De ce www.theparliament.com a retras un text despre Moldova?

Miercuri, 13 martie, portalul www.theparliament.com a publicat un text despre R.Moldova întitulat „UE solicitată să regândească finanţarea corupţiei în Moldova”. Articolul a fost publicat la rubrica ştiri, deşi nu întrunea criteriile unei ştiri jurnalistice.

După ce ZdG şi „Cartier European” au cerut explicaţii unor instituţii şi oficiali europeni cu privire la conţinutul neargumentat al acestui text, articolul a fost retras completamente de pe pagina web a Parlamentului UE. Între timp „ştirea” a fost tradusă şi publicată de câteva instituţii media din Moldova.

 

Revista on-line www.theparliament.com este un portal informaţional al instituţiilor UE cu sediul la Brussel. Articolul „UE solicitată să regândească finanţarea corupţiei în Moldova” a fost plasat la rubrica ştiri, chiar dacă textul cu pricina nu avea elemente ale unei ştiri clasice şi profesioniste. În text se vorbea despre fenomene foarte importante cum ar fi corupţia în Moldova, traficul de fiinţe umane şi migraţia ilegală şi modul în care acestea ar afecta UE, dar fără să se facă vreo referinţă la instituţii, experţi, specialişti care ar explica aceste riscuri. Mai mult, singurul citat din acest text este atribuit unei persoane anonime de la un think tank din Polonia, EaP, care ar declara pentru Martin Banks, autorul „ştirii” din 13 martie 2013: „ De ce UE aruncă atâţia bani întro gaură neagră a corupţiei, când sunt atâtea de făcut pentru înseşi statele membre ale UE?”.

Reporterul ZdG a accesat pagina web a acestui think tank www.easternpartnership.org . Vizitatorii acestei pagini  sunt anunţaţi chiar de la deschidere că „De la 1 iunie 2012 conţinutul portalului nu este reînoit, dar rămâne disponibil pentru toţi doritorii”. Reporterul ZdG a solicitat în scris, prin e-mail, opinia organizaţiei despre modul în care a fost citată de către www.theparliament.org, dar nu a primit deocamdată nicun răspuns.

Modul în care textul citat abundă în acuzaţii grave, inducând cititorilor europeni fobia că Moldova ar aduce riscuri prin imigranţi criminali şi ilegali, dar fără ca ipotezele să fie probate, în mod jurnalistic, cel puţin prin declaraţii şi citate ale unor experţi care confirmă aceste probleme, ne-a creat dubii. De asemenea, pare suspect faptul că sunt citate persoane anonime din instituţii nefuncţionale fără să fie explicat acest lucru.

Cu toate acestea, câteva instituţii media din R.Moldova au preluat integral acest articol, tradus în română. Mai întâi acesta a fost publicat pe pagina web publika.md, apoi pe pagina web a ziarului Timpul, dar şi pe www.civic.md.

ZdG a considerat tema abordată în acest articol de maximă importanţă pentru public, dar modul neargumentat de prezentare a acestei „ştiri” ne-a făcut să solicităm opinia mai multor instituţii europene şi persoane care cunosc instituţiile UE şi media din Brussel. Contactată de ZdG, Ludmila Bulgar, jurnalistă stabilită la Brussel, managera a proiectului „Cartier European”, s-a arătat surprinsă de stilul articolului, şi a contactat la rândul său mai mulţi experţi, dar şi ofciali europeni, inclusiv serviciul de presă al lui Stefan Fule, pentru a comenta acest produs. Discuţii aprinse cu privire la calitatea acestui produs au fost lansate şi pe Facebook.

În timp ce erau colectate opiniile, peste câteva ore, textul original de pe www.theparliament.com a fost retras, dar fără niciun fel de explicaţii. Ulterior, şi www.civic.md a anunţat retragerea textului.

De asemenea, ZdG a solicitat autorului acestui text publicat în „The Parliament”, Martin Banks, dar şi editorilor lui, să explice care a fost rostul publicării acestui articol pentru câteva ore şi de ce anume a fost retras. Până la această oră redacţia nu a primit niciun răspuns.

Acesta este linkul la articolul care a fost sters: http://www.theparliament.com/latest-news/article/newsarticle/eu-urged-to-rethink-funding-for-corrupt-moldova/#.UUG4JdY0zId

Update: Titlul initial al articolului din ZdG a fost “De ce pagina web a UE a retras un text despre Moldova?”. Dupa mai multe verificari am constatat ca editia electronica a revistei The Parliament este editat de o firma inregistrata in Marea Britanie.

ZdG

 

 

 


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

13 comentarii

  1. Nicu

    Sunteti profesionisti. Bravo voua! Nu pot spune acelasi lucru despre ziarul Timpul. Or, aceasta publicatie , aflata in slujba apostolului Satanei (Plahotniuc) si a acolitilor acestuia, a devenit, de vreun an si ceva incoace, un deseu de referinta al tuturo-lora, un culb de vidme si scorpioni. De la inclestatul in razboi de gherila -invechitul in zile rele si imbeznicitul luminii – Costache Tanase n-auzi decat “bucurie de-ale nebunului”. Caz patologic, cu alte cuvinte! Numai mismasuri, numai dihonie, numai dusmanie personala. Numai razCum s-ar zice: eminentul alienat nu se vindeca pentru ca nu ii lasa specialistii.

  2. cerberus

    articoulul a fost inlaturat de pe pagina web a publicatiei The Parliament… DAR SE REGASESHTE in o multime de blogusoare si site-uri infomrationale “generic”…. cred ca nu va trece mult timp (fiind mestecat / dezbatut de populatie) pina nu va fi publicat repetat sau Comentat de un portal de stiri cu renume….
    tactica de denigrarea RM?… sau totusi ADEVAR ce nu trebuie sa iasa la iveala??

  3. LB

    Cerberus, iti multumesc pt interesul pe care i lporti aticolului, dar ca sa nu revin asupra tuturor detaliilor, un lucru este imortant de spus inca o data: articolul respectiv a facut raul, cum spui, pt ca a fost preluat de toti ziaristii lenesi, singura care si-a pus intrebari a fost Alina Radu pt ca a ramas mirata d ecalitatea proasta a articolului, nu de faptul ca acesta ar fi critic pur si simplu. Articolul nu intruneste nicio norma jurnalistica, asta este sensul, daca era cazul, am fi avut nume de experti, nume de rapoarte, nu “un raport al OSCE”, cu raportul cutarica… al OSCE, nu expert EaP Community care nu exista, ci un expert real, ca de ex EaP Index experts, cu nume, pt ca astea sunt acuzatii grave, timpul poate fi dat in judecata de Moldova pentru denigrare, dar cine ar etimp si bani pt asta? iata cateva din formularile folosite de autor, care de altfel pare a fi unul experimentat, avand in vedere celelalte articole semnate d eel, dar de fapt portalul respectiv este citat de toata lumea ca respectabil, deci aici e marea nedumerire: cum un portal respectat de parlamentarii UE ajunge sa manipuleze, pt ca faptul ca l-au retras este un mia culpa partial, pt ca raul e facut deja. Dar de ce un autor cu experienta, “senior”, isi permite sa semneze un astfel de articol sara sa-mi puna intrebari? La nici un moment nu i-a venit ideea “dar eu ce scriu dom’le aici”, peste 9 paragrafe, avea timp. Mai asteptam rapsunsul, iei ne-au promis ca articolul revine pt ca cica, ne-a zis autorul, “lucrez la el”. De atunic nimic! CIne l-a platit sa bage asa o prostie si sa agite spiritele?

  4. LB

    Eu sunt sigura ca articolul nu este scris de autorul care si-a pus numele, este imposibil, uitati-va ce stil, asta n-a fost l ascoala jurnalismului, adica cel care a scris, nu cel care a semnat:

    “eastern partnership community (EaP”), “According to EU sources”, “Recent opinion polls”, “EU experts say”, “Some experts express fears”, “Concern has also been raised by another group, the association for participatory democracy, a public, nongovernmental organisation based in Moldova, “It says”, “A recent OSCE report…”, but which ones exactly?

  5. cerberus

    stimata LB, totusi… cel mai mult v-a infuriat ce? ca nu sunt prezentate sursele sau ca sunt denaturate FAPTELE si ceea ce este scris ABSOLUT SI INTRUTOTUL NU SE APLICA realitatii din Moldova?
    “figures that are not justified, facts that are not true”–sumele de bani fagaduite Moldovei prin participarea la Parteneriatul Estic au crescut, e adevarat; Guvernul Poloneie a organizat un grup de instruire p/u specialistii insitutiilor financiare din RM in scopul educarii acestora asupra tacticilor de cprevenire si contracarare a atacurilor financiare;
    situatia politica actuala s-a creata anume din cauza Fraudelor si Coruptiei de toate nivelele….
    so my question is … WHAT STATEMENTS ARE NOT ACCURATE? WHAT FACTS ARE NOT TRUE?

  6. LB

    Wikipedia a fost probabil folosita si de autorul articolului, sursa pt diletanti. Nu ma mira reactia dumneavoastra, pt ca nici unii ziaristi din moldova nu si au pus intrebari desi este meseria lor.

  7. LB

    Cerberus, iata si mia culpa de la TheParliament::

    Dear Ms Bulgar,

    Thanks for your message.

    We accept that perhaps the article was lacking in balance, so we are now in close contact with the Moldovan prime minister’s office and will be looking at this issue in more depth.

    We have removed the article from the site while we are discussing the issue of corruption with the Moldovan authorities.

    We now have an interview scheduled with the Prime Minister on Monday, and will publish his comments on our site. We will also cover the discussions on the ‘Financing the Eastern Partnership’ public hearing in the European parliament next Wednesday.

    Best regards,

    Brian Johnson
    TheParliament

  8. Cerberus

    nu am primit raspuns/obiectii argumentate la ultima mea intrebare–FAPTELE si ceea ce este scris ABSOLUT SI INTRUTOTUL NU SE APLICA realitatii din Moldova?

    iar articolul despre Bradley Manning…speram sa-l intelegeti..daca v-ați auto proclamat jurnalista de Investigatii

  9. LB

    autoproclamata este Transnistria :), eu sunt ziarista fara aprobarea oricarui redactor. Articolul este contestat in forma sa si se pare ca cei d ela TheParliament lucreaza la articol pentru a-l mobila cu adevarati experti si adevarate think-tank-uri, nu ca cele pe care le mentionase ei, adica inventate. Nu e treaba mea sa confirm, e treaba celor care au scris sa -si faca treaba, eu o fac pe-a mea. Majusculele nu pun accentul pe nimic, decat pe lipsa dumneavoastra de imaginatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *