Bilanțul primului an de implementare a mecanismului 2%

Anul 2017 a fost primul an în care, în Republica Moldova, persoanele fizice plătitoare de impozite au avut oportunitatea de a redirecționa 2% din impozitul lor pe venit către o organizație necomercială sau o entitate religioasă. Doar 1,7% dintre contribuabilii care aveau dreptul de a desemna au ajuns să-şi exercite acest drept și doar 6,6% din suma totală posibilă de a fi redirecționată procentual a fost desemnată. Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM) a făcut o analiză privind rezultatele primului an de implementare a mecanismului.

Lista organizațiilor înregistrate în primul an de implementare a mecanismului 2%, curpinde 484 organizații necomerciale (413 asociații, fundații și instituții private și 71 culte religioase și părți componente). Doar 302 din ele (circa 62%) au primit desemnări procentuale:

  • 86% (260) ONG-uri
  • circa 14% (42) – entități religioase.

Numărul total al organizaților înregistrate la mecanism în primul an reprezintă aproximativ 5% din numărul total de organizații necomerciale înregistrate în Republica Moldova.

În 2017, 21 204 de contribuabili au redirecționat 4 140 868 lei (circa 244 588 dolari sau 210 090 euro) către organizațiile beneficiare. Ei reprezintă aproximativ 10% din numărul total al contribuabililor care au depus declarațiile cu privire la impozitul pe venit în termen (perioada 1 ianuarie – 2 mai 2017). În medie, în 2017, fiecare contribuabil a desemnat suma de195 de lei.

Circa 24% din numărul de desemnări și 32% din suma desemnată (1 319 624 lei) au fost invalidate

Doar 68% din suma desemnată de către contribuabili a ajuns către organizațiile beneficiare (2 821 243 lei (circa 166 642 dolari sau 143 138 euro). Circa 24% din numărul de desemnări și 32% din suma desemnată (1 319 624 lei) au fost invalidate, motivul principal fiind prezența datoriilor la impozitul pe venit, neachitate de contribuabili pentru anul curent sau anii precedenți.

Sursa: Raportul „Un an de la implementarea mecanismului 2%”, CRJM

Numărul mare de desemnări nevalidate pe motiv de prezență a datoriilor la impozitul pe venit arată că sunt necesare măsuri de verificare anticipată a datoriilor și modalități de achitare al acestor sume la buget, dar și de informare post-factum a contribuabililor despre validarea sau nevalidarea desemnărilor de către autoritatea fiscală.

Beneficiarul celei mai mari sume primite −  AO a Veteranilor și Pensionarilor MAI din R. Moldova.

După validarea desemnărilor, 90% din sume au revenit ONG-urilor (2 543 114 lei), iar 10% – entităților religioase (278 129 lei). Cea mai mare sumă primită de o organizație în 2017 a fost de 1 374 555 lei(81 190 dolari/69 739 euro), ceea ce reprezintă 49% din suma totală validată. Beneficiarul acestei sume este Asociația Obștească a Veteranilor și Pensionarilor Ministerului Afacerilor Interne din Republica Moldova.

Potențialul mecanismului 2% în R. Moldova

Totalurile primului an arată că există încă mult loc de creștere pentru acest instrument de finanțare indirectă a organizațiilor necomerciale și entităților religioase de către stat. În 2017, doar 1,7% dintre contribuabilii care aveau dreptul de a desemna au ajuns să-şi exercite acest drept și doar 6.6% din suma totală posibilă de a fi redirecționată procentual a fost desemnată.

Sursa: Raportul „Un an de la implementarea mecanismului 2%”, CRJM

Mecanismul 2% nu este suficient pentru a asigura sustenabilitatea financiară a sectorului non-profit. Sumele finale primite de beneficiari sunt modeste. Experiența altor state în care mecanismul funcționează de mai mulți ani ne arată că beneficiile majore ale Legii 2%, cel puțin în primii ani de implementare, sunt mai mult de natură non-financiară, întrucât sporesc comunicarea organizației cu publicul său țintă, oferă experiență de desfășurare a campaniilor de informare și recunoaștere organizațiilor non-guvernamentale.

Recomandări

Pentru dezvoltarea mecanismului sunt necesare măsuri constante de informare și promovare a mecanismului, atât din partea organizațiilor beneficiare, cât și din partea autorităților. Mai jos găciți câteva dintre recomandările propuse de CRJM:

  • este nevoie să fie publicată mai multă informație accesibilă pe paginile web ale autorităților implicate în implementarea mecanismului 2%;
  • este necesară organizarea campaniilor de informare și promovare a mecanismului 2% atât la nivel național, cât și local de către organizațiile beneficiare și de către autorități;
  • Ministerul Finanţelor să completeze Regulamentul 2% cu obligaţia expresă a autorităţii care înregistrează organizaţiile în Lista beneficiarilor 2% de a notifica organizaţia deja înregistrată în listă despre prezenţa datoriilor, cu acordarea unui termen pentru remedierea neajunsului, până la excluderea acesteia din Lista beneficiarilor 2%;
  • Serviciul Fiscal de Stat să instruiască angajaţii, pentru a comunica persoanelor fizice contribuabili despre posibilitatea de a direcţiona procentual unei organizaţii din Lista beneficiarilor 2% şi de a nu completa rubrica privind desemnarea procentuală din declaraţia CET15 fără indicaţia contribuabilului persoană fizică;
  • Ministerul Finanţelor să modifice declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei fizice CET15, astfel încât să permită efectuarea desemnărilor procentuale de către persoanele care practică activitate profesională şi de întreprinzător;
  • Serviciul Fiscal de Stat să informeze contribuabilii ale căror desemnări procentuale au fost sau nu validate;
  • aplicarea unor măsuri de prevenire pentru evitarea anulării desemnărilor procentuale pe motiv de prezenţă a datoriilor la impozitul pe venit al contribuabililor;

Citiți raportul integral aici 

Raportul a fost elaborat în cadrul proiectului „Promovarea mecanismului 2% în Republica Moldova” implementat cu suportul Centrului European pentru Drept Necomercial (ECNL) și FHI360 Moldova și posibil datorită ajutorului generos al poporului american, oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID).


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *