Principală  —  Ştiri  —  Diverse   —   Matei Vișniec – dramaturgul care…

Matei Vișniec – dramaturgul care a înfruntat interdicțiile regimului totalitar

În perioada 25-28 martie 2016, vor fi marcate Zilele Matei Vișniec la Chișinău „De la Cehov la Vișniec”.

„Matei Vişniec face parte din categoria mai rar întâlnită la noi a autorilor talentați care au un caracter puternic şi ştiu să-şi administreze harul. Şi-a clădit destinul cu tenacitate, înfruntând obstacolele cenzurii, interdicţiile regimului totalitar, vicisitudinile exilului şi învăţând la maturitate limbi străine în care scrie la fel de măiestrit ca în limba română. El a reuşit nu doar să se facă auzit în mediile literare şi teatrale din România şi din Franţa, ci să devină un autor de referinţă în cele două culturi. Este nu doar un nume, ci un renume. Matei Vișniec este al doilea autor dramatic român, după Eugene Ionesco, care s-a impus în dramaturgia şi teatrul francez”, îl caracterizează Valeriu Matei, directorul Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” la Chişinău.

La rândul său, Alexandru Grecu, președinte al UNITEM, director artistic al Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale, vine să aprecieze rolul și influența fastă a dramaturgului român-bucovinean asupra teatrului din R. Moldova: „Valorificarea scenică a dramaturgiei lui Matei Vișniec a fost definitorie pentru teatrul basarabean, aceasta fiind unica opțiune corectă, cea de înnoire, modernizare a metodelor și mijloacelor de expresie artistică. Teatrul nostru, abia eliberat din cătușele realismului socialist, avea o necesitate stringentă de deschidere, de descoperire a unor noi orizonturi și valențe artistice. Piesele lui Matei Vișniec au contribuit plenar la educarea unei noi generații de regizori și actori, ne-au permis să ne sincronizăm efectiv cu mișcarea teatrală din România și cea europeană, în general”.

Programul celor 4 zile, pe parcursul cărora se vor derula evenimentele, include:
Lansarea Zilelor Matei Vișniec la Chișinău: „De la Cehov la Vișniec”; Autograf Matei Vișniec (lansări de carte, sesiune de autografe), Expoziție de pictură Omul din Cerc a artistului plastic Dragoș Pătrașcu; Matei Vișniec în dialog cu dramaturgii din Republica; Spectacolul Angajare de clovn de Matei Vișniec; Discuții cu trupa de actori – la Teatrul Național Satiricus Ion Luca Caragiale, Sala mare, Sala mică, Foaier (25 martie 2016);

Spectacolul Opt nopți și jumătate de Matei Vișniec; Discuții cu trupa de actori – la Teatrul Alexei Mateevici, Sala mică (26 martie 2016);

Spectacolul Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal de Matei Vișniec; Discuții cu trupa de actori – la Teatrul Eugene Ionesco, Sala mare (26 martie 2016);

Spectacol lectură a trupei teatrale Casa Actorului: Artur, osânditul de Matei Vișniec; Discuții cu trupa de actori – la Teatrul Național Satiricus Ion Luca Caragiale, Sala mică (27 martie 2016);

Spectacolul Frumoasa călătorie a urșilor panda de Matei Vișniec; Discuții cu trupa de actori – la Teatrul Geneza Art, Sala mare (27 martie 2016);

Spectacolul Cabaretul cuvintelor de Matei Vișniec, Teatrul Vasile Alecsandri, Iași – la Teatrului Național Mihai Eminescu, Sala mare (27 martie 2016);

Spectacol lectură al studenților AMTAP: Omul din care a fost extras răul de Matei Vișniec la Academia de Muzică, Teatru si Arte Plastice (28 martie 2016).

Șirul evenimentele va culmina cu Gala Premiilor UNITEM – 2016, care va avea loc în seara zilei de 28 martie la Teatrul Național Mihai Eminescu. În cadrul acestei gale, care este una deosebită, Uniunea Teatrală din Moldova marcând în anul 2016 un frumos jubileu – 70 de ani de la fondarea sa, lui Matei Vișniec i se va înmâna Premiu de Excelenţă. Un premiu acordat unei personalități deosebite, un mare autor român, a cărui dramaturgie a fost definitorie pentru teatrul basarabean, contribuind plenar la înnoirea, modernizarea metodelor și mijloacelor de expresie artistică, la descoperirea unor noi orizonturi și valențe artistice, la educarea unei noi generații de regizori și actori. Creația sa ne-a permis ca să ne sincronizăm efectiv cu mișcarea teatrală din România și cea europeană, în general, să privim și să concepem teatrul contemporan într-o dimensiune artistică nouă, modernă, insolită, complexă.

Foto: bucurestifm.ro