Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Raport Promo-LEX: Ce cadouri electorale…

Raport Promo-LEX: Ce cadouri electorale au oferit partidele în ultima lună

Foto: Facebook/Partidul Șor

Promo-LEX a publicat cel de-al doilea raport de monitorizare al alegerilor parlamentare. Observatorii semnalează că mai mulți concurenți electorali organizează evenimente ce pot fi calificare drept oferire de cadouri în perioada electorată. Printre acestea se numără cadouri de Revelion, bunuri materiale, dar și ajutoare sociale.

Potrivit Promo-LEX, în contextul desfășurării alegerilor parlamentare în baza sistemului mixt, se atestă un un activism sporit al anumitor concurenți deja înregistrați sau potențiali concurenți. Astfel, în utlima lună au fost constatate un număr de circa 280 de evenimente, dintre care circa 100 (35%) pot fi calificate drept oferire de cadouri în perioada electorală. În activitățile respective au fost implicate PSRM (42 cazuri), PPȘ (41) și PDM (17).

Potrivit observatorilor Promo-LEX, în perioada de până la înregistrarea grupurilor de inițiativă pentru colectarea semnăturilor, cel puțin 3 potențiali concurenți electorali (PDM, PPȘ, PSRM) au efectuat cheltuieli pentru organizarea a 14 campanii de caritate, 13 festivități cu ocazia sărbătorilor de Revelion, 7 concerte, 2 mese festive, o excursie. Cel puțin 7 moderatori, 22 animatori, 23 artiști au fost implicați în activitățile respective. MO Promo-LEX a estimat un cuantum de cel puțin 3 766 917 lei, mijloace financiare care au adus dividende politice și electorale, nefiind incluse în contul Fond electoral. Totuși, potrivit cadrului legal existent, aceste cheltuieli obligatoriu urmează a fi raportate în rapoartele finale ale partidelor respective pentru anul 2018.

Cheltuielile pentru evenimente publice constau din onorariile artiștilor, moderatorilor, animatorilor, costurile de închiriere a spațiului, scenă, lumini, sonorizare, efectele pirotehnice etc., a donațiilor materiale oferite în cadrul acestor evenimente și a produselor alimentare consumate. Pentru calcularea cheltuielilor pentru evenimente/concerte cu tentă electorală, a fost luată drept bază de calcul înmulțirea onorariului fiecărui artist (tariful de piață) care a evoluat pentru un anumit potențial concurent la timpul de facto lucrat per eveniment.

PPȘ – cel puțin 6 concerte, 6 festivități de Revelion, o tombolă pentru cetățenii din diasporă, două campanii, printre care „Dăruiește căldură”, întruniri cu membrii de partid și donații materiale. Costurile estimate sunt de cel puțin 3 320 494 lei.

PSRM – cel puțin 8 campanii de caritate, 3 concerte, 2 festivități pentru copii și donații materiale. Costurile estimate sunt de cel puțin 270 193 lei.

PDM – cel puțin 3 festivități tematice de Revelion pentru copii organizate de compania „Panda Kids”, 2 mese festive pentru cel puțin 300 persoane, întruniri cu angajații mai multor întreprinderi, o excursie la Mileștii Mici a cadrelor didactice și o donație materială pentru 10 elevi ai L.T. „Mihai Eminescu” din Florești. Costurile estimate sunt de cel puțin 176 230 mii lei.

Totodată, Promo-LEX a constatat implicarea a două fundații de caritate, „Din Suflet” și “Miron Șor”, în activitățile cu tentă electorală a potențialilor concurenți electorali din partea partidului PSRM și PPȘ, mai cu seamă, acestea au finanțat indirect activitățile de promovare a acestora.