Clubul IDEA: Un nou Acord cu FMI – Reforme vs Colapsul Finanţelor Publice

R. Moldova nu mai are un Memorandum cu FMI din anul 2013, iar contextul economic actual impune practic Guvernul la găsirea unor soluţii urgente pentru finanţări externe, iar semnarea unui nou Acord cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) este prioritară, fapt stipulat şi în Nota Informativă la Proiectul legii Bugetului pentru anul 2015.
Clubul IDEA se referă la urmatorul context în care Context problemele relațiilor cu FMI ar trebui soluționate:
1. Creştere economică de 4,6% în 2014, bazată pe:

deprecierea monedei naţionale
politica monetară ultrarelaxantă menţinută de BNM
2. Deprecierea semnificativă a monedei naţionale

3. Răcirea substanţială a relaţiilor economico-comerciale cu partenerii din Est (Ian-feb Exporturile către CSI: -46%), condiţionate de:

deprecierea monedei naţionale
politică monetară ultrarelaxantă menţinută de BNM
Embargourile ruseşti, instituirea de taxe vamale, recesiunea din Rusia
Războiul din Ucraina
Deprecierea valutelor din Belarus şi Kazahstan
4. Vulnerabilităţile extreme din sectorul financiar-bancar:

Scoaterea din ţară a unor sume imense de bani de la Banca de Economii, Banca Socială şi Unibank şi instituirea procedurii de la administrare specială la băncile date
Înăsprirea politicii monetare de către BNM şi în consecinţă costuri prohibitive la credite pentru mediul de afaceri
5. Aşteptări inflaţioniste de 2 cifre (IPC de la începutul anului în Ian-Mar: +3,9%):

Cereri de majorări de preţuri la energie şi gaz de aproximativ 50%
Politica bugetar-fiscala de creştere a mai multor ipozite va genera unele creşteri de preţuri
6. Presiune mare pe Buget

Execuţie bugetară modestă ca rezultat al restrîngerii consumului şi importurilor
Deficit bugetar finanţat aproape exclusiv din VMS la costuri enorme (18-20%).
Posibile reforme stringente condiţionate de FMI pentru semnarea unui nou Acord.
Resursele posibile obţinute de la FMI sunt direcţionate către suplinirea rezervelor valutare şi suport bugetar. Autorităţile au proiectat bugetul pentru acest an cu ideea agreării unui Acord pentru că în nota informativă a proiectului Bugetului de stat se precizează: Lipsa unui astfel de program ar putea periclita obţinerea suportului bugetar extern de 2.238 milioane de lei (116 milioane de dolari), prevăzut în proiectul bugetului de stat, dintre care 896,8 milioane de lei (46,5 milioane de dolari) sunt granturi, iar 1.341,4 milioane de lei (69,5 milioane de dolari) sunt împrumuturi.

Membrii Clubului IDEA anticipează ca cele mai importante condiţionări de reforme ale Fondului ar putea fi:

Eliminarea vulnerabilităţilor din sectorul bancar
: lichidarea a cel puţin 2 (Banca Sociala şi Unibank) din cele 3 bănci aflate sub administrare specială, o anchetă transparentă privind scoaterea banilor din ţară cu măsuri concrete de returnare a acestora, precum şi fortificarea cadrului regulator
Aplicarea noii Legi a finanţelor publice locale pentru toată ţara începînd cu anul viitor
Optimizarea şi eficientizarea activităţii autorităţilor publice centrale (ministere şi instituţii subordonate) pentru a putea realiza măsurile de politici prevăzute în matricele de politici pe fiecare program de suport bugetar în parte
Reformarea sistemului de pensii – egalarea vîrstei de pensionare femei-bărbaţi şi/sau eventual majorarea acesteia, indexarea regresivă a pensiilor (pensiile maimici indexate mai mult şi invers)
Eliminarea unor primării în funcţie de un plafon minim de locuitori instituit per fiecare comunitate
Oferirea mai multor pîrghii Ministerului Educaţiei pentru gestionarea domeniului învăţământului, inclusiv la nivel local
Reforma justiţiei pentru oferirea unui cadru corect şi favorabil mediului de afaceri
Ce se întîmplă dacă un Acord cu FMI nu este agreat?
1. Utilizarea resurselor interne – colaps al finanţelor publice şi amplificarea recesiunii:
ratarea altor finanţări externe, inclusiv nerambursabile,
absorbirea de către stat a resurselor bancare destinate pentru mediul de afaceri,
blocarea mai multor cheltuieli investiţionale,
ratarea unor investiţii străine
2. Găsirea unor finanţări alternative – acord bilateral (China, Rusia) sau apelarea la resursele instituţiilor alternative la Banca Mondială şi la FMI, structuri create de statele BRICS.
de regulă, finanţările date nu presupun asumarea de către Guvern a unor angajamente de reforme.
asemenea abordare ar putea conduce inclusiv la renunţarea la vectorul european


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *