270 de milioane de lei.  Firma „Litarcom” SRL, cu care mai multe autorități publice locale se luptă, inclusiv în instanță, poate fi numită, fără dubii, una dintre campioanele licitaţiilor din ultimii patru ani, câştigând peste 70 de licitaţii publice, în valoare de aproximativ 270 de milioane de lei, deşi, susţin mai multe voci din domeniu, acest SRL nu are nici tehnica necesară, nici personal specializat. Multe dintre licitaţiile câştigate de „Litarcom” sunt (au fost) pentru resurse din proiecte susţinute financiar de Fondul Ecologic Naţional (FEN) al Ministerului Mediului.

Fondatorul firmei „Litarcom” SRL este Liviu Jitari, de 34 de ani. SRL-ul a fost fondat de acesta în august 2002, împreună cu alt tânăr, Grigore Marandici. Atunci, Jitari, care din mai 2015 este singurul fondator, după ce a cumpărat cota-parte a lui Marandici, avea doar 22 de ani. Cel mai mare contract al acestei firme, de 34,9 milioane de lei, a fost câştigat cu Primăria s. Costeşti, Ialoveni, în octombrie 2013, pentru „lucrări de asigurare cu sistem de canalizare şi epurare a apelor uzate”. Peste un an, între Primărie şi firmă s-a semnat un acord adiţional de majorare, prin care preţul lucrărilor creşte cu 2 milioane, suma totală a proiectului ajungând la 37 milioane de lei. Primăria Costeşti, în persoana fostului primar, Vasile Bortă, a semnat acest act adiţional deşi, ca şi în cazul undei alte licitaţii, de la Pelivan, nu era clar dacă va mai fi sau nu nevoie de bani suplimentari pentru lucrări, din moment ce acestea abia începuseră.

 

Citiți și: „Licitații subterane” și „Licitații subterane”II