Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Reabilitarea drumurilor naționale: patru ani…

Reabilitarea drumurilor naționale: patru ani de stagnare

Peste 300 km de drum din R. Moldova urmau să fie reabilitați începând cu 2014 și dați în exploatare până în 2017 din contul a circa 300 de milioane de euro, mijloace financiare oferite de finanțatorii externi în cadrul Proiectului  de Susținere a Programului în Sectorul Drumurilor. Niciunul, însă, din contractele semnate în perioada 2014-2015, nu a fost onorat în termenul stabilit. În a doua jumătate a anului 2017 și la începutul anului curent, șapte contracte au fost reziliate și urmează să fie licitate din nou. Antreprenorilor care nu-și onorează la timp obligațiunile li se impun penalități și cheltuieli suplimentare susțin autoritățile, care promit că în cazul contractelor reziliate „următoarele licitații vor fi organizate cu mai multă atenție”.

La 14 martie 2018, în cadrul ședinței Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe a fost audiată „Informația privind reabilitarea drumurilor din contul fondurilor interne și externe, aflate în gestiunea Guvernului”, prezentată de reprezentanți ai Ministerului Economiei și Infrastructurii. Gheorghe Curmei, directorul general al Î.S. Administrația de Stat a Drumurilor (ASD), a declarat că suma totală a contractelor semnate, finanțate din surse externe, aflate în gestiunea ASD în prezent, este de circa 200 de milioane de euro, în această sumă fiind incluse contracte ce vizează lurcrări de reparație, servicii de consultanță, asistență tehnică.

În prezent, ASD implementează două proiecte finanțate din surse externe: „Proiectul de susținere a Programului în Sectorul Drumurilor” și Proiectul „Reabilitarea drumurilor locale”.

Pentru Proiectul  de Susținere a Programului în Sectorul Drumurilor, pentru anul 2018, este prevăzută suma de circa 2,2 miliarde de lei. Banii sunt alocați de finanțatori externi, după cum urmează:

  • Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) – circa 919,5 milioane de lei, credit preferențial;
  • Banca Europeană de Investiții (BEI) – circa 1,1 miliarde de lei, credit preferențial;
  • Uniunea Europeană − grant în valoare de circa 132,9 milioane de lei.

Nici unul din contractele active semnate în cadrul Proiectului nu au fost onorate în termen, trei dintre ele fiind reziliate în a doua jumătate a anului 2017, iar altele patru au fost reziliate la începutul acestui an. În anul 2017, ASD a valorificat doar 350 de milioane de lei din sursele financiare oferite, fiind anul cu cel mai mic nivel de absorbție a fondurilor externe oferite. „Toate contractele au fost în impas, au fost blocate din punct de vedere a proiectelor tehnice, au existat numeroase probleme care nu au fost soluționate. (…) Unele probleme țin de piața de materiale din R. Moldova și în genere, piața de construcții, dar alte probleme țin efectiv de capacitatea antreprenorului, capacitatea lor de a se mobiliza, sau dacă sunt mobilizați, atunci nu au capacitatea financiară. Deși sunt companii cu cifre de afaceri foarte mari, multe dintre ele încep să falimenteze. Asta ar fi situația la moment”, a declarat Gheorghe Curmei în cadrul ședinței Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe

„EVRASCON”, Azerbaidjan. Trei contracte în valoare de 58 milioane de euro, niciun termen respectat

1.  Reabilitarea drumului național R1 Chiș inau – Ungheni – frontiera cu Romania km 6+446 – 24+050

Sursa de finanțare: BEI
Antreprenor: Euro-Asian Construction Corporation „EVRASCON” JSC ( din Azerbaidjan)
Inginer: WSP Group SRL (România) în asociere cu Tecnic Consulting Engineering Romania SRL (România)
Timp utilizat: 184%
Grad de realizare a lucrărilor: 53,1%

Compania Euro-Asian Construction Corporation „EVRASCON” JSC din Azerbaidjan a semnat cu ASD două contracte privind reabilitarea a două segmente de drum pe traseul Chișinău-Ungheni. Primul contract a fost semnat în martie 2014, pentru un segment de 17,6 km, pe care compania azeră s-a obligat să-l reabiliteze până în iulie 2016, contra sumei de 23,1 milioane de euro. Până la 13 martie, curent, au fost achitate circa 10 milioane de euro. Termenul de finalizare a lucrărilor a fost depășit cu 81%, iar gradul de realizare a lucrărilor este de 53,1%.

În toamna 2017, Octavian Calmâc promitea că segmentele traseului Chișinău – Ungheni urmează a fi terminate până la sfârșitul primului semestru al anului 2018. La începutul acestui an, autoritățile au oferit un nou termen: a doua jumătate a anului 2018

2. Reabilitarea drumului naţional R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni, sector km 74+177-km 96+200

Sursa de finanțare: BERD
Antreprenor: Euro-Asian Construction Corporation „EVRASCON” JSC (Azerbaidjan)
Inginer: SPEA Engineering Spa (Italia), Romania SRL (România)
Timp utilizat: 167%
Grad de realizare a lucrărilor: 28,8%

Cel de-al doilea contract, în valoare de 15 milioane de euro, a fost semnat trei luni mai târziu, la 12 iunie 2014, și prevede reconstrucția a încă 22 km până în noiembrie 2016. Până la 13 martie, curent, progresul fizic constituie 28,8%, termenul este depășit cu 67%, fiind achitate circa 5,1 milioane de euro.

Tot în iunie 2014, EVRASCON a fost semnat un al treilea contract cu ASD, pentru reabilitarea drumului naţional R33 Hâncești – Lăpușna. Contractul pentru reabilitarea a 37,2 km de drum urma să fie finalizat la 3 noiembrie 2016. Până la 13 martie, curent, progresul fizic constituie 29%, termenul fiind depășit cu 67%. Valoarea contractului este de circa 18,8 milioane de euro, fiind achitate deocamdată circa 6,7 milioane.

3. Reabilitarea drumului naţional R33 Hâncești – Lăpușna – M1, km 0+000 – km 37+200

Sursa de finanțare: BERD
Antreprenor: Euro-Asian Construction Corporation „EVRASCON” JSC (Azerbaidjan)
Inginer: SPEA Engineering Spa (Italia), Romania SRL (România)
Timp utilizat: 167%
Grad de realizare a lucrărilor: 29%

„În contract sunt prevăzute acțiunile care trebuie întreprinse în cazul întârzierilor, una din acestea a fost de a solicita schimbarea programului de lucrări, de a majora capacitatea utilajului în teren și a personalului. Le-a fost înaintată notă de corectare. La data de 7 iulie 2016 ASD le-a transmis notificarea de percepere a penalităților conform căreia, antreprenorul, pentru fiecare zi de întârziere, este penalizat cu 0,05% din valoarea contractului. Toate cheltuielile suplimentare de la data de 7 iulie 2016 au fost notificate către antreprenor și la sfârșitul contractului acestea vor fi retrase din valoarea totală a contractului. (…) Totodată, garanția de bună executare a contractului este de 10% din valoarea contractuală, suplimentar, la sfârșitul fiecărei luni, se rețin alte 10% pentru calitatea lucrărilor efectuate, care se eliberează la recepția lucrărilor”, a declarat Curmei cu referire la contractele semnate cu EVRASCON.

Cehii de la OHL. Două contracte la drumul spre Ungheni, ambele cu restanțe

Compania cehă OHL ZS a semnat cu ASD două contracte, ambele la 24 martie 2014. Primul contract prevede reabilitarea a 44,2 km de drum pe porțiunea Chișinău-Ungheni-Sculeni, până în iulie 2016, în schimbul a 27,09 milioane de euro. La 13 martie curent, progresul fizic constituia 70,58%, termenul limită fiind depășit cu 81%.

4. Reabilitarea drumului naţional R1 Chişinău – Ungheni − Sculeni, sector km 24+050-km 68+250

Sursa de finanțare: BEI
Antreprenor: OHL ZS a.s. (Republica Cehă)
Inginer: WSP Group SRL (România) în asociere cu Tecnic Consulting Engineering Romania SRL (România)
Timp utilizat: 181%
Grad de realizare a lucrărilor: 70,58%

Drumul Chișinău-Ungheni este reabilitat de firma azeră „Evrascon” și cea cehă „OHL”, care, la rândul lor, au subcontractat și companii moldovenești

Cel de-al doilea contract semnat între compania cehă OHL ZS și ASD prevede construcția variantei de ocolire a or. Ungheni. Lungimea sectorului de drum care urmează să fie construit este de 7,71 km. Lucrările au fost începute la 30 iulie 2014 și urmau să fie finalizate la 29 iulie 2016. Termenul utilizat a fost depășit cu 81%, iar lucrările au fost executate în măsură de 78,9%. Pentru construcția drumului de ocolire au fost alocate circa 10,73 milioane de euro sub formă de grant, fiind achitate până la 13 martie, curent, circa 7,6 milioane de euro.

5. Construcția variantei de ocolire a or. Ungheni, R1 km 96+200 – km 103+913

Sursa de finanțare: Comisia Europeană
Antreprenor: OHL ZS a.s. (Republica Cehă)
Inginer: WSP Group SRL (România) în asociere cu Tecnic Consulting Engineering Romania SRL (România)
Timp utilizat: 181%
Grad de realizare a lucrărilor: 78,9%

 

Citiți și: „Abateri serioase de la graficele stabilite”. Când va fi gata traseul Chișinău-Ungheni

La 30 septembrie 2017, în cadrul unei vizite în zona șantierului Chișinău-Ungheni, ministrul Economiei și Infrastructurii de atunci, Octavian Calmîc (n.r.: în prezent consilier pe domeniul economic al premierului Pavel Filip) declara că una din problemele, care stopează procesul de realizare a contractelor de reabilitare a drumurilor, constă în lipsa companiilor naționale capabile să ofere servicii de calitate, conform standardelor europene, antreprenorilor principali. O altă problemă, care tergiversează procesul realizare a contractelor din domeniul drumurilor, în opinia lui Calmîc, era atitudinea rezervată a finanțatorilor europeni față de R. Moldova după cazurile de corupție sau favorizare a unor agenți economici, depistate în ultimii ani. „La moment, am reușit să restabilim relațiile cu partenerii de dezvoltare, dar mai avem nevoie de timp, ca prin fapte concrete să demonstrăm că putem colabora pe principii moderne, utilizând procese transparente în lucru”, menționa atunci Octavian Calmîc. Deși atunci, Octavian Calmâc promitea că segmentele traseului Chișinău – Ungheni urmează a fi terminate până la sfârșitul primului semestru al anului 2018, la începutul acestui an, autoritățile au oferit un nou termen: a doua jumătate a anului 2018.

6. Reabilitarea drumului naţional R16 Bălţi – Fălești − Sculeni: km 4+800 – km 59+480

Sursa de finanțare: BEI
Antreprenor: Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (Italia)
Inginer: Louis Berger SAS (Franţa)
Timp utilizat: 105%
Grad de realizare a lucrărilor: 26,56% (secțiunea 1) și 1,6% (secțiunea 2)

Compania italiană Impresa Pizzarotti & C.S.p.A a semnat cu ASD contractul pentru reabilitarea drumului național R16 Bălţi – Fălești − Sculeni la 26 august 2015.  Conform proiectului, urmează să fie reabilitate două porțiuni de drum − de 25,47 km și 29,21 km. Suma de bani prevăzută în contract este de circa 50,6 milioane de euro, dintre care, până la 13 martie curent au fost achitate circa 10,4 milioane de euro. Termenul de finalizare a lucrărilor, stabilit,a fost luna februarie 2018. La 13 martie, curent, însă, progresul fizic constituia 26,56% pentru o secțiune de drum și 1,6% pentru ce-a de-a doua.

Patru contracte reziliate în 2018

„Contractele care au avut procentul de implementare până la 5% din 2015 până în 2017 au fost reziliate. Un exemplu este contractul Bălți-Sîngerei, contract care a fost semnat cu compania portugheză MSF, inclusiv  pentru centura Sîngereiului. Cu această companie contractul a fost semnat trei ani în urmă și la ziua de azi are progres de aproximativ 7%. Companiei i s-au impus penalități pentru întârziere, cheltuieli de întreținere a creditului și cheltuielile de plată a serviciului de consultanță”, a declarat la ședința Comisiei din 13 martie, directorul ASD, Gheorghe Curmei.

7. Reabilitarea drumului R14 Bălţi-Sărăteni, lot 1: km 26+600-km 38+300 , lot 2: km 43+000-km 61+000 şi podul la km 64+756

Sursa de finanțare: BERD
Antreprenor: MSF Engenharia SA (Portugalia)
Inginer: Louis Berger SAS (Franţa)
Timp utilizat: 139%
Grad de realizare a lucrărilor: 8%

Compania portugheză MSF Engenharia a semnat la 2 martie 2015 un contract cu ASD prin care s-a obligat să reabiliteaze traseul Bălţi-Sărăteni, pe două secțiuni de drum. Valoare contractului constituia 36,4 miloane de euro, fiind achitate circa 5,4 milioane de euro. Cei 29,7 km de drum urmau să fie rebilitați până la la 29 aprilie 2017, termenul, însă, a fost depășit cu 39%, fiind realizate doar 8% din lucrări. Conform informațiilor MEI, lipsa progresului e cauzată de problemele financiare ale antreprenorului, fapt, despre care autoritățile vorbeau încă în primăvara anului 2017. Astfel, contractul a fost reziliat la 6 martie, curent, și urmează să fie licitat din nou.

La ședința Guvernului din 28 februarie 2018, premierul Pavel Filip a solicitat redeschiderea drumului de ocolire a or. Sîngerei până la identificarea unei noi companii care se va ocupa de reparație. Drumul a fost redeschis în luna aprilie, însă compania care va efectua lucrările de reabilitare nu a fost încă identificată.

Centura de ocolire a or. Sângerei a fost redeschisă la mijlocul lunii aprilie curent, după ce timp de trei ani accesul a fost restricționat. Compania care va efectua lucrările de reabilitare nu a fost încă identificată deocamdată. Sursa: facebook/Gheorghe Brasovschi

Drumul național R6 M1 Ialoveni urma să fie reabilitat de compania bulgară SK-13 Patstroy JSC. Contratul a fost semnat la 18 septembrie 2015, iar lucrările de reabilitare a 6,55 km de drum urmau să fie finalizate până în ianuarie 2018. La 26 ianuarie, curent, contractul a fost reziliat și urmează a fi licitat din nou. Valoarea contractului este de circa 8,9 milioane de euro, fiind achitate 672,949 euro. În prezent, gradul de realizare a lucrărilor este de 1,37%.

8. Reabilitarea drumului naţional R6 M1- Ialoveni, km 0+000- km 6+550

Sursa de finanțare: BEI
Antreprenor: SK-13 Patstroy JSC (Bulgaria)
Inginer: IRD Engineering Srl (Italia)
Timp utilizat: 106%
Grad de realizare a lucrărilor: 1,37%

9. Reabilitarea drumului național R34 Hînceşti − Leova – Cahul

Sursa de finanțare: BERD
Antreprenor: Joint Venture „Serenissima Construzioni S.p.A. – PST Group”
Inginer: IRD Engineering S.R.L.
Timp utilizat: 62%
Grad de realizare a lucrărilor: 0%

Drumul național R34 Hânceşti − Leova – Cahul urmează să fie reabilitat pe două secțiuni: de 42,2 km și 40,8 km. În acest sens, la 15 decembrie 2016, ASD a semnat un contract cu antreprenorul italian Joint Venture „Serenissima Construzioni S.p.A. – PST Group”. Pentru reabilitarea a 83 km, a fost alocată suma de 53 de milioane de euro.  Antreprenorul nu a executat nicio lucrare pe acest sector de drum, progresul fizic fiind de 0%. Contractul, care avea termenul de finalizare la 14 decembrie 2018, a fost reziliat înainte de termen, la 6 martie, curent, și urmează să fie licitat din nou.

Tot la 15 decembrie 2016, Joint Venture „Serenissima Construzioni S.p.A. – PST Group” a semnat  un al doilea contract pentru reabilitarea drumului național R9 Soroca –Arionești. Circa 18 milioane de euro au fost alocate pentru reparația a 30,95 km de drum. Potrivit informației MEI, antreprenorul nu a demarat lucrări de construcție pe șantier, astfel, la 6 martie, curent, contractul a fost reziliat și urmează să fie licitat în mod repetat.

10. Reabilitarea drumului național R9 Soroca –Arionești, sector km 0+000 – km 30+950

Sursa de finanțare: BERD
Antreprenor: Joint Venture „Serenissima Construzioni S.p.A. – PST Group”
Inginer: IRD Engineering S.R.L
Timp utilizat: 48%
Grad de realizare a lucrărilor: 0%

„Proiectele pe care le scoatem din nou la licitație nu le scoatem ca proiecte tehnice, dar ca detalii de execuție, pentru că atunci când se scotea ca proiect tehnic, antreprenorul, înainte de a începe lucrările, căuta diferite scheme împreună cu proiectanții locali de a modifica proiectul, de a-și mări valoarea contratului, astfel, de a-și mări profitul. Acum, toate contractele care au fost reziliate vor fi scoase din nou la licitație cu proiectul final. Antreprenorul  nu are nicio răspundere și nu mai are de făcut nimic decât să vină să execute lucrările. Din 2009 încoace, ASD își ajustează întruna contractele și căutăm metode de a impune și de a grăbi implementarea acestora. În premieră, la sfârșitul anului 2017 au fost reziliate trei contracte și în 2018 încă patru”, a declarat Curmei cu referire la contractele reziliate.

Construcția drumului de ocolire a localității Bahmut: „în curs de mobilizare”

Pentru construcția a 6 km, drum de ocolire a localității Bahmut, a fost prevăzută suma de circa 5,3 milioane de euro, bani acordați sub formă de grant de Uniunea Europeană. Conform datelor ASD câștigătoare a licitației a fost desemnată compania „Rutador” SRL din R. Moldova, „care a oferit cel mai mic preț și a demonstrat că are capacitatea și resursele necesare pentru executarea lucrărilor stipulate în contract”.  Contractul a fost semnat la 12 decembrie 2017, valoarea contractului este de 5, 289 milioane de euro, iar perioada executării lucrărilor este de 36 de luni. Până la 13 martie, curent, gradul de realizare a lucrărilor este de 0%, antreprenorul aflându-se „în curs de mobilizare”.

Contracte în curs de achiziție

În cadrul aceluiași proiect, urmează să fie realizate următoarele lucrări, care deocamdată se află în proces de achiziție, potrivit datelor MEI:

  • construcția Drumului M3 Porumbrei – Cimișlia, km 0+000 – km 19+010 (19,01 km);
  • construcția Drumului de ocolire a orașului Comrat, drumul M3 km 0+000 – km 18+263 (18,26 km);
  • construcția Drumului de ocolire a orașului Vulcănești, drumul M3 km 0+000 – km 8+580 (8,58 km);
  • construcția Drumului de ocolire a localității Slobozia Mare, drumul M3 km 0+000 – km 18+290 (18,29 km);
  • reabilitarea Drumului M3 Chișinău – Giurgiulești, km 96+800 – km 171+290 și km 179+650-km 190+750 (85,59 km).

200 de milioane de lei au fost redistribuiți din contul proiectului, pentru construcția Arenei Chișinău

Niciunul din contractele active din cadrul Proiectului de Susţinere a Programului în Sectorul Drumurilor nu a fost implementat în termenul stabilit, șapte dintre acestea fiind reziliate și altele cinci se află în proces de achiziție, Guvernul R. Moldova fiind nevoit să prelungească în mod repetat data finală a disponibilității creditului oferit de BEI în 2010, până la sfârșitul anului 2018.

La 4 decembrie 2017, deputatul PDM, Vladimir Andronachi, a propus un amendament la Legea Bugetului pentru anul 2018, prin care a solicitat alocarea sumei de 200 de milioane de lei pentru Construcția Arenei Polivalente din mun. Chișinău. Guvernul R. Moldova a susținut inițiativa deputatului democrat și a decis următoarele „Mijloacele în sumă de 200 de milioane de lei se redistribuie în cadrul PFSE (n.r.: proiecte finanțate din surse externe), pentru proiectul „Construcția Arenei Polivalente din mun. Chișinău” din contul reducerii cu suma respectivă a alocațiilor pentru proiectul Programul în sectorul drumurilor.”

Pe de o parte, ministrul Finanțelor, Octavian Armașu, declară că „bani din drumuri” nu vor fi scoși și că acele proiecte și programe prevăzute în bugetul de stat pentru anul acesta și anul viitor nu vor fi afectate. Pe de altă parte, președintele Parlamentului, Andrian Candu, a recunoscut că cele 200 de milioane de lei au fost redistribuite pentru proiectul „Arena Chișinău” din contul proiectului „Programul în sectorul drumurilor”, dar susține că, de fapt, contribuția finală a statului va fi stabilită în funcție de ofertele investitorilor, iar rectificările de rigoare în bugetul de stat se vor face în luna iunie.

Cert este că acești bani sunt prevăzuți în Bugetul de Stat pentru anul 2018, iar dintr-un răspuns oficial pentru ZdG, Ministerul Finanțelor aflăm că obiectul în cauză ar urma să fie construit din sursele donatorilor. Iată de ce Guvernul a propus, iar Comisia a acceptat redistribuirea sumei în cauză de la proiectele finanţate din surse externe.

Audit financiar pentru Proiectul de Susținere a Programului din Sectorul Drumurilor

La 30 martie, curent, Î.S. Administrația de Stat a Drumurilor a contractat compania de audit „MOORE STEPHENS KSC S.R.L.”, care ar urma să realizeze auditul financiar al Proiectului de susținere a Programului din sectorul Drumurilor, dar şi al Î.S.  Administraţia de Stat a Drumurilor pentru anul fiscal încheiat la 31 decembrie 2017. Pentru serviciul dat, ASD va achita suma de 277 950 de lei.

 

Sursa: tender.gov.md

Pentru realizarea reformei infrastructurii rutiere, Guvernul R. Moldova a intervenit către creditorii externi, solicitând oferirea asistenţei financiare întru implementarea unui program de stopare a degradării reţelei de drumuri, reabilitarea şi modernizarea infrastructurii de transport, în special a infrastructurii drumurilor, precum şi reabilitarea şi modernizarea unor secţiuni cheie ale drumului naţional. Proiectul se axează pe finanţarea serviciilor de reabilitarea circa 150 km de drum pentru următoarele porţiuni: Chişinău – Soroca – hotarul Ucrainei , Bălţi – Sărăteni,
Chişinău – Ungheni – Sculeni – hotarul României, Chişinău – Comrat – Giurgiuleşti – hotarul României.

Prin urmare, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Facilitatea Investiţională de Vecinătate a Uniunii Europene (NIF) au acceptat solicitarea Guvernului R. Moldova privind finanţarea Proiectului dat. Costul total al Proiectului constituie 181,2 milioane de euro, inclusiv împrumutul acordat de către BEI în valoare de 75 milioane de euro, împrumutul acordat de către BERD în valoare de 75 milioane de euro şi grantul oferit de către Facilitatea Investiţionalăde Vecinătate a Uniunii Europene în valoare de 31,2 milioane de euro.

În acest context, în noiembrie 2010 Guvernul R. Moldova şi reprezentanţii BEI au semnat un contract de finanţare în valoare de 75 de milioane de euro, pentru realizarea Proiectului de reabilitare a drumurilor din R. Moldova. Contractul a fost ulterior ratificat prin Legea nr. 79 din 21.04.2011. De atunci, data finală de disponibilitate a contractului de finanțare a fost modificată de două ori. Ultima modificare a fost făcută în februarie 2018, data fiind prelungită din 31 decembrie 2016 până la 31 decembrie 2018.

 

Citiți și:
Unde au ajuns miliardele externe destinate reabilitării drumurilor
(doc) Miliardele pentru drumuri, în conturile firmelor afiliate unor foşti sau actuali funcţionari