Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Tren lovit de criză

Tren lovit de criză

Mai mulţi lucrători ai Întreprinderii de Stat Căile Ferate sunt extrem de nemulţumiţi de faptul că conducerea le reduce numărul orelor de muncă. În aceste condiţii, oamenii spun că nu-şi permit să mai achite creditele luate de la bancă. Conducerea Căilor Ferate nu neagă afirmaţiile muncitorilor, însă consideră această soluţie ca fiind cea mai eficientă în lupta cu criza economică şi chiar una inevitabilă.

Lucrătorii de la Întreprinderea de Stat Căile Ferate se plâng că, în ultimul an, salariile li s-au înjumătăţit. Totodată, aceştia ne-au spus că deţin probe potrivit cărora, în această situaţie dificilă, Ludmila Gore, şefa gării Chişinău, primeşte ajutoare financiare.
„Ştim că, luna trecută, a primit 350 de lei sub formă de ajutor material. Oare este ea cea mai săracă angajată a gării?”, se întreabă lucrătorii. Aceştia ne-au mai spus că nu mai ştiu ce să facă, pentru că situaţia lor economică a ajuns la limită. „Luna aceasta, ni s-a redus 46 de ore de muncă, luna următoare se preconizează să ni se reducă cu 50 ore. Şefii ne obligă să scriem cereri potrivit cărora aceste iniţiative ar fi ale noastre. Dacă refuzăm, ne ameninţă”, se plânge un muncitor.

Criza e de vină

Motivul pentru care se fac reduceri ale orelor de muncă se datorează crizei economice. Totuşi, muncitorii se simt nedreptăţiţi. „Aceasta este o întreprindere de stat. Găsiţi alte căi să faceţi bani. De ce trebuie să băgaţi mâna la mine în buzunar pentru a scăpa de criză? Faceţi reduceri de personal, daţi afară pensionarii, luaţi credite… Cum puteţi să-mi tăiaţi mie 50 de ore de lucru, când eu am familie, am credite la bancă? Anul trecut aveam salariu 3000 de lei, acum 1700” , ne-a împărtăşit supărarea un alt lucrător al Căilor Ferate.

Ludmila Gore, şefa gării Chişinău, cea pe care muncitorii o consideră principala vinovată, respinge acuzaţiile subalternilor. Aceasta e de părere că scandalul îl fac doar câţiva muncitori, şi spune că nu are nicio legătură cu faptul că lucrătorilor le-a fost redus numărul orelor de lucru. „Cei de sus au făcut asta, nu eu. Şi mie mi-au fost reduse”. I-am spus că muncitorii sunt nemulţumiţi şi de faptul că a primit un ajutor material în valoare de 350 de lei, în timp ce salariile lor s-au înjumătăţit. „Doamne fereşte. Nu am primit nici un fel de bani, ba chiar nici salariul nu-l avem la timp. Tuturor angajaţilor li se micşorează orele de lucru, pentru că suntem în criză. Cine nu doreşte să meargă în concediu din cont propriu, nu merge, noi nu îl forţăm”, a conchis şefa gării.

Calea Ferată e într-o situaţie dificilă

Şi Miron Găgăuz, directorul general al Întreprinderii de Stat Căile Ferate a recunocut faptul că muncitorilor li s-a micşorat salariul şi, implicit, orele de muncă. Găgăuz ne-a declarat că nu este la curent cu faptul dacă Ludmila Gore, şefa Gării Chişinău, a primit sau nu un ajutor material, dar a precizat că nu crede că s-ar fi întâmplat aşa ceva. „Aproape toţi muncitorii lucrează 7 ore pe zi, 4 zile pe săptămână. Am fost puşi în situaţia de a alege. Eliberăm oamenii din funcţii, şi le facem foarte mult rău, pentru că nu ar avea unde să se angajeze, sau le micşorăm la toţi orele de muncă. După întâlniri cu muncitorii am ajuns la concluzia că e mai bine să micşorăm numărul orelor de muncă, aşa cum se face în Rusia. Chiar şi eu lucrez pe un grafic cu număr de ore redus. Nu aveam altă variantă, trebuie ca oamenii să înţeleagă acest lucru. Calea Ferată se află într-o situaţie foarte dificilă. Criza ne-a lovit foarte tare”, ne-a declarat Miron Găgăuz.

În încheiere, Găgăuz a precizat că nimănui nu i se impune reducerea numărului orelor de muncă, iar conducerea Căilor Ferate încearcă să facă totul pentru ca situaţia economică a întreprinderii să se redreseze.

Victor MOŞNEAG