Principală  —  Ştiri  —  Justiție   —   Curtea de Apel a decis…

Curtea de Apel a decis examinarea dosarului privind concesionarea aeroportului

Curtea de Apel Chișinău a satisfăcut miercuri cererea președintelui partidului liberal-reformator Ion Hadârcă și a decis să examineze acțiunea acestuia împotriva Guvernului Republicii Moldova, care în 2013 a dat în concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău.

Potrivit avocatului Ana Ursachi, până la ora actuală toate instanțele de judecată au respins cererea lui Ion Hadârcă, iar acum Curtea de Apel a dispus „examinarea cauzei în fond la 11 noiembrie”.

Curtea de Apel Chișinău a decis examinarea cauzei, după ce a amânat-o în mai multe rânduri: la 17 martie, 3 iunie, 1 iulie și 6 august 2015. Toate ședințele au fost pichetate de membrii și simpatizanții PLR.

Amintim că în vara anului 2013, deputații de atunci ai Partidului Liberal Reformator au acționat în judecată Guvernul pentru faptul că a dispus într-o formă netransparentă concesionarea Aeroportului. Drept bază a acestei decizii a servit ultima ședință din 29 mai 2013 a Guvernului demisionar, care ar fi luat hotărârea de concesionare a principalului obiectiv strategic al Republicii Moldova, în afara competențelor.

Deputații liberal-reformatori au sesizat în septembrie 2013  mai întâi Curtea Constituțională la subiectul constituționalității acțiunilor Guvernului. După o decizie favorabilă anulării tranzacției ilicite, Curtea Constituțională a luat o pauză și a respins sesizarea. Tot în 2013 problema a fost atacată de către PLR în instanțele de drept comun ale Republicii Moldova.

L a 1 iulie amânarea a fost explicată prin faptul că reprezentanții Guvernului, care trebuiau să motiveze hotărârea luată atunci, nu puteau face acest lucru, întrucât Executivul interimar avea atribuții reduse.Ulterior, ședința din 6 august a fost amânată la cererea avocatului companiei care a luat în concesionare Aeroportul. Motivul a fost examinarea de către părți a Referinței Guvernului Republicii Moldova semnată de prim-ministrul Valeriu Streleț.

Într-un apel către public de a picheta sediul CA, publicat pe o pagină de socializare, liberal-reformatorul Valeriu Saharneanu a scris: „Până acum Guvernul a ținut partea beneficiarului afacerii obscure și a tot cerut de 4 ori amânarea ședinței. Să vedem comportamentul Executivului nostru astăzi, în condiția când a declarat că are „mâinile dezlegate”. Vedem dacă și-a dezlegat și voința, ca să nu mai amintesc de conștiință. Alături de devalizarea de miliarde a sistemului bancar, dosarele Aeroportului Internațional Chișinău și a Băncii de Economii, tergiversate în instanțe, scot în prim-plan esența criminală a statului oligarhic și a componentelor politice ale acestuia.”

Precizăm că în mai 2013, Guvernul a dat în concesiune Aeroportul Chișinău pentru 49 de ani, unei firme din Federația Rusă. Compania „ AVIA INVEST”, care l-a preluat, s-a angajat să modernizeze pista, terminalul și parcarea. Presedintele Consiliului de Administratie al companiei este Ilan Shor.

În același timp, premierul Valeriu Streleț a anunțat luni, 19 octombrie, că firma concesionară a Aeroportului nu și-a îndeplinit angajamentele asumate, iar de aici rezultă că ar putea fi reziliat contractul semnat anterior – decizie care ar însemna pierderi uriașe pentru compania „ AVIA INVEST” care a luat în concesiune Aeroportul.

„Vreau să anunț că comisia care a analizat situația de la aeroport a finalizat raportul. Decizia este că concesionarul nu și-a îndeplinit pe deplin angajamentele sale. Nu au fost făcute investițiile necesare, dar și capitalul minim al concesionarului pe care trebuie să le aibă la moment este insuficient, conform condițiilor contractuale. O altă încălcare este și evaluarea volumului real al lucrărilor efectuate la aeroport, din cauză că lipsește documentația referitor la aceste lucrări. La fel este un aspect importnat este și experiența pe care trebuie să o aibă concesionarul, sau compania, aceasta, „AVIA INVEST” a apărut nu știu de unde.”, a declarat premierul.

Până la 6 noiembrie, Comisia specială a guvernului va prezenta recomandările definitive cu privire la raționalitatea sau iraționalitatea desfacerii contractului de concesiune.

La momentul concesionarii, Aeroportul Chisinau a avut in 2012 un profit de 16 milioane de lei. Până în prezent, a fost dată deja în exploatare o parcare multietajată, se apropie de sfârșit lucrările de extindere a aerogării, este în toi reconstrucția aerodromului.

Anterior, șeful companiei „AVIA INVEST”, administratorul aeroportului din Chișinău, Petru Jardan a declarat că în toți anii de independență a Republicii Moldova în dezvoltarea acestui important obiectiv au fost investiți doar 10-12 milioane de dolari, pe când „AVIA INVEST”, în aproximativ doi ani, a făcut de patru ori mai multe investiții. Potrivit lui, în 2012, suma totală a impozitelor transferate în bugetul de stat de ÎS AIC a constituit 38 milioane lei, iar în 2014 compania „AVIA INVES” a transferat impozite în sumă de 70 milioane de lei.

În urma concesionării, firma beneficiară este cea care primește dividentele. În schimb, în bugetul de stat ajunge redeventa concesionării, adică doar unu la sută din venitul din vânzări al aeroportului.

Sursa foto: trm.md