Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Nereguli și denaturări semnificative în…

Nereguli și denaturări semnificative în rapoartele financiare ale Primăriei or. Durlești

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat în cadrul ședinței din 27 februarie, curent, Raportul auditului rapoartelor financiare ale orașului Durlești, încheiate la 31 decembrie 2017. Echipa de audit a constatat denaturări semnificative și a stabilit că rapoartele financiare nu oferă o imagine corectă a situației patrimoniale și financiare.

Primarul or. Durlești, Eleonora Șaran a declarat, imediat după audierea concluziilor raportului că pentru remedierea observațiilor constatate de Curtea de Conturi au fost formate grupuri de lucru. Răspunsul „prea general” al primarului nu a fost pe placul președintelui Curții de Conturi, Marian Lupu, care a solicitat ca primarul, împreună cu echipa din cadrul Primăriei să se expună mai detaliat pe fiecare dintre neregulile depistate.

La runda de dezbateri, Violeta Andrieș, membru al Curții de Conturi a ținut să precizeze că autoritatea locală din or. Durlești a demonstrat lipsă de responsabilitate la elaborarea și aprobarea rapoartelor financiare.

„Dumneavoastră ați semnat rapoarte financiare, ați venit cu ele în fața Consiliului, în fața cetățenilor și faptul că auditul prezintă o opinie contrară înseamnă că aceste rapoarte nu oferă o imagine corectă. Sunt denaturări și ele sunt semnificative”, a declarat Violeta Andrieș, membru al Curții de Conturi.

Andrieș i-a adresat o întrebare contabilei Primăriei referitor la cheltuielile de reperație ale grădiniței în sumă de 920 de mii de lei, care în loc să fie capitalizate și respectiv, durata de funcționare a instituției să fie majorată, − au fost trecute la cheltuieli curente. În replică, contabila din cadrul Primăriei nu a putut explica motivul erorii, însă a declarat că este de acord cu decizia Curții de Conturi și neregulile depistate urmează să fie remediate.

Și alți membri ai Curții de Conturi au avut nelămuriri la rapoartele financiare prezentate de autoritatea locală de la Durlești.

„Cum s-a întâmplat așa că nu ați contabilizat undeva jumătate de milion de lei în ceea ce ține de stocuri materiale? Noi vorbim despre buget, despre banii publici, despre faptul că întotdeauna este insuficiență de bani publici pentru a satisface necesitățile comunității”, a întrebat Tatiana Cunețchi, membru al Curții de Conturi, care a conchis în urma explicațiilor oferite că dacă nu avea loc auditul, acești bani așa și nu aveau să fie contabilizați.

Auditul a constatat și faptul că Ministerul Finanțelor a alocat Primăriei or. Durlești transferuri cu destinație specială cu 700 mii lei mai mult decât ar fi trebuit.

Solicitată să explice, reprezentanta Ministerului de Finanțe a declarat că acest subiect nu ține de competența direcției pe care o reprezintă. Marian Lupu, președintele Curții de Conturi s-a arătat nemulțumit că la ședință a lipsit un reprezentant al Ministerului care ar fi putut răspunde la orice întrebare.

Deși primarul de Durlești, Eleonora Șaran susține că acești bani au fost utilizați pentru întreținerea celor trei grupe de creșă care s-au format în cadrul grădinițelor, un membru al grupului de lucru care a efectuat auditul susține contrariul:  „Cheltuielile pentru grupele de creșă au fost mai mici decât transferurile care au fost primite. În concluzie, suma de 700 de mii de lei nu a fost utilizată conform destinației”.

Concluziile raportului de audit

Auditul a determinat că, în cadrul primăriei or. Durlești nu a fost instituit sistemul de management financiar și control, fapt confirmat de: neidentificarea și neinițierea descrierii proceselor operaționale; nedefinirea și nedescrierea unor proceduri și acțiuni de control; lipsa activităților privind evaluarea și monitorizarea riscurilor, etc., ceea ce a influențat veridicitatea și plenitudinea informațiilor reflectate în rapoartele financiare auditate.

  • Valoarea mijloacelor fixe a fost denaturată cu suma de 266,1 mil. lei.
  • Denaturarea semnificativă a raportului financiar a fost determinată și de nerecunoașterea și neevaluarea terenurilor cu suprafața de 687,82 ha,  estimată de către echipa de audit în valoare de circa 444,1 mil. lei.
  • Lipsa informațiilor aferente valorii bazei impozabile a impozitului pe bunuri imobiliare și alte iregularități constatate de audit condiționează ratarea veniturilor în bugetul local din impozite pe proprietate.

Primăria orașului Durlești a raportat, ca subsidii acordate, cheltuielile pentru serviciile de salubrizare a străzilor principale din orașul Durlești, executate în anul 2017, în sumă de 938 mii lei de către ÎM „Regia Autosalubritate Durlești”. Potrivit prevederilor carului legal, salubrizarea și înverzirea localității este un serviciul public de gospodărie comunală, care urmează a fi transmis în gestiune directă sau delegarea gestiunii, în baza unui contract. Primăria nu dispune de un contract de delegare directă, nici de un contract de prestări de servicii cu ÎM „RAD”. Astfel nefiind clar ce servicii urmează a fi prestate de către ÎM „RAD”.

În ultimele luni, primarul orașului Durlești s-a evidențiat prin susținerea deputatului Constantin Țuțu în campania electorală pentru alegerile parlamentare care au avut loc pe 24 februarie, curent. Democratul a candidat pe lista electorală de pe circumscripția nr.33, care include și or. Durlești. Începând cu luna iunie 2018, Constantin Țuțu și-a atribuit reparația a cel puțin opt străzi din oraș și a apărut în numeroase poze alături de primarul orașului.

Contactată telefonic pentru a afla din ce surse sunt reparate drumurile din Durlești și care este aportul concret al deputatului democrat, Constantin Țuțu, Eleonora Șaran s-a arătat nedumerită că este telefonată referitor la acest subiect și ne-a sugerat să-i adresăm întrebările deputatului Constantin Țuțu. La insistența reporterului, am aflat că străzile sunt, de fapt, reparate din bani publici, iar deputatul Țuțu ar fi cel care „participă la discuțiile cu cetățenii, și convinge instituțiile publice responsabile să ofere finanțare”.