Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Tur gratuit pe locurile sfinte…

Tur gratuit pe locurile sfinte şi două zile de închisoare în Israel

Larisa Negru şi Gheorghe Ursu au plecat spre locurile sfinte din Israel la 6 noiembrie, într-un tur gratuit, oferit de o agenţie de turism din R. Moldova. Pe aeroportul din Tel Aviv, însă, au fost reţinuţi fără explicaţii, fiind plasaţi în condiţii umilitoare într-un penitenciar. După două zile, poliţiştii i-au escortat spre casă. Aici, compania turistică, Agenţia Turismului, MAEIE, Ambasada Israelului spun că nu pot să intervină şi să ajute cetăţenii, în cazul în care Ministerul de Interne al Israelului a decis că cei doi turişti pot fi imigranţi clandestini.

Larisa Ursu este pasionată de călătorii, dar salariul unui profesor nu ajunge nici pentru asigurarea unui trai decent. Şansa de a vedea lumea i-a surâs în aprilie 2015, când a văzut spotul publicitar al unei agenţii turistice. Era o expoziţie la care participa şi „Voiaj International”. Compania organiza o tombolă cu tururi gratuite sub formă de premii. Completai un chestionar on-line şi primeai un cod. „Cu acel cod, am mers la Chişinău. Ca să câştigi, trebuia să fii prezent timp de trei zile la tombolă. Aşa am obţinut un tur gratuit în Israel, „Святая земля”, pentru două persoane. „Un tur gratuit în Israel pe 7 nopţi şi 8 zile. Mi-au înmânat certificatul, am făcut poze”. Ulterior, a mers la agenţie după detalii. Acolo a şi fost anunţată că turul e gratuit, că va trebui să achite doar costul avionului, circa 400-450 de euro. Atunci i s-a părut imposibil şi a renunţat la vis.

547-calatori222Un certificat cadou pentru o vacanţă plăcută

În septembrie, însă, a revenit la Chişinău. La protestele din PMAN l-a cunoscut pe Gheorghe Ursu. I-a povestit despre tur. Ambii au decis să adune bani şi să plece. Au apelat la „Voiaj International” şi, la 2 octombrie, au semnat un contract. „Am cerut cea mai accesibilă ofertă de zbor. Am luat avionul direct Iaşi-Tel Aviv. Ne-a costat pe ambii 506 euro, tur-retur. Am plătit asigurarea medicală. Ne-au informat că, pe lângă cazare şi mic dejun, turul include excursii prin Tel Aviv, Galileea, Ierusalim şi Betleem. Ne-au dat şi telefoanele celor care urmau să ne întâlnească la aeroport”.

Gheorghe şi Larisa n-au mai avut parte de visul lor, pentru că, pe Aeroportul din Tel Aviv, după verificarea actelor, Serviciul de Frontieră i-a reţinut. „Ne-au verificat minuţios actele, ne-au adresat întrebări aparent neîntemeiate. Am prezentat toate actele, inclusiv cele de la agenţie, dar ne-au spus că nu le recunosc, fără a-şi motiva decizia. Scriau ceva, dar nu ne explicau nimic. Ne-au dat să semnăm nişte foi, ne-au luat amprentele digitale. Iniţial, doamna care a verificat actele vorbea cu noi ruseşte, dar procesul-verbal l-a întocmit în ebraică.

Camere de supraveghere erau peste tot

Pentru că nu ştiam ce să facem, i-am rugat să-i contacteze pe cei care ne aşteptau în aeroport, partenerii turistici ai „Voiaj International” din Israel. Au refuzat. Nici nouă nu ne-au permis să sunăm”, spune Larisa.

Informaţiile de la agenţie conţineau trei numere de contact ale persoanelor care urmau să-i ghideze după ieşirea din aeroport: Lilia, Leonid şi Iurie. Poliţiştii nu i-au contactat, dar i-au reţinut până noaptea în Aeroport. Atunci, Larisa a împrumutat de la cineva un telefon şi a sunat la un telefon al partenerilor agenţiei din Chişinău, rugând să informeze „Voiaj International” despre caz şi să lămurească lucrurile.

„Noaptea, sub escortă, ne-au urcat într-un microbuz cu gratii şi ne-au dus la o puşcărie. Abia la Chişinău, când am tradus actele întocmite de poliţişti, am înţeles că locul unde ne-au reţinut este un „amplasament” pentru persoane suspecte. Erau condiţii de puşcărie: paturi de metal cu două nivele, gratii la uşi şi ferestre. Ne-au spus să scoatem tot din buzunare, ne-au luat bagajele, telefoanele, ceasul. Ne-au închis în camere. Din start ne-au spus că vom sta de pe 6 până pe 10 noiembrie, dar am rămas acolo două nopţi. Erau condiţii groaznice: saltele murdare, podea udă. Ploua, curgea tavanul. Nu era apă caldă. Erau camere de supraveghere peste tot”.

Larisa spune că, în ultima seară, alături de alţi reţinuţi, au fost scoşi la plimbare. Atunci a reuşit să obţină un telefon şi a apelat-o pe Lilia, care trebuia să-i întâlnească. „Am rugat-o să facă ceva. Lilia ne-a spus că sună la amplasamentul unde ne aflăm, dar nimeni nu răspunde, nu vor să vorbească. În schimb, mi-au spus că Chişinăul, „Voiaj International”, ştie despre situaţia noastră”.

Pe 8 noiembrie, seara, au fost escortaţi spre aeroport, după care până la Bucureşti, unde le-au fost restituite paşapoartele. Ulterior, au zburat spre Iaşi. De acolo au revenit la Chişinău. „Aşa s-a încheiat călătoria noastră pe locurile sfinte. Am cheltuit fără rost 506 euro pentru bilete, 326 de lei pe asigurare şi 2120 de lei pe călătoria până la Iaşi, hotel şi drumul spre Chişinău. Mai dureros e că am fost umiliţi până la lacrimi. Şi azi vedem în vis coşmarul de acolo”.

La 14 noiembrie, s-au adresat la „Voiaj International”. Li s-a spus să revină în altă zi, la director, dar şi să scrie o plângere, pe care reprezentanţii companiei s-au angajat să o traducă şi să o transmită partenerilor din Israel. La 20 noiembrie, am mers la companie, împreună cu Larisa şi Gheorghe. Şefa Departamentului Turism, Ana Bolocan, a recunoscut că a aflat despre situaţia celor doi abia după revenirea lor acasă. „Ne-au sunat partenerii care trebuiau să-i întâlnească. Ne întrebau unde-s, poate nu au zburat. Noi am aflat despre cele întâmplate abia când au revenit. Cât s-au aflat acolo, nimeni nu dădea nicio informaţie, nici chiar partenerilor noştri – una dintre cele mai mari companii turistice din Israel. Ei sunau la serviciul de grăniceri, întrebau dacă turiştii au intrat în ţară. Nu le-au dat nici măcar această informaţie”.

Reprezentanţii „Voiaj International” spun că prestează servicii turistice în Israel de mai mult timp, dar niciodată nu s-au confruntat cu astfel de probleme. În aprilie, la tombola din cadrul expoziţiei, au fost oferite mai multe tururi spre Turcia, Grecia, Israel. Pentru Israel s-au dat două certificate, fiind valorificat doar unul.

Cauza: imaginea moldovenilor în lume

Şefa Departamentului Turism spune că situaţia putea fi generată de imaginea pe care cetăţenii Moldovei o au în lume. „Credibilitatea R. Moldova e mică. Mulţi cetăţeni pleacă încolo ilegal, chiar şi cu pachete turistice. Se folosesc de pachete pentru a demonstra că pleacă în călătorie, dar rămân la muncă. Se întâmplă astfel de cazuri. Noi nu putem merge de mână ca să verificăm dacă turistul a plecat sau nu în excursie. Din această cauză, partenerii verifică dacă turistul a intrat în ţara respectivă. Dacă persoanele nu se prezintă, se bate alarma, se anunţă serviciul de grăniceri, sunt daţi în căutare”, explică Ana Bolocan. Reprezentanţii Agenţiei au îndemnat clienţii să adreseze întrebări Ambasadei Israelului la Chişinău şi MAEIE. Ei au promis că le vor acorda ajutor, dacă va fi nevoie. „Nimeni nu are dreptul să se implice în activitatea organelor de stat. Eu nu sunt reprezentant al MAI ca să le spun să elibereze o persoană sau alta pentru că eu răspund pentru ea. Ori de câte ori facem rezervarea, răspundem pentru turiştii noştri. Teoretic vorbind, putem să mai încercăm o dată. Eu, totuşi, aş vrea să avem nişte asigurări din partea Ambasadei. Noi nu putem acţiona în numele dvs. Nu avem o procură sau ceva ca să acţionăm în baza paşaportului dvs.”. Precizăm că, din iulie 2015, activitatea secţiei consulare a Ambasadei Statului Israel la Chişinău a fost sistată.

Un control inopinat al Agenţiei Turismului

Clienţii au adresat o plângere Agenţiei Turismului, solicitând ca agenţia prestatoare de servicii să le restituie banii. Agenţia Turismului, în baza Legii nr. 131 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, a iniţiat un control la „Voiaj International”. A fost formulată şi o constatare, care, însă, potrivit lui Dorin Mândreanu, şef al Direcţiei reglementare şi control al calităţii, nu poate fi făcută publică, deoarece ar afecta imaginea companiei.

„Cât despre recompensele materiale, acestea pot fi obţinute doar prin intermediul instanţei de judecată. Nu ţine de competenţa Agenţiei Turismului de a obliga agentul comercial să restituie banii”, spune Mândreanu.

În acelaşi timp, reprezentanţii „Voiaj International” spun că cele constatate de Agenţia Turismului nu ţin, nemijlocit, de cazul dat. „Sunt comentarii referitoare la unele prevederi contractuale, or, în lege nu este stipulat clar cum şi ce trebuie de scris într-un contract. Constatarea nu are caracter obligatoriu. Sunt nişte recomandări. Vom ţine cont. Agenţia Turismului e instituţia care ne ajută să ne desfăşurăm activitatea. Niciun punct din cele patru redactate de ei nu este legat nemijlocit de cazul dat şi plângerea pe care au primit-o de la turişti. Imaginea companiei noastre e curată, iar controlul a confirmat acest lucru”.

Agenţia nu va restitui banii

Totodată, şefa Departamentului Turism de la „Voiaj International”, Ana Bolocan, ne-a anunţat că plângerea a fost tradusă şi transmisă partenerilor din Israel. „Aşteptăm un răspuns, nu sunt sigură că acesta va veni, dar vom şti că am făcut tot ce am putut. Nu am primit o informaţie oficială, totuşi, neoficial, ni s-a spus că unul dintre turişti, avea nişte date suspecte care puteau fi tratate ca motive de interdicţie”. În acelaşi timp, „Voiaj International” a răspuns plângerii clienţilor printr-o scrisoare în care spune că nu va restitui cei 506 euro şi 2446 de lei pe motivul „lipsei vinovăţiei companiei”. În scrisoare se indică că, „prin prisma prevederilor Legii privind protecţia consumatorului, nu există temei de satisfacere a reclamaţiei. „Voiaj International & CO” SRL regretă inconvenienţele pe care le-aţi avut, dar nu-şi poate asuma careva responsabilităţi pentru faptele care nu sunt imputabile”.

Am apelat serviciul relaţii cu publicul al MAEIE pentru a afla cum ar trebui să procedeze o persoană într-o astfel de situaţie. Am fost informaţi că cetăţenii ar putea apela reprezentanţii Ambasadei Israelului la Chişinău, dar, cel mai probabil, decizia luată de poliţiştii de frontieră de pe aeroportul din Tel Aviv are la bază un motiv temeinic, unele încălcări anterioare ale cetăţenilor, de aceea Ambasada nu ar putea ajuta. Mai mult, ni s-a spus că, în astfel de cazuri, trebuie solicitată autoritatea competentă a Israelului, adică Ministerul de Interne, Departamentul responsabil de migraţie.

Am apelat şi Ambasada Israelului în Moldova. Aici ni s-a spus că ei nu se ocupă de astfel de cazuri. „Cei care au avut probleme ar trebui să apeleze secţia consulară a Statului Israel. Din iulie, aceasta se află la Bucureşti”, ne-au spus la Ambasadă.

„Voiaj International” propune, de sărbătorile de iarnă, circa 20 de oferte turistice în Israel. Angajaţii de aici spun că atenţionează clienţii despre posibile probleme. „Îi informăm despre ţară, le povestim nu doar date despre tur. Le explicăm că există proceduri speciale de trecere a frontierei. Îi atenţionăm că pot apărea probleme, dacă anterior au avut experienţe negative legate de statul Israel. Îi prevenim că ar fi mai bine să aleagă o altă destinaţie, decât să plătească şi să fie escortaţi înapoi”.