Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Cum Ministerul Economiei face lobby…

Cum Ministerul Economiei face lobby pentru deschiderea benzinăriilor duty free

Arhivă

În iulie 2018, deputatul neafiliat Vladimir Cernat a propus prin intermediul unui amendament introducerea unui articol nou în Codul Fiscal prin care să fie scutite de TVA, dar şi de accize, importul produselor petroliere. Amendamentul a fost votat în Parlament fără prea multe discuții, iar benzinăriile duty-free au devenit astfel lege în R. Moldova. Mold-Street scrie însă că un document publicat pe 6 februarie 2019, pe pagina Ministerului Economiei și Infrastructurii (MEI) arată că inițiativa de a permite vânzarea de produse petroliere în vamă fără plata accizelor și TVA aparține structurii conduse de Chiril Gaburici.

Documentul este un aviz la proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a destinațiilor vamale prevăzute de Codul Vamal al Republicii Moldova. Acest proiect stă de aproape un an de zile pe lista de așteptare a Guvernului și prevede ajustarea și completarea Regulamentului de aplicare a destinațiilor vamale.

Printre modificările promovate de Ministerul Finanțelor și Vamă se numără „instituirea magazinului duty-free amplasat în port și la bordul navelor”, precum și prevederi în partea ce ține de reglementarea barului și restaurantul duty-free la bordul navelor.

Ce se va întâmpla cu micul trafic de frontieră?

Ministerul Economiei a profitat de moment şi a propus de a completa punctul 365 din Regulamentul de aplicare a destinațiilor vamale cu textul: ”…iar produsele petroliere – în limitele capacității rezervorului mijlocului de transport cu care se traversează frontiera de stat”, fapt ce deschide uşa pentru deschiderea de benzinării în vamă.

Vitalie Iurcu, care este şi şeful Grupului de lucru pentru reglementarea activităţii de întreprinzător, care a discutat de câteva ori documentul, justifică propunerea prin faptul ea va putea contribui „la stimularea transporturilor transfrontaliere prin majorarea tranzitului prin Republica Moldova, inclusiv impulsionarea dezvoltării şi facilitării comerțului în regiune”.

Propunerea însă nu a fost acceptată de Ministerul Finanţelor şi Serviciul Vamal, care s-au opus vehement, criticând iniţiativa MEI.

„Modificarea respectivă va putea limita libera concurenţă şi aduce prejudicii bugetului de stat. Se vor crea condiţii favorabile pentru ca micul trafic de frontieră să se transforme într-un trafic mare cu produse petroliere”, se precizează în sinteză la proiectul Ministerului Finanțelor.

În situația când unei astfel de inițiative se opunea Ministerul Finanțelor, autorii au recurs la o stratagemă și au împins un proiect similar deputatului neafiliat Vladimir Cernat. Ziarul de Gardă scria anterior că amendamentul care a facilitat modificarea legislaţiei a fost propus de un deputatul Cernat, fiind votat în lipsa unei expertize anticorupţie, în lipsa dezbaterilor în plenul Parlamentului şi în lipsa unui aviz pozitiv al Guvernului. Ca tabloul să fie complet, legea a fost promulgată de preşedintele Igor Dodon fără ca acesta să-i cunoască esenţa. La două săptămâni după ce şi-a pus semnătura peste legalizarea business-ului cu produse petroliere în regim duty-free, Igor Dodon le spunea jurnaliştilor că acesta „e un subiect foarte suspect pentru că ar da posibilitate de contrabandă”. Ulterior purtătorul de cuvânt al președintelui, Maxim Lebedinschi, a declarat că șeful statului va veni cu un alt proiect de lege prin care va solicita abrogarea legii care legalizează comerțul cu carburanți în regim duty-free.

Pe 24 august 2018, amendamentele lui Cernat au intrat în vigoare. Impactul acestor modificări asupra bugetului de stat și asupra pieței petroliere nu a fost încă evaluat, dar realizarea inițiativei ar fi putut duce la prejudicii de miliarde, despre care avertiza și Ministerul Finanțelor, precizează Mold-Street.

De exemplu reprezentanți ai companiilor petroliere au calculat că fără TVA și accize un litru de benzină va costa cu 7 lei mai ieftin, iar litrul de motorina cu aproape 5 lei. Astfel la comercializarea a o mie de litri de benzină fără TVA și accize pierderile bugetului vor fi de 7.000 de lei, iar la un milion de litri – de circa șapte milioane lei.

Datele ANRE arată că în medie la o stație de alimentare cu carburanți din Moldova se comercializează pe an peste o mie de tone de produse petroliere, sau aproape 1,3 milioane de litri. Astfel, dacă se vor deschide 10 benzinării pierderile bugetului ar putea fi de aproape 100 de milioane lei.

Vladimir Cernat nu a dorit să spună cine i-a propus să vină cu o astfel de inițiativă, susținând că ”astfel de prevederi sunt și în alte state”, însă n-a putut să-și amintească în care anume.