Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Cum explică Ministerul Finanțelor aprobarea…

Cum explică Ministerul Finanțelor aprobarea proiectului legii bugetului de stat pentru 2019 fără consultări publice

Foto: seenews.com

Ministerul de Finanțe oferă cetățenilor opt zile pentru a formula și trimite opinii și sugestii asupra proiectului legii bugetului pentru anul 2019, în condițiile în care proiectul a fost deja aprobat de Guvern și urmează să fie remis la Parlament. Cabinetul de miniștri a aprobat proiectul la ședința de joi, 8 noiembrie, în aceeași zi în care documentul fost publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor și pe platforma particip.gov.md pentru dezbateri publice.

Contactată de Ziarul de Gardă, Drăgălina Drența, consultant principal în cadrul Serviciului de informare, comunicare cu mass-media și reprezentare a Ministerului Finanțelor, a explicat situația prin faptul că lucrul asupra proiectului de lege a început după finalizarea vizitei misiunii FMI în R. Moldova, care s-a încheiat pe 20 septembrie. Respectiv, din cauza volumului mare de lucru,  nu s-a reușit publicarea din timp a proiectului.  Totodată, instituția își dorește ca proiectul să fie aprobat până la finele mandatului actualului Parlament.

„A fost un volum foarte mare de lucru și din cauza vizitei întârziate a Fondului Monetar Internațional, care a avut loc în luna septembrie și care s-a încheiat la sfârșitul lunii septembrie, s-a început a lucra mai târziu. Asupra proiectului s-a început a lucra doar după negocierile cu FMI-ul. Până la urmă, oricum se pot face modificări pe parcurs”, a declarat Drăgălina Drența.

Misiunea FMI s-a aflat la Chișinău în perioada 13-20 septembrie, curent. Potrivit site-ului Guvernului, în această perioadă, echipa de experți a FMI a evaluat situația macroeconomică din R. Moldova, politicile bugetar-fiscale și monetare, prevederile bugetului de stat pentru anul 2019 și progresele înregistrate în sectorul bancar.

Pavel Filip: „Să nu lăsăm țara fără o Lege a bugetului aprobată la începutul anului 2019”

În deschiderea ședinței Guvernului din 8 noiembrie, premierul Pavel Filip a declarat că proiectul legii bugetului a fost elaborat în termeni record pentru a reuși aprobarea legii de actualul Legislativ.

„Pare-mi-se că va fi o dată record să venim în luna noiembrie cu proiectul de lege a bugetului, dar ne-am grăbit, așa cum am anunțat încă la începutul acestui an, astfel încât, atât timp cât este funcțional Parlamentul, până la sfârșitul lunii noiembrie, să reușim să aprobăm Legea bugetului. Să nu lăsăm țara fără o Lege a bugetului aprobată la începutul anului 2019, atunci când deja toate formațiunile politice vor fi în vâltoarea campaniei electorale. De asta colegii vor prezenta astăzi aceste proiecte, le vom dezbate și ulterior pe platforma parlamentară urmează să fie aprobate”, a declarat premierul Pavel Filip.

La ședința Guvernului din 8 octombrie au fost aprobate trei proiecte ce țin de anul bugetar 2019: proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2019, proiectul legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2019 și proiectului legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019.

Studiu internațional: Guvernul R. Moldova oferă publicului informații bugetare limitate

Particparea publicului la procesul bugetar, comparativ cu alte țări. Sursa: internationalbudget.org

Guvernul R. Moldova oferă publicului informații bugetare limitate − este concluzia Studiului privind transparența bugetară 2017 (Open Budget Study, OBS), făcut public la 31 ianuarie 2018. R. Moldova, inclusă în acest clasament pentru prima dată, a obținut un rezultatul de 58 de puncte din 100. Cel mai mic scor, 7 din 100 puncte, țara noastră l-a obținut la nivelul de participare al cetățenilor în procesul bugetar, ceea ce înseamnă că Guvernul nu reușește să implice cetățenii în procesul de elaborare a bugetului, în special, din cauza lipsei de instrumente și mecanisme eficiente, dar și valorificarea slabă a instrumentelor existente.

Una din recomandările pentru îmbunătățirea participării publicului, prezentate în Studiu, este organizarea audierilor legislative privind formularea bugetului anual, la care să poată participa membrii organizațiilor publice și societatea civilă.

 

Potrivit studiului „Actualizarea cadrului de transparență bugetară din Republica Moldova”, realizat de Centrul Analitic Independent Expert-Grup în ianuarie 2018, principala vulnerabilitate a cadrului legal privind transparența bugetară se referă la publicarea documentelor și materialelor înainte de a fi transmise către Guvern și după aprobarea de către Guvern.

„Cadrul de transparență general cuprinde câteva prevederi care pot fi interpretate diferit de către diferite autorități și, prin urmare, procesul de asigurare a transparenței în general este neuniform și instabil în implementare. (…) Este important ca, cadrul de reglementare să includă prevederi exprese privind publicarea pachetului de documente după consultare și avizare, pe pagina web a Ministerul Finanțelor (APC autoare în caz general) în momentul transmiterii către Guvern. La fel și după aprobarea de către Guvern, tot pachetul de documente să fie publicat pe pagina web a Ministerul Finanțelor (sau a Guvernului) odată cu transmitere acestuia către Parament. În cazul anumitor proiecte, anume așa și se întâmplă, însă nu de fiecare dată și nu pentru toate pachetele de documente”, se arată în studiul realizat de Expert-Grup.